Ateho  Elekma

Turbon muutoskatsastus

  • 114 Vastauksia
  • 101005 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Turbon muutoskatsastus
« : 19.01.2012, 18:30:41 »
Onnistuuko 240 volvo katsastaminen turbolle jos ei ole alkuperäinen turbo. Eli kannataako maksaa autosta 1000€ enemmän jotta saa turbon luvat vai voinko ostaa turbottoman ja asentaa turbotekniikan ilman että konttorilla tulee sanomista eikä saa leimattua.
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #1 : 19.01.2012, 18:41:12 »
Tästä vähän lakitekstiä illan ratoksi :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=536.0

Eli onnistuu, mutta on tiettyjä rajoituksia.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #2 : 19.01.2012, 18:57:22 »
Kiitos eiköhän noista löydy se mitä etsin :)
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #3 : 19.01.2012, 20:38:06 »
Tänä päivänähän ei mitään turbolupa-käsitettä tunneta. Muutoskatsastus samalla tavalla, oli vaihdettavassa moottorissa ahdin tai ei.

Btw, jos joku väittää myyntipuheessa että teho-kohtaan merkitty pelkkä A merkitsee tehorajattomuutta, niin puhuu höpöjä. Ilman poikkeuslupaa tehoraja on mallisarjan tehokkaimman moottorin teho + 20%.

Tosin vapaastihengittävää moottoria saa virittää teho-painosuhteeseen 7kg/kW asti, vieläpä ilman muutoskatsastusta. Tämä aiheuttaa sellaisen jännän tilanteen että esimerkiksi 200-sarjan Volvossa saa turbomoottorissa olla 186 hv ja alustan ja jarrujen on vastattava mallisarjan tehokkainta eli Turboa. Ilman ahdinta tehoa saa olla omamassasta riippuen 250 hevosvoiman ympärillä eikä alustalle taikka jarruille tietääkseni ole asetettu vaatimuksia.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #4 : 19.01.2012, 22:05:49 »
Tästä vähän lakitekstiä illan ratoksi :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=536.0

Eli onnistuu, mutta on tiettyjä rajoituksia.

Tuolta löytyvistä linkeistä löytyy vain "sivua ei löydy"?
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #5 : 19.01.2012, 22:11:29 »
Trafilla vaihtuneet sivujen osoitteet joten vaatis päivitystä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #6 : 20.01.2012, 15:43:51 »
Tänä päivänähän ei mitään turbolupa-käsitettä tunneta. Muutoskatsastus samalla tavalla, oli vaihdettavassa moottorissa ahdin tai ei.

Btw, jos joku väittää myyntipuheessa että teho-kohtaan merkitty pelkkä A merkitsee tehorajattomuutta, niin puhuu höpöjä. Ilman poikkeuslupaa tehoraja on mallisarjan tehokkaimman moottorin teho + 20%.

Tosin vapaastihengittävää moottoria saa virittää teho-painosuhteeseen 7kg/kW asti, vieläpä ilman muutoskatsastusta. Tämä aiheuttaa sellaisen jännän tilanteen että esimerkiksi 200-sarjan Volvossa saa turbomoottorissa olla 186 hv ja alustan ja jarrujen on vastattava mallisarjan tehokkainta eli Turboa. Ilman ahdinta tehoa saa olla omamassasta riippuen 250 hevosvoiman ympärillä eikä alustalle taikka jarruille tietääkseni ole asetettu vaatimuksia.

Periaatteessa näin, mutta käytännössä "MUTU" lakitekstissä taidettiin ympäripyöreästi sanoa että jarrujen ja alustan tulee vastata kasvaneita tehoja. Se että millä se määritetään onkin sitten käyttäjän/rakentajan vastuulla.

Ja monesti vaparivirityksessä kasvatetaan moottorin iskutilavuutta mikä tulee muutoskatsastaa samoin jos vaihdetaan polttoaineensyöttäjärjestelmä.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #7 : 20.01.2012, 20:41:37 »
Ja monesti vaparivirityksessä kasvatetaan moottorin iskutilavuutta mikä tulee muutoskatsastaa samoin jos vaihdetaan polttoaineensyöttäjärjestelmä.
Iskutilavuutta saa kasvattaa 10 % ja saa myös mm. vaihtaa kaasarin ruiskuksi ilman muutoskatsastusta.

Taunusclubilla tuota asiaa on puitu aika intensiivisesti. Keskustelu on vuodelta 2007, mutta lakipykälät ja Trafin soveltamisohje eivät ole noilta osin muuttuneet. http://www.taunusfinland.com/keskustelu/viewtopic.php?p=40779#40779
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #8 : 21.01.2012, 00:08:27 »
Eli onnistuu, mutta on tiettyjä rajoituksia.

Jaa, en mä vaan ole huomannut?  V:>

Ei vaiskaan. Penkkilapulla, jarruja ja alustaa parantamalla pääsee jo pitkälle!
Harvemmin noilla edes mitään väliä ole. Lait ovat sen verran muuttuneet, että usein tarpeeksi vanhassa autossa kaikki mikä on orkkista parempaa, ja niistä löytyy kuitit/ laput niin terve vaan ja kalikkaa kiinni!

-Bamse
Täh?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #9 : 21.01.2012, 09:05:29 »
Jaa, en mä vaan ole huomannut?  V:>

Ei vaiskaan. Penkkilapulla, jarruja ja alustaa parantamalla pääsee jo pitkälle!
Harvemmin noilla edes mitään väliä ole. Lait ovat sen verran muuttuneet, että usein tarpeeksi vanhassa autossa kaikki mikä on orkkista parempaa, ja niistä löytyy kuitit/ laput niin terve vaan ja kalikkaa kiinni!

-Bamse

 :D Mä tarkoitin lähinnä niitä prosenttisääntöjä, että miten paljon tehot ym. saa muuttua. Ja sitten se, että auto pitää muuttaa teknisesti vastaamaan vertailumallia.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #10 : 22.01.2012, 18:59:06 »
Miks musta tuntuu että tämä keskustelu on käyty pariinkin otteeseen. :2funny:

Hommaa joku -86 tai vanhempi 240 niin pääset kaikista helpoimmalla, eikä tartte kattia laittaa putkeen.

- Jarrut on muistaakseni kaikissa -84 ja uudemmissa ne "isot" eli ei vaadi muutoksia.
- Kallistuksenvakaajat voit vaihtaa turbomalliset, kaikki katsurit ei niitä vaadi. Ajettavuus kyllä paranee huomattavasti.
- Madallusjousisarja (esim. Lesjöt 129e Motonetistä)
- Kaasuiskarit

Sit tehomittaus ja eikun katsastaan.

Ite kiinnittäisin autoa ostaessa enempi huomiota korin kuntoon, kuin siihen millä koneella se nyt on.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2012, 19:01:57 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #11 : 22.01.2012, 23:42:00 »
Hommaa joku -86 tai vanhempi 240 niin pääset kaikista helpoimmalla, eikä tartte kattia laittaa putkeen.
Ei nyt kovin paljoa vaikeustaso nouse uudemmassa ei vähäpäästöisessä. Pelkkä katin kuori riittää, päästöt mitataan samoilla normeilla kuin vanhalla moottorilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #12 : 23.01.2012, 12:14:27 »
Iskutilavuutta saa kasvattaa 10 % ja saa myös mm. vaihtaa kaasarin ruiskuksi ilman muutoskatsastusta.

Taunusclubilla tuota asiaa on puitu aika intensiivisesti. Keskustelu on vuodelta 2007, mutta lakipykälät ja Trafin soveltamisohje eivät ole noilta osin muuttuneet. http://www.taunusfinland.com/keskustelu/viewtopic.php?p=40779#40779

Aika ristiriitaisen oloinen kirjoittelu, tuntuu termistö olevan hieman hakusassa eli jyvät ja akanat sekaisin. Mutta Finlexin selailulla sain vahvistusta omaan käsitykseeni eli kaasuttimen vaihto ruiskuksi tulisi muutoskatsastaa(samoin kuin alustasarjat yms. eli läpihuutojuttuna). Se ei vain vaadi mitään erikoisempia lappuja eikä muita jollei erikseen halua. Kaasuttimen vaihto ruiskuksi katsotaan kasvattavan tehoa 10%

Lainaus
tieliikennelain (267/81) 108 § nojalla,

2 § Muutoskatsastus ja rakennemuutoslupa

2. Muutettu auto on esitettävä muutoskatsastukseen ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (1702/92) 29 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa. Sanotun pykälän f kohdassa tarkoitettuna liikenneturvallisuuteen vaikuttavana muutoksena, jolloin auto on esitettävä muutoskatsastukseen, pidetään jäljempänä luvanvaraiseksi määrättyä muutosta samoin kuin 6 §:n 4 ja 5 momentissa tarkoitettua moottorin muutosta, 10 §:n 2 momentissa tarkoitettua rengaskoon muutosta, 11 §:ssä tarkoitettua ohjauslaitteen muutosta, 12 §:ssä tarkoitettua korkeuden muutosta, 13 §:n 3 momentissa tarkoitettua omavalmisteisten akseliston osien käyttöä sekä 20 § 1 momentissa, 21 §:ssä ja 25 §:ssä tarkoitettuja korin muutoksia.

4 § Luvanvaraiset moottorinvaihdot

3. Asennettavan moottorin imusarja ja kaasuttimen tai polttoaineen suihkutuslaitteiston tyyppi voidaan, mikäli moottorin teho verrattuna sen tilavuuteen on pieni, tarvittaessa yksilöidä ja merkitä lupaehtoihin sekä rekisteritietoihin.


6 § Moottoriin tehtävät muutokset

Moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin tai asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua, jollei 3 §:n 4 momentissa tarkoitettua tehosuhdetta aliteta tai 4 §:ssä tarkoitetussa moottorinvaihtoluvassa toisin määrätä.


MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #13 : 23.01.2012, 13:15:48 »
Ei nyt kovin paljoa vaikeustaso nouse uudemmassa ei vähäpäästöisessä. Pelkkä katin kuori riittää, päästöt mitataan samoilla normeilla kuin vanhalla moottorilla.
Eihän tuo paha nakki oo tosiaan. Muotoilin vähä huonosti, mut tarkotin ettei kantsi hommata f-koneella olevaa vähäpäästöstä tuohon hommaan.
Kaikkiin muihin helpompi tehdä...
« Viimeksi muokattu: 23.01.2012, 13:44:32 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #14 : 23.01.2012, 17:34:32 »
Aika ristiriitaisen oloinen kirjoittelu, tuntuu termistö olevan hieman hakusassa eli jyvät ja akanat sekaisin. Mutta Finlexin selailulla sain vahvistusta omaan käsitykseeni eli kaasuttimen vaihto ruiskuksi tulisi muutoskatsastaa(samoin kuin alustasarjat yms. eli läpihuutojuttuna). Se ei vain vaadi mitään erikoisempia lappuja eikä muita jollei erikseen halua. Kaasuttimen vaihto ruiskuksi katsotaan kasvattavan tehoa 10%


Oma katsuri väitti, että niin turbon kun ruiskun, tai kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli teholappua tiskiin tai leimalle ei ole tulemista...
Edelleen, pitkälle pääsee kun konttorille vie asianmukaisen dynolapun, sekä todisteet että ajettavuus on lisätyn tehon rinnalla kohdillaan.
Sitäpaitsi tuo tilavuuden kasvattaminen tai kannen porttaus leimapaperille on mielestäni täyttä pas*aa. Mistä katsuri tietää että koneessa pyörii pitkäiskukampura orkkiksen sijaan, tai että pytyt on porattu isommiksi?

-Bamse
Täh?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo