Autodiagnoosi  Carcom Oy

Pikkolohkon nousu ja tuho

  • 37 Vastauksia
  • 14434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Pikkolohkon nousu ja tuho
« : 01.03.2014, 17:28:40 »
Tämän auton edellinen showroom topic poistettiin väärinkäsityksen seurauksena ja ajattelin nyt aloittaa täysin puhtaalta pöydältä.

Palataan vuoden 2012 marraskuun loppuun, jolloin täysi-ikäisyys kolkutteli ovella ja autokuume oli kova. Resepti tähän oli nettiauton ankara selaaminen. Kriteerit olivat seuraavat: Volvo ja bensaturbo. Miksi Volvo? Koska se on hyväksi havaittu automerkki suvussamme jo kolmannessa sukupolvessa ja autolle olisi "omamekaanikko" valmiina isäni muodossa. Bensaturbo siksi, koska isäni ehdotti tätä.

Nettiautosta bongasin tämän kyseisen yksilön, mutta kauppoja pääsisin tekemään vasta vuoden vaihteen jälkeen, jolloin vasta saisin rahoituksen järjestymään. Aina välillä kävin nettiautossa autoa katsomassa ja siellä se sinnikkäästi pysytteli myytävänä.

Viimein koitti täysi-ikäisyys ja isäni soitti myyjälle ja sopi, että tulisimme seuraavana viikonloppuna autoa katsomaan. Perille päästyämme tämä auto kävi tyhjäkäyntiä myyjäliikkeen pihassa. Meidät ohjattiin sisään odottamaan, koska kyseisestä autosta oli eräs asiakas kovasti kauppoja tekemässä. Viiden minuutin kuluttua toimistosta tuli asiakas ulos todeten, että ei voi sitten mitään. Viimein tuli meidän vuoro ja saimme auton avaimet koeajoa varten. Myyjä kertoi, että autossa ei ole huoltokirjaa ollenkaan, mutta kuitteja on vuodelta 2005 lähtien, jolloin auto tuotiin Suomeen Italiasta. Aluksi tutkimme auton tarkasti pihalla, jonka jälkeen lähdimme koeajolle. Autosta ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja tässä vaiheessa varmistuin, että tämä auto lähtee mukaamme. Tein myyjän kanssa paperit valmiiksi ja lähdimme kohti kotia.

Seuraavana päivänä auton ostosta huomasimme, että moottori tiputtaa öljyä. Tästä myyjä ei maininnut puolella sanallakaan. Autolla tuli kuitenkin ajettua näin aina huhtikuuhun asti öljyä moottoriin lisäillen, kunnes koitti katsastus. Ennen katsastusta yritimme ottaa päästöjä, mutta emme saaneet niitä ollenkaan kohdalleen, vaikka kaikkemme yritimme. Lopulta päätin, että käytän auton katsastuksessa, vaikka sitten tulisi hylätty, jotta saadaan kaikki mahdolliset viat korjattua. Ja hylättyhän sieltä tuli. Syynä tähän oli muun muassa moottorin öljyvuoto, pakokaasupäästössä oli ainoa kohdallaan HC, takaiskunvaimentimen vaimennusteho oli heikko, suuntamerkkien väri väärä, ajovalojen valoteho heikko, tuulilasin pesunesteen teho heikko ja käsijarru ei pitänyt ollenkaan taakse.
Ensimmäisenä vuorossa oli moottorin öljyvuodon korjaus. Päättelimme öljyn tulevan kampiakselin takapään tiivisteestä, jonka isäni otti töistä mukaan. Aloitimme työt keskiviikkoiltapäivänä kello 17:00 ja apurungon, vetoakselit, vaihteiston, kytkimen ja vauhtipyörän olimme saaneet purettua pois kello 23:00. Ja kaikki tämä vaiva vain todetaksemme, ettei se kampiakselin tiiviste vuotanutkaan. :facepalm: Ei muuta kuin kasaamaan osat takaisin paikalleen. Valmiita olimme puoli kolmelta yöllä, jolloin aloimme tutkimaan öljyvuotoa. Syyksi paljastui turbon öljynpaluuntiiviste. Lopulta olimme kotona puoli neljältä. Seuraavana aamuna herätys oli kello seitsemältä ja suoraan kuorma-auton ajotunnille. Ihmeen hyvin meni... ::) Syy miksi emme tehneet tätä remonttia aikaisemmin, tai myöhemmin oli yksinkertaisesti se, ettei ollut aikaa.

Seuraavaksi tuli päästöihin puuttuminen ja selvisi, että katalysaattori on täysin tyhjä. Tähän lääkkeeksi hain paikallisesta pakoputkihuollosta kisakatalysaattorin, joka oli puolet lyhyempi, kuin alkuperäinen. Vilkkujen polttimotkin tuli vaihdettua, sekä uudet suuttimet tuulilasin pesunesteelle. Malliksi tuli MK2 V70 suuttimet. Motonetistä hain takaiskunvaimentimen. Tämä oli tosin turha ostos, koska sieltä oli pettänyt ylätukikumin vulkanoinnit. Uusi tuki paikalleen ja leimalle. Leima tuli paperiin kerrasta ja ainoa huomautus oli vetoakselin suojakumi, joka muka oli rikki. Vaan eipä ollut.

Autolla ajeltua näin aina 2013 marraskuun loppuun, jolloin kävi jotain todella ikävää. Huonot talvirenkaat + oma kokemattomuus aiheuttivat sen, että keula osui kaiteeseen. Eturengas nousi loskan päälle ja alkoi painamaan autoa kohti kaidetta. Samantien painoin kytkimen pohjaan ja aloin ohjaamaan vasemmalle. Tämä aiheutti sen, että takarenkailta katosi pito kokonaan. Tässä kohtaa ei ollut enää mitään tehtävissä, vaan keula osui kaiteeseen, ja siitä pyörähti vastaantulevien kaistalle. Vitutus oli taattu. Tällä hetkellä auto on seisonnassa ja odottaa päätöstä, mitä autolle teen seuraavaksi.

Tässä auto on lähes ostokuntoisena:


Pestynä:


Puskurit rumat metalliritilät vaihdoin alkuperäisiin ja keskelle laitoin R-ritilän ja maskin vaihdoin takaisin alkuperäiseen:










Seuraavaksi tuli maalattua maski. Eihän se aina voi onnistua, eihän?


Tämän jälkeen koitti kesärengaskelit:




Tässä vaiheessa huomasin, että auto hakee paikkaansa koko ajan:

Nelipyöräsuuntaukseen mars!

Tuollainen "rajapyykkikin" tuli saavutettua:


Sisusta:








Seuraavaksi kokeilin nahanhoitoainetta penkkeihin:








Kuskin penkissä tällainen reikä:


Lisää kesäisiä kuvia:












Sitten koitti roikkuvan putken korjaaminen. Tässä vaiheessa huomasin, että autoon on vaihdettu 3,5'' catback.


Lopuksi hieman tietoja autosta:
Moottori: B5204T3
Vaihteisto: M56H
Musta täysnahkasisusta
Automaatti-ilmastointi
Cobran madallusjouset
3,5 tuuman catback
Värikoodi 431 Aqua blue metallic
« Viimeksi muokattu: 05.03.2014, 15:55:20 kirjoittanut Merlin »

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: "Pikkolohkon" nousu ja tuho
« Vastaus #1 : 04.03.2014, 22:19:26 »
Kas niin.

Tämän auton kohtaloa en ole vielä päättänyt. Eilen tuli haettua 1999 vuosimallin V70 TDI moottorilla ja automaattivaihteistolla. Auto ei ole vielä käyntikuntoinen, mutta tarkoituksena olisi, että ko auto saataisiin käyntiin, rekisteröityä ja leimattua. Jos ei, niin hyvin todennäköisesti otan siitä kaikki tarvitsemani osat ja laitan tähän "Pikkulohkoon" ja loput osat myyntiin. Syy, miksi ei ole käyntikuntoinen on se, että auton immobilizer boksi on kuollut. Saisin uuden boksin puoleen hintaan, mutta on suhteellisen kallis auton ostohintaan nähden. Näin ollen autoon ei päästä asiaan kuuluvalla testerillä kiinni, eikä avainta koodattua autoon.

Auton historia itsessään on melko mielenkiintoinen, mutta siitä mahdollisesti lisää myöhemmin.

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: "Pikkolohkon" nousu ja tuho
« Vastaus #2 : 05.03.2014, 09:13:49 »
Joo eipä tuon auton hinta nettiautos ainakaan kalliilta vaikuttanu. Minkäslaises kunnos auto muuten? Ite laittasin ton T5 kuntoon, kattelin kanssa noiden immobilizerboxien hintoja ja onhan ne pirun kalliita.. täs ekaa autoo oon nettiautosta kyttäilly  8)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: "Pikkolohkon" nousu ja tuho
« Vastaus #3 : 05.03.2014, 10:15:14 »
Konepelti on  saanut pienen pusun ja koelaudassa on muutama reikä. Ilmeisesti auto on vanha taksi. Sisusta on vaalea puolinahkainen ja kilometrit näkyy ainakin kuskin penkissä, mutta reikiä penkeissä en pikaisella vilkaisulla nähnyt. Jos en autoa käyntikuntoiseksi saa, enkä omiin nimiini, niin varaosiksi menee.

Onnea etsintään. :)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #4 : 06.03.2014, 13:09:31 »
Eilen päätin, että tuo TDI menee varaosiksi. Osat, mitä itse tarvitsen tulee Pikkulohkoon ja loput myyntiin. Ehkä se jo kesään mennessä on taas ajossa. ::)

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #5 : 06.03.2014, 13:56:25 »
Aika kulahtaneet penkit kilometreihin nähden.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #6 : 06.03.2014, 14:02:06 »
Aika kulahtaneet penkit kilometreihin nähden.

Tai sitten on ollut todella lyhyttä ajoa ja vyötä on nyitty eestaas "satoja" kertoja päivässä  ::)

Toisaalta, jos tuo on taksina ollut, niin käyttääkö kuskit vyötä ?

Omassa "suomi-autossa" -00 ajettu n.280tkm alkaa olemaan kulumaa myös tuossa kohdassa, millähän sitä saisi suojattua ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #7 : 06.03.2014, 14:33:15 »
Kulahtaneethan nuo kyllä on.

Ei ole kyllä mitään tietoa, onko auto ollut joskus taksina. Reikiä kojelaudassa on kaksi, ilmeisesti siinä on ollut puhelimen pidike. Tai sitten penkkien hoitoa on laiminlyöty oikein huolella.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #8 : 06.03.2014, 14:40:37 »
Tai sitten on ollut todella lyhyttä ajoa ja vyötä on nyitty eestaas "satoja" kertoja päivässä  ::)

Toisaalta, jos tuo on taksina ollut, niin käyttääkö kuskit vyötä ?

Omassa "suomi-autossa" -00 ajettu n.280tkm alkaa olemaan kulumaa myös tuossa kohdassa, millähän sitä saisi suojattua ?
Nuo italian ihmeiden jakkarat on monesti aika kuivaa kamaa.
Siellä vissiin paistaa aurinko jotenki kuumemmin kun täällä meilläpäin.  ;D
Ja siihen vielä se, että unohdetaan käyttää hoitoaineita.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #9 : 13.03.2014, 17:09:15 »
Tänään siirsimme tämän "purkupaikalle" ja noin 500 metriä ehdin kokeilla miten toimii ja eihän se hyvältä vaikuttanut. :-\

Seisontaan tämä jäi sen takia, kun alkoi syömään öljyä reippaasti. Edelleen söi öljyä paksusta sinisestä savusta päätellen, eikä ahtopaineet nousseet yhtään. Olisiko turbo antautunut? Viikonloppuna on tarkoitus aloittaa auton purkaminen, jolloin otan autosta muutaman kuvan.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #10 : 16.03.2014, 14:59:10 »
Taisin jotain kuvia lupailla? No, niitä ei vielä valitettavasti ole. :-[

Tässä viikonlopun aikana purin molemmista autoista keulan osat pois. Tästä Pikkulohkosta jäähdyttimen toinen kiinnike oli mennyt poikki, joten aloin purkamaan jäähdytinpakettia pois. Homma kaatui siihen, kun en saanut moottorin öljynjäähdyttimen letkuja irti. Aloin sitten tutkimaan turboa ja otin turbolta tulevan ahtoputken irti ja huomasin, että turbon kompurapesä on täynnä tumman ruskeaa öljyä. Saman väristä öljyä tuli myös välijäähdyttimestä. Pakosiivet pyörivät herkästi ja välystä ei tuntunut yhtään.

Miten nuo öljynjäähdyttimen letkut lähtevät irti? Täytyykö pakosarja irroittaa, että turbon saa irroitettua?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #11 : 17.03.2014, 18:05:54 »
Tämäkin Volvo on taas hieman lähempänä kovaa ajoa. Tänään mittasimme, että onko nuo keulan runkoaisat taipuneet ja Luojan kiitos eivät ole! *taavih->
Ensi viikonloppuna alkaa näin ollen keulan kasaaminen. Jäähdytintä en ole vieläkään saanut irrotettua, enkä todennäköisesti irrotakkaan. Syynä on se, että tuossa dieselissä ei ole jäähdyttimessä moottorin öljynjäädytintä. Tuolle toiselle katkenneelle kiinnikkeelle täytyy keksiä jotain. :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #12 : 17.03.2014, 20:51:59 »
Hieno homma!

Onkos missään kuvia, että kuinka pahasti kävi kun lipesi?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #13 : 17.03.2014, 20:54:17 »
Eihän siinä purkuvaiheessa mitään kuvia enää muistanut ottaa. :-[ Otan kyllä viimeistään ensi viikonloppuna kuvia osista, missä kunnossa ne ovat. :)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Pikkolohkon nousu ja tuho
« Vastaus #14 : 23.03.2014, 18:26:46 »
Sain tässä viikonlopun aikana auton melkein valmiiksi.

Muutama kuva tuhoista:





Tässä jo purettuna:


Oikean puolen etukulma:


Oikea etulokasuoja:




Keulakehikko/lukkopelti mikälie:






Etupuskuri:






Tässä lähes kasattuna:






Ahtimen kompurapesä:


Ei siinä turbossa ole mitään vikaa. Öljy tuonne kompurapesään on päässyt huohottimen kautta, kun se talvella jäätyi. Annoin auton käydä käyntilämpöiseksi ja aluksi pöllytti hieman sinistä, mutta loppui, kun kompurapesä tyhjeni.

Öljykorkki oli tämän näköinen 10 minuutin käytön jälkeen:


Ilmeisesti moottorin sisällä kosteutta sen verran.

Tuon dieselin keulakehikossa on tällainen kiinni:


Tuossa lukee Volvo ja on Volvon varaosanumero. Mikä käyttötarkoitus tällä on? Estää kylmillä keleillä kylmä ilman pääsemisen moottoriin? Otin tuon kuitenkin pois tuosta.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014, 18:33:02 kirjoittanut Merlin »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy