Termarin tai vesikierron ongelman voi varmaan helpoiten diagnosoida mittaamalla IR-lämpömittarilla tai kokeilemalla käsikopelolla konehuoneen puolelta kennolle menevien putkien lämmöt. Kennokin voi olla tukossa jos käytetty jotain syylärin korjausainetta nesteen seassa. Ilmaakin voi olla, jos vaihdettu esim vesipumppua lähiaikoina eikä ilmattu kunnolla tämän jälkeen.
Diesel malleissa on ollut 1kW sähköistä lisäkennoa tuomassa yhdessä eberin kanssa lisälämpöä ja nuo jos ei toimi niin lämpenee hitaasti. Bensassa ei välttämättä ole tuota sähkökennoa mutta onko eberi ja toimiiko se?
Mikäli kennolle kiertää kuumaa niin vika silloin liittyy lämpötilan säätöön ja tarkemmin läppämoottoreihin. Todennäköisesti lämmityslaitteen sekoitinläppä ei toimi nyt kunnolla ja lisää liikaa kylmää ilmaa ulostuloon. Volvoa juttelevalla diagnostiikalla ajaa moottoreiden testauksen ja kalibroinnin. Samalla katsoo vikakoodit.
https://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf