Carcom Oy  Ateho

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #375 : 12.12.2015, 13:38:10 »
Kenellä täällä, vai oliko se museossa, oli 170hv vapari? Oli ihan ruiskupeli, eikä muutenkaan mitenkään yyber hintavia muutoksia ollut.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #376 : 15.12.2015, 16:17:12 »
Kenellä täällä, vai oliko se museossa, oli 170hv vapari? Oli ihan ruiskupeli, eikä muutenkaan mitenkään yyber hintavia muutoksia ollut.

Mustelinsin että museossa esillä tuollainen auto
Mielestäni siihen oli teetetty kansi. Olikohan jopa isommilla venttiileillä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #377 : 15.12.2015, 21:17:28 »
Mustelinsin että museossa esillä tuollainen auto
Mielestäni siihen oli teetetty kansi. Olikohan jopa isommilla venttiileillä?
nii juu isot venttiilit tuo varmaan vaatis. Olis mielenkiintosta nähdä lukemia vino/tappikoneisista mitkä on vaparina ja polttoaineensyöttö vapaa.
Sitte ku puhutaan tehokkaasta vaparista, menee keskustelu lähes aina kinasteluun että ei kannata.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #378 : 15.12.2015, 22:58:42 »
nii juu isot venttiilit tuo varmaan vaatis. Olis mielenkiintosta nähdä lukemia vino/tappikoneisista mitkä on vaparina ja polttoaineensyöttö vapaa.
Sitte ku puhutaan tehokkaasta vaparista, menee keskustelu lähes aina kinasteluun että ei kannata.

Syy lienee siinä, että vähemman vaparina isoja tehoja otetaa. Itse kyllä ehdottomasti vapariin panostaisin kanteen ja iskutilavuuteen, mutta makuasia. Omassa turbokoneessa molemmat tehty ja jos siihen kustannukset jäisi, niin eihän se paljoa olisi.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #379 : 16.12.2015, 00:35:16 »
Syy lienee siinä, että vähemman vaparina isoja tehoja otetaa. Itse kyllä ehdottomasti vapariin panostaisin kanteen ja iskutilavuuteen, mutta makuasia. Omassa turbokoneessa molemmat tehty ja jos siihen kustannukset jäisi, niin eihän se paljoa olisi.
no joo..vapari 4-sylinterissä on jo kohtuu lukemat jos ne alkaa kakkosella.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #380 : 16.12.2015, 18:52:37 »
no joo..vapari 4-sylinterissä on jo kohtuu lukemat jos ne alkaa kakkosella.
Vieläpä 8-tappisesta. Kyllähähän kalliita hevosiakin on Volvoissa nähty, nää RallyBaronin Volvotkin on aika huimilla lukemilla, penkkilaput olis mielenkiintonen nähä kun vääntöäkin on kuitenkin liki 300nm vielä. Niissä ilmotettu iskutilavuudeks ~2400cc, onkohan millanen yhdistelmä, Bxx-akseli epäkeskohiottunaa tjsp?

16 venasesta varmasti helpompaa, mitäs täälläkin päivitelty SRC-pitkäisku kone tuotti 16 naulasena?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #381 : 16.12.2015, 19:41:10 »
Vieläpä 8-tappisesta. Kyllähähän kalliita hevosiakin on Volvoissa nähty, nää RallyBaronin Volvotkin on aika huimilla lukemilla, penkkilaput olis mielenkiintonen nähä kun vääntöäkin on kuitenkin liki 300nm vielä. Niissä ilmotettu iskutilavuudeks ~2400cc, onkohan millanen yhdistelmä, Bxx-akseli epäkeskohiottunaa tjsp?

16 venasesta varmasti helpompaa, mitäs täälläkin päivitelty SRC-pitkäisku kone tuotti 16 naulasena?
lähinnä meinasin ihan noita mitä liikeenteessä näkyy..pitkäiskuja tai ei. Miten paljon itse tehty. Itellä tossa käyttiksessä kaikki muu itte tehtyä paitsi kaasuläpän laipan hitsaus ja tulevat lastut.
Jos tuosta saa esim. 160hp...olen tyytyväinen.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #382 : 11.02.2016, 16:35:28 »
Itselläni Volvo 240 sarjan B230F koneessa VX3 nokka, B230FX:n moottorin- ja sytyksen ohjaus, turbon putkisto katista eteenpäin,
sähköflekti on (ei asenettu vielä, tulee 2 nopeuksinen "pehmokäynnistys"). Eli moottori on melkein B230FX mistä
"isolla kannella" luvattu 136 hp ja"pikkukannella" 130hp. Seuraavaksi uudet Boschin "generation III" suuttimet niin katsotaan
sen jälkeen miltä moottori tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 00:10:54 kirjoittanut JSe »

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #383 : 11.02.2016, 21:27:48 »
Itselläni Volvo 240 sarjan B230F koneessa VX3 nokka, B230FX:n moottorin- ja sytyksen ohjaus, turbon putkisto katista eteenpäin,
sähköflekti on (ei asenettu vielä, tulee 2 nopeuksinen "pehmokäynnistys"). Eli moottori on melkein B230FX mistä
"isolla kannella" luvattu 136 hp ja"pikkukannella" 130hp. Seuraavaksi uudet Boschin "next generations" suuttimet niin katsotaan
sen jälkeen miltä moottori tuntuu.

Mitä tuo FX moottorin- ja sytkänohjaus vaikuttaa/tekee? Huomaako eron vakioon?
Ja kerrohan ihmeessä sitten kun oot uudet suuttimet iskeny kiinni ja testannut, että miltä vaikuttaa.

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #384 : 11.02.2016, 21:55:55 »
FX:n moottoriohjausta on muutettu aika lievästi mutta sytkäohjausta on sitten puukotettu enemmän, VX3 nokalla vakio purkit verattuna FX purkkeihin on ero, vetää koko alueen tasaisesti mutta huomattavasti paremmin kun vakio ao. nokalla mutta ei tämä vielä mikään raketti ole mutta kivempi ajaa. En ole vielä kerennyt asentaa uusia suuttimia koska ne tulivat tänään, suurin ero verrattuna alkuperäisiin on se, että näissä on 4 suutinreikää / suutin, muuten suunilleen samat arvot. Kerrotaan kun saan asennettua ne.

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #385 : 19.02.2016, 14:31:57 »
Suuttimet ja uusi 3 bar paineensäädin asennettu, lyhyen n. 50 km testin aikana huomasi ainakin sen, että
5-vaihteella jaksaa vetää alempaa kun ennen ja kone käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä ja erikoista oli se, että,
lämpömittarin mukaan kone kävi hieman viileämpänä. Tyhjäkäynnin parannus voipi kyllä johtua siitä, että yksi
vanha suutin vuoti. Kulutuksesta ei voi vielä sanoa ennenkuin pääsee ajamaan vähän pidemmän testilenkin.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2016, 14:49:57 kirjoittanut JSe »

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #386 : 19.02.2016, 14:44:31 »
Uudet suuttimet Bosch 0280155884, jotka pitävät kyllä enemän ääntä kuin alkuperäiset mutta
voin suositella vakio moottoreihin.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2016, 22:54:21 kirjoittanut JSe »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #387 : 20.02.2016, 21:41:06 »
Näin vakiolastun bensakarttoihin tutustuneena uskaltaisin väittää että bensapuolta käpälöimällä tulisi lisää vetoa yläpäähän ja kulutusta alas, noin 80% kaasuläpän avaumalla seokset on 2300-2500rpm luokassa noin 16afr (!!!) ja puolestaan 5000rpm noin 10 afr. En näe tätä aivan optimaalisena, ja kunhan tässä iskisi kevään tahi kesän mittaan hirveä motivaatiopuuska ( ::)) niin vois jatkaa tuota säätelyshouta ja ajella vakioautollakin ostrich kiinni  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #388 : 13.03.2016, 12:09:34 »
Onko kenelläkään penkityskäyriä vakiomoottorista eri nokka-akseleilla? Lähinnä eniten kiinnostaa VX/ VX3/ M -nokkien erot.

Ja tosiaan erot paperilla mieluiten käyrinä. Ei mututuntumaa, ei persdynoa tai mitään muutakaan selittelyjä.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #389 : 13.03.2016, 12:11:41 »
Uudet suuttimet Bosch 0280155884, jotka pitävät kyllä enemän ääntä kuin alkuperäiset mutta
voin suositella vakio moottoreihin.

Juu juuri ja juuri nippanappa vakioon ehkä, sillä mainitsemiesi suuttimien tuotto on noin 10% vakiosuuttimien tuottoa pienempi :o

Nelireikäisistä suosittelisin ennemmin eräissä jenkkikaseissakin käytettäviä 0280150432-numeroisia suuttimia, Suomesta löytynee kuitenkin helpoiten jonkun Saabin pellin alta, vaikka B234i-moottorin päältä. Virtaama kolmella baarilla n.250 cc, joka riittää lähes 160 konin lauman tuntumaan.

 

Kulkukoira  Proturbo