Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: bensalenkkari - 30.11.2012, 20:06:44

Otsikko: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: bensalenkkari - 30.11.2012, 20:06:44
Auto on S60, 2.4 bensa 170hv. vm2001 ajettu 220tkm

Ongelmana moottorin suuri öljynkulutus,öljyä menee tavalla tai toisella 3 sylinteriin---> Tulppa menee öljykarstasta tukkoon noin 2-5tkm jälkeen ja sytyttää pakokaasunpuhdistus vikavalon kojetauluun. Muut tulpat kestää ja on hyvän väriset jne. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu lievää naputusta/säksätystä,häviää tosin n.10sek jälkeen kokonaan.

Voisiko huohotusjärjestelmä tehdä tälläista,kummastuttaa vaan kun ainoastaan ton yhden sylinterin kans on tätä ongelmaa. Vai onko moottorissa vikaa männänrenkaissa,sylinterissä,venttiilinvarren kumit..?


Otsikko: Vs: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: Teutori - 01.12.2012, 00:51:51
Auto on S60, 2.4 bensa 170hv. vm2001 ajettu 220tkm

Ongelmana moottorin suuri öljynkulutus,öljyä menee tavalla tai toisella 3 sylinteriin---> Tulppa menee öljykarstasta tukkoon noin 2-5tkm jälkeen ja sytyttää pakokaasunpuhdistus vikavalon kojetauluun. Muut tulpat kestää ja on hyvän väriset jne. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu lievää naputusta/säksätystä,häviää tosin n.10sek jälkeen kokonaan.

Voisiko huohotusjärjestelmä tehdä tälläista,kummastuttaa vaan kun ainoastaan ton yhden sylinterin kans on tätä ongelmaa. Vai onko moottorissa vikaa männänrenkaissa,sylinterissä,venttiilinvarren kumit..?
Kyllähän se valitettavasti on sellainen juttu, että esittämässäsi tapauksessa kääntyisin tuon 3:s sylinterin männän puoleen, vaikka niin, että mittaisin puristukset kaikista sylintereistä.
Huohotin järjestelmä tuota ei mielestäni tee.
Otsikko: Vs: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: mara h - 01.12.2012, 09:49:17
Naputus kuuluu varmaan venttiilin nostajasta,ohivuoto mittaus näkee mistä se vuotaa
Otsikko: Vs: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: Iso Ile - 01.12.2012, 17:24:23
En tiedä onko tällä mitään tekemistä tän vian kanssa mutta kasipätkissä oli niin sanottu tyyppivika tää "säksätys" joka loppui hetken päästä käynnistyksestä. Mulla oli myös tämä vika omassa kasipätkässä. Vika oli (meneeköhän tää nyt oikeen) venttiilin varren ohjureiden kumit. Sanoivat että kun kumit kuluu niin öljyt laskee alakertaan ja kun kone käynnistetään niin kestää hetken kun nousee takaisin ylös. ::)
Otsikko: Vs: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: mara h - 02.12.2012, 10:35:50
Niin se säksätys lakkaa kun öljynpaineet nousee ja hudrauliset venttiilin nostajat tasaa välykset,mutta jos ei lakkaa niin nostaja tai nokka-akseli on viallinen,no alakerralla tarkotetaan yleensä kampikammiota,eli siis jos venttili varren kumit ovat kuluneet niin nokille tuleva voiteluöljy pääsee venttiilin vartta pitkin valumaan palotilaan ja karstottaa venttiilit tulpan ja männänpään,aiheuttaa aikanaan männänrekaiden jumin joka vielä lisää tuskaa ainakin perässä ajaville,siis savutus ja silmiä kirvelevä katku :sundaydriver:
Otsikko: Vs: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: bensalenkkari - 02.12.2012, 17:19:39
Olen huomannut että pakkasella ääntä ei kuulu kuin erittäin hiljaa jos ollenkaan,eli öljyn jäykkyys vaikuttaa huomattavasti ääneen. Näissähän on kovat nostajat,jos en väärin muista..?  :o
Otsikko: Vs: Huohotin ongelma?
Kirjoitti: Teutori - 02.12.2012, 18:27:34
Niin se säksätys lakkaa kun öljynpaineet nousee ja hudrauliset venttiilin nostajat tasaa välykset,
Ei ole hydraulisia nostimia tuossa aloittajan autossa, vaan kupit, eli on nk.palasäädöllä nuo venttiilit.