Autoracing  KL-varaosat

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 340170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1245 : 31.10.2014, 18:45:22 »
Kysymys:
LH:ssä ei vissiin yleensä ole 2 kappaletta suutinreleitä?
Minulla on tässä niitä siis 2 kpl paisuntasäiliön raudassa.

Molemmista lähtee samanväriset johdot, mutta tuskin niitä tarvitsee kahta ohjaamaan suuttimia.
Googlettamalla en löytyänyt tietoa, että miksi niitä olisi kaksi kappaletta.


Lisäksi tuossa on nälkävuoden pituinen starttaus ja startti pyörii hitaalla, niin pitää se selvitellä.
Autossa on huono akku, niin voi johtua siitäkin, että akku ei anna tarpeeksi virtaa, vaikka oli latauksessakin.
Apuvirralla lähtee heti käyntiin, niin ensisijaisesti epäilisin akkua.


Lisäksi vielä sellainen, että auton mukana tuli toinen -101 loppuinen IMM,
ja siihen joku on tussilla kirjoittanut "PASKA".
Tutkin sitä irtonaista Immua, ja päätyverkot ovat ehjät, ja ne 3 ohutta lankaa siellä sisällä myöskin ehjät.
Pitää käyttää autossa kiinni, ja katsoa toimiiko se.

Sen takia vähän epäilyttää, koska edellinen omistaja kertoi, että auto ei suostunut lähtemään lämpöisenä käyntiin,
ja osia oli vaihdellut jonkun verran (listasin ne tuossa muutama viesti takaperin).
Ongelma oli sitten poistunut suutinreleen vaihdolla (en muistanut kysyä, että kumman...  ::))

Mukaan tuli myös -590 loppuinen ruiskuboksi, joka saattaa myöskin olla ehjä.


Lisäksi vielä tuli mukaan 1 ehjä, ja 1 rikkinäinen virtalukonpohja, autossa kiinni olevan lisäksi.

Pitää tässä vielä kokeilla autossa noita mukana tulleita osia (IMM ja sytkäboksi), että ovatko oikeasti rikki. 
« Viimeksi muokattu: 31.10.2014, 20:25:40 kirjoittanut Niko_S »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1246 : 31.10.2014, 18:52:38 »
Kysymys:
LH:ssä ei vissiin yleensä ole 2 kappaletta suutinreleitä?
Minulla on tässä niitä siis 2 kpl paisuntasäiliön raudassa.

Molemmista lähtee samanväriset johdot, mutta tuskin niitä tarvitsee kahta ohjaamaan suuttimia.
Googlettamalla en löytyänyt tietoa, että miksi niitä olisi kaksi kappaletta.


Lisäksi tuossa on nälkävuoden pituinen starttaus ja startti pyörii hitaalla, niin pitää se selvitellä.
Autossa on huono akku, niin voi johtua siitäkin, että akku ei anna tarpeeksi virtaa, vaikka oli latauksessakin.
Apuvirralla lähtee heti käyntiin, niin ensisijaisesti epäilisin akkua.


Lisäksi vielä sellainen, että auton mukana tuli toinen -101 loppuinen IMM,
ja siihen joku on tussilla kirjoittanut "PASKA".
Tutkin sitä irtonaista Immua, ja päätyverkot ovat ehjät, ja ne 3 ohutta lankaa siellä sisällä myöskin ehjät.
Pitää käyttää autossa kiinni, ja katsoa toimiiko se.

Sen takia vähän epäilyttää, koska edellinen omistaja kertoi, että auto ei suostunut lähtemään lämpöisenä käyntiin,
ja osia oli vaihdellut jonkun verran (listasin ne tuossa muutama viesti takaperin).
Ongelma oli sitten poistunut suutinreleen vaihdolla (en muistanut kysyä, että kumman...  ::))

Mukaan tuli myös -590 loppuinen sytkäboksi, joka saattaa myöskin olla ehjä.
Olin kirjoittanut toiseen viestiin erehdyksessä, että ruiskuboksi.
Editoin sen oikeaksi.

Lisäksi vielä tuli mukaan 1 ehjä, ja 1 rikkinäinen virtalukonpohja, autossa kiinni olevan lisäksi.

Pitää tässä vielä kokeilla autossa noita mukana tulleita osia (IMM ja sytkäboksi), että ovatko oikeasti rikki.

Tuossa kun on ilmastointi niin siinä on sama rele ku suuttimilla ja ne sijaitsee vierekkäin  :)

-101 loppunen IMM ??? Vattö hel ??? Eikös lh2.4 vehkeissä pitäs olla -016 ::)

Huonolta akulta kuulostaa että pyörittää laiskasti jos kerran apuvirralla jaksaa paremmin.

Onkos lämpöanturia ihmetelty tohon lämpösenä käynnistys ongelmaan ???

E: Ja eikös toi -590 boksi nimen omaan ole lh:n ruiskuboksi eikä sytkä ::)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2014, 19:06:11 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1247 : 31.10.2014, 19:12:23 »
Tuossa kun on ilmastointi niin siinä on sama rele ku suuttimilla ja ne sijaitsee vierekkäin  :)

Okei, ei tullut mieleen.  :)
Kiitos tiedosta.  -H-

Ilmastointiin liittyen otin eilen kotimatkalla tietoisen riskin, ja kokeilin kymmenisen sekuntia, mitä se ilmastointi "sanoo".
Viileää tuli, mutta en ole varma ottaako se silloin ulkoilmaa.
Täytyy ottaa ilmastoinnin kompressorin hihna irti, ettei itse, tai joku muu sitten laita vahingossa päälle.

Keväämmällä jos huvittaisi voisi käyttää ilmastointihuollossa, että saisi selville onko siellä vuotoa järjestelmässä.

Sitä vanhempaa, nyt kiellettyä kylmäainetta tuo käyttänee (en muista koodia).
Firmat sen tietää loppupeleissä, mutta muistaakseni piti olla eri öljy vanhoissa järjestelmissä, että saa sopimaan "uudelle" kylmäaineelle.

O-renkaat tottakai pitää vaihtaa, kun tuossa ne ovat todennäköisesti sen 24 vuotta vanhat.

Olisi luxusta tuo kylmästöinti, mutta ei kuitenkaan välttämätön,
koska olen kuitenkin koko ajokortin omistamisen ajan kärsistellyt autoissa, joissa ei ole ilmastointia.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1248 : 31.10.2014, 19:14:12 »
Häiritsee kuitenkin vähän tuollainen pikku juttu, koska mielestäni otteessa pitäisi lukea 195/65 R15.
Mun 1992 SE:ssä lukee että 195/60 R15  :idiot2:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1249 : 31.10.2014, 19:34:39 »
Mun 1992 SE:ssä lukee että 195/60 R15  :idiot2:

Jaa.  ::)

Minulla lukee "Valkoisen Möhkön", eli 740 1992 SE:n otteessa:

Rengaskoko: 195/65 R15.
Vaihtoehtoinen rengaskoko: 205/60 R16.

Mene ja tiedä.  ???

Ei aleta tässä topicissa kuitenkaan enempää spekuloimaan aiheesta.




Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1250 : 31.10.2014, 19:40:19 »
Niin niko hei... Eihä sul oo nyt menny noi lh:n ja ezk purkit sekasin, LH on peltikuorinen ja ezk muovikuorinen  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1251 : 31.10.2014, 20:24:21 »
Niin niko hei... Eihä sul oo nyt menny noi lh:n ja ezk purkit sekasin, LH on peltikuorinen ja ezk muovikuorinen  :)

On joo mennyt sekaisin...  :-[
Ekalla kerralla meni oikein.

Eli ruiskutuksen ohjausboksi on autoon vaihdettu (en muistanut, että LH:ssa oli musta kuori sytkäboksissa).

Eli korjaan viestit uudemman kerran.

Huomaan kyllä nyt itsekin noiden boksien kohdalla, että tullut 3 vuotta pulattua Bendixin ohjauksen kanssa.
Bendix-Reginassahan sekä ruisku-, että sytkäboksi ovat peltikuorisia.

Jos ei muuta, niin ainakin Suomesta on muistaakseni aika vaikea löytää ehjiä Bendixin purkkeja.
Itse olen kyllä farkun kohdalla yllättynyt, ettei ranskalainen elektroniikka ole hajonnut vielä.


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1252 : 31.10.2014, 20:34:12 »
Eipä mitää vaikka vähä sekasin menee :) Aina joku korjaa  O0

Mutta tuo IMM on aika jännä numeroltaan  ???
tuommonen tuohon autoos pitäs tulla

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1253 : 31.10.2014, 20:58:37 »
Oli tuo IMM:nkin loppunumero sitten mennyt minulta perseelleen...  :2funny:

Eli siellä on tuo -016 loppuinen IMM.
Olin jostain syystä katsonut sieltä kyljestä Boschin varaosanumeron, joka päättyy -101.
Siinähän on tarra missä lukee ensin sivuittain Bosch, ja sitten se numero.

Mutta tyhmä on tyhmä, kun ei osaa katsoa.

Käytännössä tuo LH on minulle outolintu Bendixin jälkeen, ja vaikka LH:takin tullut huvikseen opiskeltua,
niin ei näköjään tosipaikan tullen muista yhtään mitään.

Ei kai tässä mitään, ja opetellaan uudestaan.

Kiitokset vielä jogiinille, kun kaksi kertaa laitoit tietoa, ja kysyynalaistit, niin piti itse tarkistaa uudestaan.
niin meikäläinenkin pääsi taas kartalle.  :D

Tästä on taas hyvä jatkaa,
ja allekirjoittanut kertaa LH-Jetronicin lyhyen oppimäärän.

Toivottavasti kukaan ei tästä suutu...  :-\

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1254 : 31.10.2014, 22:17:40 »
Teen vielä tälläisen yhteenvedon.

Tuon farkun kanssa tulee joulukuun alussa 3 vuotta täyteen.
Omistusaikana ajettu laskennallisesti yli 100 tkm.

Mittari on pysähtynyt reilu 330 tkm kohdalla, mutta +400 tkm on ajettu.
Koulussa kävin Helsingissä reilu vuoden, niin päivämatka pysyi vakiona,
ja koulumatkoista tuli noin 40 tkm.

Kulutusosien vaihdolla kuitenkin pärjännyt.

Moottorissa on pieniä kuluman tuottamia ääniä (venttiilikoneisto).
AW-71 on kuitenkin toiminut yllättävänkin hyvin (vuotaen ATF:ää, ja välistä on lisätty),
ja vaikka onkin tiivisteet lootaan, niin ei ole pystynyt seisottamaan periaatteessa päivääkään.

Bendixin Made in France moottorinohjauksessa ei ole ollut itsessään mitään vikaa koko aikana.
Yhtään anturia ei ole joutunut vaihtamaan, vaan putsauksella selvinnyt.

Tietääkseni ei ole kumpaakaan ohjausboksia tuohon vaihdettu.

Sisustaltaan tuo farkku on kuitenkin aika siistikuntoinen, vaikka samoilla kilometreillä saattaa parempikuntoisiakin.
Kopassa on sitten jonkun verran mätää (suurimpana tuulilasin yläpuoli, ja D-pilareiden alakulmat, ja alustassa runkopalkit).

Kokonaisuutena ehkä kuitenkin OK.

Tottakai kaikki riippuu loppujen lopuksi huolenpidosta,
ja ehkä tuota farkkua on pelastanut osin se, että allekirjoittanut on hieronut sen kanssa näinkin paljon.
Välillä on tullut kyllä perheeltäkin kyllä kuittailua, että miksi noin paljon pitää huoltaa autoa.


En kuitenkaan usko että tuo sedanikaan on paljoa vikaisempi historiassaan ollut.
Edellinen omistaja oli kuitenkin lähes summutikassa vaihdellut osia, joista sitten suurin osa oli ollut loppujen lopuksi ehjiä.

Etupenkit ovat kyllä tuossa sedanissa täysin lysähtäneet (328 620 km).
Jos sen mittarilukema pitää kutinsa, niin Möhköllä on rullattu noin 100 tkm enemmän, ja Möhkön etupenkit ovat ryhdissään.
Tottakai kuljettajan penkissä on jo pientä pehmeyttä näillä kilometreillä.

Tosin ikäluokassaan ovat minun mielestäni "kansanauton" penkeiksi erinomaiset,
koska ovathan ne aikanaan Volvolla kehitetty yhteistyössä ortopedien kanssa.


Tälläinen vuodatus taas.

Tiivistys:
Minä rakastan takaveto Volvoja.

Nyt joku varmaan ihmettelee, että miksi ostin toisen 740:n, niin hankinta tapahtui tutun kautta, ja loppu peleissä veti myös se, että oli 740.
Lisäksi piti jo 2 vuotta hankkia manuaalivaihteinen takaveto Volvo hoitamaan käyttöauton virkaa (kun suunnittelin projektoivani 745:sen),
niin kuulin sitten, että Kouvolassa olisi tarpeettomana takaveto manuaali Volvo.






Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1255 : 31.10.2014, 22:32:26 »
Miksi ajattelit disabloida ilmastoinnin jos se edes kenties toimii? Se painekytkin kuitenkin estää kompuraa käynnistymästä jos siellä ei ole ainetta, jotenka et voi ihan helpolla rikkoa mitään käyttämällä ilmastointia. Jos jostain syystä se sattuisi toimimaan ja järjestelmässä siis olisi aineet tallessa, kannattaa se kennon etupuolella oleva puhaltava flekti irrottaa ja pestä kenno sen alta oikein kunnolla, tosi yleistä että kennot homehtuu rikki sieltä flektin keskiön alta, kerää aivan huikean määrä metsää sinne.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1256 : 01.11.2014, 00:11:40 »
Miksi ajattelit disabloida ilmastoinnin jos se edes kenties toimii? Se painekytkin kuitenkin estää kompuraa käynnistymästä jos siellä ei ole ainetta, jotenka et voi ihan helpolla rikkoa mitään käyttämällä ilmastointia. Jos jostain syystä se sattuisi toimimaan ja järjestelmässä siis olisi aineet tallessa, kannattaa se kennon etupuolella oleva puhaltava flekti irrottaa ja pestä kenno sen alta oikein kunnolla, tosi yleistä että kennot homehtuu rikki sieltä flektin keskiön alta, kerää aivan huikean määrä metsää sinne.

Selvä. Kiitoksia tiedosta.  -H-
Taas saatu sitten eriävää tietoa.

Edellinen omistaja ei ollut montaa kertaa kuulemma ilmastointia kokeillut,
mutta sanoi ettei ole huollettu, niin ei siksi käyttänyt.
Kuitenkin saattaa siis toimia.

Vesipumppu huutaa, niin en ole vielä pystynyt ilmastoinnin kompressorin tilaa selvittämään korvakuulolla.

Huomenna täytyy putsata lehdet pois, koska ainakin "välipellin" alla on julmetusti biohajoavaa.
Pohjapanssari on sedanista p*skana ja irti, niin sekin kerryttää likaa.

Tuosta sedanista oli mennyt syyläri juhannuksen alla, mutta sitten oli löytynyt takapäähän mällätty 745,
josta oli saatu syyläri.
Pohjapanssaria ei edellinen omistaja viitsinyt laittaa paikalleen.
Se on keskeltä kahdesta kohtaa halki, ja kiinnitysreiät rikki.

Motonetissa maksaa uusi sen 30e, niin täytyy jossain vaiheessa ostaa.
Kyllähän se pitää konehuonetta yleisesti paljon puhtaampana.

Lisäksi tuossa päivällä sain osittain selville, miksi 744 on parempi ajaa kuin 745.
Sedanissa on taka kallistuksenvakaaja, kun taas farkussa ei ole taempaa kallistuksenvakaajaa.



Laitan vielä loppukevennyksenä GLE:n ulkolämpömittarin, kun kävin autolla aiemmin:



Nyt näytti +2 ja liukkaan kelin varoitusvalo.
Muistaakseni alle +5 alkoi välillä näyttämään tuota liukkaan kelin varoitusta,
kun pimeällä laski lämpötila.






Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1257 : 01.11.2014, 00:22:56 »
Flektillä tarkoitin toki siis keulakennon etupuolella (ehkä vieläkin) olevaa "pusher fan"ia. Osasta on nakattu kyllä mäellekin nuita keulaflektejä, kun ne on aika huonossa elinympäristössä sielä etummaisena niin eivät pruukaa toimia...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1258 : 01.11.2014, 00:27:38 »
ilmastoinnin kompuran mukaan lähdön näkee kun kytkee ilmastoinnin päälle ja hihnapyörän ulkolaidalla oleva magneetti kytkin tarttuu ja pyörii hihnapyörän mukana

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90
« Vastaus #1259 : 01.11.2014, 01:15:16 »
Tosiaan en ole ilmastointia tänään tutkinut.
Ensimmäinen kokonainen päivä oli auton kanssa, ja tutkin leimaa haittaavat ongelmat.


Keskityin kokonaan jarruihin ja pariin sähkövikaan, niin jäi se ilmastoinnin tutkiminen pois.

« Viimeksi muokattu: 01.11.2014, 01:28:47 kirjoittanut Niko_S »

 

Samppasport  Futurez