Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 582817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Kaverin A6:ssa on LED ajovalot ja niillä ei ole mitään jakoa Hondan valoihin, oli itselle pettymys kun tuntuu niiden olevan kirkkaita ainakin kun vastaan tulee.
A6:sen LEDit ei ole mittausten mukaan mitkään häävit valot. Xenon versio vielä LEDejä 6-0.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
A6:sen LEDit ei ole mittausten mukaan mitkään häävit valot. Xenon versio vielä LEDejä 6-0.

Näin olen myös kuullut ja samaan sarjaan kuuluu mersun LEDit. No kyllähän nuokin kehittyy, kuten xenon aikoinaan, nyt xenon on jo kehitetty huippuunsa eli mitään uutta tuskin enää tulee.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Näin olen myös kuullut ja samaan sarjaan kuuluu mersun LEDit. No kyllähän nuokin kehittyy, kuten xenon aikoinaan, nyt xenon on jo kehitetty huippuunsa eli mitään uutta tuskin enää tulee.
Uusimmat Audin LEDit on jo ihan hyvät. Varsinkin lähivalot. Mutta vaikka valmistajat hehkuttaa noita niin esim. Mersulla merkki siitä että valot on perseestä, on se ettei ole pesureita. Ne kun vaaditaan jos valovirta on yli 2000 lumenia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Uusimmat Audin LEDit on jo ihan hyvät. Varsinkin lähivalot. Mutta vaikka valmistajat hehkuttaa noita niin esim. Mersulla merkki siitä että valot on perseestä, on se ettei ole pesureita. Ne kun vaaditaan jos valovirta on yli 2000 lumenia.

Aivan, tuota en ole huomannutkaan katsoa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Mitenköhän nämä uuteen Audi A4:seen tulleet laservalot toimii ja antaa valoa käytännössä..? ???
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Näin olen myös kuullut ja samaan sarjaan kuuluu mersun LEDit. No kyllähän nuokin kehittyy, kuten xenon aikoinaan, nyt xenon on jo kehitetty huippuunsa eli mitään uutta tuskin enää tulee.
Auton vakiovaloissa on kyse monesta muustakin asiasta kuin valotehosta. Niinpä valot ovat lähes systemaattisesti kaukana perässä valitun tekniikan hyviä toteutuksia. Volvo on yksi viimeisistä mohikaaneista, joka vieläkin myöntää lähivalon ehdoilla suunnitellun bi-xenonin ongelman asentaen H7 lisäkaukovalon, mistä peukkua Volvolle.

Nykyauton keulaan ei ihan helpolla survota mitään NBB Alphaa tai X-vision Dominatoria. Tai no ehkä edelliseen Yetiin voisi laittaakin. Mutta vaikkapa Hellan pieni DE-xenonvalaisin mahtuisi melko moneen pienen valaisimen reikään heittämällä, jos valmistajaa kiinnostaisi valot eikä bling-bling ja hinta.

Laittaisin omaani tuollaiset, mutta noissa W212 pienemmissä salmiakeissa on jo tarpeetonta bling-blingiä, jonka riisuminen ilman vikakoodeja ja katsastusongelmia on niin suuri operaatio, että enpä taida jaksaa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2015, 20:57:47 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Totta, tuossa minun Servissä on bixenon valot ja kaukovalot ei mahdottoman hyvät ole. Facelift malli tuli juuri markkinoille, jossa ollaan palattu xenon- halogen valoihin ja saatu myös kaukovaloihin näin tehoa. Vanhassa vara parempi  :)  Olen kyllä suunnitellut jotain matalia suorakaiteen muotoisia kaukovaloja maskin tai puskurin ritilän taakse, mutta ilmeisesti ongelmaksi tulee valojen liian matala asennuskorkeus, jolloin nokan edusta valaistuu liikaa. Onko kukaan laitellut noita puskurin korkeudelle tai millä korkeudella nyt SUV:n puskuri nyt onkaan?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Testasin LED polttimoita mun -03 V70 sessä. https://youtu.be/AO8jhZn2W1I

Umpiot vaihdettu DRL mallisiin eli lähivalo on linssimalli (polttimoina Osram Night Breaker Unlimited)
Pitkissä polttimona tuollaiset 40W-5000LM-9005-HB3-Cree-LED (tehot ja lumenit ilmoitettu per pari)
Lisäpitkät Hella FF500 jossa samanlaiset, mutta H3

Pienen sähellyksen johdosta multa löytyy ylimääräinen sarja tuota HB3 mallia.
Tuolla 44€ +posti lähtis tarvitsijalle. Myös F2F Tampere-Jämsä-Keuruu-Alavus/Töysä-Lapua onnistuu lähiviikkoina.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2015, 23:03:33 kirjoittanut Rompe »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Testasin LED polttimoita mun -03 V70 sessä. https://youtu.be/AO8jhZn2W1I

Umpiot vaihdettu DRL mallisiin eli lähivalo on linssimalli (polttimoina Osram Night Breaker Unlimited)
Pitkissä polttimona tuollaiset 40W-5000LM-9005-HB3-Cree-LED (tehot ja lumenit ilmoitettu per pari)
Lisäpitkät Hella FF500 jossa samanlaiset, mutta H3

Pienen sähellyksen johdosta multa löytyy ylimääräinen sarja tuota HB3 mallia.
Tuolla 44€ +posti lähtis tarvitsijalle. Myös F2F Tampere-Jämsä-Keuruu-Alavus/Töysä-Lapua onnistuu lähiviikkoina.

ML:ään ostaisin koemielessä, mutta muistaakseni siinä H7  :-[ Sanoppa rehellisesti, että onko ilman lisäpitkiä nuo LED-polttimot paremmat kuin halogeenit? Värien puolesta talvimaisema on varmasti kivampi, mutta lähinnä kiinnostaa pikimusta ja märkä tie.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Uusin AutoBild teki lopulta sen, mitä olemme Rodionin kanssa kaivanneet jo pitkään. Yhdessä Dekran kanssa tehdyn laajassa hintaskaalassa Xenonpolttimoita vertailleen testin loppupäätelmä vahvisti teorian. Omana päätelmänäni esitän yhteenvedon, että xenonpolttimon valovoiman määrää virtalähde, jota myös teknisesti epätarkasti nimitetään ballastiksi. Siitä seuraa, että normin mukaisesti tehdyt laadukkaat polttimot eivät kovin paljon poikkea toisistaan, koska ne ottavat valovirtana irti suunnilleen sen, mitä menetelmä sallii, eikä parhaiden välillä ole käytännön eroja.

Tuotteissa on silti eroja, jotka syntyvät siitä, että halvoilla prosesseilla ei saada aikaan yhtä hyvää laatua, ja teoreettista maksimia ei saavuteta. Tässäkin ryhmässä oli edelliseen testiin verrattuna sellainen parannus, että halpispolttimoihinkin sentään syttyi valo  :D

Osram Night Breaker, Cool Blue Intense ja vakio Xenarc, Philips X-treme vision ja vakio Vision ja GE valovirta muutaman prosentin sisällä toisistaan. Cartechnic ja Philips Bluevision Ultra lähellä kannoilla ja sitten humppa-ja-hömppäpolttimot jopa kolmasosan pienemmin mittaustuloksin ja paljaalla silmälläkin hämärämmältä näyttävällä valokuviolla. Mittaukset tehtiin D2S polttimoilla. Myös valovoimakkuuksia tietyillä etäisyyksillä mitattiin referenssiumpiolla, mutta niissä voi olla umpion vaikutustakin mukana.

Oma päätelmäni tästä on jättää jatkossa Yönsärkijöiden lisähinta maksamatta ja tyytyä hieman halvempaan Xenarciin. Yhtä talvea aiemmin vaihtamalla näyttää saavan enemmän valovoimaa kuin maksamalla lisähintaa yli laadukkaan vakiopolttimon.

Testin perusteella Philips Xenarcin night breaker unlimited on paras. Valovoima (laskettuna mainituilla referenssipisteillä) on 30% parempi kuin esimerkiksi tavanomaisella Philps Xenarcilla.

Hintaero 19€.

Valovirta on kaikissa lähes sama, kuten mainitsit.

Halpis-xenoneissa yllättävän paskaa tulosta, täälläkin joskus mainittu, että "riittävän" hyvät pitäisi olla, jos vaan on standardin mukaiset. Noh, testistä nähdään, että jos nuo riittää jollekin niin moro vaan.

Omassa autossa on edelleen kohta neljän vuoden ajon ja 73 000 km:n jälkeen alkuperäiset polttimot. Ehkä seuraavassa huollossa voisi ne varmuuden vuoksi vaihdattaa noihin testivoittajiin.

Ongelmana itselläni on se, että en luota autohuoltojen valaisinsäätöihin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun merkkiliikkeen huollon jälkeen valot osoittaa noin 15m auton eteen ja näkyvyys lähivaloilla on olematon. En tiedä millä perusteella näin päin persettä säätävät, onko heillä lattia vino? Yleensä tehtaan jäljiltä on ollut hyvin säädetty, näkyvyys lähivaloilla on pitkälle.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack

ML:ään ostaisin koemielessä, mutta muistaakseni siinä H7  Sanoppa rehellisesti, että onko ilman lisäpitkiä nuo LED-polttimot paremmat kuin halogeenit? Värien puolesta talvimaisema on varmasti kivampi, mutta lähinnä kiinnostaa pikimusta ja märkä tie.
Valon väri on kylmempi joten aika erilaiselta näyttää halogeeneihin tottuneen silmillä.
Valoa on selvästi enemmän kuin halogeneissa, mutta samanlaisella erolla jää xenoneihin.
Auton omiin pitkiin halusin nuo koska noi DRL valojen heijastimet pitkissä, antaa liikaa valoa heti auton eteen.
Ledissä valonlähteet vain sivuille, joten valaisukuvio parani huomattavasti (edelleen liiaan alas mutta kun ei voi pitkiä säätää erikseen)
Noissa Hellan FF500 on muutenkin leveä kuvio, ja ledien kanssa tuntuu että valaisee kaiken ilman mitään kirkasta kohtaa kuviossa.
Eli tuo "neliö" on auton omista ja muu valo sitten niistä lisävaloista.
Ja valoero on kyllä suurempi kuin videolla näkyy kun tuosta kamerasta ei saa automatiikkaa pois päältä.
Niissä kohtaa kuin ISO >2000 jotenkuten se miltä silmäkin näkee.
Ja valon värisävystä, niin ainakin sadekelillä/sumussa voi nyt ajaa pitkät päällä ilman sitä valoseinää.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Auto Bild on testannut xenon D2S polttimoita http://proofer.faktor.fi/epaper/ab1515/files/assets/basic-html/index.html#62

Edit: nimim. Acke olikin laittanut tämä linkin ennen minua, vaikka haulla yritin tarkistaa oliko testi tuotu tänne näkyville.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 23:07:22 kirjoittanut virkpe »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Ongelmana itselläni on se, että en luota autohuoltojen valaisinsäätöihin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun merkkiliikkeen huollon jälkeen valot osoittaa noin 15m auton eteen ja näkyvyys lähivaloilla on olematon. En tiedä millä perusteella näin päin persettä säätävät, onko heillä lattia vino? Yleensä tehtaan jäljiltä on ollut hyvin säädetty, näkyvyys lähivaloilla on pitkälle.
Tuo on niin totta. Edellisen S60 ostin 3v ikäisenä ja ihmettelin paskoja valoja. Työpaikan parkkihallissa mittasin niin alenema oli reilut 5%. Ei ihmekkään varsinkin lähivalot oli paskat. Raja oli jossain about 20m päässä autosta. Alenema 1% (tarra umpion päällä) ja sisälle uudet polttimot niin jotkut alkoivat vilkutella tienpäällä pitkiä. Pitäis tuohon nykyiseen tehdä täällä foorumilla kerrottu tuunaus. Lähivaloilla rajain leikkaa yläosasta liikaa kantamaa. Tottakai suuntaamalla saisi rajaa nostettua, mutta sitten olis pitkät puunlatvassa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Ite töissä säädän "matolaatikolla" aivan ylärajoille. Eli niin että joku ei hyväksyisi.

Aina näyttänyt hyvin.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Ihmettelin tuossa taannoin katsastuksen jälkeen kun käynnistin auton firman pimeässä parkkihallissa (josta joku on nälkäänsä syönyt kaikki kattovalot, helpotti havainnointia) että mitenkähän päin mäntyä minä olen taas nämä valot laittanut kun reilun kymmenen metrin päässä olevassa seinässä näkyi vielä yläraja noin puolen metrin korkeudella. Asia selvisi kun seuraavan kerran valoisassa vilkaisin säätönamiskaa kojetaulussa, nolla-asennossa katsurin jäljiltä kun normaalisti se on minulla ykkösessä jolloin pitkätkin näyttää sentään jo tiehen. Nollaa käytetään lähinnä isolla tiellä pimeässä kun vastaantulijoita on paljon eikä pitkiä voi käyttää mutta silti tarvitsee enemmän valoa kuin sen normaalin noin 40 metriä. Pitkillä ei siinä asennossa tee yhtään mitään ellei sitten halua bongailla pöllöjä puunlatvoista.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo