Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!

  • 49 Vastauksia
  • 76657 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #30 : 02.05.2014, 22:33:20 »
Mitä tapahtuu, kun lyöt lekalla sen torxin siihen reikään?
Karkaistuun työkaluteräkseen koneistetut torxin "hampaat" uppoavat pehmeämpään materiaaliin, eli siihen jumiutuneeseen pinnapulttiin. Toki jos liian isolla kärjellä lyöt, pinnapultti "leviää".

Vastakierretappi on kartio. Sitä kun lähdet kiertämään, se kiertyy tiukemmalle ja painuu syvemmälle. Ainoa ongelma on, että kartion levittävä voima siihen pinnapulttiin on niin älytön, että jo teoriassa homma kusee. ("auki" porattu pinnapultti leviää ja turpoaa --> kiilaa vain tiukempaan)

Juuri viimevikolla moottorikoneistamolla keskustelin vastakierretapista ja sen "toimivuudesta". He vain totesivat, että siinä vaiheessa kun asiakas mainitsee "kokeilin tuossa vastakierretapilla" tiedetään jo, että on moninkertainen työ vrt. siihen ettei olisi tehnyt mitään.


Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #32 : 06.05.2014, 10:41:52 »
Nämä on kyllä aina vastenmielisiä hommia...

Oliko kukaan vinkkinä maininnut vielä mutterin hitsaamista katkenneen pultin nysä päähän? Siis jos pultti katkeaa ja edes pieni nysä jää pinnan yläpuolelle näkyviin, nii siihen saa hyvin mutterin hitsattua mutterin sisäpuolelta kiinni. Jos ei ole kiinni ruostunut/ leikannut pultti niin vielä lähtee auki.

Ja tuosta galvaanisesta korroosiosta. Meillä ainakin täissä on kirjallien ohje alumiinin kanssa käytettävistä kiinnitystarvikkeista. Eli sinkitty pultti on paras, mutta rosteri myös sallittu/ suositeltu riippuen ympäristön vaatimuksista. Pinnoittamaton musta pultti on  :nohnoh No niitä nyt harvoin onkaan muuta kuin kovemmat lujuusluokat..

Kevytmetallisissa liekkö vielä muita seosaineita mitkä antavat omia vaatimuksia.
V70 D5

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #33 : 06.05.2014, 15:32:55 »
Oliko kukaan vinkkinä maininnut vielä mutterin hitsaamista katkenneen pultin nysä päähän? Siis jos pultti katkeaa ja edes pieni nysä jää pinnan yläpuolelle näkyviin, nii siihen saa hyvin mutterin hitsattua mutterin sisäpuolelta kiinni. Jos ei ole kiinni ruostunut/ leikannut pultti niin vielä lähtee auki.
Jos pultti on katkennut ihan pinnan tasosta, niin monesti helpompaa hitsata ensin rikka siihen jämään ja sitten mutteri siihen rikkaan. Vasenkätiset poranterätkin on ihan kelpo apuvälineitä katkenneiden pulttien kaivamisessa. Vastakierretapit on kyllä saatanan keksintö ja tuo reikään hakattu torxikin kiristää hermoja varsin paljon jos se katkeaa. Malttia ja lehmän hermojahan noi katkenneiden pulttien kaivamiset eniten vaatii.
!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #34 : 06.05.2014, 15:40:05 »
Eikä yleensäkään mitään jumiutuneita pultteja saa vääntää voimalla auki. Sitä pitää vasaralla naputtaa (pultin/avaimen kantaan) samalla kun jämerästi vääntää. Huomaa kun lähtee puoli milliä/lyönti aukeamaan. Vääntämällä menee aivan varmasti aina poikki.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #35 : 06.05.2014, 16:39:16 »
Jos pultti on katkennut ihan pinnan tasosta, niin monesti helpompaa hitsata ensin rikka siihen jämään ja sitten mutteri siihen rikkaan.

Mä hitsaisin mutterin suoraan. Syy on se, että se mutteri kannattaa hitsata migillä reippaalla ylivirralla kertavedolla niin että mutteri hehkuu punaisena. Niin se pultinpätkäkin kuumenee ja jäähdyttyään on jo löystynyt. Mm. jarrujen ilmausruuveja olen noin irroitellut jos on sattunut joku aikaisempi seppä kiristämään ihan "momenttiin".

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #36 : 06.05.2014, 16:58:44 »
Mä hitsaisin mutterin suoraan. Syy on se, että se mutteri kannattaa hitsata migillä reippaalla ylivirralla kertavedolla niin että mutteri hehkuu punaisena. Niin se pultinpätkäkin kuumenee ja jäähdyttyään on jo löystynyt. Mm. jarrujen ilmausruuveja olen noin irroitellut jos on sattunut joku aikaisempi seppä kiristämään ihan "momenttiin".

Just näin. Kunnolla antaa vetää punaiseksi ja sitten rauhassa jäähtyä. Sitten pikkuhiljaa vaikka edestakaisin nitkuttelemaan ja jotain öljyä tms. väliin niin aina on lähtenyt
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #37 : 06.05.2014, 18:06:11 »
Nykyään on myös saatavana puikkokohitsiin sellasia puikkoja jossa on joku "suoja" kuori, että ku mutteria hitsaa pultin kanttaan nii ei räpsi sen, mutterin kylkiin vaan pelkästään siihe mihinkä haluaa. Aika kätevä keksintö kun töissä saa vähän väliä kaivella jotain katkennutta pulttia irti.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #38 : 06.05.2014, 18:25:12 »
Nykyään on myös saatavana puikkokohitsiin sellasia puikkoja jossa on joku "suoja" kuori, että ku mutteria hitsaa pultin kanttaan nii ei räpsi sen, mutterin kylkiin vaan pelkästään siihe mihinkä haluaa. Aika kätevä keksintö kun töissä saa vähän väliä kaivella jotain katkennutta pulttia irti.

Se on kätevä.
Itsekkin olen tykästynyt juuri noihin päällystettyihin hitsauspuikkoihin.
Toista se oli ennen vuotta 1905, jolloin tuo päällyste keksittiin.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2014, 18:27:06 kirjoittanut järviin »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #39 : 06.05.2014, 21:27:41 »
Nykyään on myös saatavana puikkokohitsiin sellasia puikkoja jossa on joku "suoja" kuori, että ku mutteria hitsaa pultin kanttaan nii ei räpsi sen, mutterin kylkiin vaan pelkästään siihe mihinkä haluaa. Aika kätevä keksintö kun töissä saa vähän väliä kaivella jotain katkennutta pulttia irti.

Tarkoittanet Certanium- merkillä liikkuvia puikkoja. Kalliita mutta hintansa arvoisia. On tullut kaivettua 12mm pultintynkä 25mm syvästä reiästä noiden avulla ja homma toimi kuten mainostettu...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #40 : 07.05.2014, 01:50:55 »
Mitä tapahtuu, kun lyöt lekalla sen torxin siihen reikään?
Jos torxin pää on riittävän kulmikas, leikkaavat torxin hampaat reiän kyljestä lastun, joka jää reiän pohjalle.  Reiän pitää olla niin syvä, että lastulle jää tilaa.

Jos pultti on katkennut alumiiniin, ja ympärillä on tarpeeksi tilaa, voi sopivalla putkimaisella terällä porata pultin ympäriltä alumiinia pois, ja holkittaa tai täyttöhitsata syntyneen reiän.  Terän etsiminen saattaa osoittautua ylivoimaiseksi.

Läpireikään katkenneen pultin voi porata vastapuolelta, korkeintaan kierteen sisähalkaisijan kokoisella terällä.  Keskelle ja suoraan.  Pultin rippeet jäävät lujasti poranterän ympärille, kun ne kiertyvät ulos.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #41 : 07.05.2014, 02:22:30 »
Nämä on kyllä aina vastenmielisiä hommia...
...
Ja tuosta galvaanisesta korroosiosta. Meillä ainakin täissä on kirjallien ohje alumiinin kanssa käytettävistä kiinnitystarvikkeista. Eli sinkitty pultti on paras, mutta rosteri myös sallittu/ suositeltu riippuen ympäristön vaatimuksista. Pinnoittamaton musta pultti on  :nohnoh No niitä nyt harvoin onkaan muuta kuin kovemmat lujuusluokat..
...
Sinkitty kiinnitystarvike on ruostumatonta tai haponkestävää vastinettaan parempi vain laitteen valmistuskustannuksien kannalta.  Sinkitystä tarvikkeesta tulee pinnoittamaton parissa vuodessa.  Huoltokustannuksia ei ole ajateltu.  Ohjeen laatija taitaa olla merkonomi, eikä insinööri.

340:n piinatun rellunkoneen vesipumpun sinkityt pultit olivat syöpyneet melkein poikki.  Yksi katkesi, mutta jämä kiertyi helposti linjapihdeillä irti.  Laitoin tilalle ruostumattomat kuusiokolopultit.  Todennäköisesti seuraava vesipumppurempan tekijä pääsee helpommalla.

Rosteripultti ei avatessa katkea alumiiniin, kun ei väännä liian kovasti.  Jos ei kohtuullisella momentilla aukea, lyödään pultin päähän riittävän voimakas isku.  Sitten pyörii pultti, ja alumiinissa oleva kierre mukana.  Pultti tulee vetämällä ulos.  Niinsanottu venäläinen pystykierre, sama kuin rautanaulassa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #42 : 07.05.2014, 10:09:48 »
Rosteripultti ei avatessa katkea alumiiniin, kun ei väännä liian kovasti.  Jos ei kohtuullisella momentilla aukea, lyödään pultin päähän riittävän voimakas isku.  Sitten pyörii pultti, ja alumiinissa oleva kierre mukana.  Pultti tulee vetämällä ulos.  Niinsanottu venäläinen pystykierre, sama kuin rautanaulassa.
Juuri kierteiden tuhoutumisen takia olen oppinut naputtamaan sitä pultin päätä vasaralla. Samaan aikaan kun vääntää pulttia, lähtee auki eikä tuhoa kierteitä.
Jos ei noin lähde, niin sitten se on sama vaikka porata koko reikä uusiksi.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #43 : 07.05.2014, 12:36:46 »
Sinkitty kiinnitystarvike on ruostumatonta tai haponkestävää vastinettaan parempi vain laitteen valmistuskustannuksien kannalta.  Sinkitystä tarvikkeesta tulee pinnoittamaton parissa vuodessa.  Huoltokustannuksia ei ole ajateltu.  Ohjeen laatija taitaa olla merkonomi, eikä insinööri.

340:n piinatun rellunkoneen vesipumpun sinkityt pultit olivat syöpyneet melkein poikki.  Yksi katkesi, mutta jämä kiertyi helposti linjapihdeillä irti.  Laitoin tilalle ruostumattomat kuusiokolopultit.  Todennäköisesti seuraava vesipumppurempan tekijä pääsee helpommalla.

Rosteripultti ei avatessa katkea alumiiniin, kun ei väännä liian kovasti.  Jos ei kohtuullisella momentilla aukea, lyödään pultin päähän riittävän voimakas isku.  Sitten pyörii pultti, ja alumiinissa oleva kierre mukana.  Pultti tulee vetämällä ulos.  Niinsanottu venäläinen pystykierre, sama kuin rautanaulassa.

Anteeksi taisin unohtaa tämän käyttöympäristön :) Meillä tehdään paljon sisävarustelua joten ohje sitä ajatellen. Ja mainitsinhan, että olosuhteista riippuen ruostumatonta suositeltavaa käyttää. Niin kuin autoilussa taitaa olla aina. Meillä myös paljon suosittu vaativissa kohteissa sinkkihiutale pinnotteisia tarvikkeita, Delta taitaa olla yksi tuotemerkki...

Just kävi Böllhoffin ukko esittelemässä helicoilia yms. Mainostavat sitä ihan ensiasennustarvikkeena, ei siis enää korjaustarvikkeena...

Anteeksi OT
V70 D5

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Katkenneen pultin irroitus tekniikat? apuja kaivataan!
« Vastaus #44 : 07.05.2014, 16:40:05 »
Sinkitty kiinnitystarvike on ruostumatonta tai haponkestävää vastinettaan parempi vain laitteen valmistuskustannuksien kannalta.

Väärin.

E: Kuinka monta kertaa olet nähnyt hapiksesta valmistetussa laitteessa sinkityt pultit? (asennusvirheitä ei lasketa)

E2: Tositarina: Niitä kiinnitystarvikkeita on vaihdeltu teollisuudessa, edellisten asentajien jäljiltä, vastaamaan kiinnitettävän kappaleen materiaalia.

Vielä pakko editoida: Se sinkitty pultti/mutteri toimii myös "katodisena suojauksena".

« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 20:15:55 kirjoittanut järviin »

 

Carcom Oy  Ateho