Ateho  Elekma

m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle

  • 21 Vastauksia
  • 15074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« : 10.08.2013, 11:00:44 »
eli laiteltiin tuossa m90 paikalleen, asetelmana on sre-765 eli se m5 asetelma ja 6-lapanen jousitettu sintteri sekä vauhtipyöränä blingfactoryn anturikehällinen.  pidätinrengas laatikosta on hitsattu ja keppitelineen lopussa oleva "tappi" hitsattiin koska aiempi oli katkennut joskus. kytkinhaarukan kuula säädetty hyväksi asetelmalle

noh ongelma on että vaihteet ei meinaa mennä päälle koneen käydessä ja auton ollessa paikallaan, ja pakki varsinki on jäykkä... aluksi ei mennyt millään vaihteet päälle ja kytkintä sai pumpata. otettiin löysiä pois työsylinterin työntötapin ja kytkinhaarukan välistä ja jätettiin siihen joku m8-mutterin verran löysiä ja ilmattiin vielä lisää kytkintä-> ongelma parani hiukan ja poljintuntuma on kyllä mukavan jämäkkä.

miten vakiona tuo työsylinterin tappi, onko siinä ollenkaan välystä kytkinhaarukkaan?
omassa autossa aina ollut tuo kierretanko tappina, ko joskus vaihettu automaatista manuaaliks.

vaihtoehdot omasta mielestä ongelmalle on:
1.kustu jotain laatikkoa hitsatessa... tehtiin kyllä justiin apupojan™ ohjeen mukaan.
2.työsylinterin tangossa vielä liikaa välystä.  mutta eikö siinä jonkuverran pitäis olla ettei painelaakeri jatkuvasti vastaa asetelmaan...
3.keppiteline hiukan eriasennossa-> vaihteen siirtotanko ei mene oikeaan asentoon??  mutta toisaalta taas keppitelineen tukitangon ja siirtotangon mitat on vakiot, joten keppitelineen lopputapin asento muuttaa vaan kepin kulmaa...vaihteet toimii jatkuvasti samallailla
4. hyvin epätodennäköinen mut kytkimesä ilmaa/kytkinlinjassa vikaa... on kyllä ilmattu niinku monesti ennenki ja työsylinteri on uus, pääsylinterissä vuoden, puolitoista vanhat tiivisteet. tietty ilmaukseen saa antaa omia hyväksi todettuja menetelmiä 8)
« Viimeksi muokattu: 10.08.2013, 11:29:27 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #1 : 10.08.2013, 12:27:38 »
Nestekytkimen kanssa ei saa olla missään välissä välyksiä. Painelaakeri on koko ajan päin asetelmaa.
Vaihdelaatikon kuulaa joutuu -618 asetelman kanssa nostamaan noin 12mm, vois veikata että -765:n kanssa ollaan samassa luokassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #2 : 10.08.2013, 12:38:28 »
laatikko oli edellisellä omistajalla -618 asetelmalla ja oli kuulaa korotettu. tälle asetelmalle kyseinen kuula oli muistaakseni 3-5mm liian korkea, ei mennyt laatikko paikalleen millään vasta haarukka irrotettuna meni->vaihdettiin kuula matalempaan, joka oli kuitenkin korkeampi kuin nestekytkimen vakio kuula. tämä kuula taisi olla joko diisseli 240 tai bensa 740 vaijeri haarukasta.

eli ruuvaan tuon työsylinterin tangon kiinni haarukkaan. ilmottelen tulokset piakkoin
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #3 : 10.08.2013, 12:50:01 »
Työsylinterin tanko niin pitkäksi, että mäntä on sylinterin keskilinjasta katsottuna enemmän pohjan puolella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #4 : 10.08.2013, 13:04:59 »
mäntä on nyt sylinterissä niin pohjalla ko saa ja työsylinterin tangon ja haarukan välissä 1mm väljää. nyt parani taas vähän. pakki vieläki jäykin menemään päälle. ja kytkintä pumppaamalla muutaman kerran nii menee nätimmin vaihteet silmään. eli ainaki ilmata saa lisää.

ja löysin polkimesta väljää, täytyy keksiä jotain fylliä siihen niin saa polkimeen kokoliikkeen hyötykäyttöön... onko tähän ideoita
« Viimeksi muokattu: 10.08.2013, 13:06:43 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #5 : 16.08.2013, 04:26:02 »
Nestekytkimen kanssa ei saa olla missään välissä välyksiä. Painelaakeri on koko ajan päin asetelmaa.
Vaihdelaatikon kuulaa joutuu -618 asetelman kanssa nostamaan noin 12mm, vois veikata että -765:n kanssa ollaan samassa luokassa.

Kyllä, itsellä on nyt 11mm siirretty kuulaa ylöspäin.

Huomioikaa, että onko kuulan ja haarukan välissä se muovinen "kulumissuoja" / kiinnike, itsellä on.

Asetelmana toimii -765
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #6 : 16.08.2013, 09:36:11 »
Kyllä, itsellä on nyt 11mm siirretty kuulaa ylöspäin.

Huomioikaa, että onko kuulan ja haarukan välissä se muovinen "kulumissuoja" / kiinnike, itsellä on.

Asetelmana toimii -765

joo mulla on kulumissuoja paikallaan (tosin omavalmiste n.3-4mm muovista) ja kuulana se korkeampi vaijerikytkimen kuula. haarukka on just hyvä. vaihteetki menee nyt ihan ok päälle
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa jlatomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #7 : 07.10.2015, 11:17:02 »
Mulla tuli laitettua 740:een tinakone B6254S ja M90 perään, kaksoismassavp vaihtui 850:n vauhtipyörään ja kytkimeksi 850 T5-R

Käpälän vipupisteeseen kuulan alle tuli kolme prikkaa, oisko sen 10 mm siten että se käpälä on aavistuksen eteenpäin kallellaan kun paketti on kiinni autossa

Ongelmana on se että kolmoselle vaihto menee kylmällä laatikolla jees mutta kun lämpenee niin alkaa rutista niin ettei vaihto onnistu kuin alle 40 kmh vauhdissa...

Mietin voiko tuo 960 otettu kytkinpoljin olla jotenkin eri tavalla välitetty kuin 740? Meinaan että kytkin ottaa tosi alhaalta kiinni. Kokeilin sitäkin että pidensin työsylkyn tankoa, eihän se siihen matkaan vaikuta...

poljin näyttää muutenkin että olisi jo valmiiksi aika alhaalla. vinkkejä kellään?

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #8 : 07.10.2015, 13:34:58 »
Samainen ongelma aiheuttaa vitutusta päivittäin. Olen yrittänyt korjata tätä ongelmaa kajoamatta kytkinkopan sisälle. Vaihdoin uuden polkimen, uuden pääsylinterin ja uuden työsylinterin. Työsylkän tankoakin pidensin sopivasti. Ongelma on ja pysyy edelleen. Liikematka yksinkertaisesti on liian lyhyt, kytkin ottaa aivan pohjasta kiinni ja irrottaa etenkin pienillä vaihteilla todella tahmeasti.

Ilmeisesti painelaakeria käyttävä käpälä on sen verran kulunut/muotoutunut, että muilla osilla ei ole virkaa. Olisi hauska päästä ajamaan suoraan pakasta vedettyä yhdistelmää, irrottaako se sillonkaan kunnolla.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #9 : 07.10.2015, 14:40:39 »
Olisi hauska päästä ajamaan suoraan pakasta vedettyä yhdistelmää, irrottaako se sillonkaan kunnolla.

Irroittaa ja toimii ihanan sulavasti. Kaverilla ~250tkm ajettu ja itsellä sen ~450tkm ajettu. Eroa kui yöllä ja päivällä. Itsellä etenkin peruutusvaihteen kanssa välillä melkoinen taistelu. Ykkönenkin tuntuu kuin ei menisi kunnolla tupaan, mutta hyvin se pelaa muuten.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #10 : 07.10.2015, 14:51:55 »
Työsylinteriä on kahdella eri männällä, laittakaa semmonen pienimäntänen versio työsylkäksi niin helpottaa.

Kytkimen irrotusongelma voi johtua myös itse kytkimen osista, asetelmasta tai levystä, koska useampi irrotusvammanen on korjautunut vaihtamalla levy, laakeri ja asetelma (nämä toki M4x lootan kanssa, mutta suurensuurta eroa ei luulisi tekevän?). Myös voisikohan sökö kaksoismassa "joustaa" alta karkuun?

Testaaminen irrotuksen suhteen m90:llä on hitusen tarkempaa kun 4x, kun pakkikin on ainakin nimellisesti synkronoitu, kytkin pohjassa lyö jonkun vaihteen päälle, vetää sentin verran poies kunnes tuntee pienen "nytkäyksen", pitää siinä hetken ja tarjoaa vaihdetta takaisin. Jos korahtaa niin kytkin ei irrota kokonaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jlatomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #11 : 07.10.2015, 16:23:10 »
no semmostahan voisi kokeilla... onkohan se pienimäntänen minkälaisessa laatikossa?

http://www.mister-auto.fi/fi/tyosylinteri/volvo-940-ii-944-2-3-turbo-121kw_v3989_g620.html

Tossa näyttäis olevan 20,6 ja 22.2 mm...

Noilta sivuilta kun kattoo 960 manuaaliin niin viittais tuohon isompaan mäntään

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #12 : 07.10.2015, 16:35:46 »
Pienimäntäinen on vapariin noin virallisesti, mutta siinä on selkeä ero pinta-alassa jotenka liike on samassa suhteessa pitempi, pikaisena päässälaskuna joku 20% eroa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #13 : 07.10.2015, 17:14:16 »
Pienimäntäinen on vapariin noin virallisesti, mutta siinä on selkeä ero pinta-alassa jotenka liike on samassa suhteessa pitempi, pikaisena päässälaskuna joku 20% eroa.

Nerokasta! Pääsylinterin työsylinterille työntämä nestemäärä on vakio ja pienemmällä halkaisijalla on pienempi tilavuus työsylinterissä -> nestemäärä työntää mäntää pidemmän matkan, jotta sama tilavuusmäärä saadaan mahdutettua pienempään sylinteriin.

Kiitos TVS! Laitan heti tuollaisen pikkusylkän tilaukseen!
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa jlatomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
« Vastaus #14 : 07.10.2015, 17:41:42 »
Tilasin kans just, toivottavasti tuolla nyt pelittää! Kiitoksia vinkeistä :D

 

Futurez  Kulkukoira