Carcom Oy  Ateho

Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia (pause)

  • 114 Vastauksia
  • 61768 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #45 : 10.12.2015, 23:04:57 »
Lasit nappasin pois ja purin eteenpäin. Tuulilasi ei ehjänä irronnut, mutta tuskimpa sama lasi olisi takaisin tullutkaan. Samalla kun vauhtiin pääsi, niin kerkesin purkaan etuakseliston, johtosarjan ja konehuoneen hiluja. Seuraavana päivänä pääsi jatkamaan purkamista. Ratin mutteria ei ylettynyt avaamaan normaali hylsyllä, niin katkasin hylsyn ja hitsasin putkea väliin. Hyvin toimi! :D Sitten pääsikin kojelautaa purkamaan ja samalla vauhdilla lähti polkimet, lämppäri ja pyyhkijät irti. Peltiäkin ostin nyt alkuun 3 neliöö millistä ja vajaa neliö 2 millistä.




Takalasin karmi/katon reuna vähän hapan.


Tuulilasin karmissakin reikää



Tämä lienee jälkiasennettu? Hellan jarruvalo.


Koulussa tein etulattian poikittaispalkit. Päästä pätkästä vielä pala pois niin on mitoissaan.



Tästä on hyvä jatkaa. Huomenna tulee täys pullo kaasua.  :)
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 15:33:59 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #46 : 14.12.2015, 22:27:30 »
Vähän pellin vääntelyä ja heftailua, sekä yks paikka kontin alle palkkiin. Toisenpuolen palkkia alottelin laikkaileen.  Älkää noiden perusteella vielä tuomitko, suurinosa ajasta meni hitsikonetta räplätessä. :buck2:




Kätevä tämä Bilteman peltileikkuri, saa siistin ja tarkan jäljen,ei pidä pahaa ääntä ja leikkaa kevyesti. Hyvä hankinta.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 16:47:35 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Jeese

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #47 : 15.12.2015, 22:09:38 »
Mitä ihmettä, onks tuo takapuskurin alla oleva kantti ehjä mihin tulee monta peltiä päällekkäin  :o

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #48 : 15.12.2015, 23:43:48 »
Ei aivan, reunasta saa vähän korjata, muuten on terve juu  ;)
Mutta sen yläpuolelle saa laittaa uutta palasta aika reippaasti.

Mites muut on tätä takapyörän takana olevaa palkkia korjaillut? Alkuperäsenä siinä on peltiä päällekkäin, eikä huvittais tehä samanlaista mätäpesäkettä.  Meneeköhän liian heikoks jos tekee vaan 2mm pellistä sen palkin eikä laita päällekkäistä?

« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 16:48:43 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #49 : 07.01.2016, 23:38:18 »
Loma oli vähän turhan lyhyt, mutta jotain onneksi kerkesi tekemään muiden hommien ohella. Onneks arkenakin kerkee iltasin talliin :P

Takaa tein palkit loppuun, päädyin tekemään ne alkuperäis tyylisesti. Väliin laitoin epoksi maalia, jos se edes hidastaisi korroosiota. Siitä pikkuhiljaa alottelin tekemään pyöränkoteloa ja takalattiaa. Kotelon hitsasin koneen automaattisäätö päällä.. Tuli selväks että jatkossa aina manuaalilla. Tähän väliin en nyt paljoa tarinoi, mutta kuvat kertokoon loput.





Valmiista palkeista jääny näköjää kuvat ottamatta, tilanne korjaantuu viikonloppuna..

Antennin jämät nyppäsin katosta. Täytyy reikä hitsata umpeen. Miksiköhän pitänyt katto reijittää, kun takakyljessä olisi antennille paikka :idiot2:


Panhardin kiinnitys yllättävän pehmee. Sisähelmastakaan ei paljoa ollut jäljellä :D Vanha jo irti ja uutta mallailin paikoilleen. Tunkinkorvat ehostaa vielä niin voi hitsata kiinni.




Tommosen putkenpätkän hitsasin tueksi, niin ei koppa pääse elään helmojen ja lattian ollessa irti.

Jospa viikonloppuna sais taas eteenpäin.  :)
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 15:22:17 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #50 : 08.01.2016, 02:03:01 »
Antennin jämät nyppäsin katosta. Täytyy reikä hitsata umpeen. Miksiköhän pitänyt katto reijittää, kun takakyljessä olisi antennille paikka :idiot2:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Näyttäs La-puhelimen antennin jalalta ja varmaan siksi on katto reijitetty, että olisi mahdollisimman hyvä kuuluvuus sillä elämääkin pitemmällä antennilla :D
« Viimeksi muokattu: 08.01.2016, 02:14:19 kirjoittanut Dmies »

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #51 : 08.01.2016, 08:09:20 »
Näyttäs La-puhelimen antennin jalalta ja varmaan siksi on katto reijitetty, että olisi mahdollisimman hyvä kuuluvuus sillä elämääkin pitemmällä antennilla :D

Jep... LA- tai VHF-kanta...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #52 : 11.01.2016, 22:34:58 »
Jees. Jos joku kokee tarvitsevansa tuommosta, niin multa saa pikkurahalla. :D

Viikonlopun suunnitelmat vähän muuttuivatkin, kun oli jäärata korkattu niin pitihän sitä käydä kierteleen ::)
Tänään kävin taas puuhasteleen Volvon parissa.

Mitenkä muut on noita helmoja suojaillut? Sisäpinnat ajattelin maalata epoksimaalilla ennen hitsaamista, mutta mitä noihin päällekäisiin kohtiin kannattais laittaa? Eli kohtiin, jossa helmojen reunat tulee limittäin, sekä B-pilarin alaosa, joka tulee helman päälle. Laitanko niihinkin vaan suoraa epoksia? Entäs kun maali palaa pistehitsien kohdilta? Vinkkejä saa antaa  :P

Kuvien perusteella kuskinlattia on täysin samanlainen kuin apukuskin puoli? Helpottaa vähän kun saa apparin puolelta mallia, joku on kuskin lattian joskus korjaillut omilla resepteillä..

B-pilarin alaosaa ois tarkotus seuraavaks korjailla, että saa helman hitsata. Sekin vähän hapan. Helma vasta lukkopihdeillä hollillaan.


Kuskin oven kävin kaivaan varastosta helman sovitusta varten.


Saako noista kuvista yhtään selkoo? Tarvis kyllä joku kamera löytää.
Huomenna jatkuu :)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 16:51:07 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #53 : 12.01.2016, 01:02:34 »


Mitenkä muut on noita helmoja suojaillut? Sisäpinnat ajattelin maalata epoksimaalilla ennen hitsaamista, mutta mitä noihin päällekäisiin kohtiin kannattais laittaa? Eli kohtiin, jossa helmojen reunat tulee limittäin, sekä B-pilarin alaosa, joka tulee helman päälle. Laitanko niihinkin vaan suoraa epoksia? Entäs kun maali palaa pistehitsien kohdilta? Vinkkejä saa antaa  :P


Mää oon laittanut tuonne helman sisään ja hitsattaviin päällekkäisten peltien kohtiin ihan vaan sinkki maalia niin sen läpi pystyy hitsaamaan.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Entisöintiprojekti
« Vastaus #54 : 12.01.2016, 13:11:52 »

Mitenkä muut on noita helmoja suojaillut? Sisäpinnat ajattelin maalata epoksimaalilla ennen hitsaamista, mutta mitä noihin päällekäisiin kohtiin kannattais laittaa? Eli kohtiin, jossa helmojen reunat tulee limittäin, sekä B-pilarin alaosa, joka tulee helman päälle. Laitanko niihinkin vaan suoraa epoksia? Entäs kun maali palaa pistehitsien kohdilta? Vinkkejä saa antaa  :P



http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/213010001

Minä oon tuota käyttänyt. Hinta on suolainen, mutta toimii juuri limitys/pistehitsi kohdissa hyvin. Ei pala juuri yhtään hitsin ympäriltä. Tuolla aikaisemmin ihmettelit tuota palkin rakennetta taka-akselin yläpuolella/takana. Omiini olen korjannut niin kuin se alunperinkin on. Jos ne kestää +20vuotta ilman minkäänlaista huoltoa, uudelleensuojausta ja puhdistelua niin uudelleen tehtynä ja suojattuna kestää varmasti pitempään..

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #55 : 03.03.2016, 22:16:15 »
Crc sinkkimaalia ostin pari purkkia, se on hyvin toiminut tuossa hommassa.

Molemmat tunkin korvakot kaipas uutta peltiä. Ne tuli molemmat fiksailtua.




Kuskinpuoleisen helman vaihto vähän venähti, kun joutui tekemään lähes kaiken uusiksi, mihin uusi helma tulisi kiinni  :D Helmojen väliin tulevan "tukipellin" sai tehdä kokonaan uusiksi. Ulkohelman sovittelin oven kanssa paikoilleen, niin sai ainakin suoraan. Helmapeltien sisäpinnat maalasin sinkkimaalilla, luulisi sen siellä toimivan, kun tulee kuitenkin kotelosuojatkin päälle. Takakaartakin piti vähän jo mallailla ;)




Apukuskin helmaa en vielä purkanut, kun tarvitsisi sekin laittaa oven kanssa paikoilleen. Oma ovi paljastuikin erittäin huonokuntoiseksi.  Alaosaan on taitettu pellin siivu kaksinkerroin ja sentti pakkelia päällä, mätinyt täysin ja alaosa ei ole mistään kohtaa suora. Toki tuon oven vielä saa kunnostettua, mutta uusi ovi on hakusessa, niin saisi helman valmiiksi




Kuskinpuoleinen pitkittäispalkki tuli hitsailtua kuntoon. Uuden poikittaispalkin hitsasin pitkittäisen kylkeen. Ei samanlailla kuin alkuperäinen, mutta parempi ratkaisu korroosion välttelyä ajatellen. Nyt palkit olisi putsattu sisäpuolelta ja odottelee maalia. Ajattelin sinne sutia 2komponentti epoksi pohjamaalia.



Kuskinpuolen lattiasta leikkelin mädät poisja tein kaikki paikat valmiiksi. Pientä hienosäätöä niihin vielä, niin voi hitsata kiinni, jahka ensinnä palkit maalissa.



Jäykisteuria kokeilin tehdä, ihan siedettävät tuli omasta mielestä.


Lattiapellit ajattelin tällä tavalla hitsata sisähelmapeltiin kiinni, eikös ne alunperinkin näin ole?


B- pilarin juureen lätkäsin jo yhden palasen. Kulmaakin kokeilin jo tehdä. Vähän vaatii sekin vielä hipostelua, ennen kuin kiinni hitsailee.


Pikkuhiljaa kun tota näpertää, niin kyllä se vielä joskus valmistuu.  :)

Seuraavassa päivityksessä kenties jotain uutta tulokasta.. ELK
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 15:36:11 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #56 : 22.03.2016, 19:07:15 »
Palkit maalattu sisäpinnasta epoksi pohjamaalilla sutimalla ja lattiaa vasten tulevat vaakapinnat sinkkimaalilla, niin kestää pistehitsata kiinni. Vedenpoisto reijät porasin 12mm terällä. Maalin kuivuttua pääsikin niputtamaan lattiaa päälle. Etukulmaan vielä tehdä se korkin reikä. Takalattian korjauspalaa nyt en vielä saumaillut kiinni, kun on vielä tekemättä se poikittainen palkkirakenne takalattian alla. Sinne tulossa korjauspalaa purkuautosta, niin saa samanlaisen kuin alkuperäisenä.



Apukuskin ovikin löytyi hetken etsinnän jälkeen. Täysin ruosteeton kaikkine hiluine. Siniset ovipahvit voisi olla myytävänä, hyvä kuntoiset mutta pesun tarpeessa.



Oven kun sai, niin rupesin toistakin helmaa vaihtamaan. Lattiassa parhaimmillaan 3 kerrosta peltiä. Tunkinkorvakot pitää tältäkin puolelta parsia, ennenkuin helman kiinni laittaa. Oviaukkoon hitsasin kulmaraudan tueksi, samanlailla kuin putken kuskin puolelle. Pyrin minimoimaan korin elämisen niillä, tukee aika hyvin. Alemman kuvan perusteella ei kannata liimailla lattia-helma liitosta, liiman alla pelkkää reikää.



Tälle kaveriksi löytyi tämmönen helmi;  S*
244 B19A -79, ajettu reilu 200tkm, seissyt hallissa vuodesta 2002. Ja kova koppa! :)



Takaisin talliin vääntään peltiä! ELK
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 15:41:54 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #57 : 25.03.2016, 02:03:38 »
tämä on kyllä mainio päiväkirja kun on noita hitsauskuvia riittävästi ja suurinpiirtein kaikesta mitä on tehty ja miten  -H-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #58 : 25.03.2016, 10:37:07 »
Siistin näköistä toimintaa  8)

Poissa Eldor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • -
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #59 : 25.03.2016, 13:06:23 »
Asiallista laittelua seurantaan! :)
945 95vm
240 DL 89vm
240 GL 85vm

 

Ateho  Elekma