Tämä ohje on Justuksen käsialaa vuodelta 2004. Hinnat ovat siis vanhoja ja linkit muualle ei välttämättä toimi, mutta itse ohje on edelleen muuten aivan pätevä

 

Automaattivaihteistoöljyn vaihto kotikonstein AW50-42 vaihteistoon:

Helppo homma!

Kyselin vaihteistoöljynvaihdon hintaa Volvolta, töineen 250€. Sisälsi 8l öljyä. 4l 46.20€

Päätin tehdä itse, säästäisin ja tulisi vielä paremmin tehtyäkin. Koska Volvolla kerrottiin, että huuhtelevat ensin 4:llä litralla ja sitten täytetään vielä 4l. Lueskelin, netistä, että vähintään 12l pitäisi vaihtaa, jotta järjestelmä puhdistuisi kunnolla. Joku fanaatikko oli lutrannut hommassa jopa 17l! Siitä vaan jos on ylimääräistä tuohta takataskussa. Eräs kertoi vaihtavansa jopa joka vuosi! Se on kyllä mielestäni melkoista liioittelua. Tietty jos paljon ajaa, niin sitten ok.

 

Tarvikkeet ja kustannukset:

Öljy tingaten Volvolta 120€/12l

O-rengas 3537503 öljynlauhduttimen putkeen, 2kpl n.1,6€ kappale, tingaten 2€/2kpl

Mahdollisesti uusi lauhduttimen letkun muovinen pikakiinnitin 9425149, jos onnistut sen rikkomaan, omassani oli sisäpuolista mallia, joka ei hajonnut sitä irrotettaessa. Kiristin jo tulee liittimen päällipuolle hajoaa kuulemma herkemmin.

12mm tai 13mm sisähalkaisijalla varustettua läpinäkyvää, öljynkestävää PVC- muoviletkua. Biltemasta saa 12mm:stä letkua 5m 15-316 2,85€

Pitkäkaulainen öljyä kestävä suppilo, erittäin sopiva on esim. mallia Biltema 36-216 2,50€

   

10l muovikanisteri, jossa merkinnät 1l välein kyljessä. Ellei satu löytämään sopivaa kannua, voi merkinnät piirtää itsekin tussilla purkin kylkeen. Mittaa vaikka litran mitalla vettä ensin kannuun ja piirtää merkkiviivat 2l välein. Itse käytin vanhaa Nesteen jäähdytysnestekanisteria, jossa oli merkinnät valmiina. Siitä ei tullut kustannuksia.

Kustannukset yhteensä: 127,35€

 

Eräässä paikallisessa ropaamossa homma olisi maksanut n. 100Eur, mutta vain 6l öljyä olisi vaihdettu ja pohjapropun kautta. Ilmankos he kuulemma vaihtavat öljyjä näihin n. 40 000 välein, no huh!

Automaattivaihteistoöljy "kuluu" eli palaa käytössä ja se kannattaa vaihtaa n.75000km välein. Volvo ei suosittele öljyn vaihtoa ollenkaan, mutta taksi- ja ym. raskaassa käytössä huolto-ohjelmassa vaihtoväli on kuitenkin 75000km/4vuotta. Tarkasta miltä öljy näyttää, jos se näyttää tosi ruskealta ja haisee palaneelta, vaihda öljy.

Vanha palanut öljy näyttää tältä:                     Uusi öljy on tämän väristä:

                         

On ensiarvoisen tärkeää, että laitat laatikkoon oikeata öljyä. Vadis tarjoaa seuraavaa: Volvo 1161621 vaihteistoöljy 4l:n kannuissa. Öljy täyttää GEXRON III G/Ford Mercon luokitukset. Täydelliseen vaihtoon tarvitaan vähintään 12l.

Aisin Warnerin mukaan kyseisen laatikon öljyn pitää olla esim. Mobil ATF 3309 öljyä, Sellaista ei kyllä ihan heti mistään löydä, mutta Mobil 1 Synthetic ATF öljyä voi jostakin tilaamalla saada. Aika nihkeätä oli sen öljyn saaminen ainakin Tampereella, tilata olisi tarvinnut. Joten päädyin lopulta siniseen tiskiin. Se olikin loppujen lopuksi edullisin vaihtoehto! Jotkut kertovat laittaneensa samaan laatikkoon Mobil SHC DEXRON IIE öljyä, mutta sinisellä tiskillä vannotettiin, ettei se siinä toimi. No uskokoon ken mitä tahtoo. Mobil Öljynvaihtokeskus kertoi myös laittavansa aina tätä öljyä. Ilmeisesti on sitten toiminut, tiedä häntä. Ohjekirjassa lukee DEXRON IIIE/Ford Mercon

HUOM! Uudempaan 5-vaihteiseen 2000-> AW 55-50 laatikkoon ei em. öljyjä saa missään nimessä laittaa, vaan sille on ihan oma "sikahintainen" (n.26€/l ) öljynsä 1161540.

 

Seuraava vaihto-ohje perustuu pitkälti seuraavaan linkin ohjeisiin:

http://au.geocities.com/ozbrick850/atfflushmethod.html

Joten, ohjeeni on lähinnä yksinkertaistettu suomennos edellisille ohjeille. Täydennettynä omilla kokemuksillani.

1. Irrota vaihteiston öljynlauhduttimen puoleinen, ylempi (meno) letku.

2. Työnnä 12mm läpinäkyvä letku vaihteistoöljyn letkunliittimen päälle, se on sopivan jäykkä, eikä näin ollen tarvitse kiristintä.

3. Katkaise sopiva pätkä letkusta, n.1-2m ja laita letkun pää tyhjään kanisteriin.

4. Hommaa apuri tai käytä tarpeeksi pitkää letkua, jotta näet letkun kokoajan.

5. Pyydä apuria käynnistämään auto. Letkusta alkaa virrata tummaa nestettä kanisteriin. Anna moottorin käydä niin kauan, kunnes kanisterissa on öljyä n.2l. Jos öljyn mukana alkaa tulla kuplia sammuta auto välittömästi!

6. Ota ratti ja kaada uutta ATF-öljyä vaihteistoöljyn täyttöaukosta n. 2l.

7. Käynnistä auto taas ja juoksuta n. 2l öljyä kanisteriin.

8. Täytä taas n.2l uutta öljyä.

9. Tee tätä, niin kauan, että olet saanut valutettua ulos n.10l öljyä. Öljyn värikin alkaa näyttää tässä vaiheessa jo punaiselta.

10. Tyhjennä kanisteri tai laita letku tyhjään 4l:n kannuun. Käynnistä auto ja käytä vaihteenvalitsinta jokaisella vaihteella 4-5 sekuntia. Juoksuta öljyä n. 1,5l kannuun. Sammuta auto.

11. Irrota letku liittimestä ja vaihda uudet O-renkaat (2 kpl) paikoilleen.

12. Työnnä liitin takaisin jäähdyttimeen omalle paikalleen. Uusi pikakiristin, jos onnistuit sen rikkomaan. Varmistu, että liitin on kunnolla kiinni. 

13. Täytä vaihteisto lopulla öljyllä. HUOM! älä ylitäytä laatikkoa. Mittatikun ala- ja ylärajan välinen öljymäärä on 0,5l.

15.Käynnistä auto ja tarkista, ettei vuotoja esiinny. Tarkasta öljyn taso, ohjekirjassa esitetyllä tavalla. Suorita koeajo ja tarkista öljyn pinta myös lämpimänä, lisää öljyä tarvittaessa. mikäli täytit liikaa, päästä ylimääräinen öljy pois laatikon pohjassa olevasta tyhjennysreiästä.

Tä... tä... tä... ja that's the end!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EOF