RallyBaron  Samppasport

Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus

  • 35 Vastauksia
  • 20435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #15 : 25.11.2016, 10:46:41 »
Ei ole omalle kohdalle tullut syöpymisiä vastaan.
Yleensä muovi/alumiinikennon pääty alkanut vuotamaan vanhuuttaan, rajun lämpötilan vaihtelun takia.



Melkein sama mitä jäähdyttimeen tunkee, pysyy vaan saman valmistajan tuotteessa.

Puliukolle,
Skandixilla ilmeisesti volvon jäähdytineste vanhaa varastoa, aine on sinistä, eikö nykyisin ole sinivihreää?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #16 : 25.11.2016, 14:27:43 »
Mulla on köykämiinimoottorissa on ollut 10 vuotta samat vihreet litkut, ei oo vieläkään syöpynyt puhki ja pakkasenkestoakin on. Mitään muuta merkillisen hyvää punaisessa ei ole kuin, että lumella vuodot näkyvät paremmin. Ja hinta on parempi kun sillä vihreellä tai sinisellä nesteellä.

Mutta joko löytyisi vastaus mitä laitetaan kun glykolia ei saa käyttää? Glyserol ilmeisesti toimisi vaan mistä sitä saa, apteekista? Mitähän se jenkkifoorteissa ja kummituksissa käytettävä kavitaatiolima on, toimiiko se yksinään veden kanssa pakkasnesteenä ja korroosiosuojana? Vai pitääkö jostakin hankkia metanolia tai hakea pitkäripasesta repullinen koskista ja kaataa ne syyläriin?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Leo L-ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #17 : 25.11.2016, 14:50:54 »
Lisäänpä tähän vielä hieman taloudellisesti kallista historiaa.  15-20 vuotta sitten kierteli eräs edustaja ainakin Pirkanmaalla. Myyntituotteena oli jäähdytinneste, jota myytiin vaalean vihreissä tynnyreissä ja sivulauseessa valmistajaksi mainittiin kotimainen valtamerkki. Olin eräs niistä tyhmistä joka tähän uskoi ja ostin tynnyrillisen. Seuraavana keväänä vaihdoin kolmeen Scania-linja-autoon uudet jäähdyttäjät vuotavien tilalle juurikin niihin autoihin, joihin oli laitettu tämä halpis-neste. Että niitä oppirahoja...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #18 : 25.11.2016, 19:00:29 »
Kenno irroitettu, tinat syöpyneet mm. toisen putken ympäriltä.  >:(

Punainen G12 tekee sitä, tämän voi ihan todeta itse kokeilemallakin. Tai vaikka pikaisesti googlettamalla (jenkeissä tinattuja kennoja ja ongelmia kyseisellä nesteellä).

Motonetin perus vihreät laittelin takaisin parin huuhtelun jälkeen, tätä "paskaa" siellä vinokoneessa on ollut aikonaankin ennen hienompia nesteitä. Saa välttää nytkin, en nää mitään tarvetta täysalumiini moottorin nesteille (uudempi volvolainen?).

Ongelmana ei ole alumiini tai rautakoneen ruostuminen puhki (eihän se pelkällä vedelläkään ihan hetkessä ruostu). Enemmänkin esim. kennojen tinat, letkut, tiivisteet (varsinkin jos altistettu eri nesteelle ja sitten huuhtelunkin jälkeen vaihdetaan toiset)

Varsinkin jos ajetaan 5 vuotta alkuperäisillä nesteillä ja huollon yhteydessä pistetään aivan eri nesteet (lohkoon jää vanhaa)... Saakin sitten vuosien päästä vaihtaa aika paljon tiivisteitä sekä letkuja. (tälläistä mersua ruuvasin töissä)
Ehkä sattumaa, ehkä ei...? Jokainen päätelkööt itse mitä haluaa. Itse en halua enään syövyttää uuden kennon tinoja.

Pointtina oli vain, ÄLKÄÄ PISTÄKÖ MESSINKIN/TINATTUIHIN KENNOIHIN "ZERO G12" PUNAISTA NESTETTÄ!  :nohnoh
Mahdollisesti toinen 940 G12 nesteillä huurustuu sisältä tiedossa...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #19 : 25.11.2016, 19:21:35 »
Omaan ysiin kun vaihdoin taannoin nesteet, huuhtelin järjestelmän (vedellä täyteen ja kone kuumaksi kunnes tyhjennys) viisi kertaa. Luulisi riittävän...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #20 : 25.11.2016, 19:36:44 »
Vinkkasin kaverille että vaihtaa 960:in nesteet. Laitettiin punaiset nesteet kun sitä siellä oli ennestään. Olisipa tämän tiennyt aiemmin  :-\.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #21 : 25.11.2016, 20:55:30 »
Mutta joko löytyisi vastaus mitä laitetaan kun glykolia ei saa käyttää?
Mitähän ainetta lie Evans vedetön jäähdytysneste?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #22 : 25.11.2016, 22:07:47 »
Mutta joko löytyisi vastaus mitä laitetaan kun glykolia ei saa käyttää?
Valopetrolia vois kokeilla, muissa jutuissahan sitä käytetään lämmönsiirrossa...  ::)

Tuo omaan autoon kaadettu Toyotan punainen neste on tietääkseni tyypiltään G30. Pinkki neste pitäis olla sitten taas G12-tavaraa.

Vaikka se autonvalmistaja kuinka suunnittelee ja kehittelee tuotteitaan, jäähdytinnesteitäkin, niin ei ne aina parempaan suuntaan mene.
2000-luvun alussa kun käytössä oli vielä vihreä ja punainen neste, ei mitään kummallisia vuoto-ongelmia ollut lähes lainkaan. Kun pinkki neste tuli tilalle, niin vesipumput, kennot ja moottoilämmittimet alko mystisesti vuotamaan pienillä kilometreillä ja suht uusina.
Joihinkin alun perin pinkin nesteen omaaviin autoihin on vaihdettu vanhempi punainen neste tilalle vuotojen ehkäisemiseksi.

Työpaikan pumppuhuoneen jäähdytinnesteen kalvopumpuista pinkillä nesteellä on menossa kolmas pumppu, kun punaisen ja vanha vihreän pumppu on edelleen sama vuodelta 2002.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #23 : 25.11.2016, 23:07:34 »
Mitenkäs lohkobetonin kanssa, ilmeisesti ihan mitä sattuu ei sovi käyttää?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #24 : 26.11.2016, 14:10:04 »
Mitähän ainetta lie Evans vedetön jäähdytysneste?

Tuota mainostetaan ikuisena nesteenä, yleensä ei tarvitse enää vaihtaa koskaan. Taisi tulla ensimmäisenä raskaalle puolelle ja jossain mainosvideoissa on miljoonan ajettuja Detroit Dieseleitä joihin ei oltu koskaan vaihdettu nesteitä. Käyntilämpötila koneessa on vähän suurempi, mutta nesteen kiehumispiste on korkeampi, kuin normaalilla. Eli ei tee niin suurta painetta järjestelmään. Korkeampi lämpötila on kuulemma vain hyväksi taloudellisuudelle (kuumempi moottori kuluttaa vähemmän). Kun vettä ei ole, ei korroosionkaan pitäisi olla ongelma.

Vaihto on työläämpi ja kallis. Ensin laitetaan esikäsittelyaine, joka sitoo veden ja sitten laitetaan se itse jäähdytysneste. Kaikki vesi on saatava kokonaan pois, tai aine ei toimi kunnolla.

Wheeler Dealers-ohjelmassa laittoivat tuota johonkin Triumphiin tai vastaavaan, millä oli taipumusta ylikuumentua ja keittää kaupunkiliikenteessä. Evanssilla korjasivat tuon suunnitteluvirheen ja auto toimi kaupungissakin. (edit: Oli Triumph TR6, toki ovat varmaan laittaneet muihinkin).

En ite lähtis kokeilemaan, mutta jos jollain on pitkäaikaisia kokemuksia, niin mukava olisi kuulla. Ehkä johonkin ongelma autoon tuota voisi laittaa, mutta ei Volvoihin.  :) Taitavat keräilyautoissa käyttää, niin ei tarvitse huoltaa niin paljoa, eikä varmasti ruostu? Kokemusta aineesta ei minullakaan ole, olen tuohon netin välityksellä tutustunut. Äkkiseltään ei ainakaan silloin tullut vastaan mitään negatiivisia tarinoita. Hintaa vaihdolle taitaa tulla toista sataa euroa?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 15:42:52 kirjoittanut Jumu »
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #25 : 26.11.2016, 15:27:47 »
Taisi olla vanha "jagulaari", johon wheelerDealerssissä tuota nestettä laittoivat. On käsittääkseni enemmänkin öljy kuin neste/vesi. Jagulaarin kohdalla syy oli muistaakseni se, että vakiona vesipumppu pyörii kaupunkiajoon liian hitaasti. Vesipumpun akselin tiiviste (semmonen "nahkamalli") ei taas kestä pienemmän hihnapyörän tuomaa rasitusta, eikä täten voinut suoraan vain kierroslukua korottaa. Tuon jäähyaineen ansiosta tiiviste kestää kovemmat kierrokset paremmin, koska on samalla myös ikäänkuin voiteleva.

Normaali jäähynestehän on pikemminkin liimaava, jos joutuu ilman kanssa tekemisiin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #26 : 01.12.2016, 19:25:46 »
Tässä vielä kuvaa tuosta vuoden vanhasta kennosta G12 aineilla.

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #27 : 01.12.2016, 19:30:44 »
Aika huolellisesti vuotanut jokapuolelta! :o

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #28 : 01.12.2016, 19:45:25 »
Aika huolellisesti vuotanut jokapuolelta! :o

Kaikki missä on tinaa. Päädyt, ja putkien lähdöt. En löytänyt puhelimesta muita kuvia. Täytyy vielä etsiä... Kiiressä kun tuli hosuttua :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 433
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
« Vastaus #29 : 11.11.2021, 20:43:03 »
Mitä jäähdytinestettä näihin on nykyisin laitettu? Epäilen autossani olevan väärää vihreää nestettä.  :-\

 

Elekma  Autoracing