Carcom Oy  Ateho

1st:n kotterot(*paalaukselta pelastettu V70 T5 '01* & Chevy '85 & V70 '01)

  • 188 Vastauksia
  • 59724 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #90 : 23.01.2016, 19:22:43 »
Ei tuo 400-sarjalaisten laatikon irroitus tosiaan mikään hankala ole. Nosturiakaan ei välttämättä tarvitse.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #91 : 24.01.2016, 09:59:14 »
Joo ei tuo kovin pahalta kuulosta ja aika hyvin siellä tilaakin näytti olevan ku eilen kattelin.
Kai se on sitten hommattava se laatikko jos se nyt osoittautuu samanlaiseksi(en oo nähnyt sitä, mutta kuulemma 400-sarjasta on peräisin). Onko noissa ollut useamman erimallin laatikoita?




Amazonista purin eileniltana etupään molemmin puolin





...juurikin sen takia koska sieltä löytyi vähän hitsattavaa vielä. Onneksi ovat helpoissa paikoissa :)





Joissain kuvissa oon nähnyt noissa jousen yläkupeissa ulkopuolen sivuissa sellaiset peltisiivut, mikähän tarkoitus niillä on, vai jätänkö ilman? Tossakin kun on sellaiset ollut, apparin puolella oli vielä vähän siitä jäljelläkin, mutta lähti hieman vääntelemällä irti ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #92 : 24.01.2016, 10:18:38 »
Joissain kuvissa oon nähnyt noissa jousen yläkupeissa ulkopuolen sivuissa sellaiset peltisiivut, mikähän tarkoitus niillä on, vai jätänkö ilman? Tossakin kun on sellaiset ollut, apparin puolella oli vielä vähän siitä jäljelläkin, mutta lähti hieman vääntelemällä irti ::)

Viisas ruotsalainen autonsuunnittelija on rakentanut sellaisen korroosionkeruupisteen. Ainakin mun on vaikeampi keksiä paikkaa missä mätä elää paremmin tuplapellin alla, kun tuo paikka kostuu varmasti.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #93 : 24.01.2016, 19:01:02 »
On noissa 400:satasissa ollut erilaisia laatikoita ja niissäkin eroja vain välityksissä, sekä turbomalleissa/paremmin varustelluissa sähköinen nopeusmittari. Keskenään ovat täysin vaihtokelpoisia, mutta nopeusmittari kannattaa katsoa että on samanlainen. Sähköisestä puuttuu vaijerinpyöritys kokonaan.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #94 : 24.01.2016, 20:14:55 »
Viisas ruotsalainen autonsuunnittelija on rakentanut sellaisen korroosionkeruupisteen. Ainakin mun on vaikeampi keksiä paikkaa missä mätä elää paremmin tuplapellin alla, kun tuo paikka kostuu varmasti.
Näinpä, itse en kyllä ees keksi sen kapean siivun tarkoitusta, eihän se sitä kuppia vahvista mitenkään edes? Ainut mikä tulee mieleen, että se ylätukivarren ulosjouston pohjauskumi vastaa siihen.

On muuten Amazoni tee-se-itse madaltajalle helppo kohde kun tossa mietin. Etupäässäkin kun ulosjoustoa lyhemmille jousille voinee rajoittaa helposti vaihtamalla pidemmän kumin juurikin sinne ylätukivarren alle ja takanakin kun on ne henkselit, mitä saa myös lyhennettyy tarvittaissa.

Tuo ei kuitenkaan tarkoita että olisin niin tekemässä ;)



On noissa 400:satasissa ollut erilaisia laatikoita ja niissäkin eroja vain välityksissä, sekä turbomalleissa/paremmin varustelluissa sähköinen nopeusmittari. Keskenään ovat täysin vaihtokelpoisia, mutta nopeusmittari kannattaa katsoa että on samanlainen. Sähköisestä puuttuu vaijerinpyöritys kokonaan.
Joo sen mittarivaijeri homman mietinki olevan ainakin yksi ero. Onkos noissa ollut hydraulista kytkintä missään mallissa?

Lienee joissain rellun malleissa myös samaa laatikkoa käytetty?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2016, 20:20:44 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #95 : 24.01.2016, 21:22:56 »
Ei noissa minun mielestäni hydraulikytkintä ole missään, turbossakin sama vaijerikytkin. Löytyi tuollainen sivu missä lueteltu myös nuo rellut missä sama laatikko.

http://hjkort.webs.com/transmissionoverview.htm

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #96 : 31.01.2016, 00:13:08 »
Ehdinpä keskittyä hieman tähänkin tänään.

Edestä apparinpuolelta sen jousen yläkupin sivun hitsasin kuntoon, sitten koputtelin samalta puolelta etupalkin pohjaa, kun kuskinpuolella ainakin se pohjapelti oli pehmeä..

No siitähän sai rälläkällä melko siivun ottaa tavaraa pois kun löytyi mätää sieltätäältä


Päädyinpä sitten siihen tulokseen että irrotan koko etupalkin, niin saa helpommin hitsattua ja samalla putsailtua/maalattua kokonaan.

Tein tällaisen hienon palkin, että saa koneen kannatukselle etureunasta. Kaikki osat on ruuvattu toisiinsa usealla n.100mm ruuveilla. Pitäisi kestää vaikka koko koneen paino :D


Hienosti nousi koneen etureuna 4tn kuormaliinalla, hyvä ettei kumeineen noussut kun en vielä niistä pultteja ollut aukonut  ;D

Etupalkin jätin parin pultin varaan löysästi roikkumaan ja jätin homman sitten siihen kun en jarrupääsylinteriltä jakoblokille(joka on kiinni palkissa) tulevia jarruputkia saanut auki, pyöri putki nipan mukana. Lämmitellään niitä joku päivä ja koitetaan sitten uusiksi :)
« Viimeksi muokattu: 31.01.2016, 00:18:23 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #97 : 01.02.2016, 21:31:35 »
Sieltäpä se akseli tipahti :)


Pääsee putsailemaan ja hitsailemaan kunnolla, ei tarvitse taas lattialla maaten tehä.

Tässä samalla pitääkin sitten vaihtaa ehjä öljypohja. Tosta paikallaan olevasta on varmaan propun kierteet joskus korkannut, kun siihen on hitsattu normaali mutteri päälle. Hitsisaumojen päällä oli jotain sikamassan näköistä kittiä ja kun ne silloin auton oston jälkeen revin pois, alkoi hitsisaumojen välistä tihkumaan öljyä. Mulla ehjä pohja jo odottaa tallin nurkassa putsailua/maalailua/asennusta :)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #98 : 01.02.2016, 21:47:34 »
Samalla pääsee putsailemaan öljypumpun imusihdin..
Volvo PV&Duett

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #99 : 04.02.2016, 23:41:12 »
Samalla pääsee putsailemaan öljypumpun imusihdin..
Joo niin ois meininki. Tää meinaa lämmettyään sytyttää aika herkästi öljynpainevaloa kun tyhjäkäynti on pienellä, sammuu toki kun vähänkään antaa kierrosta.
Ajattelin öljynpainemittarin asennella niin näkee onko siellä oikeasti paineet vähissä vai mikä. Konetta en kyllä tähän hätään enää ala aukoa kun edelleen tavoitteena on nyt tuleva kevät ::)



Tänään taas laulatin rälläkkää teräsharjan kera. Onneksi purin tuon akselin kun sieltä löytyi enemmänkin hitsattavaa palkin alareunasta, muutakin kuin tuo pohjapelti


V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #100 : 05.02.2016, 22:25:19 »
Kyllähän tää kieltämättä vähän lohduttoman näköinen on :D


Muutenhan tuo ei olis kun silpoa vaan vanhaa pois ja uutta tilalle, mutta omat haasteensa tuo nuo alatukivarsien läpiviennit.

Ajatuksena oli tossa allaolevassa kuvassa näkyvät läpivientien vahvisteet hitsata yläreunastaan kiinni palkkiin(nythän ne ovat vain pistehitseillä) jospa ne sitten pysyisivät omilla paikoillaan kun alapuolelta poistetaan vielä ruosteista tavaraa.

V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #101 : 06.02.2016, 23:26:07 »
Tänään hitsasin nuo vahvikelaput palkkiin, jospa nyt uskaltais ympäriltä ottaa tavaraa pois vielä ilman että tukivarsien kiinnityspaikat muuttuu ::)




Melkolailla on ruoste ohentanut peltiä tästä..


Mietin sitten vielä, että oisko mitään etua hitsata pellistä allaolevan kuvan tyyliset vahvikkeet akseliputkiin. Antaisko nuo mitään lisätukea kun tuo materiaalivahvuus on ohentunut sisäpuolen ruostumisen takia

V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #102 : 07.02.2016, 01:29:38 »
Itse laittaisin, antoi tai ei. Mietin kuvaa katsoessani myös semmoista, että kerran sinulla on palkki auki, niin hitsaisi noihin akseliputkiin ristiin toisiinsa jonkunlaiset yhdystangot tonne palkin sisään ??? Estäisi se mutkapaine-tilanteessa varmaan pikkusen palkin elämistä :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #103 : 07.02.2016, 07:22:28 »
Itse laittaisin, antoi tai ei. Mietin kuvaa katsoessani myös semmoista, että kerran sinulla on palkki auki, niin hitsaisi noihin akseliputkiin ristiin toisiinsa jonkunlaiset yhdystangot tonne palkin sisään ??? Estäisi se mutkapaine-tilanteessa varmaan pikkusen palkin elämistä :idiot2:

Hyvä idea! Mie nimittäin mietin eilen että laittais harjateräksestä tai ohkasesta putkesta pari suoraa tankoa putkien väliin, mutta ristikkäinhän ne parhaiten tukee. Pitääpä tutkia millaista rautatavaraa löytyy oman varaston perukoilta ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89)
« Vastaus #104 : 09.02.2016, 01:17:09 »
Tällainen turha päivitys iltavuoron jälkeen. Lauantaina kävin hakemassa nelisatkuun "uuden" laatikon, joka on '90 460:stä peräisin.

Kyllä siinä selvästi vähemmän on päittäisvälystä tuossa oikeanpuoleisessa vetoakselissa, eikä näyttäisi vuotaneen stefan juuresta. Hankala toki sanoa vuodoista kun siellä ei tietenkään öljyä juurikaan ole sisällä, ruuvataan kiinni ja katotaan valuuko ::)


En tiiä pitäskö tämä vaihtaa autokatoksessa kun ei tämän kylmemmät kelitkään ole niin sais takaisin ajoon, tuo ama kun on nyt palasina tallissa eikä varmaan ihan lähiaikoina sieltä rullaa pois :D
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

 

RallyBaron  Samppasport