Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tossu

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #330 : 17.11.2015, 00:50:38 »
En muista nyt millanen 740 pohja on rakenteeltaan takaa, sinnehän se valo olisi hyvä piilottaa :) Tuohon omaan Teefemmaan olen ajatellut kans lisäpakkivaloa. Äkkiseltään katsottuna helpoin olisi kiinnittää varapyöräkotelon nostokohtaan ruuveilla ( sisälle asti varapyöräkoteloon ei tulisi reikiä, vain korvakkoon ). Jäisi piiloonkiin vielä. Jotain tuonsuuntasta laittasin seiskaankin :D Ylimääräsenä itellä bilteman sumuvalo sarja, toisen voisi uhrata tuohon taaksepäin näkyvyyteen, siihen välttäs nuo valot  :2funny:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #331 : 17.11.2015, 04:43:27 »
Akseliputkeen pienityövalo.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #332 : 17.11.2015, 05:45:21 »
http://www.aliexpress.com/item/6INCH-18W-MINI-LED-BAR-12V-LED-WORK-LIGHT-SPOT-FLOOD-FOG-LAMP-FOR-OFFROAD-BOAT/799769923.html

Tuollaiset ajattelin oman talviauton puskurin alle laittaa. Varmasti näkee peruuttaa ja ei ole kalliit. Tällä hetkellä paikallaan on 15W kanttinen led-työvalo, mutta se on hieman isokokoinen. Siksi tilasin nuo yllä olevat.  :)
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #333 : 17.11.2015, 09:17:50 »
Omassa kontissa on peruutusvaloina tälläiset: http://eud.dx.com/product/1156-ba15s-p21w-7-5w-400lm-5-led-white-car-steering-light-tail-light-signal-light-12-24v-844277989#.VkrUKEZy5Sk

Ei tarvinnu silpoa autosta mitään, menevät suoraan normaalien polttimoiden tilalle. Näkee kyllä hyvin tuolla 400lm valolla per puoli, samanlaiset valot on kaverin taloudessa parissa autossa kun tilasin noita kerralla vähän enemmän.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #334 : 17.11.2015, 21:23:16 »
Alkujaan siis aloitin noiden LED -peruutusvalojen etsiskelyn sillä perusteella juurikin, että sopivat suoraan paikalleen, eli BA15S -kannalla.
Nyt olen kahta eri mallista lediä kokeillut, mutta molemmat samanlaisia himmeitä tuikkuja (Xtec merkkisiä).
Tosin niin kuin aiemmin kirjoitin, niin ei ollut minkäänlaista merkintää wattiatehosta.

Kavereilla ollut sellaisia linssimallisia peruutusvaloissa, niin niillä kuulemma näkee jotain, jos ovat 5 Wattia tai yli.

Kiitoksia kaikille vinkeistä.  -H-

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #335 : 18.11.2015, 18:53:36 »
Laitetaan tähän vielä, olen toteuttanut näihin kontteihin tällä tavalla lisää peruutusvaloa. Huomaamaton paikka ja saa kätevästi vetokoukun kiinnityspultin alle kiinni.  :)

http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/900series/DSC02124_zps431409ab.jpg

EDIT:
http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/745/WP_20151022_14_53_40_Pro_zpsr9df6tqf.jpg
Tässäkin kuvassa näkyy pakkivalo kun tarkkaan katsoo.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2015, 18:58:07 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #336 : 18.11.2015, 19:28:19 »
Nyt 3 päivänä on kehittänyt ongelmaa "kylmäkäynnistyksessä", kun keli ollut kosteaa.
Auto on seissyt välissä vähintään 8 tuntia.

Ekalla startilla ei jää käymään tyhjäkäyntiä ilman kaasulla avittamista.

Vähän tuntuisi samalta sytkäpuolen rykimiseltä, mitä oli aikanaan.
Tosin kaikki sytkäpuolen kulutusosat olen puolan johtoa lukuunottamatta vaihtanut 6 kk aikana uusiin Boschin osiin.

Tuskin polttoaineen vaihtokaan vaikuttaa noin, kun bensallakin oli aikanaan aivan samanlaista ongelmaa.
Ongelmatkin alkoivat vasta sen jälkeen, kun lämpötilat nousivat taas reilusti plussalle, ja sateet tulivat.

Ehkä Bendix on päättänyt, että "Olen ranskalainen ja on kostea keli, niin alan v*ttuilemaan"...  ::)

-------------

Laitetaan tähän vielä, olen toteuttanut näihin kontteihin tällä tavalla lisää peruutusvaloa. Huomaamaton paikka ja saa kätevästi vetokoukun kiinnityspultin alle kiinni.  :)

http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/900series/DSC02124_zps431409ab.jpg

EDIT:
http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/745/WP_20151022_14_53_40_Pro_zpsr9df6tqf.jpg
Tässäkin kuvassa näkyy pakkivalo kun tarkkaan katsoo.

Kelpo toteutus.
Tosin minulla on se tilanne, että vetokoukun runkoa ei ole ollenkaan jäljellä, koska se runko oli mätä...  :(
Eli vetokoukku on kokonaan poistettu.





Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #337 : 18.11.2015, 22:45:42 »
Meinasi unohtua, mutta pieniä hankintoja tein eilen Möhköön.

Se käsijarruvaijerin kiinnikkeen korjausosa Motonetista, ja samalla otin kampiakselin etustefan (Payen).
Edellinenkin on Payen merkiltään, jonka 2013 vaihtelin.

Edessä koneen alaosassa esiintyy pientä vuotoa, niin oikeastaan muu siellä ei voi falskata.

Volvon ohjeen mukaan, jos stefakopassa on uurre, niin uusi tiiviste tulisi asentaa 1 - 2 milliä syvemmälle, ja tällöin tein sen niin.

Tosin silloin oli sekin muuttuja, että huomasin itse stefakopan tiivisteen olevan huono melkein heti asennuksen jälkeen, ja kopan otin irti kera kampiakselin etustefan, ja toisen kerran kasasin uudella stefakopan tiivisteellä, mutta samalla kampiakselin etustefalla, niin se on saattanut lyhentää kampiakselin etustefan ikää...

Toinen samanikäinen Payenin stefa on öljypumpun akselissa, mutta se ei ole taas vuotanut yhtään, niin todennäköisesti se kampiakselin etupään vuoto johtuu tuosta "asennusvirheestä".

Jakohihnaa vaihtaessa saa sitten samalla vaihtaa kampiakselin etustefan, kun ei paljon enempää ajallisesti vaadi.

Ellei sitten sitä etustefaa työnnä kiireissään niin syvälle, ettei enää tiivistä koppaa vasten, kun senkin olen kerran saanut aikaiseksi toisen vinokoneen kanssa... :D
Tosin silloin ei ollut hauskaa.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #338 : 19.11.2015, 01:14:05 »
Tuli tämmöinenkin juttu mieleen, että tämän auton ABS vikaa voisi taas jaksaa selvittää.
Etupyörien antureista vasen on näyttänyt suunnilleen järkeviä lukemia ja oikea on kuollut.

Bilteman anturit maksavat sen 40€ kpl, niin niitä ostaisi kaksi ja vaihtaisi.
Alkuperäinen Bosch on kuitenkin noin 150€ / kpl.

ABS:n ohjausboksiin tulee virta.

Perän nopeusanturikin saa jotain lukemaa, ja siellä on todennäköisesti johtovika, koska nopeusmittari kuolee välillä ajopinnan epätaisuuksista.
Siellä on jonkun edellisen omistajan viritys, jota en ole näin 4 vuoden jälkeen jaksanut korjata...

Nopeusmittari nyt ei muutenkaan näytä oikein, kun se on viritelmä, johon olen vaihtanut piirilevyn (kohtuu tarkka puuha saada neulan 4 pinniä paikoilleen, jos nopeusmittarin neulan siirtää piirilevystä toiseen), ja kondensaattoreita.
Tosin signaali tulee, vaikka välillä katkonaisesti.

Tuo kolvauskin on saattanut vaikuttaa nopeusmittarin näyttämään, kun se on kuitenkin sähkövirran lämmöstä aktivoituva kuparinen jousi, joka on aikoinaan kalibroitu, ja ikä, sekä kolvin lämpö muuttavat sitä.

Tässä tapauksessa on Yakazakin mittaristo, niin ei Japanin serkkuaan ole tarkoittanut, että meikäläinen vaihtelee piirilevyjä täällä 24 vuoden jälkeen.

Se nopeusmittarin neula on piirilevyssä kiinni neljällä "tikulla", joista lähtee jokaisesta noin 0,5 millinen kuparilanka nopeusmittarin kierukkaan.

Sitten sulatat yksi kerrallaan ne "tikut" irti piirilevystä.

Meni oikeasti tunti ennen kuin sain nopeusmittarin neulan irti, koska piti varoa koko ajan, ja ne "tikut" oli laitettu alunperin tehtaalla sen verran hyvin, että joutui molemmin puolin lämmittelemään, ja milli kerrallaan hivuttamaan irti, etteivät menisi ne herkät langat poikki.

Möhkö on kuitenkin harraste, mutta myös käyttöauto tällä hetkellä.

Kustannusten laskemisen olen osien puolesta lopettanut jo aikaa sitten, vaikka tämä onkin vain pikkuviri.

Tosin vielä on tekemistä, kun uudet Simonsin pakoputkiosat ovat odottamassa, ja kansikin on orggis 530, joka on silloin loppu vuodesta 1991 asennettu paikalleen.



Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #339 : 24.11.2015, 22:58:06 »
Pari osaa tilasin tiskiltä tänään.

Vasen peilin lasi, 2 kpl ovikytkimiä, sekä ovikytkimiin 2 kpl suojakumeja.

Eilen lopeeti kuskin ovikytkytkin toimintansa, niin meinasin, että en enää laita tarvikekuraa, vaan suoraan alkuperäislaatua.
Hintaeroa on jopa 3€, tarvike vs. Volvo Original.

Peilinlasi on ollut to-do -listalla jo vähintään 3 vuotta, kun ei ole lämmityselementti toiminut, ja kerran olen liimannut peilin lasin kiinni...

----------------------------

Möhkön seoksien kanssa ollut edelleen ongelmaa, kun välillä heittelee rikkaalle ja lyö ainetta putkeen.

Bendixin ruiskuboksi taitaa kuitenkin olla ehjä, koska luultavasti sekin herjaisi koodia, jos diagnostiikka on sitä mieltä, että ei saa kelpoa signaalia sieltä.

Lambda-anturi näyttää jokseenkin järjellisiä lukemia, mutta vikakoodin mukaan ongelma kohdistuu tyhjäkäynnin seoksiin (2-3-2).
Yksi syy seoksen kikkailuun voi tosin olla se, että autossa on DIY -pakoputki, ja lambdaa ennen oleva laippa on mallia vuotoherkempi "2 pultilla kiristys".
Silloin tällöin olen sitä joutunut kiristelemään, ja kerran tiivisteenkin vaihtanut.
Tosin ei sen tarvitse päästä kuin hetken aikaa pienesti falskaamaan, niin lambda heittää seoksen johonkin.

Tässä ennen leimaa (tai lähinnä ennen päätömittausta, koska käyn ottamassa muualla) täytyy rakennella pakoputkistoa silleen, että kissa ilmestyy putkeen ja kaikki muu on Simonsia.

Päästömallin pakoputkistoon joutuu tarpeiksi vielä ostamaan yleismallin katalysaattorin ja laipat.






 









Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #340 : 25.11.2015, 00:41:34 »
Pari osaa tilasin tiskiltä tänään.

Vasen peilin lasi, 2 kpl ovikytkimiä, sekä ovikytkimiin 2 kpl suojakumeja.

Eilen lopeeti kuskin ovikytkytkin toimintansa, niin meinasin, että en enää laita tarvikekuraa, vaan suoraan alkuperäislaatua.
Hintaeroa on jopa 3€, tarvike vs. Volvo Original.
Minkä hintasia oli noi osat sinisellä? Pitäisi itellekkin tilata uudet peilinlasit ja pariin oveen uudet ovikytkimet...
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #341 : 25.11.2015, 00:58:32 »
Minkä hintasia oli noi osat sinisellä? Pitäisi itellekkin tilata uudet peilinlasit ja pariin oveen uudet ovikytkimet...

Hinnat vaihtelevat hieman, niin kerron Bilian hinnat.

Vasen peilin lasi: 60,12€.

Ovikytkin: 6,30€.

Omassa lähimmässä (ei Bilia) olivat joitain kymmenyksiä kalliimpia.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #342 : 27.11.2015, 22:18:19 »
Tuli ledejä tilattua pakkivaloihin.

Tuollaisia:
http://www.dx.com/p/1156-ba15s-p21w-30w-600lm-6-cree-led-white-car-steering-light-tail-light-12-24v-266729#.VlioOHbhAdU

---------------------------------------------

Möhkön startista on löytynyt uusi ominaisuus.

Nimittäin välillä jää Bendix-laitteen hampaat vauhtipyörälle, ja tulee se rääkäisy.
Vahva tunne, että vika löytyy itse Bendix-laitteesta, että jousi voisi olla hieman väsähtänyt.

Tosin...
En ole huomannut, että tekee muulloin tuota kuin kylmää moottoria käynnistettäessä, tilanteessa jolloin ei ole käynnistetty vähintään 6 - 7 tuntiin.

Ensimmäisellä starttauksella jaksaa käydä noin 2 tahtia, ja sammuu.
Toisella jää käyntiin (ja startti rääkäisee), mutta aluksi ontuen ja käy laihalla.
Tyhjäkäynnillä se on vaikuttanut olevan laihalla noin viikon ajan...

En usko että RE85 vaikuttaisi nyt ilmenneisiin ongelmiin, koska muutossarjan boksin pitäisi lambda-ohjauksen mukaan rikastaa vielä hieman extraa.
Noin 2 - 3 viikkoa sitten alkoi ko. ongelma, ja sitä ennen kun oli pakkasiakin, niin ei ollut ongelmia käynnistyksessä.

Aikanaan kun oli samanlaista ongelmaa kylmäkäynnistyksissä, niin silloin metsästin vikaa pitkään ja ei selvää syytä löytynyt.
Nyt en ole esim. lämpöanturia mitannut, kun ei ole kunnollista yleismittaria jonka ohmiarvoihin voisi luottaa.

Tämä voisi olla yksi vaihtoehto ostaa palkkapäivänä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/493152/Bahco-BMMTRMS1-yleismittari-USB-liitannalla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #343 : 30.11.2015, 16:43:02 »
Tänään tuli ostettua jotain osia Möhköön:

Tiskiltä:


Motonetista katalysaattori ja Simonsin laipat:


Juotavaa piti myös ostaa:


Jotain speksejä tuosta Red Linen lisäaineesta:

"Käytetään E85-polttoaineen (85% etanolia, 15% bensiiniä) tai metanolin kanssa. Alkoholeilla (etanoli, metanoli) on taipumus huuhdella voiteluaineet männänrenkaista, ja aiheuttaa korroosiota polttoainejärjestelmässä. SI-Alcohol voitelee pumpun, injektorit ja yläsylinterin, ja samalla puhdistaa injektorit ja imuventtiilit karstasta. Ehkäisee korroosiota. Voi käyttää joka tankillisella, ei vahingoita katalysaattoria".

En kyllä ajatellut joka tankilliseen kaataa tuota, mutta pari kertaa vuodessa olisi varmaan hyvä käyttää.
Maksoi 17,90€ Motonetissa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #344 : 30.11.2015, 23:37:25 »
Tuli yksi juttu mieleen.
Nimittäin hieman koliseva takapää.
Yleensä siellä kolisee työkalut metallipakissa, takakontissa, mutta kun tarkasti kuuntelee, niin saattaa kolista muukin.

En olisi ollenkaan yllättynyt jos takatukivarren etupuslat alkaisivat olevamaan loppu, kun autolla on ajettu kuitenkin jo noin 415 tkm.

Ainakin taka-akselin liike on tuntuvaa tilanteessa, jos lähdetään kiihdyttämään pysähdyksistä nyppylän yli asfaltilla.

Tuntuu kuin takapää olisi heiluri, ja se kaikki irtoava moottorista irtoava voima katoaa hetkellisesti tuohon heiluri liikkeeseen.

Tosin tämä B230F Bendix med AW71 + VX3 + virtaavampi pakoputkisto + RE85  -viritelmä on muutenkin aika hassu ajella käytännössä, kun alle 2500 rpm ei tapahdu mitään, ja teho tulee peliin, kuin ahdin heräisi.

Vertailukohtaa vastaavaan manuaalivaihteiseen en pysty esittämään, kun olen ajellut vain B200 / B230F med M47, polttoaineena 98 ja vaihteistona M47.

Todennäköisesti Möhkö olisi nykyisellään hauskempi ajaa manuaalina, mutta voi voi...

Niin kauan kuin tämä on käyttöautona, niin ei kannata viritellä tästä enempää kuin vaihtaa 531 -kansi.

En nyt tiedä onko tähänkään mennessä "virityksessä" ollut mitään järkeä, kun käytännössä ainoa mekaaninen viritys on ollut nokka-akselin vaihto, ja "viritys" -osiin mennyt monta sataa euroa...

Tosin en väitä, ettei olisi mukava ajaa autolla, joka on ripeämpi kuin vakio, jonka on itse laittanut.


Parhaat naurut tämän ruoskan kustannuksella sain aikoinaan, kun liikkui vielä perus bensalla, niin työkaveri kysyi onko turbo.

Tosin oli olisi mielenkiintoista testata kiihdytyksessä, että paljonko häviää vs. 945 matalapaine turbo + AW71.


Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy