Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: wh - 18.09.2012, 12:43:18

Otsikko: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: wh - 18.09.2012, 12:43:18
Moro, tälläistä aihetta en löytänyt niin ajattelimpa tehdä nyt kun omalle kohdalle osui moinen, perjantaina pitäisi viedä auto ohjelmoitavaksi, mutta kun katkesi downpipen pultti.. eli nyt on pakopesässä katkennut pultti kiinni, ajattelin koittaa hitsata siihen mutterin kiinni ja koittaa vääntää auki, muita ideoita? alkaa meinaan tuleen kiire perjantaita ajatellessa.


Mielellään en ottaisi turboa irti kun se vähän aika sitten oli irti ja uudet tiivisteet nyt joka paikassa. varsinkin öljynpaluun putken pulttien kiinni laitto turboon oli todella v:mäinen homma kun niin vähän tilaa.. ellei se putki sitten irtoa toisesta päästä?

Tässä tapauksessa kyseessä -06 v70 d5 awd
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Elk - 18.09.2012, 22:16:18
-Vastakierretappi.
-Katkenneen pultin poraus pois ja uuden kierteen teko.

Mutta helpoimmalla toki pääset mikäli onnistuu tuo mutterin hitsaaminen katkenneen pultin päähän.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: j_tapio - 18.09.2012, 22:37:32
Kipinätyöstö. Vaatii erikoislaitteistoa mutta konepajoilta yms. näitä löytyy.

Laite kiinnitetään magneettijalalla tukevasti johonkin lähelle. Wolframisauvanpää ohjataan pultinkantaan, sauvan sisältä johdetaan jäähdytysvesi ja laite päälle. Sauva alkaa liikkua nopeasti edestakaisin parin mm liikkeellä ja aina osuessaan välissä käy kipinä joka syö metallia kuin metallia, sauva uppoa kuin pissa hankeen.
Oon poistanu ko.menetelmällä juuri pakopesään katkenneitä pinnapultteja (tosin penkkikoneessa, irto pakopesästä) ja on kyllä erinomainen värkki.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: j_tapio - 19.09.2012, 06:48:45
Induktiokuumennin.

Käyttökohteet

    Pienten kolhujen lämmittäminen ja poistaminen
    Tuulilasien irrotus
    Sivulistojen poistaminen
    Korikittien irrottaminen
    Teippien ja tarrojen irrotus
    Ruostuneiden pulttien ja muttereiden irrotus

(http://saminautotila.fi/kuvat/indkuum_400.jpg)
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 19.09.2012, 09:29:52
ns maallikolle porakone+sopiva poranterä ( tai useampi) + vastakierretappisarja on helpoin ja toimivin tapa (jos siis mahdut työskentelmään niin, että turbo on kiinni. Itse ottaisin todennäköiseti turbon irti niin olisi paremmin tilaa työskennellä.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: wh - 19.09.2012, 12:11:21
Hyviä vastauksia tullut, tänään koitan mutterin hitsata ja kerron miten käy. Olen muilta foorumeilta lukenut ja porukka melkein kieltänyt vastakierretapin käyttämisen koska jos se katkeaa sinne reikään niin sitten sitä ei enää edes porata helposti, koska niin kovaa ainetta nuo tapit.. lyöntitappeja enempi kehuttu.. saas nähdä mitä tuon oman kanssa nyt, tämä ja huominen pv aikaa ja sitten ohjelmoimaan espooseen! :D

tapiolta tuli hyviä ammattimaisia neuvoja, mitä luulen että joku muu joka tätä topiccia lukee tulee hyödyntämään, mutta itse koitan turbo paikallaan ensin, irti jos ei muu auta.. sitten lyönti/vastakierre tappia !

EDIT: Tuttu myös kertoi moisen että poraa pulttiin reijän ja lämmittää pillillä punaiseksi ja antaa jäähtyä kunnolla ja tekee tuota muutaman kerran. En muista kaavaa mitä se sanoi mutta, sen mitä se laajenee niin tuplasti kutistuu, samalla =karkaistuu, mutta tuo kutistuminen kun tapahtuu niin kuulemma yleensä lähtenyt jo ihan sormin pyörittämällä sitten irti.. pitänee miettiä tuotakin vaihtoehtoa.  :o :o
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: moikki - 19.09.2012, 21:04:46
En suosittele minäkään vastakierretappia. Hitsaat mutteria sinne vaan riittävän monta kerta niin pitäis sen sieltä irrota  :)
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: hevonen - 19.09.2012, 21:17:22
On olemassa myös kylmäsprayta... http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Muut/Jaahdytyssuihke-36521/
Pultti pienenee--> kierrä pois. 8)
En suosittele sormuksen poistoon sormea viilentämällä, putoaa pian se sormi pois...
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: The moose - 19.09.2012, 21:43:02
empä usko että kannattaa pistekuumia antaa kauheen montaa kertaa pultinkantaan, halkeiskohan pakopesä?

poraa pulttiin esim 4mm reiän ja kylmittää sen kylmäspreillä, heti perään lyö pikkasen isomman torx hylsyn tai bahco avaustapin sinne reikään ja ottaa ruuvin pois.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: wh - 20.09.2012, 02:00:28
empä usko että kannattaa pistekuumia antaa kauheen montaa kertaa pultinkantaan, halkeiskohan pakopesä?

poraa pulttiin esim 4mm reiän ja kylmittää sen kylmäspreillä, heti perään lyö pikkasen isomman torx hylsyn tai bahco avaustapin sinne reikään ja ottaa ruuvin pois.

Tulipa nyt sitten tänään hitsailtua noin 10kpl mutteria kiinni, mutta aina se vain lohkesi irti, pulttiakin oli kyllä 6mm ulkopuolella, mutta eipä ole enään, nyt on pinnat tasakkain, huomenna viimeinen mahdollisuus.
Yritinpä porata, mutta oli niin perkeleen kovaa ainetta että ei porakaan uponnut.. huomenna siis hyvä terä ja kunnon öljyä poraamiseen ja sitten rauhassa poraa reikää ja sitten sitä kylmäspräytä, kyllä luulis jo iroavan, on meinaan peijjakkaan kireessä.

Huomenna vielä aamupäivästä kun laittaa tähän jotain vinkkei niin ehdin lukee, sit pitää mennä toteuttaa. toivon mukaan se irtoaa sieltä nyt sitten!   :'( :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: sepnu - 20.09.2012, 07:16:12
Hitsaa siihen päähän ensin prikka (kori prikka ) kunnon virralla ja siihen päälle mutteri saat kunnolla kiinni. Hitsaus ei ota kiinni valurautaan. Kyllä pitäs lähtee  >:(
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: j_tapio - 20.09.2012, 07:56:38
Sihen pultin päähän kannattaa lyödä aluksi vasaralla pari kertaa joka monesti jo irrottaa ruosteet kierteistä (jos pultti on juminut ruosteen takia). Sitten jos pultti on jo pyöriny työkalulla ulospäin ja se on lopussa hirttänyt kiinni ja väkisin väännetty poikki niin sitten ei auta kuin poraaminen, silloin ei vastakierretappeja kannata edes yritää.

Ruosteenirrotussuihketta on nykyisin myös sellaisia jotka on kylmäsprein kanssa yhdessä ja samassa purkissa, ne on aika tehokkaita.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: lassii - 20.09.2012, 08:29:11
Ite tappelin saman asian kans joskus. Hitsaamalla mutteri päähän onnistu viimein ku tajusin laittaa kunnolla virtaa koneeseen.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: wh - 20.09.2012, 13:02:16
Sihen pultin päähän kannattaa lyödä aluksi vasaralla pari kertaa joka monesti jo irrottaa ruosteet kierteistä (jos pultti on juminut ruosteen takia). Sitten jos pultti on jo pyöriny työkalulla ulospäin ja se on lopussa hirttänyt kiinni ja väkisin väännetty poikki niin sitten ei auta kuin poraaminen, silloin ei vastakierretappeja kannata edes yritää.

Ruosteenirrotussuihketta on nykyisin myös sellaisia jotka on kylmäsprein kanssa yhdessä ja samassa purkissa, ne on aika tehokkaita.

No nyt on ostettu kylmäsprayta ja myös rost off ice! eli juuri tuota sinun mainitsemaa ainetta, sitten ostin 4mm ja 6mm erikoisporan terät, millä pitäisi kovempaan metalliin purra paremmin. ja se pultti vain on väännetty liian piukkaan kiinni, siksi katkesi.


Ite tappelin saman asian kans joskus. Hitsaamalla mutteri päähän onnistu viimein ku tajusin laittaa kunnolla virtaa koneeseen.

Virtaa oli niin että mutteri jopa suli joistain kohtia.. ei onnistunut  :'( . No mutta tänään on viimeinen mahdollisuus!
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: wh - 20.09.2012, 15:10:58
nyt on porattu noin 1cm, ei jumaliste on tiukkaa tavaraa tuo, ei taida ihan noin vain irrotakkaan, meinaan ei ole irronnut vielä.. torxin hakkasin sinne kiinni, mutta ei.. ei lähtenyt silläkään, mukana ollut myös rost off ice ja kylmäspray! kai sitä pian on unohdettava huominen ohjelmointi ihan kokonaan prkle..
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Black Widow - 01.05.2014, 11:43:37
Pahoittelut vanhan aiheen nostosta. Eilen oli itsellä ajankohtainen aihe tämä viestiketju, kun omaan 16v kanteen katkesi yksi pakosarjan pultti. Ruosteisia pultteja oli kaiken kaikkiaan 6, joista 2 oli katkennut entuudestaan 1cm tyngiksi. Metalliharjalla harjasin ruosteet pulttien juuresta, laiton CRC:ää vaikuttamaan. Sen jälkeen kuumensin kantta kuumailmapuhaltimella pulttien ympäriltä ja väänsin pultit yksi kerrallaan "sykkivin" liikkein putkipihdeillä. Tämä toimi 5 pulttiin, mutta yksi katkesi kannen sisään.

Alla on kuvina sitten se miten asian hoidin.

(https://lh5.googleusercontent.com/-aeBjI33mGT8/U2ICSJX6GMI/AAAAAAAADhg/GXb--eo2gE8/s1024/20140430_144702.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-11zuzz3Jtd8/U2ICSRMMYqI/AAAAAAAADhk/ACZ13qrYNhA/s1024/20140430_145515.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-zYln6cvCow8/U2ICSImAp2I/AAAAAAAADhs/VSeLrSG5DKk/s1024/20140430_150427.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-O2QcBg2Sivw/U2ICVX3rPoI/AAAAAAAADiU/5CST5nF2WaE/s1024/20140430_150905.jpg)
(hyi miten kuppainen alue tuo pakoaukkojen ympärys)
(https://lh4.googleusercontent.com/-JJLNikO_TF4/U2ICTbnQSeI/AAAAAAAADh0/JnUCvSs5Lnc/s1024/20140430_150931.jpg)


GBW
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Pyssy - 02.05.2014, 12:22:02
Toivoton tapaus pitää viedä moottorikoneistamoon, mieluimmin ennen, kun on kerinnyt pilata osan lopullisesti.  Sieltä löytyy laitteita, taitoa ja kokemusta.

Poistettavaan tynkään saa reiän keskelle, kun tekee riittävän paksusta palikasta ohjurin, joka pultataan muista rei'istä paikalleen.  Palikan pitää olla niin paksu, että poraus ei voi mennä vinoon.  Ohjausreikä on käytettävän terän kokoinen, noin kierteen sisähalkaisija.  Jos käytetään alkuperäistä osaa ohjauspalikkana, täytyy terä sovittaa putkella suoraan ja keskelle.

Jos kierre menee pilalle, täytyy käyttää holkkia tai Helicoilia.  Ruostumiselle alttiisiin kohtiin voi kootessa laittaa rosteripultit odottelemaan avaamista.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 02.05.2014, 12:35:21
Ruostumiselle alttiisiin kohtiin voi kootessa laittaa rosteripultit odottelemaan avaamista.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Metallien_s%C3%A4hk%C3%B6kemiallinen_j%C3%A4nnitesarja (http://fi.wikipedia.org/wiki/Metallien_s%C3%A4hk%C3%B6kemiallinen_j%C3%A4nnitesarja)

E: Tuosta ei ilmene RST:n tai HST:n sijainti, mutta ne ovat kuitenkin jalompia, kuin Fe.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Black Widow - 02.05.2014, 12:55:08
Lainaus
Toivoton tapaus

Toivoton tapaus vain toivottoman käsissä. Jos silmää ja taitoa on, niin homman voi hoitaa omin käsin kotona. Ottamani kuva vääristää näkymää, mutta pistepuikon merkki isketty keskelle pulttia ja näin ihan käsi poralla porattu keskelle pulttia suora reikä.

Ja kuten Järviin totesi, on RST jalompaa, kuin Fe (alumiinista en osaa sanoa), ja näin pultti ei ruostu, mutta taasen itse osa ruostuu.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 02.05.2014, 12:59:47
mutta taasen itse osa ruostuu
, nopeampaa tahtia, kuin sinkityllä teräspultilla(tai mutterilla).
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: The moose - 02.05.2014, 15:52:26
mieluummin just johki alumiini kanteen laittaa mustat pinnapultit kun kirkkaat eli rosteriset. niistä tulee mukavempi sähköpari ja hapettumaa tulee alumiiniin vähemmän.

ja mustasta raudasta ei mene jenkat niin herkästi ruttuun mitä rosterisen menee, ja on itelläkin ollu pakosarjan laipassa kirkas pinnapultti joka aukastessa porsi kierteen ja pultti vielä katkes pakosarjan sisään. siinei auta mikään öljy, vaseliini tai valaan rasva, kun pultti kuitenki suhteellisen kivasti kuumiaa ja jäähtyy.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: ToniJH - 02.05.2014, 18:41:04
Helmikuun puolella yks pultti oli katkennut alapallonivelestä, korjaamolla kävin irrotuttamassa sen, eli se vaan hitsas tietynkokoisen pultin paikalleen, eli hitsiainetta riittävästi katkenneen pultin kohdalle johon hitsautti pultin kiinni ja irtos heti kun sai sopivalla jakarilla kieritettyä auki :)
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2014, 18:50:30
Sylinterikansista tullut otettua seuraavalla metodilla esim. katkenneita pakosarjan pultteja:
-Ostetaan järeä torx-sarja.
-porataan katkenneeseen pinnapulttiin "sopiva" reikä (ei mikään pieni, muttei alkuperäisen kannessa olevan reijän/pinnapultin kokoinenkaan).
-Porattuun reikään lyödään "liian iso" torx-pää väkisin (eli uppoaa ja lukittuu jumiutuneeseen pinnapulttiin, EI SYLINTERIKANTEEN!!!)
-Perkeleeesti vasaraa torx:in päähän samalla vääntiöllä vääntäen.

Jos ei tuolla keinoin aukea, niin sitten vain porataan pinnapultti niin pois kuin vain saa. Jos reijän saa porattua suoraan, voi asiassa menetellä kuten nimim. "Black Widow" on toiminut, eli kierteyttää suoraan uuden kierteen.

Jos taas reikä lähtee porautumaan vinoon (kuten itselleni kävi viimeksi oman sylinterikannen kanssa), porataan pinnapulttia niin paljon pois kuin suinkin voidaan VAHINGOITTAMATTA KANTTA.
Tämän jälkeen jollakin kovalla "lattamaisella työkalulla" (=hyvällä lättäpäämeisselillä) hakataan pinnapultin jämät reijän seinämiltä pois.
Sitten porataan seuraavan sopivan helicoil-kierteen kokoinen reikä.
Asennetaan helcoil ja valmis!

Näillä ohjeilla vissiin joku kymmenkunta pakosarjan pulttia tullut "pelastettua".
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 02.05.2014, 19:42:36
Sylinterikansista tullut otettua seuraavalla metodilla esim. katkenneita pakosarjan pultteja:
-Ostetaan järeä torx-sarja.
-porataan katkenneeseen pinnapulttiin "sopiva" reikä (ei mikään pieni, muttei alkuperäisen kannessa olevan reijän/pinnapultin kokoinenkaan).
-Porattuun reikään lyödään "liian iso" torx-pää väkisin (eli uppoaa ja lukittuu jumiutuneeseen pinnapulttiin, EI SYLINTERIKANTEEN!!!)
-Perkeleeesti vasaraa torx:in päähän samalla vääntiöllä vääntäen.
Joskus 20 vuotta takoperin myytiin "vastakierretappeja" tuohon samaiseen ongelmaan.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: The moose - 02.05.2014, 19:57:30
kiva sitä torksi päätä on porata sieltä reiästä pois.

tyylejä on yhtä monta kun tekijää ja ittelleni hain töihin sellasen sarjan jossa sellasia holkkeja joista voi porata läpi keskelle katkennutta pulttia reiän, reikään lyömällä laitettavia suoria tappeja joissa kynnet ja niihin sopivan vääntiömutterit.

kerran jopa tarvinnut kun kaasumoottorin ahtimen öljynkierron tarkistus tulpan kuuskolo muljahti ja muuten ei saanu kii kun lyömällä sellanen tappi koloon, tais olla niis joku takuukin et jos tappi kiertyy tai katkeaa korvaa työtunnit turhasta työstä.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: jaskajokunen - 02.05.2014, 20:52:13
Joskus 20 vuotta takoperin myytiin "vastakierretappeja" tuohon samaiseen ongelmaan.

Vastakierretapin kun katkaisee siihen pulttiin alkaa helvetti  :-\ Onkin sit kovempaa porattavaa. Yhden pakosarjan pultin kanssa tuli tapeltua aika pitkään, meni poranteriä ja aikaa melko pitkään  :-\ 
 Noi (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotussarja-15-kpl-191350/) voisi toimi paremmin, mutta silloin synkällä 80-luvulla ei ollut kuin tällaisia (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotustyokalu-5-kpl-192248/)
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 02.05.2014, 21:05:36
Vastakierretapin kun katkaisee siihen pulttiin alkaa helvetti  :-\ Onkin sit kovempaa porattavaa. Yhden pakosarjan pultin kanssa tuli tapeltua aika pitkään, meni poranteriä ja aikaa melko pitkään  :-\ 
 Noi (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotussarja-15-kpl-191350/) voisi toimi paremmin, mutta silloin synkällä 80-luvulla ei ollut kuin tällaisia (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotustyokalu-5-kpl-192248/)
Olen säästynyt niiltä huonoimmilta ratkaisuilta, koska olen syntynyt -70-luvulla. Motonetin asiakassukupolvi joutuu kärsimään, ikävä kyllä.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.05.2014, 21:39:38
tyylejä on yhtä monta kun tekijää ja ittelleni hain töihin sellasen sarjan jossa sellasia holkkeja joista voi porata läpi keskelle katkennutta pulttia reiän, reikään lyömällä laitettavia suoria tappeja joissa kynnet ja niihin sopivan vääntiömutterit.
Tuommonen satsi on ihan kurko peli! Edellisessä työpaikassa oli sellainen ja joskus katkeili raskaasta kalustosta pakosarjan pinnapultteja sun muita irroittaessa niin tuolla lähti kuin ajatus. Tuossahan oli ne ohjurit muistaakseni sellaisia että toisessa päässä on kierre jos sattuu pultti katkeamaan tason alta niin saa siihen jäljelle jääneeseen kierteeseen pyöritettyä sen ohjurin. O0
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2014, 21:43:29
Minä en ole nähnyt kuin kartiomaisia vastakierretappeja. No mitä tapahtuu kun kierrät kartion reikään? Menee aika *itun tiukkaan kun se kartio pyrkii levittämään sitä pulttia mitä irroitetaan. Ei toimi, ei ikinä edes piirrustuspöydällä.
Ja oman kokemuksen mukaan se torxin reikä nyplääntyy (ei itte torxpää) ennenkuin kärki katkeaa. Toiminut omassa käytössä hyvin.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 02.05.2014, 21:48:19
Minä en ole nähnyt kuin kartiomaisia vastakierretappeja. No mitä tapahtuu kun kierrät kartion reikään? Menee aika *itun tiukkaan kun se kartio pyrkii levittämään sitä pulttia mitä irroitetaan. Ei toimi, ei ikinä edes piirrustuspöydällä.
Mitä tapahtuu, kun lyöt lekalla sen torxin siihen reikään?
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2014, 22:33:20
Mitä tapahtuu, kun lyöt lekalla sen torxin siihen reikään?
Karkaistuun työkaluteräkseen koneistetut torxin "hampaat" uppoavat pehmeämpään materiaaliin, eli siihen jumiutuneeseen pinnapulttiin. Toki jos liian isolla kärjellä lyöt, pinnapultti "leviää".

Vastakierretappi on kartio. Sitä kun lähdet kiertämään, se kiertyy tiukemmalle ja painuu syvemmälle. Ainoa ongelma on, että kartion levittävä voima siihen pinnapulttiin on niin älytön, että jo teoriassa homma kusee. ("auki" porattu pinnapultti leviää ja turpoaa --> kiilaa vain tiukempaan)

Juuri viimevikolla moottorikoneistamolla keskustelin vastakierretapista ja sen "toimivuudesta". He vain totesivat, että siinä vaiheessa kun asiakas mainitsee "kokeilin tuossa vastakierretapilla" tiedetään jo, että on moninkertainen työ vrt. siihen ettei olisi tehnyt mitään.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: The moose - 02.05.2014, 22:53:31
hommaa tän tyyliset
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/11186/vastakierretapit/ruuvinulosvedinsrj-25-os

ei tän tyylisiä
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/9025/vastakierretapit/vastakierretappisrj-5-os
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Lapari - 06.05.2014, 10:41:52
Nämä on kyllä aina vastenmielisiä hommia...

Oliko kukaan vinkkinä maininnut vielä mutterin hitsaamista katkenneen pultin nysä päähän? Siis jos pultti katkeaa ja edes pieni nysä jää pinnan yläpuolelle näkyviin, nii siihen saa hyvin mutterin hitsattua mutterin sisäpuolelta kiinni. Jos ei ole kiinni ruostunut/ leikannut pultti niin vielä lähtee auki.

Ja tuosta galvaanisesta korroosiosta. Meillä ainakin täissä on kirjallien ohje alumiinin kanssa käytettävistä kiinnitystarvikkeista. Eli sinkitty pultti on paras, mutta rosteri myös sallittu/ suositeltu riippuen ympäristön vaatimuksista. Pinnoittamaton musta pultti on  :nohnoh No niitä nyt harvoin onkaan muuta kuin kovemmat lujuusluokat..

Kevytmetallisissa liekkö vielä muita seosaineita mitkä antavat omia vaatimuksia.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Keme - 06.05.2014, 15:32:55
Oliko kukaan vinkkinä maininnut vielä mutterin hitsaamista katkenneen pultin nysä päähän? Siis jos pultti katkeaa ja edes pieni nysä jää pinnan yläpuolelle näkyviin, nii siihen saa hyvin mutterin hitsattua mutterin sisäpuolelta kiinni. Jos ei ole kiinni ruostunut/ leikannut pultti niin vielä lähtee auki.
Jos pultti on katkennut ihan pinnan tasosta, niin monesti helpompaa hitsata ensin rikka siihen jämään ja sitten mutteri siihen rikkaan. Vasenkätiset poranterätkin on ihan kelpo apuvälineitä katkenneiden pulttien kaivamisessa. Vastakierretapit on kyllä saatanan keksintö ja tuo reikään hakattu torxikin kiristää hermoja varsin paljon jos se katkeaa. Malttia ja lehmän hermojahan noi katkenneiden pulttien kaivamiset eniten vaatii.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.05.2014, 15:40:05
Eikä yleensäkään mitään jumiutuneita pultteja saa vääntää voimalla auki. Sitä pitää vasaralla naputtaa (pultin/avaimen kantaan) samalla kun jämerästi vääntää. Huomaa kun lähtee puoli milliä/lyönti aukeamaan. Vääntämällä menee aivan varmasti aina poikki.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Nortti - 06.05.2014, 16:39:16
Jos pultti on katkennut ihan pinnan tasosta, niin monesti helpompaa hitsata ensin rikka siihen jämään ja sitten mutteri siihen rikkaan.

Mä hitsaisin mutterin suoraan. Syy on se, että se mutteri kannattaa hitsata migillä reippaalla ylivirralla kertavedolla niin että mutteri hehkuu punaisena. Niin se pultinpätkäkin kuumenee ja jäähdyttyään on jo löystynyt. Mm. jarrujen ilmausruuveja olen noin irroitellut jos on sattunut joku aikaisempi seppä kiristämään ihan "momenttiin".
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: 8-pätkä - 06.05.2014, 16:58:44
Mä hitsaisin mutterin suoraan. Syy on se, että se mutteri kannattaa hitsata migillä reippaalla ylivirralla kertavedolla niin että mutteri hehkuu punaisena. Niin se pultinpätkäkin kuumenee ja jäähdyttyään on jo löystynyt. Mm. jarrujen ilmausruuveja olen noin irroitellut jos on sattunut joku aikaisempi seppä kiristämään ihan "momenttiin".

Just näin. Kunnolla antaa vetää punaiseksi ja sitten rauhassa jäähtyä. Sitten pikkuhiljaa vaikka edestakaisin nitkuttelemaan ja jotain öljyä tms. väliin niin aina on lähtenyt
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: jepajee - 06.05.2014, 18:06:11
Nykyään on myös saatavana puikkokohitsiin sellasia puikkoja jossa on joku "suoja" kuori, että ku mutteria hitsaa pultin kanttaan nii ei räpsi sen, mutterin kylkiin vaan pelkästään siihe mihinkä haluaa. Aika kätevä keksintö kun töissä saa vähän väliä kaivella jotain katkennutta pulttia irti.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 06.05.2014, 18:25:12
Nykyään on myös saatavana puikkokohitsiin sellasia puikkoja jossa on joku "suoja" kuori, että ku mutteria hitsaa pultin kanttaan nii ei räpsi sen, mutterin kylkiin vaan pelkästään siihe mihinkä haluaa. Aika kätevä keksintö kun töissä saa vähän väliä kaivella jotain katkennutta pulttia irti.

Se on kätevä.
Itsekkin olen tykästynyt juuri noihin päällystettyihin hitsauspuikkoihin.
Toista se oli ennen vuotta 1905, jolloin tuo päällyste keksittiin.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Kojontti - 06.05.2014, 21:27:41
Nykyään on myös saatavana puikkokohitsiin sellasia puikkoja jossa on joku "suoja" kuori, että ku mutteria hitsaa pultin kanttaan nii ei räpsi sen, mutterin kylkiin vaan pelkästään siihe mihinkä haluaa. Aika kätevä keksintö kun töissä saa vähän väliä kaivella jotain katkennutta pulttia irti.

Tarkoittanet Certanium- merkillä liikkuvia puikkoja. Kalliita mutta hintansa arvoisia. On tullut kaivettua 12mm pultintynkä 25mm syvästä reiästä noiden avulla ja homma toimi kuten mainostettu...
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Pyssy - 07.05.2014, 01:50:55
Mitä tapahtuu, kun lyöt lekalla sen torxin siihen reikään?
Jos torxin pää on riittävän kulmikas, leikkaavat torxin hampaat reiän kyljestä lastun, joka jää reiän pohjalle.  Reiän pitää olla niin syvä, että lastulle jää tilaa.

Jos pultti on katkennut alumiiniin, ja ympärillä on tarpeeksi tilaa, voi sopivalla putkimaisella terällä porata pultin ympäriltä alumiinia pois, ja holkittaa tai täyttöhitsata syntyneen reiän.  Terän etsiminen saattaa osoittautua ylivoimaiseksi.

Läpireikään katkenneen pultin voi porata vastapuolelta, korkeintaan kierteen sisähalkaisijan kokoisella terällä.  Keskelle ja suoraan.  Pultin rippeet jäävät lujasti poranterän ympärille, kun ne kiertyvät ulos.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Pyssy - 07.05.2014, 02:22:30
Nämä on kyllä aina vastenmielisiä hommia...
...
Ja tuosta galvaanisesta korroosiosta. Meillä ainakin täissä on kirjallien ohje alumiinin kanssa käytettävistä kiinnitystarvikkeista. Eli sinkitty pultti on paras, mutta rosteri myös sallittu/ suositeltu riippuen ympäristön vaatimuksista. Pinnoittamaton musta pultti on  :nohnoh No niitä nyt harvoin onkaan muuta kuin kovemmat lujuusluokat..
...
Sinkitty kiinnitystarvike on ruostumatonta tai haponkestävää vastinettaan parempi vain laitteen valmistuskustannuksien kannalta.  Sinkitystä tarvikkeesta tulee pinnoittamaton parissa vuodessa.  Huoltokustannuksia ei ole ajateltu.  Ohjeen laatija taitaa olla merkonomi, eikä insinööri.

340:n piinatun rellunkoneen vesipumpun sinkityt pultit olivat syöpyneet melkein poikki.  Yksi katkesi, mutta jämä kiertyi helposti linjapihdeillä irti.  Laitoin tilalle ruostumattomat kuusiokolopultit.  Todennäköisesti seuraava vesipumppurempan tekijä pääsee helpommalla.

Rosteripultti ei avatessa katkea alumiiniin, kun ei väännä liian kovasti.  Jos ei kohtuullisella momentilla aukea, lyödään pultin päähän riittävän voimakas isku.  Sitten pyörii pultti, ja alumiinissa oleva kierre mukana.  Pultti tulee vetämällä ulos.  Niinsanottu venäläinen pystykierre, sama kuin rautanaulassa.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.05.2014, 10:09:48
Rosteripultti ei avatessa katkea alumiiniin, kun ei väännä liian kovasti.  Jos ei kohtuullisella momentilla aukea, lyödään pultin päähän riittävän voimakas isku.  Sitten pyörii pultti, ja alumiinissa oleva kierre mukana.  Pultti tulee vetämällä ulos.  Niinsanottu venäläinen pystykierre, sama kuin rautanaulassa.
Juuri kierteiden tuhoutumisen takia olen oppinut naputtamaan sitä pultin päätä vasaralla. Samaan aikaan kun vääntää pulttia, lähtee auki eikä tuhoa kierteitä.
Jos ei noin lähde, niin sitten se on sama vaikka porata koko reikä uusiksi.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Lapari - 07.05.2014, 12:36:46
Sinkitty kiinnitystarvike on ruostumatonta tai haponkestävää vastinettaan parempi vain laitteen valmistuskustannuksien kannalta.  Sinkitystä tarvikkeesta tulee pinnoittamaton parissa vuodessa.  Huoltokustannuksia ei ole ajateltu.  Ohjeen laatija taitaa olla merkonomi, eikä insinööri.

340:n piinatun rellunkoneen vesipumpun sinkityt pultit olivat syöpyneet melkein poikki.  Yksi katkesi, mutta jämä kiertyi helposti linjapihdeillä irti.  Laitoin tilalle ruostumattomat kuusiokolopultit.  Todennäköisesti seuraava vesipumppurempan tekijä pääsee helpommalla.

Rosteripultti ei avatessa katkea alumiiniin, kun ei väännä liian kovasti.  Jos ei kohtuullisella momentilla aukea, lyödään pultin päähän riittävän voimakas isku.  Sitten pyörii pultti, ja alumiinissa oleva kierre mukana.  Pultti tulee vetämällä ulos.  Niinsanottu venäläinen pystykierre, sama kuin rautanaulassa.

Anteeksi taisin unohtaa tämän käyttöympäristön :) Meillä tehdään paljon sisävarustelua joten ohje sitä ajatellen. Ja mainitsinhan, että olosuhteista riippuen ruostumatonta suositeltavaa käyttää. Niin kuin autoilussa taitaa olla aina. Meillä myös paljon suosittu vaativissa kohteissa sinkkihiutale pinnotteisia tarvikkeita, Delta taitaa olla yksi tuotemerkki...

Just kävi Böllhoffin ukko esittelemässä helicoilia yms. Mainostavat sitä ihan ensiasennustarvikkeena, ei siis enää korjaustarvikkeena...

Anteeksi OT
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 07.05.2014, 16:40:05
Sinkitty kiinnitystarvike on ruostumatonta tai haponkestävää vastinettaan parempi vain laitteen valmistuskustannuksien kannalta.

Väärin.

E: Kuinka monta kertaa olet nähnyt hapiksesta valmistetussa laitteessa sinkityt pultit? (asennusvirheitä ei lasketa)

E2: Tositarina: Niitä kiinnitystarvikkeita on vaihdeltu teollisuudessa, edellisten asentajien jäljiltä, vastaamaan kiinnitettävän kappaleen materiaalia.

Vielä pakko editoida: Se sinkitty pultti/mutteri toimii myös "katodisena suojauksena".

Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: järviin - 07.05.2014, 17:51:29
Jos torxin pää on riittävän kulmikas, leikkaavat torxin hampaat reiän kyljestä lastun, joka jää reiän pohjalle.  Reiän pitää olla niin syvä, että lastulle jää tilaa.

Jos puhutaan alle 10mm pulteista, niin voin sanoa, että venyy.

Joissain tapauksissa sillä venymisellä ei ole merkitystä, mutta joissain toisissa tapauksissa sillä on suurikin merkitys.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: mulugren - 28.05.2014, 21:15:00
Vastakierretapin kun katkaisee siihen pulttiin alkaa helvetti  :-\ Onkin sit kovempaa porattavaa. Yhden pakosarjan pultin kanssa tuli tapeltua aika pitkään, meni poranteriä ja aikaa melko pitkään  :-\ 
 Noi (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotussarja-15-kpl-191350/) voisi toimi paremmin, mutta silloin synkällä 80-luvulla ei ollut kuin tällaisia (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotustyokalu-5-kpl-192248/)

mjoo, täälläkin on kokeiltu ja katkaistu vastakierretappi pakosarjaan..kultaisella 80 luvulla. oi aikoja. hain romikselta sitten uuden pakosarjan :( vaikka ei ollut paljoa ikää ja vielä vähemmän kokemusta niin tajusin että nyt saa kaiken toivon heittää katkenneen pultin irroituksen suhteen. oli ne silti mukavia iltoja tallissa 8)
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Twofortti - 04.02.2017, 01:54:48
Nyt kävi semmonen maailman veemäisin keissi.. Kiristin öljysumun 20nm joka ei kyllä omasta mielestä kovalle vaikuta öljysumulle.. No eiköhän se vtun banjo poikkea sinne lohkoon.. Mitä nyt?? Harvinaisen vittumainen tapaus.. ja banjossa kierrelukitetta välissä
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: j_tapio - 04.02.2017, 09:13:18
Hakkaa sopivan tiukka torx tai xzn siihen reikään.
Kierrelukite löysää ku antais lämpöä vaikka kaasupilleillä.
Otsikko: Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
Kirjoitti: Twofortti - 04.02.2017, 15:01:27
Hakkaa sopivan tiukka torx tai xzn siihen reikään.
Kierrelukite löysää ku antais lämpöä vaikka kaasupilleillä.
Ei lähtenyt noilla niin hätäpäissäni tein helicoilin.. Noo kyllä se tuolla toimii ! Mistäs tota banjopulttii lähtisin ettimään?