Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus

  • 49 Vastauksia
  • 28445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #30 : 08.10.2015, 22:36:22 »
Minkä paksuista virtakaapelia suosittelette, jos on kaks 1200watin vahvistinta? Toinen 4, toinen 2-kanavainen.

Onko RMS tehoa tuo 2400w?

Äkkiä laskin 2400w, 14.4voltilla tekee 166amperia. Eli varavenettä kaada jos 50mm2 (OFC) KUPARIkaapelilla vetää. Kuparipinnoitettua (CCA)ei voisi käyttää laskurien mukaan. Mutta kyllä se vielä niipinnaapin tuossa menee.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #31 : 08.10.2015, 22:46:15 »
http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-2-channel-amplifier-boss-audio-cx750/

http://www.pioneer.eu/fi/products/25/29/182/GM-D8604/page.html

Tuossa kyseiset vahvistimet linkitettynä. En oikein ymmärrä noiden siltauksien sun muiden ohmien päälle niin viisaammat saa kertoo mite asia on  :2funny:
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #32 : 08.10.2015, 22:58:57 »
http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-2-channel-amplifier-boss-audio-cx750/

http://www.pioneer.eu/fi/products/25/29/182/GM-D8604/page.html

Tuossa kyseiset vahvistimet linkitettynä. En oikein ymmärrä noiden siltauksien sun muiden ohmien päälle niin viisaammat saa kertoo mite asia on  :2funny:

Miten ajattelit noita soittaa?

Ilmeisesti Pioneer soittaa normi kajareita: 4 x 100 W RMS
Boss audio luultavasti antaa 200w rms. Tähän päivään asti noi "uutena satasen ja 4ohm 1200w rms" ei ole pitäneet mitenkään paikkaansa.

Esim. tässä alpinelta 1500rms 4 ohm = 599€ / http://www.fanaticaudio.com/shop/vahvistimet/monovahvistimet/alpine-mrx-m240/

Mutta asiaan 4x100 = 400w rms + vaikka 500w rms (boss ei kyllä niin paljoa anna) niin on 900w rms. Eli pärjäät pienemmillä kaapeleilla.
n. 60A silloin virtaa. Eli 20mm2 kuparikaapelia tai 35mm2 alumiinista.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #33 : 08.10.2015, 23:03:26 »
Miten ajattelit noita soittaa?

Ilmeisesti Pioneer soittaa normi kajareita: 4 x 100 W RMS
Boss audio luultavasti antaa 200w rms. Tähän päivään asti noi "uutena satasen ja 4ohm 1200w rms" ei ole pitäneet mitenkään paikkaansa.

Esim. tässä alpinelta 1500rms 4 ohm = 599€ / http://www.fanaticaudio.com/shop/vahvistimet/monovahvistimet/alpine-mrx-m240/

Mutta asiaan 4x100 = 400w rms + vaikka 500w rms (boss ei kyllä niin paljoa anna) niin on 900w rms. Eli pärjäät pienemmillä kaapeleilla.
n. 60A silloin virtaa. Eli 20mm2 kuparikaapelia tai 35mm2 alumiinista.

Tarkoitus olisi Pioneeri laittaa ovien kajareille ja sitten Boss on subille.
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #34 : 30.10.2015, 12:54:34 »
Moro!

Ajattelin laittaa tähän samaan threadiin kun sama aihe kuitenkin kyseessä
Eli itse juuri asensin subbarin ja vahvistimen 04 s40 volvoon teidän neuvojen avulla!
Nyt kuitenkin heräsi kysymys että onko mitään helppoa / halpaa konstia saada myös takakaijuttimet toimimaan? Tulen toki toimeen subbarilla ja etukajareilla mutta ainahan se olisi parempi saada myös takaset kuulumaan!

BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #35 : 30.10.2015, 13:03:55 »
Moro!

Ajattelin laittaa tähän samaan threadiin kun sama aihe kuitenkin kyseessä
Eli itse juuri asensin subbarin ja vahvistimen 04 s40 volvoon teidän neuvojen avulla!
Nyt kuitenkin heräsi kysymys että onko mitään helppoa / halpaa konstia saada myös takakaijuttimet toimimaan? Tulen toki toimeen subbarilla ja etukajareilla mutta ainahan se olisi parempi saada myös takaset kuulumaan!


Millä tapaa olet nyt kytkenyt ne? Voithan antaa takakaiuttimien olla auton omassa vahvistimessa? Jos uudessa vahvistimessa on vain kaksi kanavaa, eli etukaiuttimille ja se subbarin.

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #36 : 30.10.2015, 14:49:37 »
2 kanavaiseen linjamuuntimeen yhdistin takakaijuttimien johdot auton omasta vahvistimesta

http://www.hifitalo.fi/focus_acoustics_d-1350_monovahvistin <- ja tuommonen on vahvistin (joka tosin taisi ylikuumentua tai muuten hajota kun hyvin pienellä volumella herkesi kuulumasta ja takakontissa oli semmoinen kärähtäneen haju, pitäisi mennä takuuseen kuitenkin)

Ja tosiaan täysin noviisi olen näissä asioissa  :)
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #37 : 30.10.2015, 16:28:25 »
2 kanavaiseen linjamuuntimeen yhdistin takakaijuttimien johdot auton omasta vahvistimesta

http://www.hifitalo.fi/focus_acoustics_d-1350_monovahvistin <- ja tuommonen on vahvistin (joka tosin taisi ylikuumentua tai muuten hajota kun hyvin pienellä volumella herkesi kuulumasta ja takakontissa oli semmoinen kärähtäneen haju, pitäisi mennä takuuseen kuitenkin)

Ja tosiaan täysin noviisi olen näissä asioissa  :)

Aivan, siis pelkän basson pistit. Voi ne takakajaritkin olla paikoillaan normaalisti, haaroitat vaan piuhat tuolle linjamuuntimelle.  :)

Sitä en uskalla sanoa mikä tuli.  Sulakkeet vahvistimessa kunnossa? Johdotukset ja niiden kiinnitykset kunnossa?  Akulta vissiin ihan virrat vedetty? Maa sitten jostain rungosta takakontista.  Alijännitteelläkin nuo saa hajoitettua, eli jos huonot liitännät esimerkiksi on.

Palaako vahvistimessa mitää valoja, mitä siinä on?  Manuaalissa taitaa sitten lukea valojen merkitykset.

Vai siis tarkoititko, että pienellä voluumilla ei kuulu?  Gainia säädetty?  Sekin pitää sitten oikein säätää. Silläkin saa hajotettua laitteet.  Tuossa kattava ohje: https://www.powerset.fi/autovahvistimen_saataminen

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #38 : 30.10.2015, 16:55:37 »
Aivan, siis pelkän basson pistit. Voi ne takakajaritkin olla paikoillaan normaalisti, haaroitat vaan piuhat tuolle linjamuuntimelle.  :)

Sitä en uskalla sanoa mikä tuli.  Sulakkeet vahvistimessa kunnossa? Johdotukset ja niiden kiinnitykset kunnossa?  Akulta vissiin ihan virrat vedetty? Maa sitten jostain rungosta takakontista.  Alijännitteelläkin nuo saa hajoitettua, eli jos huonot liitännät esimerkiksi on.

Palaako vahvistimessa mitää valoja, mitä siinä on?  Manuaalissa taitaa sitten lukea valojen merkitykset.

Vai siis tarkoititko, että pienellä voluumilla ei kuulu?  Gainia säädetty?  Sekin pitää sitten oikein säätää. Silläkin saa hajotettua laitteet.  Tuossa kattava ohje: https://www.powerset.fi/autovahvistimen_saataminen

Kiitokset vielä kun joillain riittää intoa auttaa meitä aloittelijoita!  :)

Virrat on vedetty tosiaan akulta, ja pääsulake on ok. Vahvistimen omia sulakkeita en ole katsonut ja ne on sijoitettu vissiin jonnekkin vahvistimen sisälle eli pitäisi alkaa purkamaan koteloa jostain kohtaa että ne löytäisi. Johdotuksetkin pitäisi olla kunnossa mitä pikaisesti tarkistin. Vahvistimessa ei pala mitään valoja, pelkästään linjamuuntimessa palaa valo normaalisti. Vahvistimen ohjekirjassa mainittiin ylikuumenemisen esto mutta ei lähtenyt ohjeiden mukaisesti gainia minimiä kohti säätämällä toimimaan.
Eli subbarista ei kuulu mitään millään volumetasolla ja gain oli noin puolessavälissä kun hajosi  :-\

Ymmärsinkö oikein eli takakaiuttimet voi huoletta liittää takasin ja esim liitoksesta vetää erillisellä kaapelilla linjamuuntimelle johdot?
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #39 : 30.10.2015, 17:10:23 »
Kiitokset vielä kun joillain riittää intoa auttaa meitä aloittelijoita!  :)

Virrat on vedetty tosiaan akulta, ja pääsulake on ok. Vahvistimen omia sulakkeita en ole katsonut ja ne on sijoitettu vissiin jonnekkin vahvistimen sisälle eli pitäisi alkaa purkamaan koteloa jostain kohtaa että ne löytäisi. Johdotuksetkin pitäisi olla kunnossa mitä pikaisesti tarkistin. Vahvistimessa ei pala mitään valoja, pelkästään linjamuuntimessa palaa valo normaalisti. Vahvistimen ohjekirjassa mainittiin ylikuumenemisen esto mutta ei lähtenyt ohjeiden mukaisesti gainia minimiä kohti säätämällä toimimaan.
Eli subbarista ei kuulu mitään millään volumetasolla ja gain oli noin puolessavälissä kun hajosi  :-\

Ymmärsinkö oikein eli takakaiuttimet voi huoletta liittää takasin ja esim liitoksesta vetää erillisellä kaapelilla linjamuuntimelle johdot?

Ei mitään, ilo vaan jos voi olla avuksi!  :)

Vahvistimessa pitäisi jossain sivussa olla sellaiset sulakkeet, vetämällä lähtee irti.  Itse vahvistimen sisälläkin voi olla jotain sulakkeita, mutta niitä nyt ei voi alkaa avaamaan tai muuten takuu raukeaa, eli jos on oikeasti hajalla niin silloin sinne takuuseen.

Olisiko yleismittaria? Vaikka sellaista muutaman kympin Motonetin, Bilteman tms, millä saisiit mitattua jännitteet.  Että  tulee varmasti +/- napaan ja myös herätteeseen.


Joo voi vetää normaalisti, itselläkin alkuvaiheessa oli niin. Eli oli haaroitettu linjamuuntimelle ja basso sen perässä.  Itsellä taisi vain olla etukajareissa, mutta ei sillä väliä. Ainoastaan vaikuttaa sitten auton audio säädöissä jos säätää eteen/taakse asetuksia, niin silloin basso vaimentuu/lisääntyy.

Eli tosiaan sivusta ensin katso ne sulakkeet vahvistimesta, voi olla parikin kappaletta.  Ja myös ois hyvä mitata, tuleeko niihen kaikkiin vahvistimen napoihin jännitteet, myös siihen herätteeseen se +12V.

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #40 : 30.10.2015, 17:30:40 »
Ei mitään, ilo vaan jos voi olla avuksi!  :)

Vahvistimessa pitäisi jossain sivussa olla sellaiset sulakkeet, vetämällä lähtee irti.  Itse vahvistimen sisälläkin voi olla jotain sulakkeita, mutta niitä nyt ei voi alkaa avaamaan tai muuten takuu raukeaa, eli jos on oikeasti hajalla niin silloin sinne takuuseen.

Olisiko yleismittaria? Vaikka sellaista muutaman kympin Motonetin, Bilteman tms, millä saisiit mitattua jännitteet.  Että  tulee varmasti +/- napaan ja myös herätteeseen.


Joo voi vetää normaalisti, itselläkin alkuvaiheessa oli niin. Eli oli haaroitettu linjamuuntimelle ja basso sen perässä.  Itsellä taisi vain olla etukajareissa, mutta ei sillä väliä. Ainoastaan vaikuttaa sitten auton audio säädöissä jos säätää eteen/taakse asetuksia, niin silloin basso vaimentuu/lisääntyy.

Eli tosiaan sivusta ensin katso ne sulakkeet vahvistimesta, voi olla parikin kappaletta.  Ja myös ois hyvä mitata, tuleeko niihen kaikkiin vahvistimen napoihin jännitteet, myös siihen herätteeseen se +12V.

Ei tosiaan ole vahvistimessä kyljessä mitään sulakkeita ja se lähti nyt takuuseen. Täytynee vielä mita nuo jännitteet ja viritellä takakaiuttimet tällä välin kuntoon kun vahvari tulee takasin  :)
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #41 : 30.10.2015, 17:56:33 »
Ei tosiaan ole vahvistimessä kyljessä mitään sulakkeita ja se lähti nyt takuuseen. Täytynee vielä mita nuo jännitteet ja viritellä takakaiuttimet tällä välin kuntoon kun vahvari tulee takasin  :)

Joo, no ei niitä sitten taida näköjään kaikissa olla. Aina oppii uutta, olettanu niide aina olevan siinä helposti vaihdettavissa.  Raportoihan sitten miten kävi, että saiko laitteet pelaamaan.  :)

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #42 : 05.11.2015, 20:01:47 »
Noniin..  :-\

Nyt tuli takuusta uus vahvistin. Kytkin takakaiuttimet takasin ja sitten linjamuuntimesta yhdistin vielä johdot niihin liitoksiin oikeisiin kohtiin.

Hyvät uutiset: Takakaiuttimet toimii niinkuin pitää ja vahvistimessa ja linjamuuntimessa palaa siniset valot niinkuin pitääkin.  :)

Huonot uutiset: Subbarista ei kuulu mitään. Ei auta vaikka säätää vahvistimen asetuksia tai kaukosäätimestä ääntä. Tosiaan kaikki piuhat on kunnolla kiinni ja oikeissa kohtaa mitä vielä monta kertaa kävin läpi ja tarkistin.

Eli virta siis tulee ihan oikein mutta kun subbari ei reagoi millään tavalla niin tähän loppuu taas kerran minun tietotaito  :(
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #43 : 05.11.2015, 20:31:57 »
Noniin..  :-\

Nyt tuli takuusta uus vahvistin. Kytkin takakaiuttimet takasin ja sitten linjamuuntimesta yhdistin vielä johdot niihin liitoksiin oikeisiin kohtiin.

Hyvät uutiset: Takakaiuttimet toimii niinkuin pitää ja vahvistimessa ja linjamuuntimessa palaa siniset valot niinkuin pitääkin.  :)

Huonot uutiset: Subbarista ei kuulu mitään. Ei auta vaikka säätää vahvistimen asetuksia tai kaukosäätimestä ääntä. Tosiaan kaikki piuhat on kunnolla kiinni ja oikeissa kohtaa mitä vielä monta kertaa kävin läpi ja tarkistin.

Eli virta siis tulee ihan oikein mutta kun subbari ei reagoi millään tavalla niin tähän loppuu taas kerran minun tietotaito  :(

Olisiko toista kaiutinta/bassoa testata siinä vahvistimessa tai testata sitä bassoa jossain muualla? Sisällä esimerkiksi normaali vahvistinta tai stereoita?  Joskus kavereille mennyt tutkimaan kun ei toimi, niin ihan vaan ollut kotelon sisältä johto irti subbarista, vaikka sitäkin ihmetteli, että kun ennen on kyllä toiminut.  :D

Pystytkö laittaan linjamuuntimen perään mitää muuta laitetta? Vaikka jotain tietokone kajareita,  niin saisi testattua sen toiminan antaako se ääntä.

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -04 subbarin ja vahvarin asennus
« Vastaus #44 : 06.11.2015, 10:03:15 »
Olisiko toista kaiutinta/bassoa testata siinä vahvistimessa tai testata sitä bassoa jossain muualla? Sisällä esimerkiksi normaali vahvistinta tai stereoita?  Joskus kavereille mennyt tutkimaan kun ei toimi, niin ihan vaan ollut kotelon sisältä johto irti subbarista, vaikka sitäkin ihmetteli, että kun ennen on kyllä toiminut.  :D

Pystytkö laittaan linjamuuntimen perään mitää muuta laitetta? Vaikka jotain tietokone kajareita,  niin saisi testattua sen toiminan antaako se ääntä.

Juu illalla vielä kerkesin kokeilla bassoa sillein et yhdistin tietokoneen kaiutinsysteemiin eikä kuulunut mitään. Elementti tosin tuntuu vähän semmoselle jäykälle/takkuselle eikä semmoselle normaalin pehmeälle ja joustavalle niinkuin normaalisti eli onko mahdollista että on koko subi on hajonnut siinä samalla kun vahvistin meni?  :(
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron