Ateho  Elekma

Turbon muutoskatsastus

  • 114 Vastauksia
  • 101392 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #45 : 04.02.2012, 22:17:45 »
Pitäisi saada jonkun lainoppineen tulkinta tuohon varustaminen-sanaan.

Mutta jokatapauksessa, eikös auto ole varustettu silloin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla jos moottoriin tehtyjen muutosten jälkeen katsotaan että moottorin teho nousee 10%?
Jos iskutilavuus kasvaa yli 10 %, se rinnastetaan moottorinvaihtoon ja vaatii varmasti muutoskatsastuksen.

Luku 10 % ja sana "teho" ovat samassa lauseessa vain päätöksen 779/1998 6 §:ssa, jossa sanotaan kaasuttim(i)en vaihtamisen suihkutuslaitteistoon nostavan tehoa 10 % jollei toisin osoiteta. Tämä tulee eteen silloin jos katsastusmies epäilee muutetun auton teho-painosuhteen olevan alle lakisääteisen 7 kg/kW.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 10:34:16 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3190
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #46 : 06.02.2012, 10:24:22 »
Pitäisi saada jonkun lainoppineen tulkinta tuohon varustaminen-sanaan.
Jos joku jaksaisi soittaa Trafille niin eiköhän tuo selviäisi. Itse perustan oman näkemyksen (joka huom saattaa toki olla väärä mutta toistaiseki kuitenkin pidän kantani) vuonna 2010 suoritettuun ajoneuvokatsastuksen kurssiin :)

MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #47 : 06.02.2012, 10:36:14 »
Jos joku jaksaisi soittaa Trafille niin eiköhän tuo selviäisi. Itse perustan oman näkemyksen (joka huom saattaa toki olla väärä mutta toistaiseki kuitenkin pidän kantani) vuonna 2010 suoritettuun ajoneuvokatsastuksen kurssiin :)
Trafin kantahan on harvinaisen selvästi luettavissa tuosta aiemmin lainatusta soveltamisohjeesta; tietyissä tapauksissa muutoskatsastusta ei tarvita. Joku vain tuossa epäili että olisiko kyseinen ohje virheellinen/lainvastainen.

Kertauksena...

Trafin soveltamisohje:
6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).

Ja itse lakipykälä:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 10:40:12 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3190
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #48 : 07.02.2012, 11:06:16 »
Trafin kantahan on harvinaisen selvästi luettavissa tuosta aiemmin lainatusta soveltamisohjeesta; tietyissä tapauksissa muutoskatsastusta ei tarvita. Joku vain tuossa epäili että olisiko kyseinen ohje virheellinen/lainvastainen.

Kertauksena...

Trafin soveltamisohje:
6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).

Ja itse lakipykälä:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

ja piiri pieni pyöriin sama teksti johon vastasin toisella jossa taas sanotaan että vaatii ;) mutta väitän että mikään ei ole harvinaisen selvää lakitekstejä lukiessa. Ja itse siis perustan edelleen väitteeni tieliikennelakiin en soveltamisohjeeseen.

Tosin edelleen korostan että voin varsin hyvin olla väärässä mutta tarvitsisin oikeasti kunnolla selvän pätkän josta moinen tieto löytyisi.

Pääkoppaani raapien tosin uskaltaisin sanoa että tuo soveltamisohje voisi pitää paikkansa ennen -85(?) rekisteröityjä autoja (ehkä). Eli siinä vaiheessa kun turbottaminen vaatii katin asennuksen tulisi muutoskatsastaa. Tuon maagisen rajapyykin jälkeenhän on ensimmäiset päästönormit käytössä vaikka yleisesti puhutaan ehkä hieman virheellisesti "vähäpäästöisestä" -91 alkaen. 85(?) jälkeenhän vähäpäästöisyyden katsotaan täyttyvän katin asennuksella ja moinen muutos jonka katsotaan vaikuttavan tehoihin tulisi muutoskatsastaa juurikin sen takia että voidaan osoittaa katin asennus. **

** väittämät perustuvat arveluihin.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #49 : 07.02.2012, 14:09:12 »
Pitäisi saada jonkun lainoppineen tulkinta tuohon varustaminen-sanaan.

Luku 10 % ja sana "teho" ovat samassa lauseessa vain päätöksen 779/1998 6 §:ssa, jossa sanotaan kaasuttim(i)en vaihtamisen suihkutuslaitteistoon nostavan tehoa 10 % jollei toisin osoiteta. Tämä tulee eteen silloin jos katsastusmies epäilee muutetun auton teho-painosuhteen olevan alle lakisääteisen 7 kg/kW.
Pitäisi todellakin saada jotain varmaa tietoa :D

Ja kyllä, luku 10% ja sana teho esiintyy juuri tuossa, eikö tässä nyt puhuttu että vaatiiko muutoskatsastuksen jos kaasuttimen päivittää ruiskuksi joten sen takia poimin tuon luvun ja sanan sieltä.
Ja se ei tule eteen mainitsemassasi tilanteessa. Vaan siinä tapauksessa jos ei muuta osoiteta toisinsanoen ei ole tehonmittauspaperia. Moottorin muutoksia kun muutoskatsastetaan niin pitää papereihin merkitä myös moottorin teho muutosten jälkeen ja sehän selviää tehonmittauksella mutta tässä tapauksessa on joku päättänyt että pelkkä ruiskun asennus ei vaadi tehonmittauspaperia kun käytetään tuota +10% sääntöä.

Joku vain tuossa epäili että olisiko kyseinen ohje virheellinen/lainvastainen.

Ilmeisesti tässä minua tarkoitetaan  ;D

Kerrottakoon nyt tässä vaiheessa että olen joutunut muutoskatsastukseen kun kaasari vaihtui ruiskuksi, mutta ko. tilanteessa kyseessä oli stockman turbo sierra, eli siis maahantuojan ahtama joten vähän taas sellainen kiistanalainen tapaus.



Pääkoppaani raapien tosin uskaltaisin sanoa että tuo soveltamisohje voisi pitää paikkansa ennen -85(?) rekisteröityjä autoja (ehkä). Eli siinä vaiheessa kun turbottaminen vaatii katin asennuksen tulisi muutoskatsastaa. Tuon maagisen rajapyykin jälkeenhän on ensimmäiset päästönormit käytössä vaikka yleisesti puhutaan ehkä hieman virheellisesti "vähäpäästöisestä" -91 alkaen. 85(?) jälkeenhän vähäpäästöisyyden katsotaan täyttyvän katin asennuksella ja moinen muutos jonka katsotaan vaikuttavan tehoihin tulisi muutoskatsastaa juurikin sen takia että voidaan osoittaa katin asennus. **

** väittämät perustuvat arveluihin.

 Ei mulla muuta, mutta ensimmäiset päästörajat taisi tulla voimaan heinäkuussa 1987, sen jälkeen ensirekisteröidyt autot vaatii sen katalysaattorin sinne putkeen jos meinaa muutoskatsastaa vaikkapa ahdetuksi.

-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #50 : 07.02.2012, 15:08:08 »
Ilmeisesti tässä minua tarkoitetaan  ;D

Kerrottakoon nyt tässä vaiheessa että olen joutunut muutoskatsastukseen kun kaasari vaihtui ruiskuksi, mutta ko. tilanteessa kyseessä oli stockman turbo sierra, eli siis maahantuojan ahtama joten vähän taas sellainen kiistanalainen tapaus.


Ahdettu moottori on ahdettu moottori, joten sen kaasaria ei saa vaihtaa ruiskuun ilman muutoskatsastusta. Vapaastihengittäviä koskevat eri säännöt.

Itse taisin myös kyseenalaistaa tuota trafin soveltamisohjetta.
Tosiaan kun VT86 sanoi että asia selviäisi soittamalla trafille, niin trafin kantahan on jo selvillä, kuten kisko jo mainitsi. Trafin soveltamisohje sanoo että kaasarin saa vaihtaa ruiskuksi tai tilavuutta kasvattaa max 10% ilman muutoskatsastusta (vaparissa), joten eiköhän trafilta saa saman vastauksen ihan soittamallakin.
Mutta finlexistä en ole löytänyt lainkohtaa jossa sanottaisiin tuohon liittyen juuta tai jaata. Joku lakipykälä oli linkattuna jonka ymmärsin toisin päin kun trafin soveltamisohjeen, mutta siitä ei kai ole varmuutta onko se ajan tasalla?
EDIT: Löysin saman lakitekstin finlexistä, eikä pikaisesti vilkaistuna näyttäisi olevan kumottukaan. Eli siis tuo:
"29 §
Muutoskatsastusvelvollisuus

1. Ajoneuvo on ennen sen käyttöön ottamista liikenteessä esitettävä muutoskatsastukseen, milloin:

f) ajoneuvo on varustettu iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka sen pakokaasujen puhdistusjärjestelmää on muutettu;"
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 15:37:20 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #51 : 07.02.2012, 16:32:44 »
ja piiri pieni pyöriin sama teksti johon vastasin toisella jossa taas sanotaan että vaatii ;) mutta väitän että mikään ei ole harvinaisen selvää lakitekstejä lukiessa.
Yleensä ei tosiaan ole selvää, mutta tuon soveltamisohjeen kohdalla on ;)

Pääkoppaani raapien tosin uskaltaisin sanoa että tuo soveltamisohje voisi pitää paikkansa ennen -85(?) rekisteröityjä autoja (ehkä). Eli siinä vaiheessa kun turbottaminen vaatii katin asennuksen tulisi muutoskatsastaa. Tuon maagisen rajapyykin jälkeenhän on ensimmäiset päästönormit käytössä vaikka yleisesti puhutaan ehkä hieman virheellisesti "vähäpäästöisestä" -91 alkaen. 85(?) jälkeenhän vähäpäästöisyyden katsotaan täyttyvän katin asennuksella ja moinen muutos jonka katsotaan vaikuttavan tehoihin tulisi muutoskatsastaa juurikin sen takia että voidaan osoittaa katin asennus. **

** väittämät perustuvat arveluihin.
6 § koskee ei-vähäpäästöisiä autoja. 7 § taasen vähäpäästöisiä autoja ja 8 § pakokaasupäästöjä sinänsä. Tiivistettynä voi todeta sen, että auton tulee aina täyttää sitä alun perin koskeneet päästömääräykset. 1.7.1987 jälkeen käyttöönotettuun ei-vähäpäästöiseen autoon saa tehdä muutoksia samalla lailla kuin vanhempiinkin, ja päästömääräysten katsotaan täyttyvän katin asennuksella. Vähäpäästöisen auton moottoriin saa käytännössä tehdä muutoksia vain tietyt hyväksynnät omaavilla osilla. Poikkeuksena iskutilavuuden kasvattaminen korkeintaan 10 %:lla, minkä saa tehdä ihan noin vaan.

Ahtaminen tai ahdetun moottorin muuttaminen vaatii aina muutoskatsastuksen! Mä olen puhunut nimenomaan vapaastihengittävän koneen muutoskatsastusvelvollisuudesta.

Ja kyllä, luku 10% ja sana teho esiintyy juuri tuossa, eikö tässä nyt puhuttu että vaatiiko muutoskatsastuksen jos kaasuttimen päivittää ruiskuksi joten sen takia poimin tuon luvun ja sanan sieltä.
Ja se ei tule eteen mainitsemassasi tilanteessa. Vaan siinä tapauksessa jos ei muuta osoiteta toisinsanoen ei ole tehonmittauspaperia. Moottorin muutoksia kun muutoskatsastetaan niin pitää papereihin merkitä myös moottorin teho muutosten jälkeen ja sehän selviää tehonmittauksella mutta tässä tapauksessa on joku päättänyt että pelkkä ruiskun asennus ei vaadi tehonmittauspaperia kun käytetään tuota +10% sääntöä.
Ai ei tule eteen? Se tulee eteen nimenomaan jos katsastaja epäilee teho-painosuhdetta. Jos teho on osoitettu penkkipaperilla, niin silloinhan ei tarvitse epäillä koska asia on selvä.
Kuvitteellinen tilanne: Keijo Kotiasentaja menee määräaikaiskatsastukseen autolla, jossa on alun perin ollut kaasutin ja teho-painosuhde 7,5 kg/kW. Keijo on vaihtanut moottoriin suihkutuslaitteiston. Katsastusmies sattuu olemaan sen verran valveutunut asiantuntija, että tietää kyseisen automallin alkuperäiset tekniset ominaisuudet. Hän laskee nopeasti päissään että suihkutuslaitteiston tuoma laskennallinen 10 % tehonlisä vie teho-painosuhteen alle lakisääteisen rajan. Hän sanoo Keijolle seuraavaa: "Tuo ruiskun asennus on muuten OK eikä vaadi muutoskatsastusta, mutta epäilen että moottorissa on nyt liikaa tehoa auton painoon nähden, joten minun täytyisi saada nähdä selvitys moottorin tehosta."

Yleinen toteamus: Mun mielestä tuota trafin ohjetta on sitä paitsi aika hölmöä kyseenalaistaa, vaikka se virheellinen olisikin, sillä katsastusviranomaiset toimivat sen mukaan ja kun ohje sanoo että tiettyjä juttuja ei tarvitse muutoskatsastaa niin tilannehan on autoharrastajan kannalta hyvä. Silloin kannattaa kyseenalaistaa, jos katsoo jonkun soveltamisohjeen pykälän rajoittavan elämää enemmän kuin siihen liittyvän lakipykälän.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 17:08:30 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #52 : 07.02.2012, 18:50:36 »
Yleinen toteamus: Mun mielestä tuota trafin ohjetta on sitä paitsi aika hölmöä kyseenalaistaa, vaikka se virheellinen olisikin, sillä katsastusviranomaiset toimivat sen mukaan ja kun ohje sanoo että tiettyjä juttuja ei tarvitse muutoskatsastaa niin tilannehan on autoharrastajan kannalta hyvä. Silloin kannattaa kyseenalaistaa, jos katsoo jonkun soveltamisohjeen pykälän rajoittavan elämää enemmän kuin siihen liittyvän lakipykälän.

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Kun trafin soveltamisohje sanoo ettei ruiskun asennusta tarvitse muutoskatsastaa niin eletään sen mukaan. Ehkä ruiskun asennus katsotaan niin vähäiseksi muutokseksi, ettei trafi pidä sitä "alkuperäisestä poikkeavana moottorina", tai sitten meiltä jää joku teksti huomaamatta jostain. Tulkintakysymyshän se on siinäkin mielessä että tekeehän esim tarvikejakoremmi tai erimerkkiset tulpat moottorista "alkuperäisestä poikkeavan". Eli johonkin se raja täyty joka tapauksessa vetää ja trafi on oman linjauksensa tehnyt, mielestäni ihan järkevästi.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #53 : 07.02.2012, 19:30:52 »
Ahdettu moottori on ahdettu moottori, joten sen kaasaria ei saa vaihtaa ruiskuun ilman muutoskatsastusta. Vapaastihengittäviä koskevat eri säännöt.


Totta! Hoksasin itsekkin vasta nyt että se vaati muutoskatsastuksen sen takia  :-[

Ei tästä ehkä kannata vääntää enempää, voin myös ihan avoimesti myöntää olleeni väärässä ;D Tuo soveltamisohje on se minkä mukaan katsastusviranomainen toimii ja ei tosiaankaan hankaloita kenenkään elämää tuollaisenaan. Eiköhän se ole sen takia luotukin että tuo muutos on melko varmasti yleinen ja siitä on sen takia haluttu tehdä helppo koska se kuitenkin taitaa vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta? Eikös niihin vedoten saa läpi vaikka minkalaista ehdotusta? ;D

-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa jokke.pappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #54 : 09.02.2012, 21:28:56 »
Totta! Hoksasin itsekkin vasta nyt että se vaati muutoskatsastuksen sen takia  :-[

Ei tästä ehkä kannata vääntää enempää, voin myös ihan avoimesti myöntää olleeni väärässä ;D Tuo soveltamisohje on se minkä mukaan katsastusviranomainen toimii ja ei tosiaankaan hankaloita kenenkään elämää tuollaisenaan. Eiköhän se ole sen takia luotukin että tuo muutos on melko varmasti yleinen ja siitä on sen takia haluttu tehdä helppo koska se kuitenkin taitaa vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta? Eikös niihin vedoten saa läpi vaikka minkalaista ehdotusta? ;D



kyllähän konttorilla varmasti ois mielissään että auto syö vähemmän ja saastuttaa, mutta se pieni tehonlisäys...

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #55 : 26.08.2013, 15:25:06 »
Olen ostamassa tutulta 240 -88vm ja siihen on vaihdettu D24 tekniikka bensasta. Muutoskatsastettu diisselille, mutta haluaisin muutoskatsastaa sen myös turbolle. Käsittääkseni tehot pitää olla 150hv/218nm tai ali? autossa on isot jarrut kyllä mutta perästä en ole varma. Volvolappu ja teholappu mukaan niin pitäisi olla ok? paljonko pitää ahtoja/syöttöjä ottaa pois ennenkuin uskaltaa viedä säädettäväks? Vai otanko suosiolla turbon pois leiman ajaksi?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #56 : 26.08.2013, 15:50:44 »
Olen ostamassa tutulta 240 -88vm ja siihen on vaihdettu D24 tekniikka bensasta. Muutoskatsastettu diisselille, mutta haluaisin muutoskatsastaa sen myös turbolle. Käsittääkseni tehot pitää olla 150hv/218nm tai ali? autossa on isot jarrut kyllä mutta perästä en ole varma. Volvolappu ja teholappu mukaan niin pitäisi olla ok? paljonko pitää ahtoja/syöttöjä ottaa pois ennenkuin uskaltaa viedä säädettäväks? Vai otanko suosiolla turbon pois leiman ajaksi?
Vakio td-hiluilla, syötöt tapissa ja 0.9bar ahdot, tuottaa 105-108kw omien empiiristen testausten mukaan eli juuri alle tuon 110kw(150hv)..  -H-
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #57 : 26.08.2013, 16:01:47 »
Mites onko nm väliä? Ja kun tämähän on nyt aika rakennettu laitos, joku garretin turbo taisi olla ja 12mm nestepää plus pumppu, 3''downpipe ja kovasti uhosi ~250hp luokkaa koneelta. Ja valehtelematta tuntui siltä kun takapenkillä istui ylämäkeen kiihdyttäessä.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #58 : 26.08.2013, 16:21:02 »
Mites onko nm väliä? Ja kun tämähän on nyt aika rakennettu laitos, joku garretin turbo taisi olla ja 12mm nestepää plus pumppu, 3''downpipe ja kovasti uhosi ~250hp luokkaa koneelta. Ja valehtelematta tuntui siltä kun takapenkillä istui ylämäkeen kiihdyttäessä.

Suomen laki rajoittaa vain tehon nostoa ei väännön.
citikka

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #59 : 26.08.2013, 16:27:05 »
Suomen laki rajoittaa vain tehon nostoa ei väännön.
Eli homman pitäisi mennä putkeen: Hommaan teholaput (tarviiko volvon lappuja?) sanotaan että 120hp papereilla mennään. Sitten konttorille vilauttelemaan teholappuja, normi katsastus ja siinä? vai?

 

Carcom Oy  Ateho