Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Daffy - 02.01.2012, 12:53:25

Otsikko: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Daffy - 02.01.2012, 12:53:25
(http://)Vikana siis, että parin päivän parkissa olon jälkeen auton akku on aivan tyhjä.
Ladattaessa ottaa kyllä virtaa 10..15A ja yleensä starttaa hyvin.
Tämä on nyt tapahtunut pari kertaa.

Aamulla laitoin akun lataukseen ja noin kolmen tunnin kuluttua menin kokeilemaan käynnistystä.  Silloin huomasin että lämppärin puhallin on käynnissä vaikka virta-avain on 0-asennossa ???  En tarkoita siis sitä ilmastointipanelissa olevaa anturin propellia.

Käänsin virrat päälle (akku siis latautunut kolmisen tuntia) ja puhaltimen säätimeen tuli ne valot ja puhallin otti enemmän kierroksia.
Käänsin virrat pois ja lämppärin puhaltimen kierrokset laskivat, konehuoneen puolelta kuitenkin selkeästi kuuli sen puhaltavan.
Taas virrat päälle, auto käyntiin => säätelin puhaltimen nopeutta, tuntui toimivan normaalisti.
Virrat pois ja puhallin käynnistyi muutaman sekunnin kuluttua uudelleen??
Kokeilin tuota muutaman kerran, lämppärin puhallin ei aina käynnistynyt.

Moottori oli kylmä,ulkona oli pari astetta pakkasta, autossa automaatti-ilmastointi ja eberi(diesel).
Eberiä ei ole käytetty (ei siis ajastettuna/suorakäytettynä) kun akut ovat tyhjentyneet.
Akku on parisen vuotta vanha, pyörittää starttia (normaalisti) kyllä hyvin.

Voisiko eber:n rele, joka ohjaa lämppärin puhallinta olla viallinen???
Mistähän tuon releen voisi löytää?  Apukuskin jalkotilassa taisi olla jokin (punainen?) rele, joka vaikutti jälkiasennetulle?

Haku toiminnolla löysin, että jollain (Bliz ?) hälyttimen akku oli tyhjentänyt auton akun?
Pari kertaa auton 'töötti' on itsekseen alkanut soimaan ovia lukittaessa. On asettunut avaamalla ja sulkemalla ovet.  Onko hälyttimessä akku ja mistä se löytyy?

Saisiko jotain vinkkiä, ulkona on vähän viileetä mittailla niitä lepovirtoja   :-\

Edittiä 3.1.2012:

Ensinnäkin kiitoksia vastauksista !

Mittasin auton lepovirran, joka oli 0,02A.
Olin 'naksauttanut' takaluukun ja ovien lukot ruuvimeisselillä 'kiinni' asentoon, joten sisävalot tms eivät palaneet.  Käsittääkseni tuon pitäisi olla normaaleissa rajoissa.

Sitten mittailin akun jännitettä:
- virtalukko 0-asennossa 12,3V
- virtalukko 1-asennossa, radio ja lämppärin puhallin päällä (2-led:ssä valo): 12,2V
- moottori käynnissä (800 rpm) radio ja lämppärin puhallin päällä (2-led:ssä valo): 14,2V
- moottori käynnissä (1500 rpm) radio ja lämppärin puhallin päällä (2-led:ssä valo): 14,2V
- moottorin sammutuksen jälkeen ilman kuormaa 13,3V ja jonkin ajan päästä 12,2V
===> tuosta voisi kuvitella, että auton lataus on OK.

Eber:n sulakkeet (3 rinnakkain ja rasiassa on Eberin logo) ja rele (joka kytkee virran lämppärin moottorille) on asennettu konehuoneen sulakerasiaan.  Apukuskin jalkotilassa raitisilmasuodattimen vieressä on normaalia korkeampi "rele", josta ilmeisesti voi säätää kuinka kovaa lämppärin moottori eberin ohjaamana pyörii. 

Testailin sitten sitä relettä.  Tuntui toimivan hyvin, kun pöydällä sitä testailin.
Vai miten vialliset releet jumittavat ???

Sitten selvittelin alustavasti sitä hälytin-mahdollisuutta:
Miksun ohjeiden mukaan testasin hälytintä: avasin oven avaimella mekaanisesti, mutta hälytin ei alkanut soimaan. Kaikki lukot avautui, vilkut välkähti pari kertaa ja sisävalot syttyivät.
Tsekkasin sulakkeet: ratin viereisessä rasiassa ei ollut sulakkeita 29 (Alarmsirene) ja 38 (Alarm sirene)   
===>  onko siinä sitten ollenkaan hälläriä ???  Oon kuvitellut, että se on vakiona?
Ilmastointipanelin alapuolella on kyllä sellainen kytkin jossa on auton kuva jonka sisällä sellaiset kaarevat vaakaviivat.

Otin joka tapauksessa Eberin sulakerasiasta lämppärin moottorin sulakkeen (oikean puoleisin) pois. Ei ainakaan se tyhjennä akkua.

Pitää seuraavaksi tutkia tarkemmin tuota hälläriä, jos siinä sellainen on ?!!?
ja seurata vaikka akun napajännitettä.  On vaan tosi kiusallinen vika, kun ei tiedä saako autoa käyntiin vaikka marketin parkkiksella :(
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: (Miksu) - 03.01.2012, 11:45:36
Kuulostaisi hyvinkin siltä, että vika voisi olla siinä eberin releessä, joka ohjaa puhallinta.
Jos eberi on asennettu sinne missä ardic normaalisti on, eli etupuskurin takana vasemmassa etukulmassa, niin lähde seuraamaan johtoja siitä ja etsi se rele,  jälkiaseteisestihan se rele voidaan asentaa vaikka vararenkaan sisälle, jos joku niin haluaa :D

Hälyttimen sireeni on oikean etu sisälokasuojan etupuolella, mutta jos sulla hälytin toimii, niin se sireeni lienee kyllä kunnossa.
Lukitse ovet kaukosäätimellä, odota pari minuuttia ja avaa ovi rauta-avaimella, jos hälytin alkaa huutamaan, se toimii.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Bliz - 03.01.2012, 16:23:44
Kirjottelinkin sulle jo yksityisviestiä mutta kirjottelenpa tähänkin hieman lisää eli jos tuo puhallin jää päälle se todennäkösesti vie virtaa. Joku rele jää päälle syöttämään virtaa lämppärille. vaikuttas eberissä siis olevan vika. itse en systeemiä sen enemmin tiiä niin en ota kantaa. ehkä joku osaava autolämpöpaja osais katsoa missä vika.

Toinen on tuo hälyttimen sireeni mistä tossa jo olikin privapuolella juttua. täytyy hieman korjata tuota miksun juttua että kyllä se tosiaan purkaa akkua jos sireeni on rikki. Sireenissä on oma akku ja se on akkuvarmennettu. se sireenin akku kun kuluu niin se purkaa sitä kokoajan ja syöttää auton akusta lisää sille virtaa. Hiljalleen auton akku menee kuivaksi. Itsellä otti 0.66 Amppeeria tuo viallinen hälyn sireeni kun mittas joku 5min auton lukitsemisesta. oletettavasti kulutus on ollut esim vuorokauden jälkeen vieläkin suurempaa kun heti auton lukitsemisen jälkeen jollon hälyn akku on ns. täynnä. Helppo testata onko siinä vikaa mittailee lepovirtoja eka ja sit ottaa sireenin sulakkeen irti ja katsoo muuttuuko kuinka paljon tuo lepovirran kulutus. S80 se pitäs olla 0.02 A

Itse lähtisin tosiaan vikaa etsimään tuosta eberin releestä koska se puhallin jää päälle ja sehän vie paljon virtaa mutta myöhemmin mittailisin tuon hälynkin akun koska se on vissiin enemmän ja vähemmän ollu kulutus tavaraa.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Grimmy - 04.01.2012, 23:58:04
Ei taida olla häläriä. Se nappi missä on ne kaaret on salpalukitukselle (hälärin kanssa saa sisätutkan pois kyllä samalla napilla).
Jos sulla ei oo siinä aurinkotunnistimessa (se mokkula keskellä kojelautaa) punaista vilkkuvaloo ni ei oo hälyy.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: pakinkantaja - 05.02.2012, 10:47:06
Mulla alkoi samanlainen ongelma eilen. Vääntäessä virta avaimen 0-asentoon niin puhallin jää päälle. Renkkaamalla ja odottelemalla sitten tuurilla pysähtyi, toisella kerralla kyllästyin odottelemaan ja otin akun kaapelin irti hetkeksi. Voiskohan tää liittyä toisissa viesteissä mainittuihin kennon kuivauksiin?
Mulla bensakone, eikä pitäis olla eberin eikä webaston releitä.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: pakinkantaja - 08.02.2012, 11:08:27
Mun ongelma selvisi. Syynä lämppärin puhaltimen päälle jäämiseen oli viallinen "tehonsäätö yksikkö" puhaltimen moottorin yhteydessä. Auto oli V70 -04, automaatti-ilmastointi.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: jussin78 - 10.02.2012, 00:05:58
Ainakin uudempaan saa ohjelmoitua vidalla ilmastointikennon "kuivatustoiminnon" jolloin jättää puhaltimen pyörimään hetkeksi kun kääntää virrat pois... Kuivatusajasta ei ole tietoa. Enkä ole varma onko myös -05 vanhemmissa myös sama mahdollisuus... Siis tämä vain tiedoksi... Mutta tässä kyseisessä tapauksessa voisi hyvinkin olla lisälämmittimen rele viallinen. Niitä on joskus tullut vastaan.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Miguelo - 21.02.2012, 21:20:01
Pakinkantaja, miten selvis tuo vikakohde? Pitikö viiä johdon päähän johonkin liikkeeseen vai saitko selville jollain sulakejumpalla? Itellä -04 manuaali-ilmastoinnilla ja kuukauden välein on patteri tyhjä. Hälyttimen akku pitäis viikonloppuna tutkia mut hyvähän se ois saada valmiiks muitakin ehdotuksia tai sitte vaan mittailee noita lepovirtoja.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Teutori - 21.02.2012, 22:31:37
Ainakin uudempaan saa ohjelmoitua vidalla ilmastointikennon "kuivatustoiminnon" jolloin jättää puhaltimen pyörimään hetkeksi kun kääntää virrat pois... Kuivatusajasta ei ole tietoa. Enkä ole varma onko myös -05 vanhemmissa myös sama mahdollisuus... Siis tämä vain tiedoksi... Mutta tässä kyseisessä tapauksessa voisi hyvinkin olla lisälämmittimen rele viallinen. Niitä on joskus tullut vastaan.
Kyllä tuo on ohjelmoitu jo tehtaalla automaatti ilmastointiin, mutta tuo toimii vaan kesällä, kun kuivattaa ilmastoinnin kennoa  8)
Puhaltaa noin 5min  puhallin lähtee käymään noin 20-60 min sammutuksen jälkeen, ja ei silti aina, se on kosteudesta kiinni.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: jussin78 - 22.02.2012, 00:42:19
Kyllä tuo on ohjelmoitu jo tehtaalla automaatti ilmastointiin, mutta tuo toimii vaan kesällä, kun kuivattaa ilmastoinnin kennoa  8)
Puhaltaa noin 5min  puhallin lähtee käymään noin 20-60 min sammutuksen jälkeen, ja ei silti aina, se on kosteudesta kiinni.

No oli tosiaan ehkä kaukaa haettu mutta...  :)
Tietääpähän tuonkin nyt... Ei ollut ainakaan mun autom ilmastoinnissa päällä se kuivatustoiminto... (nyt on)  :2funny:
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Uolevi - 04.06.2012, 12:07:22
Tervehdys.

Lainaan tätä threadia, koska otsikko on jo melkein oikein. Itsellä ongelmana akun tyhjentyminen seisonnassa ja vika on mittailemalla paikannettu audiopuolelle. Autossa (v70 mkii vm. 2000 ja soitin hu-603) kojetaulun päädystä kun ottaa audiosulakkeen pois --> akku ei tyhjene. Onko kokemuksia aiheesta? Lähinnä kiinnostaisi tietää mikä sen sähkön syö välillä sulake -- radio ja onko asialle tehtävissä jotakin kotikonstein.
Kiitoksia jo etukäteen

uolevi
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 28.06.2013, 00:27:33
Saman tyyppistä vikaa s80 2.5D -01: Lepovirtaa kuluu moottoritilan +-kaapelista mitattuna 1.8A ja takaa akusta mitattuna 2-2,3A. Sireeni on jo irti eli se ei kuormita. Otin yksitellen kaikki sulakkeet ja releet (jotka sulakeboxeissa) irti. Ei mitään vaikutusta. Lisälämppärin sulake on irti. Meneekö jollekin laitteelle suoraan sähköt? Niin ja virtaa saattaa ajoittain hukkua vielä enemmänkin, koska akku täydestä starttaamattomaan tilaan jopa 4 tunnissa. Akku uusi ja latausjännite tyhjäkäynnillä 13,7V. Apuja?
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Grimmy - 28.06.2013, 01:37:01
Rupeet vaan nyppimään sulakkeita irti ja tarkastat aina että tippuko virran kulutus.

Niitä löytyy edestä ja takaa.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 28.06.2013, 09:23:39
Eli otin jo kolmesta boxista, mutta ei vaikuttanut. Siksi kyselin, että löytyyköhän suorasyöttöjä joillekin laitteille. Onko tuossa hälyttimessä muuta kuin tuo sireenimötikkä ja johon menisi sähkö suoraan? Startin solenoidi tarvii tarkistaa...
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 29.06.2013, 12:47:41
Illalla 3.6A:n ylläpitolaturi kiinni ja lähti lataamaan. Jännite 11.7. Aamulla jännite laturi kiinni mitattuna 8.4 ja ilman 2.1.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 29.06.2013, 17:12:21
Eli akku kuoli nyt. Mutta vika on muualla. Missä on haara matkustamon sähköille moottoritilaan tulevassa kaapelissa?
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 29.06.2013, 20:25:01
Matkustamon sulakkeiden takana on reletaulu. Miten sen saa irti, että saisi releen nypittyä pois?
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: (Miksu) - 29.06.2013, 20:37:10
Jalkotilasta potkumuovin irroituksen jälkeen sinne pääsee käsiksi
Siinähän on samassa myös keskusyksikkö CEM, osa niiden releidenjaloista meneekin sinne CEM:n puolelle, kun CEM sijaitsee siinä keskellä.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 29.06.2013, 21:36:10
Taulu on ulottuvilla, mutta releitä ei mahdu nyppimään, kun se on paikoillaan. Johdoissa ilmeisesti on mittaa, mutta miten sen taulun saisi pudotettua alas? Virransyöntiä oon sen verran saanut paikallistettua, että se on matkustamon puolella.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: (Miksu) - 29.06.2013, 21:52:42
Kun katsot alhaalta päin sinne ulkoreunaan, siellä on valkoinen metallinen suht iso kieleke, jota kangottamalla ulospäin yksiköstä, aukeaa lukitus ja yksikön saa käännettyä ensin alareunasta taaksepäin ja sitten alapäin vetämällä.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 30.06.2013, 00:11:40
Kiitos, irtosi juuri noin. Sattuuko olemaan kaaviota mitä mikin on ko. taulussa? MA1 ja 2, isot releet(penkinlämmittimet?) näyttää koko ajan 0,5-0,8A piuhoistaan nastoille 30 ja 87. Eli eikös tämä tarkoita, että ne on hereillä? Jos kyllä, niin onko siis releet vialliset?

Sulakkeen 28 (elektroniikkayksikkö-katto)irroittaminen tekee sen, että kauko-ohjaimesta keskuslukitus ei toimi, tämä ok? Pidin ovea auki ja kattovalo ei sammunut napistansa, eikä vaikka pistin ovesta kielen lukkoasentoon, joten otin sulakkeen pois.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: (Miksu) - 30.06.2013, 00:38:18
Tuolta löytynee kytkentäkaavio http://www.volvowiringdiagrams.com/

Se kattoyksikkö (sijaistee taustapeilissä) hoitaa kaukosäätimien vastaanoton, sekä jotain valotoimintoja ym.

Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 30.06.2013, 00:46:55
Kiitos. Katson huomenna. Näytti siltä, että puhelimella ei jaksa surffata.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 01.07.2013, 09:27:09
Nyt on taas yritetty. Mitään ei selvinnyt. Akulta lähtee levossa reilu 2A:ta. Sulakkeet irroteltu, releet samoin ja virta ei heilunut yksittäisten nyppimisten tuloksena. Virrankulutus tapahtuu joko moottoritilan tai matkustamon puolelta. Olin aiemmin varma, että sain suljettua moottoritilan pois, mutta ne sähköt matkustamoon meneekin moottoritilan boxin kautta. Voisi tietysti irrottaa matkustamon pääsulakkeen ja katsoa vieläkö virtanen hukkuu. Saisi taas hieman rajattua. Nouseeko moottoritilan sulakeboxi kivutta kotelostaan ylös? Tarvii kokeilla.

Tuo aikaisempi relejuttu on nyt suljettu pois. Onhan tuo kymmenkertainen lepovirta tuohonaiemmin sanottuun 0.02 verrattuna. Mikä on normaalimäärä lepovirralle?

Edit: aiemmista keskusteluista löysin juurikin tuon 0.02A, Onko ok?
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Lentäjä - 01.07.2013, 18:39:45
Terve:
Käynnistinmoottorin vuoto tutkittu?
Sillekun menee aina virta,venekoneissa tullu törmättyä tuohn vikaan.
Kosteus ja hiilipöly/ruoste johtaa ja pintapurkaa,sama tapahtuu laturin kautta vaikka muuten toimii normaalisti.
Vuotomittauksissa on kätevää omistaa yleismittari joka varustettu induktio leuoilla,
leuat johtimen ympärille ja näkee virran kulkusuunnan sekä määrän.
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Ben - 07.07.2013, 15:30:07
No niin. Itse asiassa tuo virtahukka oli nukku-tilassa 4.1A. Paikallistin laturiin. Ja esiintyi, kun virtakaapeli siinä kiinni, oli säädintä tai ei. Ostin laturin vika korjaantui. Lepovirta 0,02. Kiitos kaikille  :)
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: Lentäjä - 07.07.2013, 20:03:09
Tere.
Hyvä,että vika löytyi.
Vaikuttaa juuri mainitsemaltani vaihtoehdolta ;)
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: airaksa - 15.07.2014, 16:47:07
lainataampa tätä ketjua.Itsellä V70,-02,2,4D.Tänä kesänä ollut akun purkamis ongelmaa.Ensimmäisen purku kerran jälkeen aattelin että akku sökö,uusin sen.Vika tuli taas muutaman päivän päästä.Apuvirroilla käyntiin ja illasta tutkimaan mutta eipä vika ollutkaan päällä.Viileänä päivänä huomasin että laturi lämpimämpi kuin muut osat.Laturi osiksi ja vaihdoin uuden diodisillan.Muuten laturi näytti olevan hyvässä kunnossa,parin vuoden takainen vaihtolaite.Pelasi taas muutaman päivän.Eilen jo aattelin että vika on poissa ja jätin vara akun pois kyydistä.No eikös tänään taas töitten jälkeen akku ole tyhjä.
 Eikös tuo laturin kautta purkaminen tapahdu yleensä diodien kautta vai voiko tuo muualtakin purkaa?
Tässä oudointa ja rasittavinta kun purkamista ei aina tapahdu.

EDIT:kyllä se taas laturiin purkaa n.3 amppeeria,pitänee vielä lataussäädin/hiilipaketti vaihtaa
Otsikko: Vs: V70 -01 akku tyhjenee (lämppärin puhallin?)
Kirjoitti: airaksa - 16.07.2014, 22:13:23
tänään tiedustelin autosähkö liikkeestä jännitteensäätimen saatavuutta.Eivät ruvenneet myymään kun tuollainen 3 amppeerin virta ei pitäisi tuota kautta purkautua.Jos vika säätimessä niin virran kulutus pitäisi kuulemma loppua heräte piuhan irroitukseen.Eihän se loppunut.Epäilivät staattori vikaa.
Tänään se taas purki laturiin lämpimällä koneella.Puoli tuntia kun antoi olla virtapiuhan laturista irti niin virran kulutus loppui.Ja virtapiuhan sai laittaa kiinni ilman ongelmia.
Mystinen vika,mikä tuon sitten aiheuttaa?Jos siellä olisi jotain rikki niin luulisi vika olevan koko ajan päällä.Miksi se purkaa vaan kun laturi kuuma?
Pakko kai se on kohta uusi laturi käydä.Kiinnostaisi vaan että mistä tuo ongelma johtuu.