Ateho  Elekma

Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"

  • 6 Vastauksia
  • 5476 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aquilan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo on voimaa, turbovolvo ylivoimaa!
Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« : 05.09.2014, 02:46:30 »
Moronmoron kaikille! Foorumille ei ole vielä pahemmin mitään tullut kirjoteltua, lueskellut vain mitä isot pojat kertoo. Nyt sitten näitä projekteja lueskeltuani päätin oman päiväkirjankin alottaa 8)


Lähtökohta
Tuli siis toinen takaveto Volovo hommattua. Fiksut ihmisethän tekevät niin, että vaihtavat uudempaan. Noh, meikäläinen toimi päinvastoin! Eli auto on siis vuosimallia 1975 oleva 242! Kori hieman rujon näköinen, kittiä sielä täälä ja reilusti :D Sisusta tosin on komeassa alkuperäisessä kunnossa.



Moottorina toimii turbotettu B19, turbona T03 Garretti ja LH2.4 ruiskuna. Voimansiirron virkaa toimitti M46 nappilaatikko ja perässä räikkälukko. Ihan hyvinhän tuo moottori pelaa, alakerralle tosin tuskin ikinä tehty mitään, pitää vähän ylimääräsiä ääniä. Hetken tuolla on ajeltu ja sen ajan on toiminut ihan komiasti. Katseitahan tuo kääntää ja peukkua tulee alan muilta harrastajilta kun auto paljastuu ahdetuksi ;D




Tavoitetta..
Mitään selvää yksityiskohtaista tavoitetta projektilla ei ole, näkee mitä huominen tuo tullessaan. Ihan ensin käydään moottori läpi ja voimoo tietenkin lisempää! Megaruutta todennäköisesti ruokkimaan. Sisusta kokee suurimman muodonmuutoksen; suunnitelmissa turvakaarta, kuppipenkkiä ja kojelauta täysin uusiksi. Sellainen racecar -henkinen sisusta siis. Sähköt tehdään myös uudet koko autoon, kaikki turha jätetään tottakai pois. Kori pidetään alkuperäisenä, hyvänkuntoiseksi se tosin muokkautuu. Työkaverilta hetken mielijohteesta tuli C4 Corvetten vanteet hommattua. 2kpl "9,5 vannetta ja 4kpl "10,5 vannetta, kahdella uudet kumit. 450e, ei baha :)

Tuossa jo hieman haettiin esimakua vanteista. Ovat siis kauniin mintunvihreät :D



Ja sitä itse projektia..

Saatiin tuossa aikaiseksi ottaa auto käsittelyyn. Ensiksi vuorossa oli itse voimamoottori!

Sähköt saivat lähteä veks mäelle! Itse sähköasentaja toimessaan :D Avustavat kädet olivat tässä koneen nostossa tervetulleita!


Sieltä se pikkuhiljaa lähti nousemaan.


Ja nousi lopulta veke!


Ja pukkiin se löysi tiensä!



Moottori on nyt purettu niin osiin kuin suinkin mahdollista :D Ei sieltä ihan hirvittävää pommia löytynyt, veivien laakerit saaneet vähän osumaa ja sylinterit hieman kuluneet. Tähän väliin mainittakoon että moottori huohotti aika paljon. Männissä myös jälkiä.

On meinaan nippeliä ja nappelia!


Veivin laakerit jokaisessa jokseenkin samannäköiset



Moottorista löytyy siis nuo lujat M-kanget. Lohkostakin SN-merkintä. Joku isopoju joskus sanonut, että meinaisi paksumpaa valua(?)

Vielä kun innostuttiin, niin purettiin koko sisusta pois ja kaikki sähköt lensivät mäelle. Olivat meinaan aikamoisen näkösiä, taisi olla enemmän jälkiasennusjohtoa kuin alkuperäistä. Hilpeyttä herätti maadoituspiste joka oli muovissa. :D

Sellainen kaapelikasa!


Tämän hetken suunnitelmissa on siis tuo moottori saada valmiiksi. Viikonloppuna hakemaan B19ET:stä kotoisin olevat ylikoon takomännät. Käyttämättömät ovat siis. Samalla reisulla haetaan pari vakio 530 -kantta. Nyt moottorin päällä on, tai siis oli, 405 -kansi isoilla vesikanavilla. Eisiis soveltuvin turbokäyttöön. Ja jos oluen juonnilta suinkin ehdin, niin korihommien tekeminen alkaa mahdollisesti viikonlopun aikana. Sisusta on jo valmiiksi purettuna.

Ensi viikolla sitten saan lohkon hiekkapuhallukseen ja porattavaksi noille ylikokoon männille.

Eiköhän tästä vielä jotain synny! Jossei muuta niin sutta ainakin! Noei vaineskaan! Intti tosiaan vielä edessä tammikuussa, joten sillon projekti aika jäissä, mutta eipähän tässä kiirusta ole. Tehdään ajan kanssa kerrasta hyvä! :)

Kommenttia saa ja pitääkin antaa! Ja vinkkiä ja neuvoja tulemaan vaan, aika alkutaipaleella olen tämän autoharrastuksen kanssa vielä :D Päivitellään tänne aina, kun jotain dramaattista tapahtuu! :)

Siinä vielä meidän ihana GTI-tyttöpoika :D


Kiitän ja kuittaan!

Poissa Aquilan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo on voimaa, turbovolvo ylivoimaa!
Vs: Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« Vastaus #1 : 08.09.2014, 21:43:42 »
Noniin, terveterve! Keritään taas tännekin kirjoottelemaan!


Viikonloppuna tarttu sarja takomäntiä ja pari kantta Espoosta mukaan. Kiitokset Kepille ja revelle!

Mahdottoman hyvä säkä kävi noiden takomäntien kanssa, niitä kun ei enää mistään oikein saa ja olivat kaiken kukkuraks sopivaa ylikokoa!

Ehkä nuo vanhat olivat jo vaihdon tarpeessa. :D



On myös osia päästy pesemään, vielä lohkolle hiekkapuhallus, maalaus ja sitten poraukseen! Laakerit ja tiivisteet vielä hommattava ja saa alakerran kasata!

Tuossa vielä pari 530 kantta, pitää käydä läpi ennenkuin pääsee istuttamaan paikalleen.



Ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu! Tosiaan korihommia ei tullut pelkän laiskuuden ja keppanan himon takia aloitettua, mutta eiköhän niidenki aika koita! :D

Poissa Jemuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« Vastaus #2 : 09.09.2014, 20:39:48 »
Mites noi corveten vanteet sait volvoon kii kun jako on 5x120 ja volvon 5x108 etkä maininnu mitään jaonmuutosspacerit. Vai olenko täysin väärässä?
Volvo 242dl -79

Poissa Aquilan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo on voimaa, turbovolvo ylivoimaa!
Vs: Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« Vastaus #3 : 09.09.2014, 23:51:24 »
Juu tosiaan se jäi mainitsematta, eli jaonmuutos spaceri on tulossa väliin. Tuumajakohan noissa vanteissa on, jossen aivan väärin muista niin milleinä 120,6, mutta 120 jaolle menee yhtä nätisti :)

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« Vastaus #4 : 10.09.2014, 07:48:58 »
Joo, tuumajakohan niissä ja muutettuna milleiks 5x120,6. Bemareissa noita on nähty aika paljon. Mutta ootko ihan varma noista leveyksistä, ettei olisi edessä 8,5" ja takana 9,5"?  :pomo:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Aquilan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo on voimaa, turbovolvo ylivoimaa!
Vs: Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« Vastaus #5 : 10.09.2014, 14:51:10 »
Joo, tuumajakohan niissä ja muutettuna milleiks 5x120,6. Bemareissa noita on nähty aika paljon. Mutta ootko ihan varma noista leveyksistä, ettei olisi edessä 8,5" ja takana 9,5"?  :pomo:

Noinhan se tais olla :D ei tässä kauheessa tekemisen meiningissä voi kaikkea muistaa :idiot2:

Poissa Aquilan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo on voimaa, turbovolvo ylivoimaa!
Vs: Volvo 242 vm. -75 "Because racecar"
« Vastaus #6 : 15.09.2014, 17:50:50 »
Tere!

Nyt on lohko saatu käsiteltyä. Saatiin hiekkapuhalleltua lohko ja porattua ja hoonattua sylinterit. Huomenna jatkuu prokkis viemällä kampiakseli vielä kiilloteltavaksi ja saavat mitoilla kattoa laakerit siihe :) Ja jos maalikauppaankin hipsis ja sutasis lohkoon vähän väriä!






 

Samppasport  Futurez