Autodiagnoosi  Carcom Oy

puliuk0n paviaani wagon

  • 492 Vastauksia
  • 181322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #60 : 23.08.2015, 22:55:09 »
Jännä silti että kun vaijeri on säädöissään niin laatikko kestää paljon paremmin, liekö sitten syynä se että vaihtaa pienemmälle silloin kun on suunniteltukin eikä väännätä liian isolla pykälällä.
Ja kyllä, olen avannut muutaman AW-lootan joten joku käry toiminnasta on  ;) mulla on ollutkin vaan bensalla toimivia ilman T-nokkaa olevia turbo ysejä ja seiskoja AW:lla.

Ero ei ole mikään suunnaton, mutta huomattavasti mukavempi ajaa hieman löystetyllä vaijerilla. Vertaa esim FK:n vakioon (painat sentin kaasua niin vaihtaa pienempää).

Kumma juttu kun tuollainen 200nm suunniteltu (mikä upgradettu 250nm AW71/72) aski ei kestä lähemmäs 500nm....

Mutta tuota askia ei olisi auttanut vaikka vaijeri olisi ollut kireällä kun viulunkieli. Jos vaihteet luistaa silloin kun vaihteet on jo päällä (shiftkit nopeuttaa vaihtoa) niin vaijerit enään mitään siinä vaiheessa auta täyskaasulla. Ja aina kun lähin polkemaan käytin pakkovaihteita.

Varsinkin kun vaijeri on (tai siis oli) täyskaasuasennossa vieläkin Volvon suositteleman sisällä.
Aski öljyjä vaihtelin 15tkm välein (edellinen n. 60tkm välein), oli kirkkaanpunaista, paitsi kun suli lopuksi vaihteet. Ei siis luistoa vaikka vaijeri HIEMAN löysällä.

Ohjeethan sanoo, että oikealla vaijerilla pitäisi olla X määrä esijännitystä.
MUTTA toinen Volvon ohje sanoo että täyskaasuasennossa pitäisi vielä X määrä tulla vaijeria ulos tai vastaavaa. Jos joku vaihtanut ikinä vaijeria niin joutuu jälkimmäistä noudattamaan.

Jolloin esijännitys häipyy monista FK askeista (ainakin kahdesta, ja näytti orkkis vaijerilta). Siinä ehkä tehottomuutta korvattu kiristämällä vaijeria. :)

Mutta ilman shiftkittiä noita AW askeja saa rikki vakiotehoillakin.

Tähän pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin: Ei mopolla mahdottomia.  V:>

Mikä suomeksi sanottuna tarkoittaa että yhdessäkään niissä ei ole ollut ~400 Nm (tai "vähän" enemmän) käytössä siellä 2500-3000 rpm paikkeilla. Onko tuo nyt mikään ihme että paikat kestää kun ei ole voimaa jolla ne saisi rikki.

Noh, ilkeästi sanottuna juuri näin. T-Nokka on MINUN mielestä JÄRKEVIN käyttöautoon koska:
-Kulutus pieni
-Vääntö alhaalta ylös
-Teho alhaalta ylös

Tietenkin häviää huipputehossa, huippuväännössä muille nokille. Mutta tällä T sitä saa KÄYTTÖAUTOLLE järkevästi ISOLLA alueella.
Eikä venttiilitkään osu mäntään. (tuo nyt sivuseikka  ;D)

Mutta tästäkään autosta ei ole tulossa foorumin nopeinta, ei lähellekkään. Vain minulle rakennettu käyttöauto. Siksi toistaiseksi pysyn T-nokassa.  :)

Eiköhän näillä alleviivauksilla jää "t-nokka on kytkimen räjäyttäjä", "säädä se auto amigalla" ja muut päänaukomiset vähemmälle tässä topicissa. :2funny:
Ja aina saa ja pitääkin kertoa jos menee aivan puihin. Sitä varten täällä foorumilla ollaan että saadaan keskustelua! 
« Viimeksi muokattu: 23.08.2015, 23:04:14 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #61 : 25.08.2015, 08:41:59 »
Onko jokin syy että välisoiroa ei voisi tehdä laatikon ja kopan väliin? 

Multa löytyisi varmaan jostain romuista sellainen pala. 

Pitää vaan pitää huoli että keskitys säilyy kopalle.     

Jos teette lohkon päähän välilaipan muistakaa jatkaa myös ohjaintapit.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #62 : 25.08.2015, 16:33:52 »
Onko jokin syy että välisoiroa ei voisi tehdä laatikon ja kopan väliin? 

Multa löytyisi varmaan jostain romuista sellainen pala. 

Pitää vaan pitää huoli että keskitys säilyy kopalle.     

Jos teette lohkon päähän välilaipan muistakaa jatkaa myös ohjaintapit.

Turbiini ei mahdu pyörimään jos pistää laatikon ja kopan väliin...

Tässä koneistajat kaikki pyörittelevät päätä, muutama sanoo ei ja muutama joo. Katsotaan, eiköhän joku uskalla.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #63 : 28.08.2015, 22:51:18 »
Pientä edistymistä ;)



Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #64 : 28.08.2015, 22:58:57 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #65 : 30.08.2015, 08:22:34 »
Aski kiinni, toimii eteen ja taakse (ykkösellä). Megashiftin kanssa ongelmia, ei oikeen tunnista kaikkea. Tutkitaan...  ::)



Vaihteensiirto tangon joutu vaihtamaan 960 volvosta. Muuten bolt on aski pois lukien kytkinkoppa, jäähdytyslinjat 10mm vs 8mm (putket poikki ja liittimillä yhteen) ja ylivaihdehässäkkäakselin vaihto.

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #66 : 30.08.2015, 13:51:53 »
Pikkulinnut juuri liversivät korvaani, että pääsen tänään harjoittamaan saatanallista säätämistätm  S* S*

Tosin LH:n en koske tänään, enkä EZK:n vaan nyt "käydään käsiksi" megapurkkiin, vieläpä siihen ainoaan, jonka voin koskaan kuvitella asentavani omaan autooni.  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #67 : 01.09.2015, 17:26:40 »
Noniiiiin....

Mikani katteli mun kötöstyksiä ja manasi heikosti suunnitelluksi piiriksi.
Enivei mr. Elektroniikka korjaili ja mittaili ja nauroi. Oli jotkut diodit väärin vaikka ihan 1:1 tein ohjeiden mukaan.  :idiot2: :2funny:

Noh, purkki ei toiminut tämänkään jälkeen aivan oikein. Paremmin luonnollisesti kun diodit oikeinpäin...

Latasin uudestaan purkin firmwaren ja toimi hetken. Taas sekosi... Niin asentajakin.
No sitten latasin yhtä vanhemman 5.102 -> 5.101 firmwaren. Ja ohhoh. Kaikki toimii!
Paitsi jarrukytkin.

Saakeli. Vedin henkeä ja katsoin että huh väärästä pinnistä ottanut lähdön. Sekin toimii nyt.  :facepalm:

Vielä pitäisi säätää automaatti osuus. (Manuskana ajellut päivän)
Vaatii RPM piirin piirilevylle, ohjeissa tähän ei tule mitään? (mitä vittua taas mega...?  >:()

No, enivei RPM mokkuloita kolvaillen tässä, ja jos jostain löytäisi uuden läppärin.

Vanhahan hajosi ekalla koeajolla... Loppui akku ja usb:t kärähti läppäristä. Joo, sekin näköjään mahdollista.  *tumppuun->
Kyllä tää on koitellut hermoja. Mutta Vinokone + AW30/43 liikkuu jo... 
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #68 : 02.09.2015, 17:11:20 »
Halvin läppäri verkkokaupasta haettu, asetuksia säädelty... Manuaalina toimii kivasti.  :)

Kierros ja nopeustieto vain vähän toimii päin vattua... Niin puuttuu tuo automaattiosuus.

Mikaaaa, apuaa.  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #69 : 02.09.2015, 17:19:37 »
Noniiiiin....

Mikani katteli mun kötöstyksiä ja manasi heikosti suunnitelluksi piiriksi.
Enivei mr. Elektroniikka korjaili ja mittaili ja nauroi. Oli jotkut diodit väärin vaikka ihan 1:1 tein ohjeiden mukaan.  :idiot2: :2funny:

Kyllä se mega-purkki on niin amerikkailaista autotallipajojen tekeleitä, että hirvittää.
Piirilevyn suunnittelu on syvältä ja poikittain. Komponenttien ladonta-layout on jostain neuvostoliitosta otetuilla opeilla tehty. Johtimien ja läpivientien paksuus saa laihialaisetkin kateelliseksi, toisin sanoen sen minkä olet kerran paikalleen juottanut on sitten siinä tai jotain hajoaa.

Mutta merikonttimiehen silmää hivelee piirilevyn kaunis kantikkuus.  :2funny:

Suomeksi, hitusen vaikeahko kasattava ja harkintaa/huolellisuutta se vaatii pirusti.

Kierros ja nopeustieto vain vähän toimii päin vattua... Niin puuttuu tuo automaattiosuus.
Mikaaaa, apuaa.  :-[

Paikalla!    :hg:

Mitä nopeus ja kierroslukutieto tarkalleen ottaen tekevät?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #70 : 02.09.2015, 18:15:48 »
Nyt alkaa olee pieni käsitys siitä miksi ne sun vaihteet katosivat
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #71 : 02.09.2015, 20:07:02 »
Hienoa, että edistystä on tapahtunut!

Kansa odottaa toiveikkaana lopullista läpimurtoa  :nälkä:

Ja luonnollisesti tarkkaa dokumentaatiota, että voi ite aloittaa pään hakkaamisen lootaa/megaa vasten...  :facepalm:

Kiitos pioneerihengestä ja tiedon janosta/jakamisesta...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7969
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #72 : 02.09.2015, 20:11:21 »
Manuaalina toimii kivasti.  :)

Mitäs kello kertoo hyödystä? Onko hereämmän tuntuinen kuin vanhalla laatikolla?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #73 : 02.09.2015, 20:50:55 »
Nyt alkaa olee pieni käsitys siitä miksi ne sun vaihteet katosivat

Joo kuulin juttua että sun kannelle tuli muutoksia ja sytkäkartta muuttui aika helv paljon...  ;)

Hienoa, että edistystä on tapahtunut!

Kansa odottaa toiveikkaana lopullista läpimurtoa  :nälkä:

Ja luonnollisesti tarkkaa dokumentaatiota, että voi ite aloittaa pään hakkaamisen lootaa/megaa vasten...  :facepalm:

Kiitos pioneerihengestä ja tiedon janosta/jakamisesta...

Yritän pitää jonkunlaista kirjaa tapahtumista ja jaan kaiken minkä osaan tästä, mitä sitä pihtailla hautaan suomalaisella perus asenteella.  :D


Mitäs kello kertoo hyödystä? Onko hereämmän tuntuinen kuin vanhalla laatikolla?

Huomattavasti, AW71 kuminauhaisuus poissa. Kolmosella sutii (pyörät) suoralla 80kmh vauhdissa märällä, ikinä tapahtunut AW71 tuollaista.  :o
Mittailen kun saan asiat kuntoon.


Asiaan.

Kävin ajelemassa, kierrostieto heittää VAIN 1500-38 000rpm väliä. No, eipä sillä niin akuuttia tarvetta.
VSS (nopeustieto) lähti toimimaan OIKEIN (näytti 4x liian vähän) laittamalla perän hammastuksen oikeasta 48hampaasta -> 3 hampaaseen.  :idiot2:

Samalla otin pois käytöstä PNP-kytkimen (vaihteiden asentoanturi) kun MegaShift on niin hidas että normaali vaihdolla P -> D purkki sekoaa.
Jos pitää 2s per pykälä niin toimii.
Sinänsä PNP-kytkin turha, koska vaihtosolenoidit 1 ja 2 ovat P,R,N ja ykkösvaihteella samassa asennossa.

Myös:
-PWM säätö (linjapaineelle) ei tunnu tottelevan (vaihtaa aika ripeästi nyt)
-Askin lämpötila-anturin vastuksia en ole mitannut (näyttää väärin megassa, mittarissa ok)
-Turbiinilukko ei tunnu kytkeytyvän

Ekaan viestiin pistin swappiin tarvittavia osia...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #74 : 02.09.2015, 21:20:24 »
Joo kuulin juttua että sun kannelle tuli muutoksia ja sytkäkartta muuttui aika helv paljon...  ;)

Suottaapi olla, että teidän molempien sytkä-kartat ovat sisaruksia.  ;D

Jänniä ääniä alkoi M90 päästelemään ja kardaani tutisee mukavasti kun alkaa vedättämään.  :D

Saattaapi olla, että vaihteita olen keräillyt tänne kouvostoliittoon omiksi tarpeiksi, joten seuraavaksi vuorossa ovat erilaiset akselit ja nivelet....    :3/4 jättää sen:
 ;D

Kävin ajelemassa, kierrostieto heittää VAIN 1500-38 000rpm väliä. No, eipä sillä niin akuuttia tarvetta.

Eli sinne tulee jotain häiriöitä. Tarvitsee siis kondensaattorin suotamaan noita häiriöitä. Kokeileppas laittaa sen zener-diodin rinnalle 20-200nF konkka.

VSS (nopeustieto) lähti toimimaan OIKEIN (näytti 4x liian vähän) laittamalla perän hammastuksen oikeasta 48hampaasta -> 3 hampaaseen.  :idiot2:

Eli mittaristo muokkaa sitä nopeustietoa jonka se mm. syöttää LH:lle.

Samalla otin pois käytöstä PNP-kytkimen (vaihteiden asentoanturi) kun MegaShift on niin hidas että normaali vaihdolla P -> D purkki sekoaa.
Jos pitää 2s per pykälä niin toimii.
Sinänsä PNP-kytkin turha, koska vaihtosolenoidit 1 ja 2 ovat P,R,N ja ykkösvaihteella samassa asennossa.

Myös:
-PWM säätö (linjapaineelle) ei tunnu tottelevan (vaihtaa aika ripeästi nyt)
-Askin lämpötila-anturin vastuksia en ole mitannut (näyttää väärin megassa, mittarissa ok)
-Turbiinilukko ei tunnu kytkeytyvän

No, jahkas se asetusviidakko on säädetty kuosiinsa, niin kyllä se siitä lähtee rokkaamaan.  :hello:

Normaaliin mega-tyyliin asetuksia on niin tajuttoman paljon, ettei niistä ole hajulla kukaan ensimmäisellä keralla.  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport