Carcom Oy  Ateho

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162085 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #165 : 25.11.2015, 13:18:06 »
Ei kai topicin auton ikäisessä kulkineessa mene verot päästöjen mukaan vaan ihan painon mukaan. Jos haluaa muuttaa co2 lukemia niin virallinen EU-mittaus sykli esim. VTT:llä? Eikä se pelkkä viina niin paljoa laske päästöjä. Mitä Volvo T4F moottorin speksejä netistä löytyi niin siinä päästöt on näin:
Lainaus
S60 T4F (man/aut) 157/159g (bensin) - 152/154g (E85) CO2/km
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #166 : 25.11.2015, 13:49:52 »
Ei kai topicin auton ikäisessä kulkineessa mene verot päästöjen mukaan vaan ihan painon mukaan. Jos haluaa muuttaa co2 lukemia niin virallinen EU-mittaus sykli esim. VTT:llä?

Mä siis vilpittömästi toivon että mikan tähän saa selvyyden, että onnistuisiko se pelkästään tuolla päästömittaussyklillä. Mutta hieman haastava projekti on kyseessä. Otetaanpa hieman lainausta lakitekstistä. Ajoneuvoverolaki (2003/1281), 10§, 2. mom:

Lainaus
Taulukkoa 1 sovelletaan autoon, jonka yhdistettyä kulutusta vastaava hiilidioksidipäästö on määritelty auton ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana voimassa olleessa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti

Taulukko 1 on siis se, missä kerrotaan montako euroa maksaa hiilidioksidigramma per sata kilsaa. Ja kansallinen lainsäädäntö ei siis ota kantaa suoraan mittaustapaan ja vaatimuksiin vaan kääntyy kohti direktiivejä. Ja hommahan alkaa direktiivistä 80/1268/ETY, moottoriajoneuvojen polttoaineen kulutusta koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä :

Lainaus
POLTTOAINEEN KULUTUKSEN MÄÄRITTÄMINEN

1. ETY-TYYPPIHYVÄKSYNTÄ

1.1 ETY-tyyppihyväksynnän hakeminen

1.1.1 ETY-tyyppihyväksynnän hakemisesta ajoneuvolle sen moottorin polttoaineen kulutuksen osalta huolehtii ajoneuvon valmistaja tai tämän edustaja.

Eli haet tyyppihyväksyntää uudelle piensarjalle MikaN 945E85 -autoja tai sitten yksittäishyväksyntä. Mutta joka tapauksessa tulet sen eteen, että kun tyypitetään uudestaan, pitäisi täyttää nykyiset tai rakennusprojektin todennetun aloitushetken mukaiset säännökset. Siis muutkin kuin vain co2 päästöt.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #167 : 25.11.2015, 13:52:30 »
Mutta co2-perustainen verotus onkin sitten aivan oma lukunsa. Käytönaikainen päästömittaus kun ei mitenkään mittaa sitä, montako grammaa hiilidioksidia tulee päästeltyä. Ja se co2 g/100km tieto perustuu ajoneuvon tyyppihyväksyntään. Mun nähdäkseni siis sun pitäisi lähteä yksittäishyväksynnän tielle tai sitten lähteä hyväksyttämään "uutta" autoa, vaikkapa merkillä MikaN 945E85. :D Siinä tulee sitten pari muutakin ongelmaa kuin vain hiilidioksidit, jotain helpotuksia sentään saa piensarjoihin turvalaitteisiin ym. mutta muuten pitäisi auto saada tän hetkisten vaatimusten tasolle. Joka ei tule onnistumaan mitenkään, ollakseni rehellinen.

Höpö höpö!   :nohnoh

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=ajoneuvoverolaki#L2P10

Minun ei tarvitse hakea tyyppihyväksyntää tms. sillä ajoneuvon käyttöönottohetki määrää, että verotus muodostuu kokonaismassan mukaan. Koska 1995 ei ajoneuvoille määritelty CO2-päästöjä.

Mainitsemasi asiat koskevat 1.1.2007 jälkeen käyttöönotettuja ajoneuvoja.

Minä meinaan vedota pykälään §12 11 mom. verosta vapauttamisen perusteeksi.

Lainaus
12 §
Verosta vapaat ajoneuvot

Ajoneuvoverosta ovat vapaat:
.......

11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;


Minä en aja tässä takaa sitä muutaman satasen säästöä, vaan puhdasta periaatetta.
Hallitus vaatii ekotekoja ja minä tein sellaisen, joten siitä pitäisi saada myös jotakin hyvikettä.  :pomo:

Ei kai topicin auton ikäisessä kulkineessa mene verot päästöjen mukaan vaan ihan painon mukaan. Jos haluaa muuttaa co2 lukemia niin virallinen EU-mittaus sykli esim. VTT:llä? Eikä se pelkkä viina niin paljoa laske päästöjä. Mitä Volvo T4F moottorin speksejä netistä löytyi niin siinä päästöt on näin:

Tietysti niitä CO2-päästöjä tulee myös etanolistakin, mutta koska etanoli on bio-komponentti, on sen tuottamat päästöt 80% laskettu palautuviksi, eli etanolin CO2-päästö on vain 20% bensiinin vastaavasta.

Eikös muuten olekkin hämmentävää, että CO2-päästö etanoli moottorissa on pienempi, vaikka polttoainetta kulutetaan 30% enemmän!  ::)


Verotaulukon mukaan bioetanolia verotetaan seuraavasti:
                        Tuoteryhmä    Energiasisältövero    Hiilidioksidivero   Huoltovarmuusmaksu   Yhteensä
«Bioetanoli» T snt/l   22            33,60                    0,00                  0,68                            34,28


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #168 : 25.11.2015, 14:03:47 »
Höpö höpö!   :nohnoh

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=ajoneuvoverolaki#L2P10

Minun ei tarvitse hakea tyyppihyväksyntää tms. sillä ajoneuvon käyttöönottohetki määrää, että verotus muodostuu kokonaismassan mukaan. Koska 1995 ei ajoneuvoille määritelty CO2-päästöjä.

Mainitsemasi asiat koskevat 1.1.2007 jälkeen käyttöönotettuja ajoneuvoja.

No ei nyt ihan höpöhöpö, oletin siis että lähdet tuota tietä liikkeelle että haluat saada "kirjoihin ja kansiin" autosi co2 päästöt. Nähdäkseni esittelemäni tapa olisi tällöin se ainoa mahdollinen (+kallis ja hankala...)

Ja tuo päivämäärätieto on sulla nyt väärin, http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

2001 mallista alkaen henkilöautoissa mennään jo co2 tiedon perusteella, kuten vaikka oman S60 autoni kohdalla on.

Lainaus
Minä meinaan vedota pykälään §12 11 mom. verosta vapauttamisen perusteeksi.

Minä en aja tässä takaa sitä muutaman satasen säästöä, vaan puhdasta periaatetta.
Hallitus vaatii ekotekoja ja minä tein sellaisen, joten siitä pitäisi saada myös jotakin hyvikettä.  :pomo:

Eli sun tulokulma on siis ihan eri kuin oletin. :)

Mutta tuossa sulla on seuraava savotta edessäsi. Suomessa myytävän E85 polttoaineen vääntäminen "puu- tai turveperustaiseksi" ei nyt ole ihan ongelmaton juttu. Elintarviketeollisuuden prosessijätteistä tuota lähinnä tehdään.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #169 : 25.11.2015, 14:11:00 »
Eli sun tulokulma on siis ihan eri kuin oletin. :)

Mutta tuossa sulla on seuraava savotta edessäsi. Suomessa myytävän E85 polttoaineen vääntäminen "puu- tai turveperustaiseksi" ei nyt ole ihan ongelmaton juttu. Elintarviketeollisuuden prosessijätteistä tuota lähinnä tehdään.

Niin, meinaan vedota myös lakiin bio-polttoaineiden käytön lisäämisestä liikenteessä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070446

Tulokulmani asiaan on myös siinä mielessä erikoinen, ettei ennen tuota trafin ohjetta ole ollut olemassa yhtään ajoneuvoa, joka olisi rekisteröity käyttämään pelkästään etanolia!  :pomo:
Se antaa tiettyjä etuja mahdollisesti prosessissa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #170 : 25.11.2015, 14:26:33 »
Tietysti niitä CO2-päästöjä tulee myös etanolistakin, mutta koska etanoli on bio-komponentti, on sen tuottamat päästöt 80% laskettu palautuviksi, eli etanolin CO2-päästö on vain 20% bensiinin vastaavasta.

Eikös muuten olekkin hämmentävää, että CO2-päästö etanoli moottorissa on pienempi, vaikka polttoainetta kulutetaan 30% enemmän!  ::)
Tuo on totta varsinkin suomessa myytävällä RE85 polttoaineella, mutta jos katsoo niitä co2 päästöjä mitä putkesta tulee.

Tulokulmani asiaan on myös siinä mielessä erikoinen, ettei ennen tuota trafin ohjetta ole ollut olemassa yhtään ajoneuvoa, joka olisi rekisteröity käyttämään pelkästään etanolia!  :pomo:
Se antaa tiettyjä etuja mahdollisesti prosessissa!
Jos tuo tulee mahdolliseksi niin pitäisi jotenkin pystyä tienpäällä tarkistaa että auton tankissa ei ole kuin etanolia. Tällä hetkellä suomesta ei taida saada mistään puhdasta etanolia vaan ainoastaan tuota 85% versiota.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #171 : 25.11.2015, 14:34:48 »
Viittaamani trafin ohje koskee pelkästään E85 polttoainetta käyttävää autoa, eli purkilla tehty ajoneuvo ei saa tuota erikoismerkintää otteeseensa. Sen saa pelkästään E85 polttoaineelle muutoskatsastettu ajoneuvo, jollaisella ei pysty bensiinillä enää ajamaan muuttamatta auton moottorinohjauksen säätöjä täysin.
Tämäpä erikoinen väittämä.
Missään en ole tuollaiseen rajaukseen törmännyt eikä myöskään sitä ole eroteltu, miten muutos toteutetaan.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #172 : 25.11.2015, 14:39:55 »
Niin, meinaan vedota myös lakiin bio-polttoaineiden käytön lisäämisestä liikenteessä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070446

Tulokulmani asiaan on myös siinä mielessä erikoinen, ettei ennen tuota trafin ohjetta ole ollut olemassa yhtään ajoneuvoa, joka olisi rekisteröity käyttämään pelkästään etanolia!  :pomo:
Se antaa tiettyjä etuja mahdollisesti prosessissa!

Tuo laki ei nimestään huolimatta taida liipata läheltäkään aihetta..
Lainaus
Lain soveltamisala

Jakelijoiden on toimitettava kulutukseen biopolttoaineita siten kuin jäljempänä säädetään.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #173 : 25.11.2015, 14:51:56 »
Tuo on totta varsinkin suomessa myytävällä RE85 polttoaineella, mutta jos katsoo niitä co2 päästöjä mitä putkesta tulee.
Jos tuo tulee mahdolliseksi niin pitäisi jotenkin pystyä tienpäällä tarkistaa että auton tankissa ei ole kuin etanolia. Tällä hetkellä suomesta ei taida saada mistään puhdasta etanolia vaan ainoastaan tuota 85% versiota.

Jep, 85% tavaraa ainoastaan saatavana liikennekäyttöön. Enkä kyllä 100% tavaraa haluaisikaan tankkiini kaataa kuin kuumana kesäpäivänä.  :hello:

Kyllähän sen polttoaineen laadun voi tarkistaa pelkästään nuukaisemalla tankin korkin kohdalta.  ;)
Pienikin lisä bensiiniä tuoksuu välittömästi siinä viinan omalaimaisessa tuoksussa, nimittäin se +15% mitä RE85:ssa on, ei ole bensiiniä, vaan erilaisia eettereitä.

Toisaalta, miksi ketään edes kiinnostaisi mitä tankissa on? Kaikki muu tavara on rajummin verotettua kuin RE85.

Ja miksi kukaan haluaisi lisätä mitään muuta polttoainetta sekaan, jos auto on rekisteröity etanolille? Kaikki  muut aineet ovat kaikenlisäksi kalliimpia, joten vielä vähämmän mitään tarvetta lisätä jotain muuta tankkiin.

Enkä voisikaan laittaa kuin pienen tilkan bensiiniä tankkiin kylmäkäynnistyksiä helpottamaan, sillä auto ei vaan enää toimi bensiinillä. Eli jos minulle laittaa edes 25% bensiiniä viinan sekaan, niin auto ei rokkaa enää ja sytyttää vikavalon.

Tämäpä erikoinen väittämä.
Missään en ole tuollaiseen rajaukseen törmännyt eikä myöskään sitä ole eroteltu, miten muutos toteutetaan.

Näin minä sen ymmärsin leimasedän puheista.

Nimittäin flexi-purkilla tehtyhän ei ole etanolikäyttöinen pelkästään, kuten itse meinaan tehdä (tai siis olen tehnyt jo).
Purkeikka tehdyt muutokset ovat aivan samanlainen asia kuin nykyisetkin kaksiospolttoaine katiskat.


Tuo laki ei nimestään huolimatta taida liipata läheltäkään aihetta..

Eduskunnassa se toimii oikein hyvin!  :hello:
Itse kun ovat lain väsänneet, niin sillä on hyvä ratsastaa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #174 : 25.11.2015, 14:53:43 »
Toisaalta, miksi ketään edes kiinnostaisi mitä tankissa on? Kaikki muu tavara on rajummin verotettua kuin RE85.
Jos sillä varjolla hakee verovapautta että ajaa pelkästään viinalla niin viranomaisia kiinnostaa varmasti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #175 : 25.11.2015, 14:55:06 »
Jos sillä varjolla hakee verovapautta että ajaa pelkästään viinalla niin viranomaisia kiinnostaa varmasti.

Antaa kiinnostaa!  :D

Eduskunta tekee mitä tekee, mutta ainahan voi kokeilla!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #176 : 25.11.2015, 20:01:12 »
Missään en ole tuollaiseen rajaukseen törmännyt eikä myöskään sitä ole eroteltu, miten muutos toteutetaan.

Minä muuten nimenomaisesti kysyin sitä pelkkää etanoli-konversiota, eli ajoneuvo käyttäisi pelkästään etanoli-polttoainetta ja siihen kysymykseen em. linkattu paperi on virallinen vastaus.

Asia on Trafillekkin varmasti uusi ja tuntematon, varmuudella hämmennystä aiheuttava asia!

Jos sillä varjolla hakee verovapautta että ajaa pelkästään viinalla niin viranomaisia kiinnostaa varmasti.

Tässähän on se "hauska" yksityiskohta, että kaikilla muilla polttoaineilla (bensiini tms.) verotus on kovempaa, joten vaikka pystyisinkin sitä käyttämään (tai siis pystyn vielä, kun Ostric-purkki on kiinni), niin maksaisin automaattisesti korkeampaa veroa polttoaineesta. Joten viranomaista ei kiinnosta millä ajan vaikka otteessa lukisi etanolikäyttöinen ajoneuvo. Sillä mikään laki ei kiellä maksamasta korkeampaa veroa vapaaehtoisesti kuin laissa on määrätty, jolloin en riko mitään lakia.

Olen tässä aikojen saatossa myös miettinyt, saisiko butanolia jostain kohtuullisen edullisesti?  :D

Tai pystyisikö sitä valmistamaan itse suhteellisen samalla tavalla kuin etanolia?  :3/4 jättää sen:

Vai pitäisiköhän vain jatkaa suvun 1600-luvulta juontavia taitoja korpikuusen kyyneleen keittämisestä?  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #177 : 26.11.2015, 20:47:50 »
Niin, meinaan vedota myös lakiin bio-polttoaineiden käytön lisäämisestä liikenteessä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070446

Tulokulmani asiaan on myös siinä mielessä erikoinen, ettei ennen tuota trafin ohjetta ole ollut olemassa yhtään ajoneuvoa, joka olisi rekisteröity käyttämään pelkästään etanolia!  :pomo:
Se antaa tiettyjä etuja mahdollisesti prosessissa!
Valistaisitko yksinkertaista(minua) että mitenkä tuo laki koskettaa sinun projektiasi? Tuohan koskee lähinnä polttoaineiden valmistusta ja jakelua? Lisäksi lause   " Lakia ei myöskään sovelleta jakelijaan, jonka kalenterivuoden aikana kulutukseen toimittama moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden määrä on enintään miljoona litraa."   rajaa aika tehokkaasti lain kohteita. Tai sitten meinaat laittaa hommat TOSI isolleen. ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #178 : 27.11.2015, 14:32:27 »
Kyllä se asia aukenee, kun lähestyt asiaa toisesta vinkkelistä...   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #179 : 27.11.2015, 14:53:35 »
Puhuttaa tämä wiinastaminen meidän lisäksi huomenta Suomessakin....   :D

http://www.katsomo.fi/#!/jakso/545801?toista


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo