Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881326 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2040 : 08.02.2016, 12:48:52 »
Lisäys: kuinka monella on muuten nastat kengissä? On jo monta vuotta pitänyt hankkia kengät, joissa on piilonastat tai sitten erilliset kiinnitettävät pitoesteet. "oh the irony", kun kusiluikkareilla lipsutellaan jäistä parkkipaikkaa autolle ja sitten kaadutaankin ja rikotaan lonkka, kun autossa kyllä oli nastat mutta kengissä ei :)

Mulla on Sievin "agenttikengät", kantapäästä kahvaa kääntämällä saa piikit ulos/sisään. On erinomaiset talvikengät ja erinomainen pito liukkaalla. Kädenkäänteessä vaihtuu nastat sisään/ulos.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2041 : 08.02.2016, 12:53:56 »
Mulla on Sievin "agenttikengät", kantapäästä kahvaa kääntämällä saa piikit ulos/sisään. On erinomaiset talvikengät ja erinomainen pito liukkaalla. Kädenkäänteessä vaihtuu nastat sisään/ulos.

Jotain tämänkaltaista innovaatiota toivoisi renkaisiinkin. Nastat esiin silloin kun niitä tarvitaan -- kuten kissan kynnet! :)

Teknisesti varmaan ihan mahdollista toteuttaa vaikka samantien, kustannukset lienevät tässä se isoin este.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2042 : 08.02.2016, 13:15:48 »
Mulla on Sievin "agenttikengät", kantapäästä kahvaa kääntämällä saa piikit ulos/sisään. On erinomaiset talvikengät ja erinomainen pito liukkaalla. Kädenkäänteessä vaihtuu nastat sisään/ulos.

Kuulostaa hyvälle, täytyypä katsoa.

Jotain tämänkaltaista innovaatiota toivoisi renkaisiinkin. Nastat esiin silloin kun niitä tarvitaan -- kuten kissan kynnet! :)

Teknisesti varmaan ihan mahdollista toteuttaa vaikka samantien, kustannukset lienevät tässä se isoin este.

https://www.youtube.com/watch?v=qNXL2EEscuE

he world's leading winter tyre specialist presents a revolutionary concept tyre that one day may become the reality of winter driving.

The unique stud technology brings extreme safety in icy weather. With a press of a button, the driver can bring out the studs to improve the grip of the tyre. When the studs are not needed, they can be retracted back into the tyre.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2043 : 08.02.2016, 13:48:22 »
Niinkuin Taavi sanoi, kustannukset per rengas tuskin VIELÄ kovin kohtuulliset. Hyvätkän nuo olisi kaikin puolin :nälkä: (kaikki voittaa, ei tarvitse hengitellä katupölyä, auto on hiljaisempi, mutta silti on jääpitoa tarpeen tullen)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2044 : 08.02.2016, 14:21:29 »
Jotain tämänkaltaista innovaatiota toivoisi renkaisiinkin. Nastat esiin silloin kun niitä tarvitaan -- kuten kissan kynnet! :)

Teknisesti varmaan ihan mahdollista toteuttaa vaikka samantien, kustannukset lienevät tässä se isoin este.
Jamespondilla oli jo aikanaa Astonissa sellaset ;)
https://www.youtube.com/watch?v=KMqP7v0uSFU
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2045 : 08.02.2016, 15:04:24 »
Jamespondilla oli jo aikanaa Astonissa sellaset ;)
https://www.youtube.com/watch?v=KMqP7v0uSFU
Ja Ritari Ässässä jo 80-luvun puolessa välissä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2046 : 08.02.2016, 15:15:23 »
https://www.youtube.com/watch?v=qNXL2EEscuE

he world's leading winter tyre specialist presents a revolutionary concept tyre that one day may become the reality of winter driving.

The unique stud technology brings extreme safety in icy weather. With a press of a button, the driver can bring out the studs to improve the grip of the tyre. When the studs are not needed, they can be retracted back into the tyre.


Eli nokialla siis konsepti ollut olemassa jo pari vuotta. :tykkää:

Ehkä tuosta siis jossain lähitulevaisuudessa jotain kuullaan. Tai sitten ei.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2047 : 08.02.2016, 15:16:17 »
Ja Ritari Ässässä jo 80-luvun puolessa välissä.
Onhan tuo Pondikin jo vuodelta 1987 :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2048 : 08.02.2016, 21:46:47 »
Ole huoletta, näin ei tule tapahtumaan, sillä nastarengas säilyttää etumatkansa edelleen jäällä.

Ainoa mahdollinen skenaario, että näin voisi käydä on se, että nastarenkaan kehitys pysähtyy täysin paikoilleen
Tuo skenaario toteutui jo Michelinillä, ilmeisesti ihan puhtaasti kaupallisin perustein. En tiedä, milloin Michelin X-ice North 3 tuli markkinoille, mutta viime talvena se oli jo parhaiden kitkarenkaiden kyydistä jäänyt muinaismuisto.

En ole ajellut aikoihin 3 vuotta vanhemmilla renkailla.
Et niin, mutta laki sallii myös yli 10-vuotiaiden 4 millisten valetalvirenkaiden käytön. Suuren osan talvesta laki suorastaan vaatii kesärenkaiden käyttöä. Onneksi sitä lakia ei sentään kukaan valvo kovin aktiivisesti.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2049 : 08.02.2016, 21:56:19 »
Joka päivä ja joka tunti tuolla ajelee sadat tuhannet ihmiset kitkarenkailla. Eikö se ole todiste siitä, että kitkoilla pärjää, jos topicissa käyty keskustelu ei vielä siihen ole riittänyt
Otin hymiön pois, koska juuri noin se on. Tässä on kyse vastaavasta asiasta kuin normikulutuksella ajamisesta. Kun todellisuudessa löytyy paljon näyttöä, että niin voi tehdä, ei vasta-argumenttina riitä näytöksi, ettei itse siihen pysty.

Kyse lienee aika usein joko osaamisesta tai viitsimisestä? Oli miten oli, ei urheilusuorituksen maailmanennätystäkään todisteta mahdottomaksi osoittamalla ettei siihen itse pysty. Näissä kitkakumirenkaissa ja kulutuslukemissa rima on vielä paaaaaaaaaaaljon matalammalla - puhtaasti amatöörien asettamana, ja heitä on paljon. Kyse tuntuu olevan yrityksestä todistaa ei vain ennätys, vaan mikä tahansa omaa suoritusta parempi mahdottomaksi?

Aiemmin esitetty mietelmä nastarenkaiden kehityksen pysähtymisestä on mielenkiintoinen. Jos markkina jostain syystä pienenee kannattamattomaksi investoinniksi, ei mene kuin muutama vuosi, kun kitkarenkaiden kehitys ajaa nastoista ohi.

Liikenneturvallisuuden kannalta en ole oman perheeni osalta niinkään huolissani keskitalven (=lain vaatiman talvirengasajan) heikohkoista talvirenkaista olivatpa mitä laatua tahansa. Joulukuuhun mennessä talvi on jo niin pitkällä, että huonoin renkain taiteilevilla on jo aiemmin saatu palaute tuoreessa muistissa. Täysin holtittomia huteja tulee juuri silloin kun nastarenkaat ovat kiellettyjä, eli loka-marraskuussa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2016, 22:01:29 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2050 : 08.02.2016, 22:06:18 »
Eli nokialla siis konsepti ollut olemassa jo pari vuotta. :tykkää:
Ehkä tuosta siis jossain lähitulevaisuudessa jotain kuullaan. Tai sitten ei.

Teknisesti hitusen kallis systeemi, mutta tulee varmaankin kuluttajien saataville jonain päivänä.
Suurin ongelmahan tuossa on tuottaa se nastojen liikkuttamiseen tarvittava voima ilman, että autoon tarvitsee tehdä muutoksia.
Se taas lisää renkaan painoa yms. ja tekee siitä kalliin, jos kaikki pitää sisäänrakentaa itse renkaaseen.



Ai, siis nastat ei toiminut, mutta kitkat ei olisi toiminut myöskään, joten paskat on? :) Jo se, että pidät ketjuja kontissa, kertoo, että mistä on kyse.
Kitkoilla vauhti ainoastaan kiihtyi mäessä kaljama-keleillä. Nastoilla sen saa jopa pysähtymään, vaikka se työn ja tuskan takana onkin.

Ketjut minulla on mukana samasta syystä kuin 5L polttoainekanisterikin. taavin ei tarvitse vastata tähän!  :2funny: :2funny:

Tai ajo/takavalo/vilkku-polttimotkin, kuten sytkäpääte, jakajan kansi, pyörijä ja sytkäpiuhat ja tulpat. Tai ensiapupakkaus ja vararengas. Tai sateenvarjo kuskin penkin alla tai pari taskulamppua hanskalokerossa varaparistoineen. Tai hinausköysi ja apukaapelit. Tai perustyökalut autossa apulaitehihnojen keralla.
Tai monitoimityökalu vyölläni tai taskulamppu takin taskussa.

Eli minä varaudun asioihin, ettei tarvitse ihmetellä, mistä saa apua jos/kun sattuu ja tapahtuu.

Lisäys: kuinka monella on muuten nastat kengissä? On jo monta vuotta pitänyt hankkia kengät, joissa on piilonastat tai sitten erilliset kiinnitettävät pitoesteet. "oh the irony", kun kusiluikkareilla lipsutellaan jäistä parkkipaikkaa autolle ja sitten kaadutaankin ja rikotaan lonkka, kun autossa kyllä oli nastat mutta kengissä ei :)

Arvaappas miten on?

Käytän säännöllisesti talvikenkiä talviaikaan. Kusiluikkareilla en näissä keleissä mene kuin huoneesta hotellin baariin.

Aiemmin esitetty mietelmä nastarenkaiden kehityksen pysähtymisestä on mielenkiintoinen. Jos markkina jostain syystä pienenee kannattamattomaksi investoinniksi, ei mene kuin muutama vuosi, kun kitkarenkaiden kehitys ajaa nastoista ohi.

Jos misukka on näin tehnyt, se on heidän valintansa.

Maailmassa on vielä markkinoita noille nastakumeille ja esim. nokian renkaat käyttävät vielä merkittävästi rahaa nastakumien kehittämiseen. Tuskin tulee lopettamaan touhua niin pitkään aikaan kun nastoja saa käyttää maailmassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2051 : 08.02.2016, 23:36:20 »
Missä sammutin, heijastinliivit ja pyöräkiila? Ei tarttisi miettiä mitä ottaa mukaan, kun poistuu maasta autolla.

Minulla ei ole noiden lisäksi kuin apukaapelit ja hinausköysi, joilla olen muita auttanut. Auton mukana tulleet ensiapulaukut ja työkalut pyörii myös mukana, mutta tärkein on puhelinnumero valmistajan tiepalveluun, josta saa apua tai vara-auton 24/7 ympäri Eurooppaa.



Kyse lienee aika usein joko osaamisesta tai viitsimisestä? Oli miten oli, ei urheilusuorituksen maailmanennätystäkään todisteta mahdottomaksi osoittamalla ettei siihen itse pysty. Näissä kitkakumirenkaissa ja kulutuslukemissa rima on vielä paaaaaaaaaaaljon matalammalla - puhtaasti amatöörien asettamana, ja heitä on paljon. Kyse tuntuu olevan yrityksestä todistaa ei vain ennätys, vaan mikä tahansa omaa suoritusta parempi mahdottomaksi?
 

Hyvin sanottu siellä takana.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2052 : 09.02.2016, 01:46:33 »
Missä sammutin, heijastinliivit ja pyöräkiila? Ei tarttisi miettiä mitä ottaa mukaan, kun poistuu maasta autolla.
Nuo ovat jo sellaisia, etten viitsinyt mainita.
Heijastinliivejä on autossa 2kpl ja sammuttimia myös. Irto heijastinkin löytyy hanskalokerosta. Varsinaista pyöräkiilaa ei ole, mutta sellaiseksi sopivia asioita montakin.

Auton mukana tulleet ensiapulaukut ja työkalut pyörii myös mukana, mutta tärkein on puhelinnumero valmistajan tiepalveluun, josta saa apua tai vara-auton 24/7 ympäri Eurooppaa.

Meillä vanhemman auton omistajilla ei ole ollut edes optiona ensiapulaukkua vakiona, eikä itse-huoltaja saa volvon tiepalvelua ihan helposti.
Täydellinen vakiotyökalusarja löytyy tietysti sieltä repsikan puolen takaloosterista sinne kuuluvalta paikaltaan.  :)

Mutta tämä riittäkööt OT:sta tässä topicissa.  :buck2: 



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2053 : 09.02.2016, 02:12:27 »
Viime yönä taas nähtiu kuin hyvin nastattomasta on vesijäällä riemua, jarrupoljin lattiassa max kävelyvauhtia mäki alas ja hankeen  :facepalm:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2054 : 09.02.2016, 05:44:26 »
Viime yönä taas nähtiu kuin hyvin nastattomasta on vesijäällä riemua, jarrupoljin lattiassa max kävelyvauhtia mäki alas ja hankeen  :facepalm:

Joku sivaltaa kohta, että kuskin vika. Ei osannut varautua.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo