Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Nostokurjen -79 244

  • 12 Vastauksia
  • 3660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Nostokurjen -79 244
« : 18.10.2015, 17:28:38 »
Hai työ.

Auto on ostettu jo keväällä, mutta sain aikaiseksi kirjoitella siitä vasta nyt. Teksti voi olla vähän hajanaista ja pomppivaa, kun en kaikkea muista varmasti kerralla...

Seuraava kuva on ensimmäisimpiä, mitä autosta tuli otettua. Pesun raikkaana ja kesärenkaat pyöräytettynä alle. Tarkkasilmäinen voi huomata taustalla toisenkin harrasteauton... :)




Auto oli jo ostaessa ihan ok ryhdissään, mitä nyt tekniikan puolella oli pientä harmia. Kaasua ei kestänyt juuri ollenkaan, tyhjäkäyntiä kävi todella matalalla ja kolmella sylinterillä, pyyhkijät ei toimineet ja perän stefa valskasi.

Pyyhkijät korjaantui kun moottorin irroitti, hiekkapuhalsi kuoren ja liimasi magneetit takaisin kiinni.

Moottorin käynti parani huomattavasti, kun aloitti sytkäosien uusimisella:



Sytkä oli lisäksi ihan tolkuttoman myöhäisellä, sen kääntäminen oikeaan asentoon teki ihmeitä käynnille. Kaasari sai uuden kalvon sekä öljyt ja viimeiseksi vielä konehuoneen pesun:



Moottori sai myöhemmin vielä löpöhuuhtelun, puhtaat öljyt ja suodattimet sekä tukikumit. Siltikin yli 80km/h nopeudessa kori värisee aika paljon, jossain on vielä siis väljää tai huonoa kumia, selvitellään...


Autossa oli ulkoisesti jonkin verran sanomista, muutamia ruostekohtia ja paljon naarmuja:




Pikkuhiljaa, muutama kohta päivässä, vesihioin pinnan ja myllytin. Kyllä sieltä alkoi ihan kiiltoakin löytymään:




Myös pienet ruostekohdat tuli kesällä korjattua ja paikkamaalattua, harmi vaan kun värisävy ei voi koskaan osua ihan kohdalleen (konepelti)




Kyllähän sieltä sitten alkoi kuoriutua ihan hyvä maalipinta loppujen lopuksi :)




Aurauskulmia säätäessä huomasin että takajalkatilojen reunoissa oli pienet ruostekohdat, ne tuli otettua kiinni ennen kuin pääsivät leviämään:





Katkaistaan ajatustulva välillä, jatketaan seuraavassa postauksessa

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #1 : 18.10.2015, 17:36:42 »
Hypätään tähän päivään. Kaivoin talvirenkaat varastosta, muistelinkin että ne on aika karussa kunnossa...




Joten, from inch to happen, rälläkkä laulamaan ja irtoruosteet veks:




Sitten ruosteensyöjää pintaan, etteivät kuki heti läpi (käsittelin myös vanteiden sisäpuolet)




Ja nyt viimeisemmäksi pyyhkäisin pohjamaalit vanteisiin. Huomenna olisi tarkoitus hakea akryylimaalia, vanteet on huomattavasti helpompi pitää puhtaana kun niissä on käytetty oikeata maalia vannehopean sijaan.





Auto on siis ympärivuotisessa, satunnaisessa käytössä. Ajelen silloin kun huvittaa, on mukava kun aina on joku auto joka varmasti toimii :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #2 : 21.10.2015, 20:16:28 »
Vanteiden maalauksessa meinasin ensin että pääsen helpolla ja otin siveltimen käteen, pyyhkäisin yhden vanteen taustapuolta kerran ja totesin että parempi vaan kaivaa ruisku esille. Väriksi valikoitui kaverin suosiollisella avustuksella (ja maaliliikkeen maalarimestarin siunauksella) beige.




Tallissa olisi myös yksi sarja 14" kromikehiä sekä noiden peltivanteiden alkuperäisiä pillerikapseleita, jotka tosin kaipaisivat kiillotusta ja ehkä pientä väriä keskiöön... Kenties punaista tuohon V-kirjaimen ympärille?




Mitäs raati on mieltä, onko nuo hyvät noin vai onko niissä jotain liikaa/puuttuuko jotain?

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #3 : 21.10.2015, 20:20:34 »
Kenties punaista tuohon V-kirjaimen ympärille?

Toteuta!
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #4 : 22.10.2015, 08:32:02 »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #5 : 01.11.2015, 19:15:06 »
Ensin pikku kiillottelua, että saadaan keskiöt samantasoisiksi kromikehien kanssa... Kuvassa 1 kiillotettu, yksi hiottu ja yksi koskematon




Sitten vaan maalia sutimaan.




Jospa nuo kohta alkaisi tulla talvirengaskelitkin :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #6 : 22.11.2015, 15:26:07 »
Viimeinkin sain renkaat pyöräytettyä alle ja nappisilmäkonversio tuli samalla tehtyä. Pitäisi käydä pesemässä tuo auto ja pyyhkäisemässä uusi kerros Bilthamber FinisWax:ia pintaan, vaikka ihan hyvinhän tuosta vesi (ja lumi) helmeilee vielä pois.



Puskurit olisi myös tarkoitus käyttää irti, hioa alumiinista hapettumat pois ja uusia lakkapinta. Sen jälkeen olisikin hyvä pohja tilata ja asennella uudet rekisterikilvet (samanlaiset mutta vähemmän kuluneet).

Vielä kun tuon alkuperäisen soittimen saisi toimimaan kunnolla, kuuluminen lakkaa heti kun auton laittaa käyntiin.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #7 : 22.11.2015, 20:56:02 »
Pitihän se käydä vielä pesemässä ja pyyhkimässä tuoreet BiltHamberit pintaan. On se vaan hiton hieno aine käyttää :)





Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #8 : 22.11.2015, 23:22:41 »
Aiettä ku o kivan näköne  S*
Muuta en tekis ku vaihtaisin uudet kilvet, etukilpi ainakin on vähä kulahtanu.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #9 : 24.11.2015, 20:07:23 »
Kyllä on nätti kakkosnelonen  8)

Joo uudet kilvet mutta ei sitten mitään euroja!

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #10 : 25.11.2015, 08:01:58 »
Ei taatusti tule eurokilpiä yhteenkään minun rakkineeseen :)

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #11 : 25.11.2015, 12:44:55 »
Tuo etukilpihän on huonommassa kunnossa, kun ex-passatissa oli, ja suikkapääsetä leimakonttorilla vaihdatti sen...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -79 244
« Vastaus #12 : 10.01.2016, 13:29:22 »
Juu-u. Lämmityslaitteen hanaa rupesin vaihtamaan, kun ei enää tykännyt puskea lämmintä. Kapillaariputkesta oli ilmeisesti liemet karanneet, ainakin osittain, koska kun hanan käänsi ihan maksimille niin se avautui vain 20%... -27°C pakkasessa.

Vanha hana lähtikin ihan nätisti irti, mutta uusi motonetistä ostettu hana hajosi ennen kuin sitä sai edes tarjottua paikoilleen. Rupesin katsomaan että kumminkos päin se pitää asentaa ja käänsin käyttövipua, niin sisällä oleva läppä lopetti liikkumisen. Tempaisin sen sitten talon seinään, kun meinasi vähän oma jäähdytys pettää... Noh, sarjassa mukana tulleista letkuista ajattelin laittaa edes toisen paikoilleen että ei tule nesteet lattialle (kunhan sulavat, olivat nimittäin ihan hyytelöä). Eihän ne letkukaan menneet paikoilleen, olivat ihan muovinkovia siellä pakkasessa. Joten astia alle ja miettimään sotasuunnitelmaa...

Kävin sitten hakemassa biltemasta sopivia mutkaletkuja sekä pätkän suoraa lämmityslaitteen letkua, sekä perinteisin messinkisen LVI-pallosulkuhanan 15mm sisähalkaisijalla. Hanan käytin sorvissa, sorvasin siihen kierteiden tilalle letkusovitteet ja askartelin hanan paikoilleen autoon uusilla letkuilla. On muuten paljon parempilaatuiset nuo Bilteman letkut, nuo taipuu paikoilleen jopa pakkasessa.

Mittariston vaihtoa ajattelin kierroslukumittarilliseen malliin, joten hommasin sellaisen, mutta olikin vuosikertaa (tai kahta) vanhemmasta eikä se tietenkään sovi paikoilleen. Tarkemmin sanottuna mikään osa ei istu oikein, eikä osat ole edes vaihtokelpoisia keskenään. Pitänee irroitella tuosta "uudesta" (vanhemmasta) mittaristosta kierroslukumittari erilleen ja tehdä sille joku kotelontapainen, että saa sen asenneltua vaikka erilleen johonkin.


Eilen kävin ajelemassa nelisen tuntia ja auto pelasi hienosti, mitä nyt kaasuttimesta oli taas öljyt karanneet ja veto oli aika pätkivää puolen kaasun tuntumassa. Milläs tuon CD175 Strömbergin saa takaisin tiiviiksi vaimentimen osalta?

Tänään oli aikomuksena ajella auto halliin ja vaihtaa jäähdytysnesteet, mutta en ole vielä päässyt lähtemään kun nesteet on niin jäässä että nostaa lämpöjä. No, kunhan saa auton liikkeelle ja liemet vaihdettua niin rupean suunnittelemaan kannen irtikäyttöä, minulla on pieni aavistus että ainakin kannentiivisteessä on häikkää. Vaihdan sitten samalla kaikki yläpuolen tiivisteet, niin saa nuo pienet öljyvuodotkin loppumaan yksin tein. Ja samaan syssyyn on hyvä käyttää strömppä ultraäänipesussa ja kasata uudella huoltosarjalla.

 

Autoracing  KL-varaosat