Race.fi  Puotilan autokorjaamo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 602755 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
EDIT: tämä on alkuperäinen topic lukotettuna, mutta arkistomielessä edelleen luettavissa. Projektin viimeisimmät vaiheet löytyvät täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69955.0
Taavi.H





Edit:

Tämä prokkis on kääntynyt saatanalliseksi säätämiseksitm   :pomo:

Flexitune on heivattu hittoon ja LH/EZK on säätämisen alla!

LH:ssa on omatekoinen Wiinalastu. EZK on vielä säädön alla, kun vaihdelaatikko porsahti kesken säätösession.

Auto on 945.
Nykyinen setti on:
B230FK + AW71L
KL-racing (ilmastoidun) mallisopiva cooleri
668cc/min suuttimet
012 IMMu
Vakio DP ja muokattu takapää. Catti on vakio (toistaiseksi).
Täysin säädettävä hukkaportti (turbonetics 0,4-2,2baaria)
Vakioahdin (13c) vielä toistaiseksi

LH:n lastu on täysin omaa tekoa alusta loppuun säätöjen osalta, perus bini on sentään Boschin tekeleitä (954)
EZK:n lastu on myös omaa tekoa (148 bini)
EGR on poistettu käytöstä, koska se alkoi vuotamaan. Tulpattu mekaanisesti ja bini vaihdettu ilman EGR toimintoa olevaksi.

Auto kulkee tietysti RE85:lla!  :D

Ahdot ovat mitä sattuu missäkin kohdin säätösessiota olemaan.

LH/EZK:n säätäminen kohdilleen on se homman hienous nykyisin ja tuloksetkin ovat ihan mukavia, sillä meikäläisen pelkällä polttoainelastulla penkitettiin 214hv tehot 0,9 baarin ahdoilla (bulkki virisyttylastu). Kaikkein mukavinta oli se, että tehot pysyvät 4000-5800rpm alle 5% muutoksella joko alueella.
Vakioromuilla viritetyille bensakoneille tulee pataan väännössä +4000rpm kierroksilla.


Varsinainen säätäminen alkaa noin tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg769399#msg769399




Vanhaa juttua....   ;)







Täytyy tässä aloittaa oma topicci, kun tämän vuotinen katsastus meinasi olla melkoinen projekti!

Elikkäs projekti on vm-95 945 käyttis, joka kulkee pääsääntönä RE85:lla.

- Kone on kansirempattu B230FK, jonka perässä on AW71L, jonka perässä on kirjaimellisesti 1041 perämurikka.
- Ahdoja 1 baari.
- KL-racing "malli-sopiva" cooleri
- Flexitune AutoX4 wiina adapteri
- Bensa ja syttylastut löytyy, viimeisimmät versiot on ihan omin pikkukätösin väsätty

- Wiinalla on puhtaasti ajettu 34tkm ilman blandailuja tms. talvellakin.
- Kilometrejä takana autolla on tällä havaa 400 096km.

Mutta projektiin siis...

Ekan kerran kun kävin leimalla tuli hommasta hylsy päästöjen ja ruostuneiden jarrukilpien vuoksi.

Jarrukilvet olivat todellakin käytännössä kadonneet, vaikka viime vuonna niissä näkyi katsastuksessa vasta alkuja.
Joten kun kilvet vaihdettiin, laitettiin siinä sitten samalla iskaritkin vaihtoon (kaasut) ja tolpan yläpäät kokonaisuutena. Samalla vaihtui myös repsikan puolelta pyörän napa.

Iskarit eivät meinanneet lähteä ilman väkivaltaa putkistaan, joska niiden ns. mutteri oli sen verrran jumissa, ettei se hevillä auennut, eikä jazz tai klassinenkaan autanut. Joten tuumasin, että väkivalta lopettaa vittuilun.
Iskarien kiinnitys mutteri (enkä tarkoita yläpään mutteria, vaan sitä tolpassa iskaria pitelevää) päätti aueta vasta sitten kun sen ns. laippa oli rälläköity huitsin nevadaan ja walliuksen liimakoneesta oli laitettu palkoa siten, että kierreosa, iskari ja yläpään kiinnitysmutteri olivat yhtä puuta.

Tähän sitten perään 900 Nm pulttikonetta, niin jopas lähti auki kivuttomasti.



No, päästöistä ajattelin syypääksi vuotavaa pakoputkistoa, joka oli lahonnut käytännössä 1,5 vuoden aikana. Kun happiarvot olivat pitkin seiniä ja sen myötä kaikki muutkin mittausarvot.

Putkisto oli hankittu viime keväänä motonetistä, siten, että takapönttö on hitusen paremmin virtaava kuin vakiovaraosa.

No, tämän verran huomasin katsurin kanssa auton alta, että keskipytty vaihtoon, koska se oli mätä saumoistaan.
Samalla sitten hankin myös taka-akselin ylityspätkän, kun sekin näytti sille, että ruostetta on jo. Jotenkin ei tullut havaittua, että takapönttökin olisi vaihtokunnossa.
Kun osat oli hankittu, vaihdettiin ne ja poislähtenee olivat todella roisissa kunnossa, että ihmetytti, sillä alla ne olivat vain vajaan puolitoista vuotta.



Merkillepantavaa on, että ruostuminen on ulkoista, eikä putkiston sisäistä! Eli RE85:n ei ole mätänemisen syynä.

No, lopulta tälläinen läjä vaihtui osia.


No, hyvillä mielin uudelleen katsastusasemaa kohden.
Jarrukilvet kelpasivat tietysti heti, koska kiiltivät mustina uuttuuttaan. Mutta ne päästöt?

Takapönttö tietysti vuosi vielä taka-akselin ylityspätkän välistä muttei niin paljoa, että siitä olisi ollut haitaksi asti.
Ongelma olikin häkäpäästöt, jotka eivät meinanneet millään mennä kuosiin.

Mielimaassa konttorilta pois ja tallille vaihtamaan vakiosuuttimia paikalleen ja ns. vakiosuutin lastua, jolla päästöt olivat aikaisemmin menneet heittämällä läpi. Ja murheellisin mielin tankkaamaan V-power nitroa.
Tulpatkin tuli vaihdettua samalla ja todettua, että olivat roisissa kunnossa n. 15tkm ajon jälkeen.

Ja sitten etsimään paikkaa jossa päästöt voisi mitata. Löytyihän se lopulta ja pääsin samoin tein mittaamaan.
Kaikki muutoi ok, paiksi ne pirskatin häkäarvot kierroksilla! Asentajan ohjeita noudattaen kenkää koneelle avosandaalitm-tyylillä, joka on hitusen haastava juttu, sillä pitäisi päästä silloin motarille, että paikat saa todella lämpöisiksi.
Ja uusintamittaus saatiin sitten lopulta niipin naapin alle raja-arvojen (0,299%).

Ihmetyttämään tässä jäi se, että alkaako katti porsimaan liian rikkaista wiina-seoksista. Eli lastussa suuttimet olivat hitusen liian pienet (375cc/min) kun viimeksi löydettyjen tietojen mukaan ne olisivatkin 391cc/min, jolloin sopat ovat hitusen paksulla kiihdytyksissä. Tämä oli tiedossa, mutta en jaksanut antaa sen häiritä viinaksilla ajamista.

Tässä nyt mieleeni tuli sekin, että tilanteen saattoi aiheuttaa myös edelliseen tankilliseen kipattu puhdistusaine.
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/608030/Red-Line-SI-Alcohol-E85-bensiinin-lisaaine-355ml

Sitä saattoi olla vielä hitunen jäljella kun mittaukset tehtiin.

No, uuden päästölapun kanssa konttorille, jossa katsuri kysyi, että mitenkäs se lähti rullaamaan, johon vastasin, että "kenkää koneelle", jolloin katsuri kysyi, "moskovaanko asti?"  ;D

Katsuri nimittäin kehoitti käymään hakemassa päästölapun ihan muualta kuin konttorilta, kun mainitsin, että tankissa on RE-85:sta.   ;)

No täytyy seurailla tilannetta, eli käydä mittauttamassa päästöt uudestaan parin tankillisen jälkeen.
Jos arvot ovat tämän jälkeen kohdillaan voin todeta, että vika oli tuossa puhdistusaineessa, jos taasen ei. Vika on sitten katissa, joka ei sietänyt epämääräisiä suutinkokeilujani.

Mutta eräsmielenkiintoinen havainto oli se, että suuttimet olivat täysin puhtaat, vaikka niillä olikin ajettu liki 20tkm pelkällä RE85:lla.
Vaikka niiden sotkeentumisella pelotellaankin wiinamäen miehiä!
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?p=37242444

Minulla ne näyttivät tälle!


Nuo mystiset suuttimet sisältävät numerosarjat 9186060 ja 0280 155 836, jos joku löytää noista jotain tietoa, niin olisin tyytyväinen siitä. Sillä ne eivät ole 440cc/min, kuten myyjä kertoi. Ei vain ole saanut aikaiseksi mitata noita, kun se vaatisi sen verran askartelua.



Edit:
Lisätty projektin kuvatus!  :)

Kiitokset loistavalle graafikollemme!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 12:53:47 kirjoittanut Taavi.H »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #2 : 18.07.2013, 20:06:25 »
http://www.vivaperformance.com/upgraded-fuel-injectors-blue/
391

Eipä ole samat....

Kts. se 0280 numero, joka on noissa linkittämissäsi 0 280 155 830
Ja minulla olevissa 0 280 155 836.

Virtaama on isompi kuin 375cc/min/3bar, koska paksun sopan puolelle vetää noilla säädöillä LH sopat.

Google antaa minulle monia lähteitä, mutta taatusti ne eivät myöskään ole 155cc/min, jollaiset löydän tuolla 0 280 155 836 numerolla.
Monissa listoissa, joissa tuo numero esiintyy on tuoton kohdalla tyhjä sarake.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #3 : 18.07.2013, 20:15:04 »
Google antaa minulle monia lähteitä, mutta taatusti ne eivät myöskään ole 155cc/min, jollaiset löydän tuolla 0 280 155 836 numerolla.
Monissa listoissa, joissa tuo numero esiintyy on tuoton kohdalla tyhjä sarake.
154cc@3bar löysin  :P
Eli voipi olla sitten jotkut noihin kuoriin rakennetut suuttimet, niin ne ainakin jenkkilässä tykkää tehdä.
Suosittelen mittaamaan niin ei tarvi arpoa.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #4 : 18.07.2013, 20:28:05 »
Voipi hyvinki olla rakennetut sillä niitä tulee aina välillä vastaan. Veljen calibraan tilattiin joskus ebaystä "vakio suuttimet" eli virtaaman piti olla jotan 220cc/min@3bar luokaa, mutta kas kummaa auto vaan röpötteli ja pätki vahvan bensan katkun saattelemana. Veli käytti sitten suuttimet jollain tutulla suutingurulla tutkittavana ja tämä kerto että niiden virtaukset oli kasvatettu jonnekkin 380cc/min@3bar luokkiin.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #5 : 18.07.2013, 21:51:09 »
Itse mittaisin/mittauttaisin ehdottomasti jos ei varmaa tietoa. En tarkoita niinkään itse virtausta, vaan suutinkohtaisia eroja. Tuollaisissa mikä mikä suuttimissa en luottaisi niiden tuoton olevan lähellekkään samaa. Jos tuotto ei ole sama voit jo arvata kuinka hyvää tekee koneelle.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #6 : 18.07.2013, 22:01:24 »
Itse mittaisin/mittauttaisin ehdottomasti jos ei varmaa tietoa. En tarkoita niinkään itse virtausta, vaan suutinkohtaisia eroja. Tuollaisissa mikä mikä suuttimissa en luottaisi niiden tuoton olevan lähellekkään samaa. Jos tuotto ei ole sama voit jo arvata kuinka hyvää tekee koneelle.

Jep!

Mitata pitäisi, sillä yksi tulppa oli puhdas ja muut eivät kun ne taas vaihdoin tuossa katsastusrempassa, joka oli samalla 12tkm huolto.

Tulppiahan meikäläisellä on näissa viinakokeiluissa mennyt kuin leipää!

Kukahan kouvostoliitossa pystyisi tekemään tuon suutinten testauksen/mittauksen, ettei laiskana tarvitsisi itse kaikkea askarrella?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #7 : 18.07.2013, 23:11:59 »
Eipä ole samat....

Kts. se 0280 numero, joka on noissa linkittämissäsi 0 280 155 830
Ja minulla olevissa 0 280 155 836.

Virtaama on isompi kuin 375cc/min/3bar, koska paksun sopan puolelle vetää noilla säädöillä LH sopat.

Google antaa minulle monia lähteitä, mutta taatusti ne eivät myöskään ole 155cc/min, jollaiset löydän tuolla 0 280 155 836 numerolla.
Monissa listoissa, joissa tuo numero esiintyy on tuoton kohdalla tyhjä sarake.
katsoin vaan tuolla Volvon numerolla 9186060

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #8 : 18.07.2013, 23:23:56 »
Motonetista ostetuissa "vakioputkissa" on kaikki saumat ruostesuojaamattomia, jonka takia ne mätänee nopeasti. Ite vetelin sinkkisprayta päälle, jospa kestäis pitempään... Pöntön ja pöntöstä lähtevien putkien liitokset siis paljaana. Myös jos putkien mukana tulee telineitä tai muita, niin sama juttu niiden saumoissa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #9 : 18.07.2013, 23:28:17 »
Noi tarvikeputket on kyllä sellaista skeidaa, että jättäisin kaikki suosiolla hyllyyn. Saumat huonosti hitsattu, pellit ohutta, pintakäsittelemätöntä jne. Kestää varmaan jossain aavikolla ihan hyvin, mutta täällä suolakylvyssä ei.

Rosterista tekee samantien, jos autoa meinaa vuotta paria pidempään pitää. Oikeista paikoista kun hommaa tarvikkeet ni tulee samanhintaiseksi.

S90 alkaa olemaan orkkisputken (15v/300tkm) vaihto edessä jossain vaiheessa, ollut jo 3 vuotta varastossa metritavarana 3" happosta mistä tehdään. Samalla saattaa pakosarjatkin vaihtua ja väliin tulla hauskempia osia. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #10 : 19.07.2013, 15:12:44 »
Motonetista ostetuissa "vakioputkissa" on kaikki saumat ruostesuojaamattomia, jonka takia ne mätänee nopeasti. Ite vetelin sinkkisprayta päälle, jospa kestäis pitempään... Pöntön ja pöntöstä lähtevien putkien liitokset siis paljaana. Myös jos putkien mukana tulee telineitä tai muita, niin sama juttu niiden saumoissa.

Jep, siksipä olin ruiskutellut sellaista sinkkisprayta saumoihin, mutta sen apu oli olematonta.
Tällä kertaa alle menneet osat maalattiin mastonin kuuman kestomaalilla mustiksi, kuten tuolta pakoputken osakuvista voi havaita.  Sinkkispray ei toiminut minulla ainakaan, koska sitä putki sai saumoihinsa alle asennettaessa.

Merkillepantavaa on se, että nyt täsmälleen samalla varaosanumerolla mätänetistä tuli walkerin leimoilla oleva osa.

Rosterista tekee samantien, jos autoa meinaa vuotta paria pidempään pitää. Oikeista paikoista kun hommaa tarvikkeet ni tulee samanhintaiseksi.

S90 alkaa olemaan orkkisputken (15v/300tkm) vaihto edessä jossain vaiheessa, ollut jo 3 vuotta varastossa metritavarana 3" happosta mistä tehdään. Samalla saattaa pakosarjatkin vaihtua ja väliin tulla hauskempia osia. ;)

Haponkestävää en laittaisi, sillä se soi ikävästi!  :buck2:

Jos samaa tavaraa saisi, kuin turbon down-pipe on, niin sillä pärjäisi varmaan aikas monta vuotta?!  :)

Se ei ole rosteria tms. vaan jotain "corrosive resistant" seosta, koska rosteri on kuumahaurasta. Ja meikäläisellä se putken alkupää saattaa punastella oikein mukavasti suhteellisen useinkin!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #11 : 19.07.2013, 17:45:58 »
En suosittele minäkään haponkestävää, mulla oli ennen yks putki ja piti hirveetä meteliä..
940 classic
Amazon -68

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #12 : 19.07.2013, 18:15:17 »
Alkuperäisenä sai ennen juurikin sitä long life -putkistoa erikseen.

Omaan ysiin ostin putkiston osia motonetista, sai hakata lekan ja tohon kanssa putkia toisiinsa kiinni, siihen nujuamiseen kyllä meni sen verta hyvin hermot että reilu kuukaus siitä kun ne sai paikoilleen, ne myös siirty suoraan metallinkeräykseen.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #13 : 19.07.2013, 18:38:53 »
Tuohon omaan 940 ostin vasta jt tuningin 3" putkiston, paikoilleen meni täydellisesti ja äänet melko hiljaiset. Vielä pitäisi hommata parempi katti väliin..
940 classic
Amazon -68

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #14 : 19.07.2013, 20:15:13 »
Jos samaa tavaraa saisi, kuin turbon down-pipe on, niin sillä pärjäisi varmaan aikas monta vuotta?!  :)

Se ei ole rosteria tms. vaan jotain "corrosive resistant" seosta, koska rosteri on kuumahaurasta. Ja meikäläisellä se putken alkupää saattaa punastella oikein mukavasti suhteellisen useinkin!  ;)
Simonisilta saa ainakin kromiterästä olevaa putkea. 25tkm/vajaa 2 vuotta ollut 2,5" catback kiinni ja olen toistaiseksi ollut tyytyväinen.

 

KL-varaosat  Race.fi