Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Korjaamo ja yleistekniikka
Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
roilo:
Noniin. Potilas on siis -00 mallinen v70 ja aiheena montaa merkkiä koskettava takasatuloiden vaihto ja ruostuneiden jarruputkien irroitus.Jostain käsittämättömästä syystä kaikki, toistan kaikki, jarrujen letku- ja putkiliitokset jämähtävät pysyväisliitokseksi hetkeä ennen irroitustarvetta. Joissain tapauksissa ensimmäinen (ehjänä) irtoava liitos on löytynyt vasta pääsylinteristä.
Kun lähdin toiveekkaana irroittamaan ko. satulaa olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että satulasta putki ei ainakan irtoa vaan etäämmältä letkusta jne.. Mutta eipä lähtenyt sieltäkään. Eikä seuraavastakaan liitoksesta. Ei auttanut lämmitys, jarruille tehty kiintoavain tahi papukaijapihdit liuotusöljystä puhumattakaan. Satulan päässä on nyt pyöreäksi kierähtänyt pultti ja omassa päässä kohtalaisen iso patti.
Eli: Millä saatanalla ne revitään irti. Sileen, että lähtee kans. Ja ettei ihan rälläkällä laskettasi - pitäisi saada uudet osat takaisinkin. Tämänikäisenä ei viitsisi enää tuntitolkulla uhrata menetelmäkokeiluihin eli vinkkejä saa jakaa.
Lankku:
Reilusti lämpöä satulaan tai letkuliitokseen, sillä on lähtenyt kaikista. Eli sen verran, että paikat punoittaa. Ja pyöreään kantaan hyvät lukko- tai siirtopihdit.
Taavi.H:
Sukulaismiehen korjaamolla on sellainen induktiokuumennin vai miksi sitä pitäisi sanoa? "lanka" kierretään kappaleen ympäri ja sekunneissa pieni kappale on hehkuvan kuuma. Tolla konstilla aukesi viimeksi hankala liitos.
Eli kunnolla hehkuvan kuumaksi on minunkin vinkkini.
estate:
Kuumennetaan juntturi punahehkuun, sitten hyvällä avaimella (vaikka kunnon putkareilla, ei v**tupihdeillä) kiinni ja pyöritetään satulaa ei juntturia. Sitten kun liitos aukeaa voi pyörittää juntturista jos pyörii putken ympärillä. Yleensä on helpoin uusia satulan ja letkun välinen putki, ellei sitten ole letku suoraan satulassa kiinni. Putki poikki satulan juuresta ja letkun liitoksesta, sitten kuumennetaan liitokset, hylsy juntturiin ja letkun puolelta tukevilla putkareilla (ei v**tupihdeillä) kiinni, sitten vaan rykästään juntturi auki.
tomimikael:
Reiluilla Knipexeillä lähtee auki tai murenee pois. Kierrepakka liitoksen jengalla valmiina, niin voi tarvittaessa kiertää uudet jengat.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/763344/Knipex-siirtoleukamutteripihti-10-32mm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786056/Kierrepakkatappisarja-M3-M6-tungst
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta