KL-varaosat  Race.fi

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132448 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY
« : 19.02.2012, 10:44:34 »
Joo elikkäs..

Tämmönen projekti on tässä alkamassa, itseasiassa purkamisvaihe on jo alkanut. Saa nähä ny kuinka nopeesti tää tästä valmistuu ku on vain vkl:sin aikaa tehdä tätä, mut nytte oon viikon lomalla. Kesäautoksi ois tarkotus tulla, oon opiskelija ja tartten kesätöitä varten autoo niin otin tämmösen "voimanpesä" -projektin sitte. :) Tehotavotteet liikkuu siinä 200-220 hp välillä.

Eli tarkotuksena turbottaa ja laittaa uuteen uskoon tollanen -88 vuoden deeku. Moottorin irroitus ois tänään vuorossa, sitte konetta aukomaan ja kytkintä purkamaan. Venttiilikoneistoon aattelin olla ehkä vaihtamatta mtn, jos siellä ei vain ole missään liikaa välyksiä.
Laatikkona toimii M47 "kovavitonen".

Ohessa vähän toimenpide-/osaluetteloa mitä autolle on tehty (päivitetty 28.7.2013):
-T3/T4 kiina ahdin
-kiinan välijäähy 550x225x64
-alumiiniset ahtoputket + silikonit (osa mallia kiina, osa motonetistä)
-12mm nestepää TD:n pumpussa, dieselhuollossa huollettu ym.
-omatekonen (teetetty) kara
-Sachs SRE paineasetelma
-Painelaakeri (korkea 42/43mm)
-Uudet männänrenkaat + hoonaus
-Kiertokangenlaakerit
-Uudet hihnat joka paikkaan (paitsi ohjaustehostimen hihna)
-uudet tiivisteet ja stefat (kampiakselin stefat, ja 90% tiivisteistä)

Penkitetty 223,2 hv / 342,6 Nm

Tossa konepuolelle..sitten muuhun autoon ois tarkotus laittaa vähän uutta maalia sinne tänne ja vähä valoja "tuunata" sekä alustaa laittaa ja vanteet vaihtaa. Lukkoperä on vielä harkinnassa.. Niistä sitten tuonnempana.

Toivon, että kommentoitte projektia ja kerrotte omia vinkkejänne! :)

Tässä pari huonoa kuvaa autosta:





Sitte vähän purkua (lisää tulee)



Yritän ehtiä päivittän tätä mahdollisimman paljon!
« Viimeksi muokattu: 03.05.2014, 19:12:32 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #1 : 19.02.2012, 15:33:16 »
siistiä huomata että jotku muutki opiskelijat koittaa saada jotain aikaan  :) itsehän painin tuon T-5R:n kanssa jotta sen saisi pian tielle  :pomo:

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #2 : 19.02.2012, 19:31:47 »
Noniin, ei muutaku onnea projektiin.
Muistuttaa pahasti omaa...  :D
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #3 : 19.02.2012, 20:53:55 »
Nyt lähti vollesta moottori.. :)



Moottorinostinta ei ole, mutta etukuormaaja ajaa saman asian.



Jos huomenna soittais toho paikalliseen autovaraosiin ja tilais nuo laakerit, tiivisteet ja männänrenkaat sekä hihnat.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2014, 16:19:05 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #4 : 20.02.2012, 22:36:28 »
Oli vähän takkunen päivä..pari kannenpulttia joutu aukoon ihan jollain muulla tavalla kuin normaalisti.. :D Eikä oikeen muutenkaan ehtiny olla moottorin kimpussa koko aikaa.. Jäi varaosien tilaaminen huomiselle.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #5 : 21.02.2012, 18:46:38 »
Sain moottorin purettua tänään kokonaan ja tilattua uusia osia huomiselle. :) Runkolaakerit saa olla alkup. oli kuitenki 100% kunnossa yhtä lukuunottamatta, mutta sekin 90%. KK-laakeritkin oli hyvät, mutta ne tilasin..kattoo nyt sitte vaihanko vai jätänkö alkup. paikalle. Kaikin puolin kone on kunnossa (385 tkm) kilometrilukemasta huolimatta. Männissäkään ei ollu sanomista, kiertokangen yläpäätki oli niin timmit että...! :) Kampiakseli oli priima. Männänrenkaat kuitenki vaihtuu. Hoonasin pytyt, tein turbon paluuletkulle reiän (laipalle) ja puhdistelin lohkoa. Huomenna koitan pestä sen kunnolla, että sais laittaa uuden lämpömaalin pintaan. :)

Otin kuvanki, mutta siitä ny vähä huonosti näkee hoonausjäljet, ja on pytyt vähän likasetki viel. Ei oikeen Nokian 8 megapikseliä oo riittävä.. :D

« Viimeksi muokattu: 21.02.2012, 18:48:14 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #6 : 22.02.2012, 19:53:01 »
Nyt on lohko, öljypohja ja laatikko pesty kuumavesipesurilla. Lohkokin sai uuden maalin, päädyin perinteiseen mustaan.



Tuli tänään osatkin, huomenna laitteleen konetta kasaan. ;)

MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #7 : 23.02.2012, 23:10:40 »
Tänään sai laitettua alakerran kasaan ja öljypohjan paikalleen. Kantta pitäs vähä puhistella viel, huomenna sitte kannen ja mahdollisesti myös jakopään laitto. Tähän se lomaviikko nätisti onki kulunu, hallissa ollessa. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #8 : 25.02.2012, 13:50:15 »
Taas vähän lisää rojekti kuvaa ku pääsi unohtumaan.



Tihee on! ;)



Tässä kuvaa tältä päivältä



Osaako joku kertoa mulle, että mikä tuon kiilan tarkotus on tuossa nokkapyörässä? Ku nokkapyörässä ei oo kiilauraa, mutta nokka-akselissa on.. Onko se kiila vain siinä, että se tekee siitä tiukemman liitoksen, ku se nokka ja nokkapyörä on kartioita ja ne kiristetään momenttiin?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #9 : 25.02.2012, 14:43:54 »
Ei oo kiilaa. Ura kyllä löytyy
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #10 : 26.02.2012, 21:03:15 »
Ei oo kiilaa. Ura kyllä löytyy

Sitä minäki vähän ihmettelin..ku olevinaan siinä ei ollu mtn kiilaa ku otin pyörän irti. Onko sillä uralla tarkotus olla jonkinlainen "merkki", joka kertoo nokka-akselin asennnosta vai ei?

Mutta nyt rojekti seisoo hetken aikaa, hiihtoloma loppu ja en oo taas hallia lähelläkään ainakaan pariin viikkoon. Pitäs tilata se Sachs SRE asetelma, että olis sitte saapunu ku meen taas hallille. :) Volvo-lappu pitäs tulla tällä tai ens viikolla.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #11 : 27.02.2012, 06:08:07 »
se ura on ajotusmerkki, katot siihen käypäsen latakanpätkän ja suuntaat sen uran venttiilikopan tiivistepinnan kaa yhdensuutanseks.
se ura on sit pikkasen sivussa keskiöstä ni ei käy kun oikeessa asennossa...

toivottavasti sait selvän ;D
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #12 : 27.02.2012, 10:05:29 »
se ura on ajotusmerkki, katot siihen käypäsen latakanpätkän ja suuntaat sen uran venttiilikopan tiivistepinnan kaa yhdensuutanseks.
se ura on sit pikkasen sivussa keskiöstä ni ei käy kun oikeessa asennossa...

toivottavasti sait selvän ;D

Joo enköhän.. :D Missä kohdassa kampiakselin tulee olla kun se ura on kohtisuorassa venttiilinkopan tiivistepintaa vastaan? Kyl mä siihen nokkapyörään tein viilalla merkin, mutta ois hyvä tietää et miten sen ajotuksen pystyy tarkistamaan ilman merkkauksia.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #13 : 27.02.2012, 12:30:56 »
1 ja 6 sylintereissä kuuluu männät olla ylhäällä ja vauhtipyörän ajoitus merkki "0" Pitää näkyä kytkinkopan tarkastus syvennyksestä. Ja nokassa kuuluu 1 sylinterin nokat osoittaa saman verran ylöspäin.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #14 : 27.02.2012, 15:15:08 »
se ura on ajotusmerkki, katot siihen käypäsen latakanpätkän ja suuntaat sen uran venttiilikopan tiivistepinnan kaa yhdensuutanseks.
Joo enköhän.. :D Missä kohdassa kampiakselin tulee olla kun se ura on kohtisuorassa venttiilinkopan tiivistepintaa vastaan? Kyl mä siihen nokkapyörään tein viilalla merkin, mutta ois hyvä tietää et miten sen ajotuksen pystyy tarkistamaan ilman merkkauksia.

ei kyllä ole ajoitusura jakopään puolella oleva kiilaura, vaan pumpun puolella on nokka-akselissa sellainen 3-4mm hahlo, mikä pitää olla venttiilikopan tiivistepinnan tasolla, jolloin nokka on YKK kohdassa...

sekä tosiaan kuten räkänokka mainitsi niin sen VP:n pitää olla 0 kohdassa kun tuo hahlo on tiivistepinnan kanssa tasoissa..

« Viimeksi muokattu: 27.02.2012, 15:16:47 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Ateho  Elekma