Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 152676 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Elektroniikka ja piensähkö
« : 07.03.2011, 21:39:48 »
Kysellään me tyhmät tästä aiheesta, viisaat sitten vastaa :)

EKA

Eli mä siis aloitan.

Akkulaturi lataa 15.5V jännitteellä, eli liikaa, millä komponentilla fiksuiten pudotan jännitteen voltilla alas?
Hukkaako diodi kynnysjännitteensä verran jännitettä?  Jos, niin sellainen kelvannee, mutta millainen?
Jos tarvitsee tarkentaa, että mikä on max virta, niin sitä en kyllä tiedä... melko pieni tuo laturi on, joten ei varmaan yli kuuden mene mitenkään.
Eli nyt sitten viisaat vastaa ja on mun vuoro kuunnella.
Saa muutkin kysyä ja vastata :)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #1 : 07.03.2011, 23:16:29 »
Miksu... Sopivan kokoinen regulaattori. ;)
En nyt jaksa kirjasta katsoa sopivaa, koska meen nukkumaan ja kirja on autossa...
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Sinttuuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #2 : 08.03.2011, 00:53:57 »
mitenkäs tuossa toimisi ihan auton erillinen lataussäädin? Eikös ainakin vanhemmissa menopeleissä sellainen ole ja toimii juurikin halutustiko?
C70 T5 -99
PV544 -64 projekti

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #3 : 08.03.2011, 05:16:58 »
Kaikki vanhat "älyttömät" laturit lataavat ylijännitteellä, kun akku varautuu latausvirta pienenee itsestään. Joissakin halvoissa latureissa on ollut jopa 18 volttia kuormittamattomana. Et siis edes tarvitse jännitteenlaskua.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #4 : 08.03.2011, 06:53:12 »
Kaikki vanhat "älyttömät" laturit lataavat ylijännitteellä, kun akku varautuu latausvirta pienenee itsestään. Joissakin halvoissa latureissa on ollut jopa 18 volttia kuormittamattomana. Et siis edes tarvitse jännitteenlaskua.

Siinä vaiheessa, kun mittasin, oli laturi ollut kiinni akussa jo niin kauan, että akku oli lähes täynnä, yleismittarilla mitattuna virtaa meni autoon päin enää 200mA ja jännite akun navoilla oli 15,5V
Akku oli latauksen aikana autossa kiinni.
Kasketaanko tuokin kuormittamattomaksi?
Tarvinnee varmaan mitata myös tyhjempää akkua ladatessa, mitä jännite on.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #5 : 08.03.2011, 17:48:38 »
Njoo, kyllähän tuo 4A kuormalla sitten putosikin alle 13 volttiin, joten mikään vakiomääräisen jännitteen pudottaminen ei tulekkaan tarpeen :)
Mutta varmaan joku jännitteensäätäjä siihen olisi hyvä, eikai tuo hyväksi ole, että vaikka ei enää virta paljoa ota, jännite kuitenkin 15,5V
Mulla varmaan lienee olevan tallella vanha motskarin jännitteensäädin, niin hyödynnän varmaan sen tuohon..

Yksijohtoinen se muistaakseni oli, eli kytken kaiketi sen yhden johdon + kaapeliin ja säätimen rungon - kaapeliin.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #6 : 08.03.2011, 17:53:31 »
riittääkö läpinäkyvä pakkausteippi eristämään kolvatut osat metallipinnasta?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #7 : 08.03.2011, 18:55:02 »
riittääkö läpinäkyvä pakkausteippi eristämään kolvatut osat metallipinnasta?

Jos laitat tarpeeksi. suosittelen kyllä sähkärin teippiä tai jotain muovia siihen ensin päälle sitten teippiä.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #8 : 08.03.2011, 18:57:01 »
Njoo, kyllähän tuo 4A kuormalla sitten putosikin alle 13 volttiin, joten mikään vakiomääräisen jännitteen pudottaminen ei tulekkaan tarpeen :)
Mutta varmaan joku jännitteensäätäjä siihen olisi hyvä, eikai tuo hyväksi ole, että vaikka ei enää virta paljoa ota, jännite kuitenkin 15,5V
Mulla varmaan lienee olevan tallella vanha motskarin jännitteensäädin, niin hyödynnän varmaan sen tuohon..

Yksijohtoinen se muistaakseni oli, eli kytken kaiketi sen yhden johdon + kaapeliin ja säätimen rungon - kaapeliin.

toivottavasti ei tule tehtyä juhannuskokkoa liian aikaisin... ::)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

EVO8

  • Vieras
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #9 : 07.04.2011, 23:06:57 »
Kaipailee kojelautaan LCD-näyttöä johon saisi muutamia parametrejä näkyviin. Mittarihelvetti ei kiinnosta eikä sopivaa valmista monitoiminäyttöä tunnu löytyvän mistään. Scangauge2-tyyppiset OBD-mallithan ei vanhassa toimi. Lienee siis tehtävä itse? Onkohan kukaan täällä LCD-näyttöjen kanssa askarrellut? Netissähän on aiheesta aika paljon mutta mitään kovin selkeitä reseptejä en löytänyt.


Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #10 : 08.04.2011, 06:51:50 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:44:47 kirjoittanut Kraken »

Poissa femur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #11 : 08.04.2011, 08:43:20 »
EVO8,

Näyttöjä on maailma pullollaan, varsin toimivia LCD-näyttöjä saa muutamilla euroilla paikallisesta elektroniikkapuodista (tai internetin ihmemaasta). Sieltä vaan valitsemaan, kannattaa kuitenkin tarkistaa että sen saa johonkin fiksuun kontrolleriin kiinni.

Se kontrollointi onkin sitten hauskempi juttu. Jostain se tieto tarvitsee kerätä, ja samalla vehkeellä sen voi tunkea sinne näytölle. Tähän on kätevä joku mikrokontrolleri joka käy haistelemassa arvoja antureilta ja piirtelee ne näyttöön. Jos minkäännäköistä kokemusta aiheesta ei ole, joku Arduino-pohjainen ratkaisu sopivilla antureilla voipi olla helpoin tapa lähteä tutustumaan aiheeseen. Toki tavallisen tietokoneenkin kautta niitä saa hoideltua, mutta menee aika räpeltämiseksi.. Mielelläni keskustelen aiheesta lisää, tässä  yhdistyy sopivasti moni harrastukseni :)

P1800S Pyhimys -65,  V70 2.5T -07 , V70 2.4T -03  :: Exät: 122S Amazon -67, V70 T5 -98

EVO8

  • Vieras
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #12 : 08.04.2011, 10:06:59 »
Näyttönähän piheimmät on käyttäneet esim.vanhoja kännykän näyttöjä yms. Sellaista ei kuitenkaan mulla löydy riittävän kokoista. Ja noissa näytöissähän on eroja eli autoon ei ihan heikoimmalla kontrastilla olevaa kannata laittaa. Katselukulmakin kannattanee huomioida. Riittävän laadukkaan perusnäytön kuitenkin saa muutamalla kympillä. Ohjaimia löytyy myös pilvin pimein mutta kaikki näytöt ja ohjaimet ei taida keskustella keskenään. Arduino vaikuttaa ihan asialliselta. Alustavasti näyttäisi että teknistä yms tietoa löytyy hyvin. Malleja näyttää olevan useita. Miten selkeäkäyttöinen win-softa lienee...?

Poissa femur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #13 : 11.04.2011, 01:56:04 »
Se windowsin softa on erittäin selkeäkäyttöinen, ikkuna mihin kirjoitetaan koodia ja nappi mistä voi ladata kontrollerille ;)  C:n tunteminen on plussaa, netistä löytyy hyvinkin paljon esimerkkejä eli jos elektroniikka ja ohjelmointi on yhtään tuttua niin kyllä niistä toimivan saa. Tulen rakentamaan yhteen jos toiseenkin 60-luvun volvoon vastaavanlaista hässäkkää, tosin ehkä tietokoneeseen liitettynä, mutta siihen näytön liittäminen on varmaankin se pienin urakka.

Jos (ja kun) itse tuollaista lähtisin tekemään, niin tekisin sen todennäköisesti:
  - Arduino ("tavallinen" tai mega)
  - Näytöksi jokin tähän yhteensopiva LCD: http://arduino.cc/playground/Code/GLCDks0108
  - Nippu antureita (Kiekkamittarin signaali, lambda, lämpötiloja, ahtopaineet, whatever?)
  - Joku kiva kotelo mihin tuon hoidon saa, ehkä koko hoito kotelossa tai sitten näyttö erikseen jos ei kivaan paikkaan saa kaikkea mahtumaan
  - OPTIONA joku langaton kommunikointimoduli tietokoneelle (esim. xbee)
  - Aikaa ja koodausjuomaa

Jos helpolla haluaa päästä tuon arduinon kanssa niin niihin saa valmiita "shieldejä" jossa se näyttö vaan painetaan komponentteineen arduinon päälle. Ovat vaan monesti kokoluokkaa kärpäsenpska jolloin erillinen näyttö voipi olla parempi vaihtoehto. Jos piheilemään alkaa niin jostain vanhasta esim. kopiokoneesta voipi löytää hyvän näytön.

Heitän muutaman kaupallisen linkin kotimaiseen puljuun jos niistä olisi iloa aloitella:
http://paeae.com/arduino/arduino-uno.html (Itse kontrolleri)
http://paeae.com/arduino/shields/shield-proto-kit.html (Tähän on kiva kolvata mittaritulot ja näyttö kiinni)
http://paeae.com/components/lcd/lcd-20x4-black-on-green-2.html (ei kummoinen näyttö mutta ajaa hyvin asiansa ja on edullinen)

P1800S Pyhimys -65,  V70 2.5T -07 , V70 2.4T -03  :: Exät: 122S Amazon -67, V70 T5 -98

EVO8

  • Vieras
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #14 : 11.04.2011, 14:09:31 »
Kiitos vinkeistä!

Meinasin asentaa nauhakaapelin avulla pelkän näytön kojelaudan keskellä olevan ilmasuuttimen tilalle. Sijainti ja katselukorkeus kohdallaan. Täytyy vain katsella sopivan kokoinen näyttö siihen niin asennuksesta tullee asiallinen. Xbee saattaa olla hyvä idea kun näyttää siltä että alkaa olla kohta erilaisia töpseleitä kojelauta täynnä.

Pelkäsinkin että koska C ei ole tuttu niin "koodausjuomaa" saattaa kulua ennen kuin homma alkaa pelittää. Yhtä virtuaalikooderia pikaisesti kokeilin....  :buck2:

 

Samppasport  Futurez