Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?

  • 50 Vastauksia
  • 21225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #30 : 03.04.2015, 09:16:20 »
Mitä sun koneen lämmöt näyttää lämpimänä auton pysäytys vaikuttaa et tulee lämpöä ja kaasutin sulaa. Paakko privaan pari kuvaa. heitä kokeeksi lähes alkuperäis säädöt suuttimiin ja mitä sul  seosruuvi auki..

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #31 : 04.04.2015, 17:56:00 »
Auto on nyt jarruremontissa niin ei pysty ottaan kuvia joten yritän kuvailla mahdollisimman epätarkasti: ajossa lämpimänä jotain vähän alle puolen välin ja jos lähtee kylmällä koneella liikkeelle ja ajaa tyyliin pari kilsaa niin mittari ei näytä vielä mitään mutta kun sammuttaa niin mittari näyttää jonkin ajan päästä että olisi vähän lämmennyt. Nyt on kaasarissa Misabin suosittelemat suuttimet ja seoksen ja tyhjäkäynnin nopeuden säätöruuvit on pari kierrosta auki. Jälkimmäinen saisi olla vain max 1,5 kierrosta ettei alipaine ennakko lähde mukaan joten nyt se on varmaan jonkin verran päin persettä. Laitoin yhden vielä huonommin toimineen weberin pesuun (sama ongelma pahempana + käynnistysvaikeudet) jos siitä vaikka saisi kalun mutta mä yritän vielä joku päivä säätää tota mikä on paikallaan jos vaikka onnistuisi.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #32 : 04.04.2015, 19:21:21 »
Guugleta weber carburetor problems or trouble shooting. Näyttääkö lämpömittari oikein laita piuhamaihin ja kato mitä näyttä .virrat päälle johto irti ja koneen  kylkeen.mites venttilivälykset onko ok ..

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #33 : 04.04.2015, 20:13:23 »
Oon jo aikalailla sisäistäny tuon weberin toiminnan ja tullu siihen tulokseen että kaasarissa on paskaa tai se jäätyy tai joku juttu on säädetty väärin. Venttiilivälykset ok ja aion tarkistaa kaikki säädöt joku päivä kunhan saan aikaseksi ja duetissa on muuten kapillaariputki lämpömittarille, en usko että se on siitä kiinni.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #34 : 04.04.2015, 20:49:39 »
Joo joskus tollanen weber vinokoneessa. Miltä näyttää kaasarissa kun käy.käykö  siirtymävaihees seokset alhaalla .noin 3000 kohdalla kun toinen kurkku aukee.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #35 : 05.04.2015, 15:51:33 »
Joo,eli ensiökurkun tyhjäkäyntisuutin on silloin oikean kokoinen kun seosruuvin(kiinni=laiha,auki=rikas) avautuma on 1-4 kierrosta kun kone käy parhaiten n.2,5 kierrosta on hyvä,eli periaatteessa jos ruuvin säätövara vaan riittää ei suutinta tartte vaihtaa mutta suutin on silloin suht oikean kokoinen jos käynti on paras ruuvin ollessa 2-3 kierrosta auki,kakkoskurkun tyhjäkäyntisuuttimella ei taas juurikaan ole kuin hetkellinen vaikutus seokseen kakkoskurkun avautumisvaiheessa nopeassa avautumisessa,eli jos kakkoskurkun auetessa ajossa tuntuu pikainen nykäys on tuota kakkoskurkun tyhjäkäyntiä isonnettava.Alle 3000rpm. tuo ensiöpuolen tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa paljon siihen asti myös ajossa jonka jälkeen seoksen määrää pääosin  ensiökurkun pääpiiri eli pääsuutin,seosputki ja lisäilma joista lisäilma vaikuttaa merkittävästi vasta oikein kovilla kierroksilla,seosputkia noihin on harvoin tarpeen vaihtaa,kakkoskurkun pääpiiri tulee sit mukaan kun se avautuu ;).Eli kun tyhjäkäyntisäätö on saatu kohdalleen niin seuraavana säädetään(koeajoin) ensiön pääpiiri(pääsuutin) sillain ettei toisio avaudu-sitten se toision tyhjäkäyntisuutin haetetaan sen kokoseksi ettei nykäse toision avautuessa-sitten toision pääpiiri kun toisiota avataan ja korkeiden kierrosten seoksen hienosäätö suoritetaan lisäilmasuuttimilla(iso=laiha,pieni=rikas,eli toisinpäin kuin pääsuuttimen vaikutus) ja tarvittaessa isonnetaan kiihdytyspumpun suutinta jos vielä edellämainittujen säätöjen jälkeen nyökähtää nopeassa kaasun painalluksessa.Näin oon minä ymmärtäny ja saanu pelaamaan ainakin omasta mielestä välttävästi ;)
Eli jos kaasari puhdas ja ei tulvi ja saa kumminkin tarpeeksi tavarata ja ei ihmeempiä ilmavuotoja(pieni n.1mm. välys läppäakseleissa ei vielä juuri haittaa) ja ensiö tyhjäkäynti n.55 ja toisio(toisiossa yleensä isompi kuin ensiössä) n.60-70 ja pääsuuttimet ja ilmat molemmissa kurkuissa n.140-150 ja ilmat n.160-180? ja ei toimi huonostikaan niin vikaa on kyllä jossain muualla kuin kaasarissa(sytytys,venttiilien tiiviys yms.) jäätämisestä varsinkaan näillä nyky viinabensoilla en kyllä usko olevan kyse,kun on noilla talvellakin ajettu ilman lämmintä imuilmaa ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #36 : 05.04.2015, 16:06:54 »
Niin unohtu että seossuhdemittari tuota säätöä tehdessä on tietty hyvä apu,korvalla ja perseelläkin pääsee kyllä hyvin lähelle totuutta jos kokemusta asiaan ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #37 : 06.04.2015, 17:33:21 »
Juuh elikkäs tuli vähän puuhailtua:

-123ignition sytkä on kampuran merkin mukaan säädetty ja ohjelmoidut 10 astetta tyhjäkäynti ja 32 max. ennakko
-Jakajan alipaineletku tarkistettu ettei vuoda
-Hioin hapettumat pois jakajankannesta ja pyörijästä
-Sytytystulppien kärkiväli 0.7mm
-Venttiilivälykset oli kohdallaan 0.45mm
-Bensanpaine hieman alle 0.2 bar ja ainetta tulee hyvin
-Bensanpinta weberin ohjeen mukaisesti eikä pitäisi tulvia
-Puhaltelin paineilmaa kaasarin reikiin ja putsasin kohokammion varmuuden vuoksi.
-Laitoin vitusti kierroksia ja levyllä tukin kaasarin kurkut mutta ei parantanu mitään.

Ruuvasin ensiöläpän kiinni ja sitten 1,5 kierrosta auki niin että jos tyhjäkäynnillä ottaa alipaineletkun pois niin ei vaikuta mitenkään. Seosruuvi 2 kierrosta auki toimii "parhaiten".
Kylmänä edelleen paska toiminta ja meinaa sammua koko ajan jos ei ryypytä. Kuumana toimii siedettävästi mutta ei kuitenkaan niinkuin pitäisi, tyhjäkäynti jotenkin epämääräinen ja kaasuun ei vastaa puhtaasti mutta toimii kyllä ihan ok ajossa. Jos vaikka ajaa nelosvaihteella mittarin mukaan 60km/h ja runttaa polkimen lattiaan niin hyytyy ja parin sekunnin kuluttua alkaa röpeltämään. Ei muuten paljoa lämpene toi kaasutin, hieman alle kädenlämpöinen kovan ajon jälkeen.

Mutta onneksi kunnon ryyppy auttaa aina ja varmaan tulee halvemmaksi viedä johonkin pajaan säädettäväksi tuo niin ei tarvi ostaa repullista suuttimia. Mulle riittää ny, kiitos kaikille.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #38 : 17.04.2015, 21:45:46 »
Ei pidä luovuttaa! Kokeile isompaa sytytysennakkoa. Mulla toimii parhaiten, kun perusennakko on 17-19 astetta/1500 rpm. (alipainesäätimen letku irroitettuna) Se on mm. B18B:n vakio asetus. 123ignition ohjekirja ehdottaa tuota kymmentä astetta, mutta ei sillä toiminut mullakaan. Oireet oli samat.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #39 : 18.04.2015, 13:53:59 »
Rupee kilisemään aika herkästi tuo kone isommalla ennakolla mutta voihan sitä kokeilla. Oon kyllä huomannut sen että toimii paremmin kun on alipaine-ennakko mukana tyhjäkäynnillä, tosin ampuu putkeen ja kaasariin siitä huolimatta kylmänä ja käynti paskaa ihan kuin olisi laihalla. Lähtee kuitenkin käyntiin kuin palmun alta kylmänäkin, ihme vehje. Meinasin vaihtaa kaasarin mutta voin ensiksi kokeilla tuota ennakon lisäämistä.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #40 : 18.04.2015, 21:05:26 »
Ei huvittanu vaihtaa kaasaria mutta räpläsin sytkää ja seoksia. Kun laittoi sytkää aikasemmalle ja seosta rikkaammalle niin kone alkoi heilua paljon enemmän tyhjäkäynnillä ja tietenkin nakutti ajaessa mutta ehkä hieman paremmin vastasi kaasuun. Laitoin sytkän takas 10 asteeseen ja sitten räpläsin kaasaria niin nopeus ruuvista 1 3/4 kierrosta ja seosta joku 2 1/4 kierrosta auki. Lämpimänä ihan ok mutta en sitten tiiä miten toimii kylmänä, varmaan ihan samanlainen kuin ennen. Olihan se kiva vakionopeudensäädin kun tyhjäkäynti 1500 kiekkaa.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #41 : 19.04.2015, 12:02:22 »
Kyllä ny rupee kuulostaa vähän venttaaliremontin tarpeelta(falskaavat) ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #42 : 19.04.2015, 13:22:31 »
Kansiremontti tehty 7000km sitten. Eihän tää nyt niinku kokoaikaa räjähtele ja pauku mutta kuitenkin välillä varsinkin jos kylmällä koneella polkasee, lämpösellä koneella jos ajaessa kierrättää ja nostaa kaasupolkimen silleen hitaasti niin vähän jotenkin epäröi tuo kone. Pakovenat ei ainakaan falskaa kun puhaltaa tasaseen putkesta, imuvenoista en tiiä. Aiemmassa kannessa oli pakoventtiilit uponneet ja varmaan palaneetkin kun rötkötti siihen malliin, mutta silloin ei muistaakseni ollut tuota kaasuun vastaamisongelmaa. Uudessa kannessa on isommat imukanavat joka on ainoa muutos. Tässä viime aikoina huomannu sellaisen että kun laittaa virrat päälle niin sähkönen pumppu huutaa jonkin aikaa ennenkuin ottaa paineet, ennen ei pumpannut kuin pari sekunttia niin haihtuukohan kaasarista vaan bensat vai vuotaako kun ei ainakaan auton alle vuoda mitään eikä bensa haise. Tankin huohotus ei taida oikein toimia kun kerää ali- ja ylipainetta riippuen olosuhteista mutta ei se ennenkään vaikuttanu käyntiin jos avaa tankin korkin. Auttaisko bensanpinnan korotus?

Tein yhden B20 koneen eri autoon jossa myös weberi joka toimi kesällä erittäin hienosti mutta syksyllä kylmällä koneella alkoi vittuilla samaan tapaan eli epämääränen käynti ja nykii ja sammuu mutta ei kuitenkaan ampunu putkeen tai kaasariin. Molemmissa muuten samat setit paitsi tilavuus ja venttiilikoot eri joten joku yhdistävä tekijä molemmissa täytyy olla, ainakin molempien kaasarit on purkuautoista napattuja eikä pesty tai mitään ennen kuin laitettiin kii.

Menee kyllä kaikki aika näiden romujen kanssa pelleilyyn. :buck2:

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #43 : 20.04.2015, 17:26:39 »
Jännältä kuulostaa jos kerran venapuolikin on kunnossa,bensan pinnan nostosta liika korkeelle ei oo hyötyä,ohjekorkeus piisaa.
Jos kaasari on puhdas ja suutinkoot ees sinnepäin kohillaan niin voiskohan vika olla syttypuolella?Onko kannen vaihdon yhteydessä myös puristukset noussu?Samat syttyvehkeet kuin vanhalla kannella?Liian heikko kipinäteho voi tuommoosia oireita myöskin aiheuttaa ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #44 : 20.04.2015, 20:22:11 »
Puristuksia tiputettiin noin 10,5:1 -> 10:1 ettei olisi niin nakutusherkkä ja yritin jotain parempaa virtausta saada palotilan muotoilulla, tulpan ympäriltä ylimääräiset metallipölyt pois. Samat uudet kipinävehkeet on ja ne toimii ihan hyvin koska alkuperäisillä ei enää lähteny käyntiin, uskoisin että vika on kaasarissa koska jos kone käy pitempään tyhjää lämpimällä koneella ja kaasuttaa nopeasti niin kone hikkaa, kun kierrokset tasaantuu ja kaasuttaa uudestaan niin nostaa kierrokset hieman paremmin.

Nyt on NGK B7HS tulpat koska ne on toiminu tähän mennessä parhaiten, BP6HS tulpilla nakutti ja hehkusytytti, B8HS tulpilla ei toiminu yhtään paremmin kuin B7HS. Onko sillä tulpan keskielektrodin pituudella mitään merkitystä? Alkuperäiset tulpat oli vissiin pidemmillä ja NGK lyhyemmällä mutta en usko että se siitä on kiinni. Kulkee kuitenkin nopeusmittarin tappiin hienosti niin en ymmärrä miksei käy kylmänä kunnolla tyhjää/toimi pienellä kaasulla, vissiin liian raju viritysaste B18 mosalle. ::) Nokka (k) on varmaan ihan ok kunnossa koska venttiilinsäätöruuvit on silmämääräisesti katsottuna saman verran ruuvattu. Samalla sylinterikannella ollut aiemminkin weberi ja vielä SU kaasarit, tosin oli isompi alakerta ja otti kiekkaa ihan normaalisti.

Käytiin just laittaan pyhimys tulille ja Solexit rupes rokkaa nyt isommilla tyhjäkäyntisuuttimilla, tosi kierrosherkkä. 8) Samat sytytystulpat ja muut sytkävehkeet niin en usko että on niistä kiinni.

Kuvia kannesta joka on nyt kiinni, onko viilattu päin sitä itseään? http://aijaa.com/a/Er0nmH

 

Carcom Oy  Ateho