KL-varaosat  Race.fi

Turbon muutoskatsastus

  • 114 Vastauksia
  • 101245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #75 : 07.10.2013, 22:26:01 »
itse pääsin edellisenkin projektin kohdalla helpoimmalla kun tilailin volvolta vastaavuus paperin kyseiseen autoon. ei tarvinnut käytännössä mtn muuttaa ja luvat nyt on sitten jollekkin kolmelle litralle ja 175kw. eli aattelin samanmoisen "vastaavuus paperin" tilailla. ja moottorihan voi olla "omasta varastosta"  :2funny:

ja kyllä konttorilta varmistin että onnistuu kun hommaa vaan volvolta sen vastaavuus paperin jne. harmikun tuo on vapari kone mikä on ahdettu.. nälkäkasvaa kumminkin syödessä.. noh pääseepähän sillä edes talven yli poikittain. toisaalta kiinnostaisi tietää millon rupeaa vaparin suhteella naulaamaan  :2funny: ja kun tuota viinaakaan ei tällä kylällä myydä  >:(
mitä sä sillä teet. Ei saa edelleenkään laittaa, kuin alkuperäiskuntoisen vähäpäästöisen turbomoottorin kokonaisuudessaan.  Tietty voihan se olla tuolla paperilla jostain tehokkaammasta automerkistä, kunhan täyttää vähintään tuon ikäisen vähäpäästöisyys vaatimukset.
mutha eikös ne ne mene tuopssakin lain asettamien rajojen mukaan kaikki~ +20% mallisarjan tehokkain plaa plaa plaa
« Viimeksi muokattu: 07.10.2013, 22:54:32 kirjoittanut Ari E »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #76 : 07.10.2013, 23:09:08 »
Näinhän se on.

Vähäpäästöiseen vain vähäpäästöinen moottori. Mahdollista saada muusta autosta/merkistä jos menee rajojen sisällä.
Rajat siis:
-Tilavuus +25%
-Paino +20% (muistaakseni) kuitenkin jotain akselimassoista juttua
-Teho +20%
-Eikä saa mennä 7kg/kw rajan yli milloinkaan.

Ei vähäpäästöiseen saa tehdä karkeasti mitä vaan.
Rajat silti:
-7kg/kw raja
-Tilavuus +25%
-Paino +20% (muistaakseni) kuitenkin jotain akselimassoista juttua
-Teho +20%

87vm(?) jälkeen tarvitaan katin (kuoret riittää) putkistoon. Sitä ennen ei tarvitse edes niitä.
Kuoret perustuu siihen että moottorista tulee vähäpäästöisempi, mutta silti käytetään ei vähäpäästöisen päästötestiä katsastuksessa. Eli tavallaan pitää toimia, tavallaan ei.

Mutta ei trafikaan enään tyhmä ole, et voi penkittää esim. 3.0 litrasta 204hp vaparikutosta ahtimella 180hp:na tai 205heppasena 0.1bar.
Yleinen linjaus/ohjeistus taitanut olla, että lohkon tehoja ei voi laskea ja painetta +0.3bar.

Näin olen parilta konttorilta kysynyt ja foorumeita kolunnut yleisiä linjauksia.
Viralliset faktat finlexin lakipykälistä.

Aika suht selkeitä pykäliä sinänsä...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #77 : 08.10.2013, 00:48:37 »
-Eikä saa mennä 7kg/kw rajan yli milloinkaan.
Ali ;)
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #78 : 08.10.2013, 02:00:27 »


Mutta ei trafikaan enään tyhmä ole, et voi penkittää esim. 3.0 litrasta 204hp vaparikutosta ahtimella 180hp:na tai 205heppasena 0.1bar.
Yleinen linjaus/ohjeistus taitanut olla, että lohkon tehoja ei voi laskea ja painetta +0.3bar.



mistähä löytys tämä sääntö paperilla? olen koittanut ettiä mutta en löydä mistää. tarttisin todistukseksi asiakkaille.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #79 : 08.10.2013, 08:13:53 »
Mutta ei trafikaan enään tyhmä ole, et voi penkittää esim. 3.0 litrasta 204hp vaparikutosta ahtimella 180hp:na tai 205heppasena 0.1bar.
Yleinen linjaus/ohjeistus taitanut olla, että lohkon tehoja ei voi laskea ja painetta +0.3bar.

Sinällään jännä, että se lohko pitäisi ne tehot 204hepassa vaikka koneen sisälle olisi vaihdettu 6:1 puristussuhteen männät. Mäkin haluaisin nähdä tämän "linjauksen/ohjeistuksen" kirjallisena. Nettilegendoja on aivan tarpeeksi.

Lainaus käyttäjältä: AKE ajoneuvotekniikka Tiedote 9/2004 23.12.2004
Tehonmittaustodistukset
LMp auton rakenteen muuttamisesta (23.10.1998/7795§ f) mukaan katsastajan tulee moottorin muutoksissa vaatia luotettava selvitys ajoneuvon moottoritehosta, esimerkiksi tehonmittaustodistusta.
AKE on katsastuksen valvonnan yhteydessä havainnut, että moottorin muutoskatsastuksissa on hyväksytty tehonmittaustodistuksia, joissa olevat tehon ja väännön kuvaajat eivät voi olla mistään todellisesta moottorista mitattuja.
Todistuksista tulee tarkastaa
- ajoneuvon yksilöintitiedot
- päivämäärä
- mittauksen suorittaja
- mittauksessa käytetyt laitteet (mahdollisuuksien mukaan)
- kuvaajien paikkaansapitävyys (esim. teho- ja vääntökäyrien tulee leikata toisensa)

Toi on ainoa pikaisesti löydetty maininta teholapun spekseistä. Viimenen kohta tosin on aivan absurdi, koska sehän on pelkstään käyrien skaalauksesta kiinni.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2013, 08:36:51 kirjoittanut Keme »
!

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #80 : 08.10.2013, 13:10:08 »
Voisi kuvitella että haluavat että samalla kierrosluvulla esiintyvä vääntö ja teho olisivat edes linjassa keskenään, huomioiden että teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo - tapa millä asia ilmituodaan on sinällään valtionhallinnolle tyypillisen kädetön ja kaukana tyhjentävästä ja yksiselitteisestä.

Sinälläänhän sopivan pienellä rollilla, lussulla nokalla ja sähköisellä ahtojenohjauksella voi saada aikaiseksi vaikka minkälaisen "vääntösuoran" joka on aivan luonnoton millekkään moottorille, mutta ei se tee itse mittausta mitenkään epäluotettavaksi.


Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #81 : 08.10.2013, 16:08:14 »
Tuota leikkausta ovat muutkin ihmetelleet :D http://koti.mbnet.fi/setalat/jepjep.htm

Muita tarinoita AKEn/Trafin typeryyksistä: http://www.elisanet.fi/halli/teron/akelle/kirjeita_akelle.html
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #82 : 08.10.2013, 17:00:58 »
Ali ;)

Aivan. Tietenkin.  :D

Sinällään jännä, että se lohko pitäisi ne tehot 204hepassa vaikka koneen sisälle olisi vaihdettu 6:1 puristussuhteen männät.

Mäkin haluaisin nähdä tämän "linjauksen/ohjeistuksen" kirjallisena. Nettilegendoja on aivan tarpeeksi.

No sehän siinä tyhmää onkin. Paineita pystyy kikkailemaan enemmän kuin sen 0.1bar. Se ei ole ongelma.

Kirjallisena haluaisin minäkin. Siksi taisinkin kirjoittaa "Yleinen linjaus/ohjeistus taitanut olla".

Tämä "ohjeistus" liittyi jotenkin "ahtamisella ei voi vähentää tehoa".
Ja moottorin tehon kuristaminen ei ole mahdollista enään?

Mutta laissa näitä ei lue, jotenka vähän kiikunkaakun juttuja?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7576
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #83 : 10.10.2013, 00:44:41 »
Ei lue ei, mutta sen mukaisesti suurin osa katsastajista toimii.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #84 : 01.03.2015, 01:13:30 »
Mitä jos vaihdan omaan 1995 vuotiseen 940 volvoon isomman turbon ja alukuulerin putkineen niin mitä lappuja dynon ja päästöjen lisäks pitää hommata sinne muutoskatsastukseen vai onko siinä kaikki tarvittava jos auton teho muuttuu 135hp johonkin 300hp?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #85 : 01.03.2015, 01:19:34 »
Mitä jos vaihdan omaan 1995 vuotiseen 940 volvoon isomman turbon ja alukuulerin putkineen niin mitä lappuja dynon ja päästöjen lisäks pitää hommata sinne muutoskatsastukseen vai onko siinä kaikki tarvittava jos auton teho muuttuu 135hp johonkin 300hp?
VTT päästömittaustodistuksen tai muun tahon jolla on valtuudet todistaa tuon muutetun koneen täyttävän tuon auton uutena täyttämät päästönormit.

300hp et saa leimaan, siis otteeseen, ilman poikkeuslupaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #86 : 01.03.2015, 02:04:23 »
Mulla on alkuperäinen -90 745 turbo. Nyt ois muutoskatsastus holsetille ja isommalle ic:lle ajankohtainen. Mitä papereita tarvin tähän. Katsastajan mukaan maahantuojan todistuksen että on tehokkainta vastaava alusta. Eikö nää alkuperäiset turbot oo aina parhailla alustan hiluilla? Ennen riittänyt ainakin motonetin sivuista kopiot mistä verrataan alustan osia. Ei paljoo kiinnosta maksaa 50€ jostain paperista, ku ei se auton ajettavuus ainakaan sillä parane.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #87 : 01.03.2015, 11:13:11 »
Mulla on alkuperäinen -90 745 turbo. Nyt ois muutoskatsastus holsetille ja isommalle ic:lle ajankohtainen. Mitä papereita tarvin tähän. Katsastajan mukaan maahantuojan todistuksen että on tehokkainta vastaava alusta. Eikö nää alkuperäiset turbot oo aina parhailla alustan hiluilla? Ennen riittänyt ainakin motonetin sivuista kopiot mistä verrataan alustan osia. Ei paljoo kiinnosta maksaa 50€ jostain paperista, ku ei se auton ajettavuus ainakaan sillä parane.

Penkki lappu, että on sallituissa tehoissa... Maahantuojan todistus ei ole pakollinen. Esim vadiksesta tulostaa vain alustan osat, pitäisi kelvata. Mutta tärkein asia tähän kärkeen, onko tuo sinun autosi vähäpäästöinen?

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #88 : 01.03.2015, 12:40:47 »
Ei pitäs olla vähäpäästöinen. Ainakin viimeksi katsastettu ei vähäpäästöisenä. Tuotu jenkeistä muuttoautona muistaakseni -95 niin oisko jääny merkkaamatta vähäpäästöiseksi.

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #89 : 08.12.2016, 10:30:34 »
Tiedän, että vanha ketju, mutten viitsinyt uuttakaan alottaa.. Dynolaput siis tarvitsee mikäli turbottaa vaparimoottorin, mutta entä jos swappaa vaparimoottorin tilalle ahdetun vakiomoottorin b200e--->b230ft? Autona toimisi -86 240

 

Samppasport  Futurez