Carcom Oy  Ateho

Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä

  • 55 Vastauksia
  • 16335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #30 : 05.02.2016, 17:26:22 »
Kun suutinputkia löysää nii pitäskö sieltä tulla löpöö suihkuna?ku se moottorin tahtiin töpeksii

Edit: kait se silti hörähtäs?

Edit2: pumpun päällä ahtokaran kansi nii siitä lähtee banjoliittimellä letkun pätkä niin mihkä se pitäs tulla ku on poikki?

 Edit3: vaikuttaako vieläkin hehkut käyntiin lähtöön vaikka oli iso masteri 2m päästä keulasta puhaltamassa koko päivän koneeseen päin
vaikuttaa kyllä,jos hehkut ei toimi niin ei lähde käyntiin,tuleeko hehkuille virta,pari kun on pimeenä niin kyllä se vaikeeta on.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #31 : 05.02.2016, 18:05:17 »
Kun suutinputkia löysää nii pitäskö sieltä tulla löpöö suihkuna?ku se moottorin tahtiin töpeksii
Noinhan sen kuuluukin toimia että puristustahtien mukaan syöttää soppaa suuttimiin. Toiminta nestepäässä on aika samanlainen kuin virranjakaja bensakoneessa.



Jos kyseessä tuo ylempi banjopultti niin siihen pitää tulla letku imusarjalta, mutta ei se käynnistymiseen mitään vaikuta vaikka puuttuisikin. Ajossa ei vaan ahtopainesyöttö toimi. Tuo alempi iso banjopultti (17mm) on polttoaineen-paluulinja. Paluussa on sitten myös kuristin tuossa banjopultissa, joita ei saa sotkea eri pumppujen kanssa keskenään.

vaikuttaa kyllä,jos hehkut ei toimi niin ei lähde käyntiin,tuleeko hehkuille virta,pari kun on pimeenä niin kyllä se vaikeeta on.
Esikammiodiesel on tosiaan huono käynnistymään ilman hehkua.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2016, 18:06:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #32 : 05.02.2016, 18:11:52 »
pitääpä yrittää kaikkien hehkujen liittimet puhistaa jos on huono kosketus ku näyttää olevan ruostetta ulkopinnassa, on vaan muutamassa melko ahas paikka..

Eikös ylkyn piippari asennolla saa testattua onko ne ehjät?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #33 : 05.02.2016, 18:17:07 »
Jos virtakiskot on hehkuissa kiinni niin ei niitä pysty oikein mittaamaan. Itse olen hehkuja testannut laittamalla akkuun johdoilla kiinni ja katsonut alkaako kärki punertumaan/kuumentumaan. Vastusmittauksellahan noita hehkuja voi myös kokeilla mutta ne virtakiskot on silti irroitettava.

yksi vaihtoehto on myös puhaltaa kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa imusarjaan ja startata samalla...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #34 : 05.02.2016, 18:24:26 »
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #35 : 05.02.2016, 18:31:46 »
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
nii nii emmä ny aatellukkaa kiskot paikallaan mitata  :D kahtoo ottaako irti vai mittaako paikallaan, sen näkkee huomenna.. joo kyllä niille tuli virrat

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #36 : 05.02.2016, 18:32:34 »
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.

Se on tosiaan vähän hankala kun siinä se virtakisko kiertää pumpun puolelta ja tulee sitten 6:sen hehkutulppaan. Tosin ei siitä viimeisestä hehkusta tarvitse sitä 8mm mutteria kokonaan auki ruuvata vaan vähän löysää sitä. Siinä on virtakiskossa hahlo jolloin se lähtee varovasti vetämällä irti siitä hehkutulpasta. Nuo tulpat saattavat myös olla hiukan tiukassa riippuen milloin on vaihdettu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #37 : 05.02.2016, 22:47:25 »
muistaakseni se kutosen hehku oli kaikkein mielenkiintoisin ;) juu tietenkin kisko pois välistä niin saa mitattua hehku kerrallaan,niin ja sehän nyt oli mitattu että virta hehkuille tulee.
Kutosen hehku on ihan ok vaihtaa, vitonen on semmonen mihin ei edes tämmönen hiton pitkäkynt....sorminen ylety mitään kautta edes koskemaan.

Ja ei, tuo ei lähde edes +15 kelistä käymään jollei hehkut toimi ollenkaan. Sensijaan 3 ensimmäistä helpoiten mitattavaa riittää kyllä, virrankulutus on helpointa mitata eli testata jollakin irto sähköjohdolla, eli tarjoat hehkulle suoraan virtaa akulta, räsähtää ihan selkeästi jos hehku ottaa virtaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #38 : 07.02.2016, 13:48:34 »


Siinä ois 5 hehkua ku ee oikee taipunu kutoselle enää  ;D

edit:
Mitenkäs noi hehkujen käret että saako niitä pois mitenkää?
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016, 16:40:22 kirjoittanut RAUTANEITO »

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #39 : 09.02.2016, 17:28:34 »
Joo vetämällä saatiin käyntiin mut kierrokset huuti ja turbo suhis hoosiannaa, sitten toisella vedolla sama homma ja avaimeta sammuksiin, sen jälkeen vielä avaimesta saatiin käyntiin ja pyöri tyhjäkäyntiä ehkä 4 sekunttia jonka jälkeen taas rupes huutamaan ja samalla lykkäs oikeen kunnon mustat savut ja eikä sammunu avaimesta enää.

Liekkö jostai saa öljyä koneeseen?

Imusarjan sisäpuolella reunoilla ujosti öljyä, ellei oo sitten entisiä

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #40 : 09.02.2016, 18:14:40 »
Ettei olisi kaasuakseli väärällä boorilla tai syöttöä liikaa ?...vähäinen öljymäärä imusarjassa ei haittaa mitään ja varmaankin osa on sinne aikaisemmin kertynyttä...
« Viimeksi muokattu: 09.02.2016, 18:16:38 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #41 : 09.02.2016, 18:42:25 »
Ettei olisi kaasuakseli väärällä boorilla tai syöttöä liikaa ?...vähäinen öljymäärä imusarjassa ei haittaa mitään ja varmaankin osa on sinne aikaisemmin kertynyttä...

Pitää vielä se akseli tarkistaa että menikö oikein.

Syöttöjä tohon on varmasti ruuvattu aika paljon että pitää huomenna ruuvata pienemmälle niin saa nähhä mitä tekkee.

MInkäs takia huohotin letkusta tulee vähä öljyä?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #42 : 09.02.2016, 18:49:35 »
Aika varmasti tuo vika liian kovassa syötössä/kaasuakselissa. Joskus säädin omaakin autoa, niin sekin otti kierroksia liikaa kun oli tuo akseli väärällä boorilla. Ainahan vanhan dieselmoottorin huohottimessa vähän öljyä on.


Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #43 : 11.02.2016, 07:30:29 »
Olikos se että syötöt laskee kun ruuvia aukastaan? Ja tulihan se pumpunkans kiinni silleen että siitä pumpusta pitää meisselillä työntää sitä klipsiä samalla kun kantta laskee paikalleen

Edit: mistäs muualta vois päästä öljyä männille kun turbolta?



Ykkös venttiilillä tuota öljyä on
« Viimeksi muokattu: 11.02.2016, 09:30:27 kirjoittanut RAUTANEITO »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #44 : 11.02.2016, 09:49:07 »
Juu aukipäin pyörittämällä syöttö vähenee.

Siellä vaikuttaisi nyt olevan ainakin parikin eri vikaa päällänsä. Eli jo edellä mainitusti kaasuakseli väärällä boorilla ja viimeksi kun ei ole sammunut avaimesta on ns. ottanut hullut eli käynyt öljyllä. Jos se turbo valskaa öljyä imupuolelle kertyy öljyä imusarjaan ja jossakin vaiheessa moottori imaisee ne sisäänsä ja käy täysillä kierroksilla niin kauan kun poltettavaa öljyä piisaa. Tai jos huohotinletku on paikoillaan ja kone väljä niin öljyä kertyy imupuolelle ja huutaa niin kauan kuin öljyä piisaa, pahimmassa tapauksessa imee kaikki öljyt imupuolelle ja koneesta tulee kerrasta vainaa. Hullut ottanut kone ei sammu avaimesta vaan on sammutettava vaihteella tai ilmanotto tukkimalla.

Huohotinletkusta jos tulee öljyä niin kone on väljä eli puristuspaineet karkaa kampikammioon, väljä moottori on huono lähtemään käyntiin, tehoja kateissa ja kuluttaa öljyä. Väljässä dieselissä huohotusletkua ei kannata vetää alkuperäisen mukaisesti imupuolelle vaan erilliseen öljynkeruusäiliöön. Säiliöksi kelpaa vaikka tyhjä öljykanisteri, jonka saa kiinni johonkinpäin konehuonetta. Huohotusletku korkista kanisterin sisään ja kanisterin yläosaan reikä, josta toinen vähintään yhtä suuri letku ulkoilmaan auton alle. Nyt ei pääse öljyä imupuolelle huohotuksen kautta ja säiliöön kertyneet öljyt voi kaataa takaisin moottoriin.

Ja pumpun ajoitus on luultavasti muuttunut kun olet jakohihnan vaihtanut, nokankaan ajoitus ei välttämättä ole kohdallaan. Noissa kun nokka lukitaan hihnan vaihdossa takapäästään oikeaan asentoon, eli takapäästä syöttöpumpun remmiä pyörittävä hihnapyörä pois ja nokan päässä on hahlo johon laitetaan esim. lattaraudan pätkä niin että hahlo on venttiilikopan tiivistepinnan suuntainen. Pumpun ajoitus jos on myöhäisellä niin kylmäkäynnistyvyys on huono tai surkea ja kone käy pehmeästi, sopivalla ajoituksella käyntiääni on "terävä".
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Samppasport  Futurez