Elekma  Autoracing

Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!

  • 49 Vastauksia
  • 76621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #15 : 01.05.2014, 11:43:37 »
Pahoittelut vanhan aiheen nostosta. Eilen oli itsellä ajankohtainen aihe tämä viestiketju, kun omaan 16v kanteen katkesi yksi pakosarjan pultti. Ruosteisia pultteja oli kaiken kaikkiaan 6, joista 2 oli katkennut entuudestaan 1cm tyngiksi. Metalliharjalla harjasin ruosteet pulttien juuresta, laiton CRC:ää vaikuttamaan. Sen jälkeen kuumensin kantta kuumailmapuhaltimella pulttien ympäriltä ja väänsin pultit yksi kerrallaan "sykkivin" liikkein putkipihdeillä. Tämä toimi 5 pulttiin, mutta yksi katkesi kannen sisään.

Alla on kuvina sitten se miten asian hoidin.








(hyi miten kuppainen alue tuo pakoaukkojen ympärys)



GBW

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #16 : 02.05.2014, 12:22:02 »
Toivoton tapaus pitää viedä moottorikoneistamoon, mieluimmin ennen, kun on kerinnyt pilata osan lopullisesti.  Sieltä löytyy laitteita, taitoa ja kokemusta.

Poistettavaan tynkään saa reiän keskelle, kun tekee riittävän paksusta palikasta ohjurin, joka pultataan muista rei'istä paikalleen.  Palikan pitää olla niin paksu, että poraus ei voi mennä vinoon.  Ohjausreikä on käytettävän terän kokoinen, noin kierteen sisähalkaisija.  Jos käytetään alkuperäistä osaa ohjauspalikkana, täytyy terä sovittaa putkella suoraan ja keskelle.

Jos kierre menee pilalle, täytyy käyttää holkkia tai Helicoilia.  Ruostumiselle alttiisiin kohtiin voi kootessa laittaa rosteripultit odottelemaan avaamista.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #17 : 02.05.2014, 12:35:21 »
Ruostumiselle alttiisiin kohtiin voi kootessa laittaa rosteripultit odottelemaan avaamista.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Metallien_s%C3%A4hk%C3%B6kemiallinen_j%C3%A4nnitesarja

E: Tuosta ei ilmene RST:n tai HST:n sijainti, mutta ne ovat kuitenkin jalompia, kuin Fe.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2014, 12:37:53 kirjoittanut järviin »

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #18 : 02.05.2014, 12:55:08 »
Lainaus
Toivoton tapaus

Toivoton tapaus vain toivottoman käsissä. Jos silmää ja taitoa on, niin homman voi hoitaa omin käsin kotona. Ottamani kuva vääristää näkymää, mutta pistepuikon merkki isketty keskelle pulttia ja näin ihan käsi poralla porattu keskelle pulttia suora reikä.

Ja kuten Järviin totesi, on RST jalompaa, kuin Fe (alumiinista en osaa sanoa), ja näin pultti ei ruostu, mutta taasen itse osa ruostuu.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #19 : 02.05.2014, 12:59:47 »
mutta taasen itse osa ruostuu
, nopeampaa tahtia, kuin sinkityllä teräspultilla(tai mutterilla).

The moose

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #20 : 02.05.2014, 15:52:26 »
mieluummin just johki alumiini kanteen laittaa mustat pinnapultit kun kirkkaat eli rosteriset. niistä tulee mukavempi sähköpari ja hapettumaa tulee alumiiniin vähemmän.

ja mustasta raudasta ei mene jenkat niin herkästi ruttuun mitä rosterisen menee, ja on itelläkin ollu pakosarjan laipassa kirkas pinnapultti joka aukastessa porsi kierteen ja pultti vielä katkes pakosarjan sisään. siinei auta mikään öljy, vaseliini tai valaan rasva, kun pultti kuitenki suhteellisen kivasti kuumiaa ja jäähtyy.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #21 : 02.05.2014, 18:41:04 »
Helmikuun puolella yks pultti oli katkennut alapallonivelestä, korjaamolla kävin irrotuttamassa sen, eli se vaan hitsas tietynkokoisen pultin paikalleen, eli hitsiainetta riittävästi katkenneen pultin kohdalle johon hitsautti pultin kiinni ja irtos heti kun sai sopivalla jakarilla kieritettyä auki :)
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #22 : 02.05.2014, 18:50:30 »
Sylinterikansista tullut otettua seuraavalla metodilla esim. katkenneita pakosarjan pultteja:
-Ostetaan järeä torx-sarja.
-porataan katkenneeseen pinnapulttiin "sopiva" reikä (ei mikään pieni, muttei alkuperäisen kannessa olevan reijän/pinnapultin kokoinenkaan).
-Porattuun reikään lyödään "liian iso" torx-pää väkisin (eli uppoaa ja lukittuu jumiutuneeseen pinnapulttiin, EI SYLINTERIKANTEEN!!!)
-Perkeleeesti vasaraa torx:in päähän samalla vääntiöllä vääntäen.

Jos ei tuolla keinoin aukea, niin sitten vain porataan pinnapultti niin pois kuin vain saa. Jos reijän saa porattua suoraan, voi asiassa menetellä kuten nimim. "Black Widow" on toiminut, eli kierteyttää suoraan uuden kierteen.

Jos taas reikä lähtee porautumaan vinoon (kuten itselleni kävi viimeksi oman sylinterikannen kanssa), porataan pinnapulttia niin paljon pois kuin suinkin voidaan VAHINGOITTAMATTA KANTTA.
Tämän jälkeen jollakin kovalla "lattamaisella työkalulla" (=hyvällä lättäpäämeisselillä) hakataan pinnapultin jämät reijän seinämiltä pois.
Sitten porataan seuraavan sopivan helicoil-kierteen kokoinen reikä.
Asennetaan helcoil ja valmis!

Näillä ohjeilla vissiin joku kymmenkunta pakosarjan pulttia tullut "pelastettua".

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #23 : 02.05.2014, 19:42:36 »
Sylinterikansista tullut otettua seuraavalla metodilla esim. katkenneita pakosarjan pultteja:
-Ostetaan järeä torx-sarja.
-porataan katkenneeseen pinnapulttiin "sopiva" reikä (ei mikään pieni, muttei alkuperäisen kannessa olevan reijän/pinnapultin kokoinenkaan).
-Porattuun reikään lyödään "liian iso" torx-pää väkisin (eli uppoaa ja lukittuu jumiutuneeseen pinnapulttiin, EI SYLINTERIKANTEEN!!!)
-Perkeleeesti vasaraa torx:in päähän samalla vääntiöllä vääntäen.
Joskus 20 vuotta takoperin myytiin "vastakierretappeja" tuohon samaiseen ongelmaan.

The moose

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #24 : 02.05.2014, 19:57:30 »
kiva sitä torksi päätä on porata sieltä reiästä pois.

tyylejä on yhtä monta kun tekijää ja ittelleni hain töihin sellasen sarjan jossa sellasia holkkeja joista voi porata läpi keskelle katkennutta pulttia reiän, reikään lyömällä laitettavia suoria tappeja joissa kynnet ja niihin sopivan vääntiömutterit.

kerran jopa tarvinnut kun kaasumoottorin ahtimen öljynkierron tarkistus tulpan kuuskolo muljahti ja muuten ei saanu kii kun lyömällä sellanen tappi koloon, tais olla niis joku takuukin et jos tappi kiertyy tai katkeaa korvaa työtunnit turhasta työstä.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #25 : 02.05.2014, 20:52:13 »
Joskus 20 vuotta takoperin myytiin "vastakierretappeja" tuohon samaiseen ongelmaan.

Vastakierretapin kun katkaisee siihen pulttiin alkaa helvetti  :-\ Onkin sit kovempaa porattavaa. Yhden pakosarjan pultin kanssa tuli tapeltua aika pitkään, meni poranteriä ja aikaa melko pitkään  :-\ 
Noi voisi toimi paremmin, mutta silloin synkällä 80-luvulla ei ollut kuin tällaisia
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #26 : 02.05.2014, 21:05:36 »
Vastakierretapin kun katkaisee siihen pulttiin alkaa helvetti  :-\ Onkin sit kovempaa porattavaa. Yhden pakosarjan pultin kanssa tuli tapeltua aika pitkään, meni poranteriä ja aikaa melko pitkään  :-\ 
Noi voisi toimi paremmin, mutta silloin synkällä 80-luvulla ei ollut kuin tällaisia
Olen säästynyt niiltä huonoimmilta ratkaisuilta, koska olen syntynyt -70-luvulla. Motonetin asiakassukupolvi joutuu kärsimään, ikävä kyllä.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #27 : 02.05.2014, 21:39:38 »
tyylejä on yhtä monta kun tekijää ja ittelleni hain töihin sellasen sarjan jossa sellasia holkkeja joista voi porata läpi keskelle katkennutta pulttia reiän, reikään lyömällä laitettavia suoria tappeja joissa kynnet ja niihin sopivan vääntiömutterit.
Tuommonen satsi on ihan kurko peli! Edellisessä työpaikassa oli sellainen ja joskus katkeili raskaasta kalustosta pakosarjan pinnapultteja sun muita irroittaessa niin tuolla lähti kuin ajatus. Tuossahan oli ne ohjurit muistaakseni sellaisia että toisessa päässä on kierre jos sattuu pultti katkeamaan tason alta niin saa siihen jäljelle jääneeseen kierteeseen pyöritettyä sen ohjurin. O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #28 : 02.05.2014, 21:43:29 »
Minä en ole nähnyt kuin kartiomaisia vastakierretappeja. No mitä tapahtuu kun kierrät kartion reikään? Menee aika *itun tiukkaan kun se kartio pyrkii levittämään sitä pulttia mitä irroitetaan. Ei toimi, ei ikinä edes piirrustuspöydällä.
Ja oman kokemuksen mukaan se torxin reikä nyplääntyy (ei itte torxpää) ennenkuin kärki katkeaa. Toiminut omassa käytössä hyvin.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #29 : 02.05.2014, 21:48:19 »
Minä en ole nähnyt kuin kartiomaisia vastakierretappeja. No mitä tapahtuu kun kierrät kartion reikään? Menee aika *itun tiukkaan kun se kartio pyrkii levittämään sitä pulttia mitä irroitetaan. Ei toimi, ei ikinä edes piirrustuspöydällä.
Mitä tapahtuu, kun lyöt lekalla sen torxin siihen reikään?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo