Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Korjaamo ja yleistekniikka

Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet

(1/6) > >>

D5GT:
Vielä ei löytynyt keskustelua kierteistä ja parikymmentä vuotta kun viimeksi kierretappeihin on koskenut... Omilla hakusanoillakaan ei google löytänyt juurikaan viisautta.

Mulla on m14 x 100 runkoon kiinni hitsattu mutteri, joka taitaa olla 10.8 terästä - ton kierteet pitäisi kasvattaa M16 x 105 kokoon. Eli aiheuttaako toi materiaalin kovuus jotain vaateita työkaluille? Pitääkö vanhan kierteen rippeet porata pois / isontaa reikää johonkin kokoon ennen kuin kierretappia alkaa vääntämään.

Periaatteessa helppo homma, mutta.. vähintään uskon vahvistusta tarvitaan.

simojet:
kannattaa porata ,kierteen nousun verran pienemmallä poralla
M 16 ehkä 14,3 tai 14,5 pora, en muista nousua
varaa myös kunnon kierretappi ei mallia "halpahalli" niin tulee kunnon kierteet
 

Itsok:
Nyt kun kyseessä on jo kohtuullisen kova teräslaatu niin tarvitsee tehdä kierteytys ihan huolellisesti, jos halutaan hyvä lopputulos.

Onko käytössä penkkiporakone? M16 kierteelle täytyy ensin porata 14mm reikä. Ts. vanha kierre saattaa vähän jäädä näkyviin. Jos pääset tekemään tämän penkkiporakoneessa, niin kierteytys helpottuu huomattavasti.

Kierteytyksen alku on paljon helpompaa kun kierretappia käännettäessä pitää tapin ja vääntiön suorassa penkkiporakoneen karalla painaen. Karaan taitaa tarvita kyllä jonkun sortin piikkiä, että tapin päähän olevaan koloon voi painaa. Sitten vaan osakierroksia lastuten pikku hiljaa tarvittavaan syvyyteen asti. Käytä reilusti leikkausnestettä.

Jos ei ole penkkiä käytävissä, niin sitten käsi koneella reikä isommaksi ja varovasti alkuun vaan. Samalla pitäisi tietysti koittaa katsoa että lähtee suoraan. Jos M14 kierteestä jäi näkyviin vanhaa kierrettä, niin voi olla vaikea saada lähtemään kunnolla suoraan.

Ja kun kyseessä on 10.9 lujuusluokan teräs, niin suosiolla kunnon tappi eikä tosissaan millään marketti halppistapilla

Joku muu varmaan neuvoo kuinka kierteytys tehdään penkissä konetapilla, minulla ei ole siitä mitään kokemusta. Ja korjaa muutenkin ylläolevasta virheet, kun pariin vuoteen en ole kierteitä tarvinnut enemmälti tehdä.

Kaziganth:
DORMER kierretappien reiät.pdf on joskus netistä löytynyt kierretapille sopivien reikien kokotaulukko

D5GT:
Mulla ei ole "kunnollisia" välineitä ja vain käsivoimat on käytössä (kentäsahan korjaus maastossa). Taidan huomenna käydä ostamassa poranterän / kierretapin, sellaiset, joiden laadusta voi olla vähän varmempi kuin ton perintösetin, jonka alkuperästä ei ole tietoa.

Onko leikkuunesteellä enempää väliä, vai meneekö kaikki leikkuunesteeksi nimetyt (jälleen joku pullo pyörii kaapeissa, mutten muista tarkemmin mikä / mitä pitää sisällään).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta