Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: peculiar - 23.05.2011, 15:47:32

Otsikko: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 23.05.2011, 15:47:32
Olen tapellut Volvon abs-oireiden kanssa jo jonkin aikaa, eikä selvyyttä asiaan tunnu oikeen löytyvän. Eli ABS-valo syttyy aina satunnaisesti kesken ajon ja pudottaa abs:n pois pelistä, mutta jarrut toimii muuten. Abs-valo myös sammuu suht. satunnaisesti kun auton sammuttaa ja lähtee ajeleen ja kun vauhtia 21km/h se tekee ilmeisesti jonkilaisen pikadiagnoosin abs:sta ja valo monesti sammuukin. Vikakoodit merkkiliikkeestä 314+324 jotka viittaa takapään abs-antureihin, mutta ne tuntuvat olevan täysissä voimissaan. Nyt on tehty seuraavat toimenpiteet ja oireet jatkuvat:

Vikakoodien luku+nollaus
ABS-kehien putsaus/tarkastus
ABS-antureiden putsaus/tarkastus
Jarrujen huolto/tarkastus
ABS-antureiden liitosten ja johtojen mittaus/tarkastus
Jarrunesteet OK jne.

Vika tuntuisi nyt olevan siellä ohjausyksikössä jota tässä olenkin ikäänkuin pois sulkemalla muut viat hakenutkin. Nyt sitten pitäisi saada apua ABS-yksikön tinaukseen/putsaukseen, sekä infoa kannattaako hankkia tarvikkeena vai viedä vaan kylmästi merkkihuoltoon ja ostaa se kallis boksi. Jotkin firmat ja jopa yksityiset tyypitkin tekevät noita tinauksia. Jos jollain nimeenomaan Oulun alueella ois tarjota vinkkiä tai apua se olisi tervetullutta.
P.S. Antaako armelias katsastusmies/nainen leimaa autoon jos ABS herjaa tai ei pelaa?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 23.05.2011, 17:56:05
Kyllä katsatuksessa pitää kaikki ok.Valo ei saa palaa.Sanoit että nopeus nousee yli 21 km/h niin sammuu se on sellainen itse diaksnoosi jonka Volvo tekee että kaikki on kunnossa jolloin valo samuu .
3-1-4 oikean takapyörän nopeustunnistin katkos tai oikosulku
3-2-4 oikean takapyörän nopessingaali yli 40km/h nopeudessa epänormaali.

Olethan putsannut sen jarrupolkinen asentotunnistimen se on siinä jarrutehostimen etupinnassa on sellainen  sähköliitin jossa on painettava rautalanka lukitus muista irrottaa - kaapeli akusta ennen irrotusta ja annaa olla sen 15 minuutia irrallaan siinä ajssa putsaa sen liittimen kaikesta töhnästä..
Korjaamolla jos antaa vikakoodia vaihdetaan anturi kun vika voi olla ajoittanen mikä teilläkin on?
ABS boksin korjausvinkki http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Jantunen - 23.05.2011, 20:57:14
Jos et itse ala korjaamaan sitä ohjainyksikköä, niin voithan mahdollisesti tulla poikkemaan Keminmaassa.  ;)

www.sercap.fi
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 23.05.2011, 22:16:08
Kiitos vihjeistä. Tuo asennontunnistin onkin tutkimatta, jospa vika olisikin siinä. Sitten tähän liittyykin jo toinen ongelma, nimittäin akun irrottaminen. Mulla on autossa varashälytin ja kaukosäätimet mykkänä, eikä akku todennäköisesti kestä ottaa irti vaan hälytin alkaa huutaa. Jotain toivoa ilmeisesti on avaimellakin saada se hiljaseksi, mutta alkaakos se huutaman vaikka hälytintä ei kytketä päälle. (en siis ilman toimivaa kaukoa sitä voi kytkeä päälle) Merkkiliikkeestä jo kysyinkin, onko se akku varmennettu ja ne sanoi, että ei voi päällisin puolin olla varma, vaan pitäisi alkaa purkaan jotain roinaa edestä, että asiaan saisi varmuden. Uusien kaukojen hankinta/ohjelmointi on sen verran hintavaa, että koitan elää ilman, vaikka pitäähän se akku saada joskus irtikin.  ;D
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 23.05.2011, 22:27:14
Ei mee hälyt päälle akun irroituksesta, ainakaan tuossa omassa 99 mallisessa.

Siitä torvesta kyllä pitäis toopemmankin nähdä, että onko se akkuvarmennettu, sehän on siinä tulipellissä koneen yläpuolella, eikä siinä mitään edessä ole. Jos se näyttää normaalilta ohkaiselta töötältä, niin ei ole akkua ja jos vähän isompi mokkula, niin sitten akkuvarmennettu.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 24.05.2011, 08:37:32
Totta akku vain irti ei ne hälyttymet huuda  ne akulla varmistetetut hälyt on tuoreempien Volvojen riesa.Ja jos pelkäät niin nappase se torvessa oleva virtajohto pois on sitten tupla varmistettu.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 24.05.2011, 08:47:11
Totta akku vain irti ei ne hälyttymet huuda  ne akulla varmistetetut hälyt on tuoreempien Volvojen riesa.Ja jos pelkäät niin nappase se torvessa oleva virtajohto pois on sitten tupla varmistettu.

On niitä akkuvarmennettuja myös tämän ikäisissäkin.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 24.05.2011, 08:52:39
Ajattelin vain kun tuo  vanhemman Volvon hälytysjärjetelmä toimii auton omalla akullaa .Mutta aina oppii uutta
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 24.05.2011, 08:59:50
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=56866

Tuossa kyseessä 1997 S70
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 24.05.2011, 12:58:05
Juu, pikaisella tutkimisella ei torvea tai muuta löytynyt, eli pitääpä alkaa purkamaan siitä niitä katteita auki ja tutkia mitä sieltä löytyykään. Tuohon alkuperäiseen vaivaan liittyen, jotenkin on sellanen tunne, että tuon asennon tunnistimen putsaus/perkkaus vie vaivan mennessään. Odotukset ovat ainakin korkealla, jokohan saisi rauhan..?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 24.05.2011, 15:00:50
Juu, pikaisella tutkimisella ei torvea tai muuta löytynyt, eli pitääpä alkaa purkamaan siitä niitä katteita auki ja tutkia mitä sieltä löytyykään. Tuohon alkuperäiseen vaivaan liittyen, jotenkin on sellanen tunne, että tuon asennon tunnistimen putsaus/perkkaus vie vaivan mennessään. Odotukset ovat ainakin korkealla, jokohan saisi rauhan..?

En sitten tiedä missä se on, mutta 80:ssä se on tuolla:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=17479
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 24.05.2011, 19:40:37
Nyt on sitten jarrupolkimen asennon tunnistinta irroteltu ja putsailtu. Voi olla mielikuvitusta, mutta vaikuttaa niin kuin jotain auttais. Tosin vaiva ei poistunut, mutta jotenkin tuntu, että vaivais nyt vähemmän. Mene ja tiedä.

Tarkennetaanpas tuosta vielä sen verran, että valo syttyy siis myös paikallaan ollessa, ja usein juuri silloin. Nytkin kävin putsaksen jälkeen ajeleen ja sytty kerran tai pari, sammutin auton ja lähdin taas ja valo sammui joka kerta, kun aiemmin oli satunnaisempaa. Kun tuossa kotopihalla sitten annoin auton käydä ja katoin syttyykö se vielä niin ilman muuta se syttyi jälleen. Hankalaa on elämä sähkövikaisella. :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Ribbe - 25.05.2011, 09:01:36
Mitä vikakoodia sulla antaa kun sytyttää valon? Jos koodi viittaa antureihin niin silloin polkimen tunnistimessa ei varmasti ole vika.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 25.05.2011, 09:17:59
Juu se olikin tuossa hieman ylempänä ketjussa eli vikakoodit seuraavanlaiset:
314+324
Anturit vaikuuttaa päällisin puolin sekä yleismittarin kanssa tutkittuna olevan täysin toimivat, samoin jarrut muuten. Vaihtoehdot lienee sitten se ohjainboksi tai juuri tuo asennon tunnistin. Vian kuvauksesta puuttui vielä se, että joskus (tosin harvemmin) jarrua painettaessa ABS "turahtaa" ja sen jälkeen jarrupoljin sekunnin murto-osan veltto, sitten valo syttyy ja ABS ulkona pelistä ja jarrut toimivat hyvin mutta menevät lukkoon tietysti.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 25.05.2011, 09:38:39
Tuossa arkistossa oli tälläinen linkki http://grahik.dy.fi/~jlankila/1995/anti%20lock%20brake%20system%20and%20traction%20control.pdf

Kun mittailit noita antureita mitä se vastusarvot oli.Oliko samat molemilla taka-akselilla eikös ne liiku siinä 800-1400 ohmin välissä.Kerro kun kerkiät konee viereen
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 25.05.2011, 12:14:06
Nyt en ulkoa muista millasia ne lukemat oli varmuudella, mutta jotenkin tuntuu, että siinä 1,2kohmia mutta joka tapauksessa samat lukemat molemmissa. Antoi myös jännitteellisiä viittauksia kun renkaita pyöritteli ja molemmissa samantapaiset lukemat. Jotenkin juuri tuon mittailun ja muun tutkimisen jälkeen tuntuu, että vika ei voisi olla antureissa vaan jossain muualla. Kaikkien näiden operaatioiden jälkeen kuitenkin vaikuttaa, että tuon asennontunnistimen kanssa leikkiminen on tuottanut eniten tulosta. Ongelma ei ole ratkennut, mutta useammin sammuu valo siinä 20kmh pikadiagnoosin aikana kun tuota tunnistinta ränkkäsin. Otan vielä perusteellisempaan työstöön kun eilen yllätti tajuton ukkospuuska hommat.
ABS-boksi on siis vielä toistaiseksi täysin tutkimatta ja ajattelinkin käydä kaiken mahdollisen läpi ennen sitä. Vaikuttaa, että uudelleentinausoperaatio on semi-hankala ja uusi boksi aika kallis. Jos ei nyt ala selviämään lähipäivinä niin on todennäköistä, että revin sen boksin sieltä ja vien tinaukseen taikka sitten käytän liikkeessä.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 25.05.2011, 12:23:51
Tuo vikakoodikin ilmoittaa katkosta jolloin se jännite ei menee sinne boksiin säännölisesti.Oletko tarkistanut ne boksin liittimet ja muun ulkoisen jutut ettei missään ole nirhaumaa hapettumaa joka tekee sen että tieto ei liiku niin kuin pitäsi.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 25.05.2011, 12:36:16
Kuten sanoin, eilen vähän vesade yllätti. Tänään käyn läpi kaikki liittimet ym. katkosten ja muiden varalta. Ilmoittelen taas mitä löysin/löysinkö mitään. Välikiitos paikallaan monesta hyvästä vinkistä tähän mennessä :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 25.05.2011, 12:39:42
Moi ota sellainen työvoitto tuosta ABS ja toivotaan vähän kuivempija kelejä.
Vanha intiaanisanonta kertoo että Volvomiehet auttaa pulassa olevaa autoilijaa kykynsä mukaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 25.05.2011, 12:41:42
ABS-boksi on siis vielä toistaiseksi täysin tutkimatta ja ajattelinkin käydä kaiken mahdollisen läpi ennen sitä. Vaikuttaa, että uudelleentinausoperaatio on semi-hankala ja uusi boksi aika kallis. Jos ei nyt ala selviämään lähipäivinä niin on todennäköistä, että revin sen boksin sieltä ja vien tinaukseen taikka sitten käytän liikkeessä.

Boksin tinaus on kyllä loppuviimeksi aika helppo operaatio. En silti suosittele, jos ei ole aikaisempaa juottamiskokemusta ja taitoa.

Veikkaan, että vika kuitenkin on siellä boksissa.
Se antaa sitten vikakoodeja mitä sattuu, koska tinaukset ei ole kunnossa ja tuo satunnainen toimimattomuus/toimiminen viittaa juurikin siihen.

Uusia bokseja saa sitten myös Motonetistä karvan alle 400€:lla.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 25.05.2011, 12:56:55
Boksien hintaa olen tässä iteskin tutkaillut mutta tällä hetkellä kallistumassa uudellen tinaukseen sikäli se nyt viallinen on se laatikko. Tuntuu, että Oulussa olisi aika liuta yrityksiä missä moisen tinauksen voisi teettää kohtuu hintaan jopa takuulla, että tuskin alan itse sitä juottamaan. Hyvät ohjeet kuvineen tosin löytyy kivasti netistä.
Tänään eletään siinä mielessä hurjia aikoja, että tempaisen tuossa illan puolella sen akun - kaapelin irti silläkin uhalla, että häytin alkaa vonkumaan. En nimittäin onnistunut löytämään sitä sieltä konehuoneesta, ilmeisen hyvin ovat onnistuneet piilottamaan sen todennäköiseti sen muovikatteen alle jonnekin. Rohkea rokan syö ja selviääpähän samalla onko akkuvarmennettu vaiko ei. Tuotakin vielä mietin, että eihän hälytin ole varsinaisesti päällä koska mulla ei sitä toimivaa kaukoa ole. Noinkohan tuo alkaa joka tapauksessa huutamaan? Luulen, että jos huutaa niin saan sen sitten kuitenkin toivon mukaan avaimella virtalukosta hiljenemään. Tuohonkin asiaan tosin olisi kiva saada varmuus, ettei mene kaikki hyvät naapurisuhteet nollaan. Volvon manuaali sanoo tuohon kivasti että, "Joissain malleissa hälytin voidaan sammuttaa avaimella, joissain tarvitaan toimiva kaukosäädin.". :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 26.05.2011, 19:59:24
Juu, kyllä se on nyt niin, että se asennontunnistimen ja kaikkien muidenkin liittimien ym sähkökojeiden putsaus vaikuttaa ihan selvästi. Pari kertaa on vielä valo pilkahtanut, mutta on sammunut joka kerta siinä 21kmh pikatestissä. Jospa tämä nyt tästä selviäis sähkö vikana jostain muualta kuink ABS-boksista. Niin ja sprayta laittelin vähän sinne sun tänne sähkölaitteisiin niin alko sumaritkin palamaan, vaikka luulin että oli polttimot vaan pimeet. :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 26.05.2011, 20:01:07
Teen vielä perusteellisemman putsauksen tässä vkl aikana. Näytti akun kengätkin olevat sen verta saastaset, että varmasti jo vaikuttaa omalta osaltaan virran jakeluun.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Ribbe - 27.05.2011, 11:46:40
Juu se olikin tuossa hieman ylempänä ketjussa eli vikakoodit seuraavanlaiset:
314+324
Anturit vaikuuttaa päällisin puolin sekä yleismittarin kanssa tutkittuna olevan täysin toimivat, samoin jarrut muuten. Vaihtoehdot lienee sitten se ohjainboksi tai juuri tuo asennon tunnistin. Vian kuvauksesta puuttui vielä se, että joskus (tosin harvemmin) jarrua painettaessa ABS "turahtaa" ja sen jälkeen jarrupoljin sekunnin murto-osan veltto, sitten valo syttyy ja ABS ulkona pelistä ja jarrut toimivat hyvin mutta menevät lukkoon tietysti.
Nuo sinun oireet kuulostavat just samoilta kuin itsellä kun boksissa oli tinaukset rikki.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Ribbe - 27.05.2011, 11:49:37
Juu, kyllä se on nyt niin, että se asennontunnistimen ja kaikkien muidenkin liittimien ym sähkökojeiden putsaus vaikuttaa ihan selvästi. Pari kertaa on vielä valo pilkahtanut, mutta on sammunut joka kerta siinä 21kmh pikatestissä. Jospa tämä nyt tästä selviäis sähkö vikana jostain muualta kuink ABS-boksista. Niin ja sprayta laittelin vähän sinne sun tänne sähkölaitteisiin niin alko sumaritkin palamaan, vaikka luulin että oli polttimot vaan pimeet. :)
Teen vielä perusteellisemman putsauksen tässä vkl aikana. Näytti akun kengätkin olevat sen verta saastaset, että varmasti jo vaikuttaa omalta osaltaan virran jakeluun.
Kannattaa oikeasti se boksi korjauttaa, turhaan kulutat aikaa akkujen ja muiden kanssa. Tuo takaoikea vika tulee sen takia kun sen johdot on ulommaisessa kulmassa siinä isossa liittimessa. Mitä itse tappelin tämän kanssa 6 vuotta sitten niin jenkkifoorumeilla kaikki oikea taka vikakoodit johtui tinauksista. Varsinkin satunnaiset semmoiset.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 27.05.2011, 11:57:07
Kannattaa oikeasti se boksi korjauttaa, turhaan kulutat aikaa akkujen ja muiden kanssa. Tuo takaoikea vika tulee sen takia kun sen johdot on ulommaisessa kulmassa siinä isossa liittimessa. Mitä itse tappelin tämän kanssa 6 vuotta sitten niin jenkkifoorumeilla kaikki oikea taka vikakoodit johtui tinauksista. Varsinkin satunnaiset semmoiset.

Samaa mieltä, boksi rempaan vaan, se on kyllä tosi yleinen vika tämän ikäisissä.
Saman johtopäätökseen voi päätyä, jos etsiskelee ABS-boksivikajuttuja vaikka museon puolelta, on niitä aikas monta tapausta.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 27.05.2011, 12:11:03
No nyt sitten vaikuttaa, että liittimien ym. putsailu ehdottomasti siis vaikutti ja valo syttyy huomattavasti harvemmin tai ei ollenkaan. Jos nyt sitten boksi on kuitenkin se vian aiheuttaja niin kai se sitten on vaan sattumaa? Jotenkin vaan tuntuu kaikki asiaa koskevat artikkelit luettuani, että se ei kuitenkaan olisi väkisillä tuo boksi, vaan sinne tuleva tieto olisi vajaata tai virheellistä. Toki boksin huolto/tinaus asian sitten vasta varmistaa, mutta koitan tosiaan nyt tutkia kaiken ennen sitä.

Voi olla, että olen väärillä jäljillä, mutta jos boksin tinaus olisi kehno, ei se polkimen asennontunnistimen ronklaus ja puhdistaminen vaikuttais valon syttymiseen mitenkään. Ja periaatteessa voisi ajatella, että boksi juuri toimisi oikeen jos sinne tulee tieto virheestä niin se siitä kaiketi ilmoittaa valon sytyttämisellä? Asia varmasti ratkeaa lähiaikoina mutta kivahan näistä on kirjotella ja keskustella. Veikkaan, että kaikki mahdolliset viat ovat tulleet esille joko tässä ketjussa tai jossain muussa mitä olen lukenut/kirjoittanut.
Ainoat mielestäni varmasti toimivat osat ovat ABS-anturit ja niiden piuhat takapenkin alle tulevaan liittimeen saakka, siitä eteenpäin kaikki mahdollista.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 27.05.2011, 12:20:19
Boksin huonoihin tinauksiin vaikuttaa lämpötila ja tärinä. Voi olla, että pitkiäkin aikoja tuo toimii hienosti, mutta yksi sopiva täräys tai lämpölaajeneminen saa katkoksen esiin.

Mene vaikka ajelemaan mukulakivikadulle, siellä se vika omassanikin alkoi esiintyä.

Muistaakseni tossa omassani oli pakkaksella enemmän ongelmia.

Mikäli autoosi ei ole vielä tähän mennessä ABS-boksia uusittu, pidän erittäin todennäköisenä, että sen rikkoontuminen tulee vielä ennemmin tai myöhemmin eteen. Kyllä näitä on nähty.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Ribbe - 27.05.2011, 19:34:53
No nyt sitten vaikuttaa, että liittimien ym. putsailu ehdottomasti siis vaikutti ja valo syttyy huomattavasti harvemmin tai ei ollenkaan. Jos nyt sitten boksi on kuitenkin se vian aiheuttaja niin kai se sitten on vaan sattumaa? Jotenkin vaan tuntuu kaikki asiaa koskevat artikkelit luettuani, että se ei kuitenkaan olisi väkisillä tuo boksi, vaan sinne tuleva tieto olisi vajaata tai virheellistä. Toki boksin huolto/tinaus asian sitten vasta varmistaa, mutta koitan tosiaan nyt tutkia kaiken ennen sitä.

Voi olla, että olen väärillä jäljillä, mutta jos boksin tinaus olisi kehno, ei se polkimen asennontunnistimen ronklaus ja puhdistaminen vaikuttais valon syttymiseen mitenkään. Ja periaatteessa voisi ajatella, että boksi juuri toimisi oikeen jos sinne tulee tieto virheestä niin se siitä kaiketi ilmoittaa valon sytyttämisellä? Asia varmasti ratkeaa lähiaikoina mutta kivahan näistä on kirjotella ja keskustella. Veikkaan, että kaikki mahdolliset viat ovat tulleet esille joko tässä ketjussa tai jossain muussa mitä olen lukenut/kirjoittanut.
Ainoat mielestäni varmasti toimivat osat ovat ABS-anturit ja niiden piuhat takapenkin alle tulevaan liittimeen saakka, siitä eteenpäin kaikki mahdollista.
Liittimien ronklaus vaikuttaa sen takia kun liittimen vastakappaleet on juurikin ne osat mitkä pitää tinata uusiksi. Polkimen asentotunnistin ei varmasti aiheuta katkosta anturinsignaaliin.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Nercs - 01.06.2011, 08:45:56
Kun muistaa että se sähköjännite on tasainen ja riittävä kun sillä sähkövoimalla ne anturit toimii.
Muuten mitäs tänne kuuluu onko vika poissa vai vielläkö se silloin tällöin kiusaa Volvomiehen elämää.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 01.06.2011, 09:17:25
Valitettavasti vielä hieman vaivailee kun en oo yksinkertaisesti ehtinyt kattoon loppuun. Pitää kuitenkin laittaa lisää sähkösprayta ja hakea leima autoon niin saa peliaikaa :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Jani78 - 24.07.2011, 10:23:21
Olisiko oulun seudulla ketään kuka olisi tinannu noita absbokseja? olisi kaksi boksia molemmissa jää absvalo palamaan ja toisessa ei pelaa myöskään nopeusmittari... jos jollain olisi kiinnostusta tinata edes toinen noista bokseista niin ottaisitko yhteyttä 045-3166693
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.07.2011, 10:37:38
Tuossa (http://www.sercap.fi/) on yhdistyksen yhteistyökumppanin kotisivut. Postissahan nuo boxit kulkee helposti. Lisää juttua Sercapista (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=545.0)  ;)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: jassukata - 24.07.2011, 11:04:45
Ja varmaan kaikki radio/tv huollot suorittaa kolvauksen, itsellä maksoi 5 euroo Heinolalaisessa huollossa kun vein valmiiksi avattuna. Eikä silmällä huomannut että missä huonontunut juotos oli mutta kun kaikki kohdat kävi varmuudeksi läpi niin ei ole tullut ABS vikoja enään. :hello:
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Timovaan - 24.07.2011, 12:34:49
Tuossa olisi kuva omasta boksista ennen tinausta.

(http://i104.photobucket.com/albums/m198/wptimppa/DSC01280.jpg)

Joku ympyröi museon puolella minulle tinattavat kohdat, ja tinaus maksoi tv-huoltoliikkeessä jotain 10€ :2funny:

Volvolla myytiin minulle uutta boksia tuolloin noin 580€ hintaan.

Toimi itselläni hienosti auton vaihtoon asti ;)

Edit: Tässä olisi ne tinaukset, jotka minulle neuvottiin ( Taitaa vaan olla yksilöllistä )

(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/tinattavat.jpg)

Löysin museosta :)

Ja tuossa vielä yksi LINKKI (http://www.freewebs.com/dacvolvo/absrepair.htm)

Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Jani78 - 24.07.2011, 12:51:36
 En minä sillä mutta huomenna olisi viimeinen päivä leimata tuo...
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Timovaan - 24.07.2011, 13:00:08
En minä sillä mutta huomenna olisi viimeinen päivä leimata tuo...

Oletko kokeillut tämmöisiä  http://www.huoltotalo.com/  tai http://www.ouluntestikuva.fi/
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 02.08.2011, 21:56:45
Noniin. ABS viimein kondiksessa, Sercapin kautta ja tinaukset kuntoon niin jovain pelailee. Seuraava vaiva onkin sitten päästöt. Tyhjäkäynnillä ok, kierroksilla hieman yli sallitun. Lambdavalo palaa ja putken takapöntössä vuotoa... Kannattaiskohan tota takapönttöä koittaa paikata kun uudet tuntuu olevan hinnoissaan? Sais leiman junailtua jne.

Mutta tosiaan jälleen kerran kaikki vaivat katos kun boksiin vaan hoito. :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Chili - 02.08.2011, 22:22:04
Lambda -valo lakaa palamaan, jos pakoputkessa on ylimääräinen reikä.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 02.08.2011, 23:25:15
Juu niin ajattelinkin, että saattaa tehdä. Eli lambda anuri(t) tod.näk. ok. Koitan paikata sen reiän jollain ihralla ja katotaan mitä päästöt sanoo. Oli joka tapauksessa
aivan siinä ja siinä meneekö läpi vai ei. Vikakoodi sanoo taempi lamba-anturi, mutta nollasin sen muistin niin sai tunnin ajaa motarilla ennen kuin syttyi taas. Jospa se
nyt sillä paikkaamisella menis hetken. Merkkihuollossa tosiaan kerto sen pöntön hinnaksi noin 360e, että saa pitää sen siellä. :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Chili - 03.08.2011, 15:02:52
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-7805
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 03.08.2011, 16:38:01
Hienoa, kiitos linkistä alanpa ensiviikolla soitteleen josko niillä olis tollasia täällä Oulussa.  :pomo:
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Justus - 03.08.2011, 16:46:01
Hienoa, kiitos linkistä alanpa ensiviikolla soitteleen josko niillä olis tollasia täällä Oulussa.  :pomo:

Oulun saldo näkyy olevan 2kpl
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Silveri - 03.08.2011, 22:20:53
Kirjoitetaanpa tänne uudelle foorumille viel jos joku ei vanhaa selaile:


Lainaan hieman topiccia tosiaan ja sitten itse asiaan.

Autona on -98vm volvo c70. Abs valo palanut alun perin aina silloin tällöin, usein liikkeelle lähdössä poistunu. Vikakoodit antoi viaksi oikeaa takapyörännopeus anturia, noh vaihdoin molemmat anturit taakse. Vika säilyi edelleen. Otin paikallisessa huollossa abs yksikön pois, se avattiin sekä tinailtiin hiusmurtumat. Tämän jälkeen boksi takaisin paikalleen ja vikakoodien lukemista.. Valittaa taka-antureille piirivikaa. Koodit
3-1-3    Left rear wheel sensor: open circuit or short-circuit
3-1-4    Right rear wheel sensor: open circuit or short-circuit

Googlettin ahkerasti ja löysin briteistä firman joka korjaa näitä suht. edullisesti..abs boksi tuli eilen takaisin korjauksesta ja firma meinasi että se on kunnossa(käyttäneet eka vastaavassa autossa boksia, korjanneet ja vielä käyttäneet uudelleen autossa varmistaakseen toimivuuden) noh tänään tuli boksi laitettua paikalleen mutta edelleen kyseiset vikakoodit tulevat laitteeseen. Tietokone ohjelma obd2 lähettimen kautta näyttää että antureilta tulee samat km/h ja kiihtyvyys g arvot. Tämä todettiin ajamalla myös testilenkki.

Että nyt kyselenkin et olisikohan kenelläkään mitään ideaa minkä pariin nyt ryhtyisi..rahaa on palanut ihan vitusti tämän abs vian pois saamiseen ja loppua ei näy. Liitin mikä tulee boksiin kiinni vaikuttaa hyvä kuntoiselta ja taka-anturithan menevät suoraan boksiin yhden liittimen vain ollessa välissä takakontissa. Paikallinen huolto, jossa olen käyttänyt mittoivat alussa signaalikäyrät taka-antureilta yms ja ovat aivan ihmeissään, kun kaikki arvot yms tulevat boksilta oikein, mutta vikavalo vaan palaa ja tosiaan herjaa sitä piirivikaa taka-antureihin.

Autossani ei ole luistonestoa.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Chili - 03.08.2011, 22:58:03
Kyllä ne sen boxin ovat korjanneet kuntoon. Lähtisin siitä olettamuksesta.

Mittaa ne anturien vastukset ensin suoraan sieltä boxin puoleisesta liittimestä. Pitäisivät olla samalla tasolla noin 1000 ohmin luokkaa.  Pakkaskelillä hiukan alle ja helteellä hiukan yli.

Seuraavaksi nostat pyörät ilmaan ja annat kaverin pyörittää rengasta - ja mittaat yleismittarilla siitä samaisesta liittimestä vaihtovirtajännitteen; varmista että ovat samalla tasolla.

Ja lopuksi: paina se takapyörien antureilta tuleva liitin siinä takana kunnolla kiinni.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Silveri - 04.08.2011, 04:45:15
Mitottiin silloin ne alkuperäiset anturit ennen niiden vaihtoa ja katsottiin millaista käyrää antavat renkaiden pyöriessä, arvot taisivat olla 1000 ohmin luokkaa. Toisessa anturin signaalikäyrässä oli silloin suurta poikkeamaa toiseen verrattuna, siksi vaihdoin parin ensin taakse vaikka siitä ei apua ollut, valitti sitä oikeaa takanopeusanturia. Sen takia hyökin sen boksin kimppuun. Takaliitin on kyllä aivan pohjassa kiinni. Mietti että jos vetäisi piuhan suoraan takakontista boksille vaikka katon kautta jos välillä on jotain hiusmurtumaa, muuten on kyl niin henkimaailman juttuja et huh huh
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 07.08.2011, 19:31:44
Tuli vaan mieleen kun et ole asiasta mitään maininnut, että onhan sulla varmasti samankokoiset renkaat edessä ja takana. Kumit kans samaa kokoa, mutten saattaa herjailla vaikka mitä vikoja vaikka laitteet kunnossa.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Timovaan - 07.08.2011, 19:49:21
Noniin. ABS viimein kondiksessa, Sercapin kautta ja tinaukset kuntoon niin jovain pelailee. Seuraava vaiva onkin sitten päästöt. Tyhjäkäynnillä ok, kierroksilla hieman yli sallitun. Lambdavalo palaa ja putken takapöntössä vuotoa... Kannattaiskohan tota takapönttöä koittaa paikata kun uudet tuntuu olevan hinnoissaan? Sais leiman junailtua jne.

Mutta tosiaan jälleen kerran kaikki vaivat katos kun boksiin vaan hoito. :)

Mitä maksoi tinaus?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Silveri - 07.08.2011, 20:10:50
Tuli vaan mieleen kun et ole asiasta mitään maininnut, että onhan sulla varmasti samankokoiset renkaat edessä ja takana. Kumit kans samaa kokoa, mutten saattaa herjailla vaikka mitä vikoja vaikka laitteet kunnossa.

Kylla renkaat on samankokoiset ympäri autoa 225/40R18 kesärenkaina ja 205/55R16 talvikumeina jos en väärin muista.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 07.08.2011, 21:07:16
Sercapilta tinaus löytyy ihan hinnastosta nettisivuilta. Multa otti boksin irti, korjas/tinas, ja laittoi vielä takasinkin ja hinta oli muistaakseni 175€ ja työ kesti noin 30min. Mielestäni erittäin kohtuullinen hinta ja tosiaan työlle vielä vuoden takuu!
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Silveri - 13.08.2011, 13:42:20
Nyt olis mitottu anturit, arvot on kohdillaan ja ei vastaa runkoon mistään tai toisiinsakaan. Vedettiin auton katon ylitte takakontista taka-antureilta piuha suoraan yksikköön, ei apua siitäkään. Testattiin pois otetuilla antureilla, jotka oli siel takana ennen vaihtoa ja sama tulos.
Alkaa vähän vaikuttaan ettei se britti firma osannut korjata tuota ohjausyksikköä vaan otti vaan rahat pois.

Pitänee viel kahtella jos pääsis tota boksia käyttämään jossain samantapaisessa autossa, et jos se siin toimii nii sitte on kyllä kumma, missä vika minun autossani on.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 13.08.2011, 22:00:03
Onpa harmillinen homma. Kai se brittifirma antoi takuun työllensä?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Silveri - 13.08.2011, 22:39:27
2v takuun lupaili, mutta laitoin kerran sinne viestiä ongelmasta ja ei oo vastausta kuulunut. Pitänee viestitellä uudelleen, kumma kyllä kun ihmiset foorumeilla kiitelleet firmaa korjauksista, mutta tälleen mulle kävi. Boksiin kyl liimattu ihan tarrat yms liitoskohtaan jossa meinataan, että heidän takuu raukeaa jos nämä menee poistamaan.
Lueskelin tosta yhdestä toisesta ketjusta täällä, että jollakin oli piirivikaa herjannut ja korjautunut tuota isoa liitintä heiluttamalla. Testailin sitäkin tossa tänään päivällä vielä uudestaan, mutta eipä minulla mitään vaikuttanut..otin irti, katsoin että kaikki ok sekä lukot millä toi liitin lukitaan boksin kylkeen on kyllä niin kiinni kuin mahdollista. Vois melkein laitella tonne sercapille viestiä ja kysellä onko niillä siel vastaavan tapaista autoa missä tuota boksiani voisin testailla.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: kiilaolavi - 14.08.2011, 20:46:43
Käytin omaani Volvolla vikadiagnoosissa samojen oireiden takia; kommentti oli että oikean takapyörän anturi ja/tai ABS-yksikkö (siis tuo boksi). Ota tuosta selvää! Hain tutusta sähköliikkeestä oskilloskoopin lainaksi, nostin auton pukeille, avasin boksin liittimen kuoren ja pyörien pyöriessä mittasin skoopilla kunkin pyörän johtimista signaalin. Kolmesta tuli puhdas kanttiaaltoa, yhdestä vain pelkkää "räpellystä". Anturi vaihtoon ja homma tuli kuntoon. Volvolla olisivat vaihtaneet boksinkin!
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: peculiar - 14.08.2011, 21:47:12
Hienoa, että sait kuntoon. Kyllä tuntuu ABS-oireet olevan aika mysteereitä monesti. :)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: belarus - 18.08.2011, 19:18:24
Käytin omaani Volvolla vikadiagnoosissa samojen oireiden takia; kommentti oli että oikean takapyörän anturi ja/tai ABS-yksikkö (siis tuo boksi). Ota tuosta selvää! Hain tutusta sähköliikkeestä oskilloskoopin lainaksi, nostin auton pukeille, avasin boksin liittimen kuoren ja pyörien pyöriessä mittasin skoopilla kunkin pyörän johtimista signaalin. Kolmesta tuli puhdas kanttiaaltoa, yhdestä vain pelkkää "räpellystä". Anturi vaihtoon ja homma tuli kuntoon. Volvolla olisivat vaihtaneet boksinkin!
Vaihdoiko molemmat anturit vai saako sen oikean erikseen :pomo:
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Puovo - 13.09.2015, 09:50:49
Kyllä katsatuksessa pitää kaikki ok.Valo ei saa palaa.Sanoit että nopeus nousee yli 21 km/h niin sammuu se on sellainen itse diaksnoosi jonka Volvo tekee että kaikki on kunnossa jolloin valo samuu .
3-1-4 oikean takapyörän nopeustunnistin katkos tai oikosulku
3-2-4 oikean takapyörän nopessingaali yli 40km/h nopeudessa epänormaali.

Olethan putsannut sen jarrupolkinen asentotunnistimen se on siinä jarrutehostimen etupinnassa on sellainen  sähköliitin jossa on painettava rautalanka lukitus muista irrottaa - kaapeli akusta ennen irrotusta ja annaa olla sen 15 minuutia irrallaan siinä ajssa putsaa sen liittimen kaikesta töhnästä..
Korjaamolla jos antaa vikakoodia vaihdetaan anturi kun vika voi olla ajoittanen mikä teilläkin on?
ABS boksin korjausvinkki http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/
Kiitos,, ABS oireilut hävisi kun korjasi ABS boxin,, kun ensin luotin tietokoneen ilmoittamiin vikakoodeihin niin tuli hankittua oik. taakse ABS tunnistin, tietysti laakerivälykset yms. tuli eliminoitua,, iso kiitos jälleen vinkistä
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Odemaster - 09.03.2016, 08:27:12
Täällä on samanlaisia ongelmia myös! Molemmissa autoissa toista vuotta menossa sama ongelma ja toisen on säkällä saannut katsastettua. 3 boksia vaihdettu ja kokeiltu eikä ongelma ole hävinnyt. Kaikki anturit antaa n 1000ohm lukeman. Virroissa pientä heittoa. Liittimet kunnossa kaikkialta. Kehät puhdistettu ja tarkistettu joka nurkasta useampaan kertaan. Alkaa mielenkiinto pikku hiljaa loppua kesken. Nyt toiset uudet anturit tulossa volvolta. Voisi jo pikku hiljaa alkaa toimimaan. Vaikea uskoa että kaikki kolme boksiakaan olisi rikki? Ennen valot hävisi aina välillä mutta mitä pidempään ongelma oli sitä pidempi aika valojen sammumisen välille tuli. Herjaa oikeaa takapyörän anturia molemmissa autoissa. Ei auta vaikka vaihtelisi miten päin keskenäänkään osia...
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Chili - 09.03.2016, 20:54:54
Mittailetko ohmeja kylmässä vai lämpimässä?  Kylmässä vastus on oleellisesti suurempi ja on oltava yli 1000. (Eiku toisinpäin justiinsa!) Jos on vähemmän, niin vaihda.

Ja sitten tee se, että nosta se oikea tajapyörä ilmaan ja pyöritä käsin sitä. Vaihtovirtaa pitäisi tulla yleismittarille yli 4 mV. Jos pyörittäessä putoaa lähes nollille, niin ei saa riittävästi impulssia.

Kumma, että niistä tosiaan menee useimmiten tuo ojanpuoleinen taka-anturi. Niin meni mullakin.

Puhdista se kiinnityspinta huolellisesti, että anturi ei jää liian kauas hammaskehöstä. Puhdista hammaskehä huolella.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Xanthe_ - 10.03.2016, 10:54:44
Täällä on samanlaisia ongelmia myös! Molemmissa autoissa toista vuotta menossa sama ongelma ja toisen on säkällä saannut katsastettua. 3 boksia vaihdettu ja kokeiltu eikä ongelma ole hävinnyt. Kaikki anturit antaa n 1000ohm lukeman. Virroissa pientä heittoa. Liittimet kunnossa kaikkialta. Kehät puhdistettu ja tarkistettu joka nurkasta useampaan kertaan. Alkaa mielenkiinto pikku hiljaa loppua kesken. Nyt toiset uudet anturit tulossa volvolta. Voisi jo pikku hiljaa alkaa toimimaan. Vaikea uskoa että kaikki kolme boksiakaan olisi rikki? Ennen valot hävisi aina välillä mutta mitä pidempään ongelma oli sitä pidempi aika valojen sammumisen välille tuli. Herjaa oikeaa takapyörän anturia molemmissa autoissa. Ei auta vaikka vaihtelisi miten päin keskenäänkään osia...
Käytätkö miten useasti jarrua niin että abs raksuttaa?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Unto - 11.03.2016, 10:30:02
Minulla oli useita vuosia ABS-ongelmia V70:ssä. Valo syttyi satunnaisesti ja vikakoodi kertoi anturivikaa. Vaihdettiin suurin piirtein kaikki osat ja vika korjautui hetkeksi ja taas uusiutui. ABS-boksi oli jo tinattu aikaisemmin. Uuden (käytetyn) boksin vaihto pelasti tilanteen, nyt toiminut pitkään.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
Kirjoitti: Odemaster - 14.03.2016, 12:59:42
Käytätkö miten useasti jarrua niin että abs raksuttaa?

Aina kun tarpeelliseksi tulee :D. Joskus välillä liukkailla ihan tarkoituksella polkaisen jarrua kovemmin kuin olisi tarve. Toisesta autosta sain itse asiassa vian viikonloppuna pois! Löytyin katkennut johto mikä lähtee vasemmasta etuanturista! Toinen auto on vielä mysteeri.