Race.fi  Puotilan autokorjaamo

245 GL -92 B230TSC(remmiturbo), den här bilen är såld

  • 67 Vastauksia
  • 35460 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #15 : 23.12.2015, 02:09:12 »
Kävin purkamassa tarvittavat osat lämppärin vaihtoa varten ja rintapellin läpivientikumin paikkaan josta ilmastointi menee läpi. Lämppäri ois asennettu, kojelauta kasattu, kaikki keskikonsolin taustavalot vaihdettu, akulla paikka kontissa ja virrat vedetty sekä takajarrut herkistelty. Kaikki takapalat jumissa ja yhdessä männässä kevyttä nahkeutta. Laitoin nyt Greenstuffit taakse kuten oli aikomuskin. Takajalkatilojen ilmaputket jäi vaihtamatta vielä, katsastuksen jälkeen sitten. Lämppärinkotelon käytin auki ennen asennusta, tarkastin hiilet ja varmuudeksi voitelin alalaakerin.

Lievästi on kokoeroa lämppärinkoteloilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #16 : 23.12.2015, 16:24:17 »
Tää ois nyt kilpien välissä. Tuulilasista tuli korjauskehotus, mutta se oli tiedossakin. Halki kun on.

Pappavolvohan se on :) Kuskin ovi ei ole kunnolla kiinni.


Ennen konttorille menoa vaihdoin lisäjarruvalopolttimon ja tulppasin lisäpenkin pultinreiät.

Vasen sivupeilinlasi on lepattanut koko ajan ja liimasin sen uudestaan kiinni. Olihan se vielä kolmesta kohtaa yläreunasta kiinni.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2015, 19:30:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #17 : 31.12.2015, 12:41:51 »
Parisataa kilsaa ajoa, ei uskalla kunnolla kenkiä jos M47 vaikka leviää ennen aikojaan ja mitä LH:kin tuumaa :D M90 asennus lähitulevaisuudessa.

Mutta se tärkeämpi asia eli otin katsastuksessa kulmapainot talteen ja lisätään ne nyt muistaessa. Ilman kuskia etuvasen 370 ja oikea 360kg. Takavasen 330 ja oikea 340kg. Eli 730 ja 670kg. Akku on oikeassa varapyöräkotelossa ja virtajohto kulkee oikeaa reunaa. Ei huomannut katsoa mitkä on tulokset kuskin kanssa, aikaa ois ollut kyllä. Ja pieni muutos tulee laatikonvaihdon myötäkin.

Nyt vasta katselin Trafin tiedoista, että rekisteröity Suomeen -94. Ilmankos siinä on Special delivery-tarra takasivulasissa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2015, 12:50:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #18 : 06.01.2016, 01:34:24 »
Maanantaina avasin 142:ssa olleen romisevan M90:n ja vaihdoin siihen toisen kytkinakselin. Vanhaa akselia oli joku hakannut niin kova laatikkoa avatessa, että siitä joutui alkujaan hiomaan kytkinakselin päätä hieman. Muuten ei mennyt kytkinlevy päälle. Nyt asennuksen jäljiltä laatikko pitää enää ns. normaalia pientä pärinää, joten oisko akseli hakattu hitusen kieroksi.

Eilen vaihdoin laatikon paikoilleen ja nestekytkimen osat kiinni. Sama jousitettu sintterilevy kuin oli 142:ssakin ja asetelma pysyi ennallaan. Mittasin levyn paksuudeksi ~7,95mm, joten tuumasin etten laita shimmejä asetelman alle ollenkaan. Hyvin toimii ainakin tuon asetelman kanssa nyt. Laatikossa kiinni olleet tukirauta ja kumi kävi suoraan kohilleen. Ehkä vois hieman laittaa koroketta raudan ja kumin väliin, että tulis hieman pänninkiä enemmän. Keppitelineen tukirauta koriin piti tehdä uusi, vanha on hukkunut jonnekin.

Vähän isompi puuhastelu olikin sopiva kardaaninetupätkä, koska sitä ei ollut. Yhdistin tarvittavat osat 700/900 takapätkästä ja toiseen valkeaan pikaisesti lyhentämästäni etupätkästä. Etupätkästä booriosa pois ja takapätkän katkaisu sopivaan pituuteen. Sorviahan ei käytössä ole, joten osien linjaus tapahtui pitkän tönärin selkäpuolella. Booriosan alkuperäinen sauma on putkessa edempänä eli siihen jää suoraa putkea välille, jolloin linjauksen voi katsoa putkien kesken, toisin kuin päädystä katkaisemalla. Pari heppiä ympärille ja tarkastuksen jälkeen sauma ympäri. Muut tarvittavat välineet noin suurin piirtein oli kaasupilli, leka ja pari puupalikkaa :idiot2: Kasauksen jälkeen testiajo nosturilla perä ilmassa ilman selviä värinöitä ja hyvin tasaista kyytiä voimansiirron suhteen antoi kotimatkallakin.

Aamulla meinasi olla hieman viileät tunnelmat työmatkalla, piti laittaa pahvi maskin taa ennen kotiinpaluuta. Ei 87-asteisella termarilla oikein jaksa antaa lämpöä näillä keleillä, enkä meinannut vaivautua vaihtamaan lämpimämpää :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #19 : 06.01.2016, 21:22:20 »
Laitoin vakiojousella olevan dumpin coolerin ja immun väliin. Remmin ääni ajossa väheni huomattavasti. Moottorijarrulla ääntä vielä tulee entiseen malliin, koska ennen cooleria oleva jäykempi dumppi aukeaa silloin myös.

Haittapuolena uudessa sijoituspaikassa on ennen immua olevan dumpin ilmavirta, joka taitaa aiheuttaa immun toimintaan häiriöitä. Vissiin noin 25cm etäisyys on liian pieni, vaikka dumppi onkin alipaineella koko ajan auki. Toiminta on normaalia muualla kuin pintakaasualueella, jossa seos heittelee selvästi. Ruiskuhommat muuttuvat ajastaan, joten toistaiseksi pitää yrittää jos immun ja dumpin etäisyyttä voisi lisätä. Kuitenkin toinenkin dumppi siirtyy vielä samaan paikkaan.

Tämänpäiväisen ajelun perusteella -25 jälkeen tuli lämmitusominaisuudet 87-termarilla rajat täysin vastaan, eikä keulapahvikaan enää oikein riitä. Huomenna kuitenkin pakko laittaa 92-asteinen tilalle jos haluaa vähän enemmän lämpöä sisälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #20 : 07.01.2016, 00:16:23 »
Tämänpäiväisen ajelun perusteella -25 jälkeen tuli lämmitusominaisuudet 87-termarilla rajat täysin vastaan, eikä keulapahvikaan enää oikein riitä. Huomenna kuitenkin pakko laittaa 92-asteinen tilalle jos haluaa vähän enemmän lämpöä sisälle.
Tuli tässä mieleen, että onko näissä jo vakiona 92-asteinen termari?. Ainakin mulle myyjä wetterillä muistaakseni väitti viime keväänä, että 92-asteinen olisi vakiona, kun kyselin omaan vm-88 240 termaria. Meinasi myyjä, kun konetta katsoi, että 92-asteista löytyy hyllystä ja sitä on mennyt, mutta 87-asteista ei oo mennyt heillä 5-vuoteen. 

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #21 : 07.01.2016, 00:29:52 »
Kait Suomessa aina vakiona on 92-asteinen. Laitoin 87:n estämään liian kuumana käymistä kesää varten, koska eihän tällä ollut tarkoitus ajaa ainakaan näillä keleillä :D Ennen on puhuttu ns. kesä- ja talvitermareista ja nuo on ne asteet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #22 : 07.01.2016, 01:05:41 »
Kait Suomessa aina vakiona on 92-asteinen. Laitoin 87:n estämään liian kuumana käymistä kesää varten, koska eihän tällä ollut tarkoitus ajaa ainakaan näillä keleillä :D Ennen on puhuttu ns. kesä- ja talvitermareista ja nuo on ne asteet.

Okei. Nonni. :D Okei, kattelin varaosakirjasta just tässä, että b200/b230 saa 87 ja 92-asteista ja D24 sitten pelkästään 87 termaria. Pitää itelläkin vaihdella termari jossain vaiheessa. :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #23 : 11.01.2016, 09:50:43 »
Vakioina ne oon lainannut, mutta täyttä varmuutta siitä ei tainnut olla :D Tuommonen ois ruiskuboksissa ja tuommosta sytkässä.


Hm....  954 bini....      :)


Penkissä ei mitään ihmeitä, piti tietysti kokeilla mitä siitä ns. turvallisesti irtoaa. Hukkaportin säätö on 0,5bar paineessa eli turbo ei juurikaan vielä ota osaa toimintaan, mutta kai se jotain yläkierroksilla avittaa. Ahtopaine laskee kierroksien myötä hieman(näkyy teholapussakin), johtuisko ihan vaan remmin liian suuresta välityssuhteesta. Mutta ei se sinällänsä ole ongelma enää sen jälkeen kunhan turbon voi säätää antamaan lisää.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Teholukema melkein näkyy hyvin, mutta tuloksena siis 223hp @ 5279rpm ja 375Nm @ 3773Nm. Huippuväännön kohdalla painetta 0,8-0,9bar ja huipputehon ~0,7bar. Oletettavasti vakiot 95-96 940 Turbon boksit.

Tapahtunut sisältä kuvattuna: https://youtu.be/V8b6Jy9vy5o
Aika tuhdilla käy tuossa välillä, oisko nakurikastus toiminnassa(?). Hyvin 8v turbosaabin 215mm asetelma ja massalevy pitelee, mutta eipä sen pidon rajoja ole vielä pystynyt kuivalla asfaltilla testaamaankaan :D Näillä hetki ja sen jälkeen päivitystä ohjauspuolelle ja voimansiirtoon.

Nakurikastus tuo ei ainakaan ole, vaan ihan normaalista kartasta tuleva asia, sillä nakurikastus ei poistu käytöstä, ellei kuorma vähene nakutuksen jälkeen selvästi.

Asiallisen kaunis vääntökäyrä!  P>


Termostaatti-asia on mielenkiintoinen, sillä minullakin on se pirskatin 88C tms. termari ja parin kympin pakkasen kohdilla alkaa lämppärin teho hitusen hiipumaan. Voisihan sitä talvella vaihtaa sen 92C, jotta kabiiniin saisi sitä lämpöä hitusen enemmän, koska näissä keleissä koneen yli-kuumenemisen vaaraa ei ole.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #24 : 11.01.2016, 14:45:26 »
Termostaatti-asia on mielenkiintoinen, sillä minullakin on se pirskatin 88C tms. termari ja parin kympin pakkasen kohdilla alkaa lämppärin teho hitusen hiipumaan. Voisihan sitä talvella vaihtaa sen 92C, jotta kabiiniin saisi sitä lämpöä hitusen enemmän, koska näissä keleissä koneen yli-kuumenemisen vaaraa ei ole.
Mulla on ollut kesät-talvet paikallaan tuo 92c omassa 240(tosin se on vakio). Toissa keväänäköhän käytin sen irti, kun tiiviste rupesi vuotamaan niin katsoin, että oli alkuperäinen. :D  Kesäkuumalla kuitenkin huomaa, kun on lisämittari paikallaan missä on asteikko, että viisari, kun on 92c:ssä niin se tekee hiuksen hienoa edestakais liikettä lähes koko ajan, mutta kylmemmällä kelillä se pysyy paikallaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #25 : 11.01.2016, 16:50:11 »
Mulla on ollut kesät-talvet paikallaan tuo 92c omassa 240(tosin se on vakio). Toissa keväänäköhän käytin sen irti, kun tiiviste rupesi vuotamaan niin katsoin, että oli alkuperäinen. :D  Kesäkuumalla kuitenkin huomaa, kun on lisämittari paikallaan missä on asteikko, että viisari, kun on 92c:ssä niin se tekee hiuksen hienoa edestakais liikettä lähes koko ajan, mutta kylmemmällä kelillä se pysyy paikallaan.

Itte vaihdoin vuoden vanhan 87c -> 92c ja alkaa muuten lämpeämään ilmastoitu 9 ihan eri tahtiin... Puhaltaa kuumaa eikä haaleaa.  8)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #26 : 17.01.2016, 18:59:56 »
Nakurikastus tuo ei ainakaan ole, vaan ihan normaalista kartasta tuleva asia, sillä nakurikastus ei poistu käytöstä, ellei kuorma vähene nakutuksen jälkeen selvästi.
Ok. Eikä penkissä kovin suurelti ollut jarruakaan käytössä.

Arkiajoa kummempaa ei juuri ole tapahtunutkaan. Sen verran kuitenkin, että siirsin toisenkin dumpin coolerin ja immun väliin, sekä tein remmin ja coolerin välisen putken uuden. Eipä jää ihan niin parsitun näköineksi. Remmin ääni on nyt ajossa hyvin mieto moottorijarrullakin. Jos vielä haluaisi pienemmäksi, niin pitäis koteloida ilmanputsari.

Viimeistään nyt kun molemmat dumpit on siirretty, tuli selvemmin esiin tilanne jossa ilma ilmeisesti poukkoilee immun ohi molempiin suuntiin. Parhaiten tuntuu toimivan silloin kun molemmissa dumpeissa on alkuperäistä jäykemmät jouset ja ilma joutuu enemmän työntämään niitä auki. Edelleen hyvin kevyellä kaasulla ja varsinkin ennen moottorijarrua esiintyy nytkähtelyä. Täytyy tehdä vielä se etäisyyden muutos immulle kun sitä joutuu kuitenkin jonkin aikaa vielä käyttämään. Englantilainen tulee tässä parin kuukauden sisään viemään sen verran varoja, ettei oikein kärsi sijoittaa muualle hetkeen.

Lohkolämmittimen vastus ei montaa kertaa kestänytkään lämmittää ennen kuin sille tuli tunnit täyteen. Laitoin sitten nurkissa lojuneen letkulämppärin tilalle. Odotellaan milloin se poksahtaa ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #27 : 13.02.2016, 22:35:17 »
Kellot käyntiin noin 19.00, katsotaan kellotuksen tulokset kun niitä saadaan... ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #28 : 14.02.2016, 22:51:04 »
Miittireissu meni joo ihan kivasti, kotona aamulla noin 9.35 :2funny:

Perjantaina käytin ahtoputkia irti maalausta varten ja vastoin normaalia käytäntöä, en laittanut asentaessa jarrukliineriä letkuliitoksiin. Sen seurauksena dumppien putken ja coolerin välinen silikoni luisti matkalla coolerista auki. Se puolestaan aiheutti sen, että remmin hihnapyörä kaivoi toisen dumpin kannen melkein puhki. Onneksi oli yksi irtodumppi ns. kaiken varalta matkassa ja vaihdoin siitä kannen.

Huvikseni ajattelin jo auton hommauksen aikoihin, että kokeillaan mitä LH:lla virittämisestä tulee. Meinasin laitella enemmän tietoa kunhan saa kunnolla mustaa valkoiselle, mutta nyt on siis ollut jonkin aikaa kiinni -016 immulle ja 870cc Dekoille tehty "arpalastu" turbon boksissa. Sytkälastussa pienemmät kuormitusalueet on muistaakseni B230F:n ja isommat B200FT tai 230FT:stä. Lisäksi kahdelta yläriviltä on isommista ennakoista vähennetty kolme astetta.

Miitin jälkeen tehtiin hieman säätövetoja LH:lla(säätäjä tuo itsensä esiin jos haluaa). Muutama testiveto ensin kiinni olevilla palikoilla Ostrichin kanssa sekä hienosäätöä ja sen jälkeen vaihto -012 kiinaimmuun ja auton omaan -561 boksiin, sekin Ostrichin kanssa. Hiljalleen painetta ylös ja veto aina seis jos näytti menevän laihan suuntaan. Aika paljon sai peruskarttaan laittaa lisää soppaa, että pysytään 12-12,5 välimaastossa. Tuli todettua myös ahtopaineen käyttäytymisessä ilmiö joka ei ainakaan niin vahvasti ole tullut muissa esiin itsellä. Kolmosella oli 1,4bar, nelosella 1,5bar ja vitosella 1,6bar. Mitä suurempi vastus, sitä suurempi ahtopainekin. Seos pysyi kivasti kohillaan, mutta taisi 1,6bar paineella tulla sen verran enemmän vääntöä kuin odotin, että meni kakkosesta veivi poikki ja rojut pihalle. Mokoma kun antaa säädetyn paineen kuitenkin selvästi alempana kuin pelkän turbon kanssa ja HX40 ilmaa vähän tarjoaakin...

Onko tunnelin päässä valoa?


Hinurin kyydillä Juzin luo, jossa pikainen tilannearvio ja päätös vaihtaa siellä ylimääräisenä ollut B230 alakerta paikalleen samaa kyytiä. Aloitus siinä klo 19 paikkeilla ja auto ulkona käymässä lämpimäksi ilman remmiahdinta hieman ennen puoli viittä aamulla, josta matka jatkui takaisin kotiin. Ylimääräistä aikaa meni aika paljon mm. apuakselin laittamiseen vaihtoalakertaan, lohkolämmittimenvastuksen o-renkaan vaihtoon kasauksen jälkeen(sama operaatio kuin vanhassa alakerrassakin), öljylinjan ropun aukaisuun lohkon päästä, öljynpaluun tekoon, yhden kk-laakerin tarkastukseen ja muuhun sellaiseen. Ja kellonajasta johtuen ei työtahtikaan ollut kovin ankara, ettei tulisi turhia virheitä jotka vois aiheuttaa matkan katkeamisen ennen aikojaan. Oli niin mukava sää ajaakin ::) Juzille iso kiitos varaosista, tiloista ja auttavasta käsiparista -H-

Männässä näkyy kuvassakin palotilan reunojen jälki, kannen moikkaamisesta. Kannesta juuri erottaa, että siellä on käyty ja pakoventtiilissä oli aivan pieni haamujälki joka lähti sormella pyyhkäisemällä. Puhdistusainetta palotilaan, eikä vajumista tapahtunut eli venttiilit kunnossa. Kansi lähti pakettina sarjojen ja turbon kanssa, yksin sen käsittely ois ollut hieman työläämpää käsipelissä :P
Kuvat vaurioista. Onneksi ei hajonnut ykkösen tai nelosen kohdalta, ois todennäköisesti hajonnut jo apulaitteitakin.

Muutenhan tämä onkin ollut täysin päivittäisenä käyttöpelinä ja homma jatkuu seuraavaksi remmin takaisinasennuksella. Sen jälkeen odotellaan säätöjen perusteella tehtyä lastua saapuvaksi ja penkkiin hakemaan millä paineella vielä uskaltaa oikeasti ajaa ilman H-profiileja. Ja siitä eteenpäin kun mennään, niin H-profiilien vaihto ja lisää painetta?  :D
« Viimeksi muokattu: 14.02.2016, 23:21:25 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #29 : 14.02.2016, 22:59:13 »
Miittireissu meni joo ihan kivasti, kotona aamulla noin 9.35 :2funny:

Perjantaina käytin ahtoputkia irti maalausta varten ja vastoin normaalia käytäntöä, en laittanut asentaessa jarrukliineriä letkuliitoksiin. Sen seurauksena dumppien putken ja coolerin välinen silikoni luisti matkalla coolerista auki. Se puolestaan aiheutti sen, että remmin hihnapyörä kaivoi toisen dumpin kannen melkein puhki. Onneksi oli yksi irtodumppi ns. kaiken varalta matkassa ja vaihdoin siitä kannen.

Huvikseni ajattelin jo auton hommauksen aikoihin, että kokeillaan mitä LH:lla virittämisestä tulee. Meinasin laitella enemmän tietoa kunhan saa kunnolla mustaa valkoiselle, mutta nyt on siis ollut jonkin aikaa kiinni -016 immulle ja 870cc Dekoille tehty "arpalastu" turbon boksissa. Sytkälastussa pienemmät kuormitusalueet on muistaakseni B230F:n ja isommat B200FT tai 230FT:stä. Lisäksi kahdelta yläriviltä on isommista ennakoista vähennetty kolme astetta.

Miitin jälkeen tehtiin hieman säätövetoja LH:lla(säätäjä tuo itsensä esiin jos haluaa). Muutama testiveto ensin kiinni olevilla palikoilla Ostrichin kanssa sekä hienosäätöä ja sen jälkeen vaihto -012 kiinaimmuun ja auton omaan -561 boksiin, sekin Ostrichin kanssa. Hiljalleen painetta ylös ja veto aina seis jos näytti menevän laihan suuntaan. Aika paljon sai peruskarttaan laittaa lisää soppaa, että pysytään 12-12,5 välimaastossa. Tuli todettua myös ahtopaineen käyttäytymisessä ilmiö joka ei ainakaan niin vahvasti ole tullut muissa esiin itsellä. Kolmosella oli 1,4bar, nelosella 1,5bar ja vitosella 1,6bar. Mitä suurempi vastus, sitä suurempi ahtopainekin. Seos pysyi kivasti kohillaan, mutta taisi 1,6bar paineella tulla sen verran enemmän vääntöä kuin odotin, että meni kakkosesta veivi poikki ja rojut pihalle. Mokoma kun antaa säädetyn paineen kuitenkin selvästi alempana kuin pelkän turbon kanssa ja HX40 ilmaa vähän tarjoaakin...

Onko tunnelin päässä valoa?
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Hinurin kyydillä Juzin luo, jossa pikainen tilannearvio ja päätös vaihtaa siellä ylimääräisenä ollut B230 alakerta paikalleen samaa kyytiä. Aloitus siinä klo 19 paikkeilla ja auto ulkona käymässä lämpimäksi ilman remmiahdinta hieman ennen puoli viittä aamulla, josta matka jatkui takaisin kotiin. Ylimääräistä aikaa meni aika paljon mm. apuakselin laittamiseen vaihtoalakertaan, lohkolämmittimenvastuksen o-renkaan vaihtoon kasauksen jälkeen(sama operaatio kuin vanhassa alakerrassakin), öljylinjan ropun aukaisuun lohkon päästä, öljynpaluun tekoon, yhden kk-laakerin tarkastukseen ja muuhun sellaiseen. Ja kellonajasta johtuen ei työtahtikaan ollut kovin ankara, ettei tulisi turhia virheitä jotka vois aiheuttaa matkan katkeamisen ennen aikojaan. Oli niin mukava sää ajaakin ::) Juzille iso kiitos varaosista, tiloista ja auttavasta käsiparista -H-

Männässä näkyy kuvassakin palotilan reunojen jälki, kannen moikkaamisesta. Kannesta juuri erottaa, että siellä on käyty ja pakoventtiilissa oli aivan pieni haamujälki joka lähti sormella pyyhkäisemällä. Puhdistusainetta palotilaan, eikä vajumista tapahtunut eli venttiilit kunnossa. Kansi lähti pakettina sarjojen ja turbon kanssa, yksin sen käsittely ois ollut hieman työläämpää käsipelissä :P
Kuvat.

Muutenhan tämä onkin ollut täysin päivittäisenä käyttöpelinä ja homma jatkuu seuraavaksi remmin takaisinasennuksella. Sen jälkeen odotellaan säätöjen perusteella tehtyä lastua saapuvaksi ja penkkiin hakemaan millä paineella vielä uskaltaa oikeasti ajaa ilman H-profiileja. Ja siitä eteenpäin kun mennään, niin H-profiilien vaihto ja lisää painetta?  :D
Kuulin illalla että oot juzin pajalla vaihtamassa konetta mutten ihan tämmöistä tarinaa sen taakse uskonut liittyvän :D Asiameininki O0

 

Proturbo  Autodiagnoosi