Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: d-wa - 16.11.2011, 10:46:15

Otsikko: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: d-wa - 16.11.2011, 10:46:15
Ym. osan vaihto olis tarpeen tai niin ainakin kone ilmottaa. Ostin kyseisen osan autoasista, on Boschin, mutta eipä käy, on erilainen liitin ja kansikuppi on alkuperäsessä syvempi.

Olisko täällä joku, joka olisi vaihtanut saman osan samanlaiseen autoon (V70 2,4 20V -99)?
-Minkä merkkinen osa, mistä ostit ja mitä kustanti?

Kiitos  :-*
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: d-wa - 16.11.2011, 22:10:28
No eipä mun autoo sellasta varaosana saa! Siniseltä tänää tilasin ja seki ruottista ku ei suomessa yhtää ollu + satku lisää hintaa! Njääh, ihanan kallista, prkle!!! :(
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Nercs - 17.11.2011, 12:11:45
Onko se sitten Denson sähköosia kun itsellä tuossa 850 vm 96 on viellä tuota Boschia.Ja tutkittu että se anturi on varmasti rikki ettei turhaan vaihdetaa osaa.Kun vikakoodi antaa vain työvälineen mahdolliseen vian etsintaa se kun ei kerro suoraa mikä osa on rikki.
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Grand-Tourer - 23.11.2011, 15:03:41
Motonetistä 88,80e tuli sama boschin anturi kuin wetteriltä,  www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-9212
tyypillinen vika, helppo vaihtaa
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: d-wa - 26.11.2011, 10:22:38
Juu Denson osa. Ostettu ja vaihdettu, ei sitä kukaa tutkin et onks oikeest hajalla...

Eikä menny piru ees katsastuksesta läpi! Toista tonnia meni kuluvien osien vaihtoihin ja korjauksiin! Muutama pikkuvika mitkä hoituu jopa minulta, mut liian suuret päästöt tyhjäkäynnillä... Ei vissiin auta ku viiä piuhaan ja selvittää et miks? Vai oisko jollaa heittää jotaa kokemusta asiaan?
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Nercs - 27.11.2011, 11:45:46
Laitappa ne päästöarvot tänne julki. Jos korkea Hcc silloin ei bensa pala puhtaasti eli  kipinä puoli kuntoon sekä ne suuttimet puhdistetaan voit laittaa sitä suuttimien puhdistusainettaa bensan joukkon voi auttaajoskus.Ilmaputsari uusi ja muutenkin  ne öljyt kunnolliset ja sähköpuoli kunnossa eli akku ja lataus.
Jos CO korkea niin koneessa on ryyppy päällä eli temostaattikotelossa oleva lämpöanturi antaa väärää tietoa(48€).Missään ei ilmavuotoa
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: d-wa - 27.11.2011, 20:57:59
Katsastuksen arvot:

Tyhjäkäynti: HCppm 152. CO% 1,41. O2% 0,07. CO2% 14,2. Lambda 0.
2000r/min:   HCppm 95.   CO% 0,1.   O2% 0,04. CO2% 14,9. Lambda 0,99.


Vikakoodeja luettii sellasel kiinankilpurilla ja koodit oli: P3701, P3600, P00DF. Mistä nuo selvittäis?

Ja oon laittan sellasen puhistusaineen tankkii ja se tankillinen on ajettu tyhjäks.
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Justus - 28.11.2011, 11:48:35

Vikakoodeja luettii sellasel kiinankilpurilla ja koodit oli: P3701, P3600, P00DF. Mistä nuo selvittäis?


Nuo ei ole mitään yleisiä vikakoodeja, ei ainakaan mistään löydy mitään järkeviä selityksiä niille.
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Nercs - 28.11.2011, 12:56:54
Tuossa noista koodeista sellaista  tietoa mistä ne syntyy että voit vaikkaa alkaa tulkitsemaan niitä http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/obd_tietoa.htm
Näkyy oleva ne arvot korkeallaa joita ajattelin.Palaako mittaristossa mikään vikavalo ja käykö auto nätisti tyhjäkäyntiä sillai kevyesti ja tasaisesti.
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: d-wa - 28.11.2011, 16:54:19
Joo siis moottorin vikavalo palaa. Kyllä se nyt käy nätimmin ku vertaa siihen miten se kävi ennen ku vaihettii se nokka-akselin asentotunnistin (vaikkakaan en tiiä onks sil ees mitää merkitystä) mut anyway.  ???

Kuuluuko lambdan olla joutokäynnillä 0? Mittarilla ku seuras, ni teki suoraa viivaa, kun yleensä tekee aaltoa... Vika?
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Nercs - 28.11.2011, 18:23:42
Kyllä sinne jokin lukema pitäsi tulla vaikka pakokaasuanalyysissä ei sitä tarvitse olla esilläMitä sanoivat siellä tekijät kun kummeksit sitä pelkkää viivaa.
Yksi esimerkki tässä.

Tyhjäkäynti: CO% = 0,00 HCppm= 5 CO2%= 15,16 O2%= 0,1 Lambda 1,007

>2000 rpm: CO%= 0,03 HCppm= 3 CO2% 15,19 O2= 0,1 Lambda= 1,004
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
Kirjoitti: Nercs - 03.12.2011, 22:27:39
Jokos ne päästöarvot on reilassa eli mittaristossa  ei pala enään ne jouluvalot(vikavalojen toinen nimitys).
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
Kirjoitti: d-wa - 07.12.2011, 22:41:50
Ei oo tehty mittää! :-[ Mietiskelly et mihi sen veis ja mistähän alottais..? Vähä sellanen fiilis et ku naisena viet auton korjaamolle ni yritetää kusta silmää minkä kerkeevät!? :-\
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Taavi.H - 07.12.2011, 22:55:34
Vikakoodeja luettii sellasel kiinankilpurilla ja koodit oli: P3701, P3600, P00DF. Mistä nuo selvittäis?

Luetuttaisin nämä vikakoodit uudestaan tai ainakin pyytäisin sitä joka nuo luki selvittämään koodien merkityksen.

Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Masked Jackal - 07.12.2011, 22:59:07
Joo siis moottorin vikavalo palaa. Kyllä se nyt käy nätimmin ku vertaa siihen miten se kävi ennen ku vaihettii se nokka-akselin asentotunnistin (vaikkakaan en tiiä onks sil ees mitää merkitystä) mut anyway.  ???

Kuuluuko lambdan olla joutokäynnillä 0? Mittarilla ku seuras, ni teki suoraa viivaa, kun yleensä tekee aaltoa... Vika?

Jos lambda näyttää "suoraa viivaa" kuten elokuvissa sairaalan EKG laite, niin mitäköhän se kertoo potilaan kunnosta ? :)
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: (Miksu) - 09.12.2011, 12:09:47
Jos lambda näyttää "suoraa viivaa" kuten elokuvissa sairaalan EKG laite, niin mitäköhän se kertoo potilaan kunnosta ? :)

Joskus elokuvissa, kun halutaan feikata sitä sydämen pysähdystä, niin ne piuhat kannattaa laittaa väärään paikkaan tai jättää kytkemättä, eli EKG laitteen johdot täytyy olla myös oikein kytkety :D
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
Kirjoitti: d-wa - 14.12.2011, 19:56:10
Takimmainen lambda oli tullu tiesä päähän - Nyt vaihdettu ja jouluvalot kaikki sammuksissa! :)
Mutta... Arvot tyhjäkäynnillä ei parantuneet, vaan nousivat; HCppm 250 (ennen 152)!!! Katti vaihtoon, ou yeah!!! :buck2:
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
Kirjoitti: veeseitkyt72 - 14.12.2011, 22:46:32
Ajoitko auton kuumaksi ennen mittausta hc on pirun korkea.Kannattais ajaa pakkovaihteilla
isoilla kierroksilla ennen mittausta.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
Kirjoitti: d-wa - 15.12.2011, 09:06:56
Ei sitä kyllä sen kummemmin lämmitelty... n. 5-10 min. oli hallissa tyhjäkäynnillä, sitte kokeiltii 2000 kierrosta (arvot parantuneet lambdan vaihdon jälkeen) ja sitte otettii tyhjäkäynnin arvot; lupaili ensin ihan ok arvoja, mutta nous sitte kuitenki taivaisiin! :-\

Kaikki muut arvot on nyt ok, paitti se tyhjäkäynnin HCppm! :( Voisko jotaa muuta olla tehtävis vai pitääkö se katti nyt laittaa uusiks?

Vois ainaki kokeilla sitä pakkovaihteella rälläämist, ku joudun kohta kuitenki menee takas sinne korjaamolle ku moottorin vikavalo sytty uudestaa eilen ku lähin motarille kiihyttelee!? ???
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
Kirjoitti: rmb - 18.12.2011, 12:51:23
Ei sitä kyllä sen kummemmin lämmitelty... n. 5-10 min. oli hallissa tyhjäkäynnillä, sitte kokeiltii 2000 kierrosta (arvot parantuneet lambdan vaihdon jälkeen) ja sitte otettii tyhjäkäynnin arvot; lupaili ensin ihan ok arvoja, mutta nous sitte kuitenki taivaisiin! :-\

Kaikki muut arvot on nyt ok, paitti se tyhjäkäynnin HCppm! :( Voisko jotaa muuta olla tehtävis vai pitääkö se katti nyt laittaa uusiks?

Vois ainaki kokeilla sitä pakkovaihteella rälläämist, ku joudun kohta kuitenki menee takas sinne korjaamolle ku moottorin vikavalo sytty uudestaa eilen ku lähin motarille kiihyttelee!? ???

Älä ihmeessä mene kattia vielä vaihtamaan. Itselläni oli juuri ennen viime katsastusta sama ongelma eli kaikki muut arvot ja kierroksilla pakokaasuissa oli ok,mutta tyhjäkäynnillä HC jäi 120ppm pintaan eikä tippunut siitä millään alle vaikka kuinka huudatti kuumaksi.

Vaihdoin autoon sytytystulpat ja moottoriöljyt jonka jälkeen HC arvo tippui tyhjäkäynnilläkin alle 100 ja ilman suurempia huuattamisia.

Mulla koneena vain 10 venttiilinen mutta ei taida olla väliä.

Vaihda tulpat(mielellään orginaalit) ja öljyt ensin jos niitä ei ole vähään aikaan vaihdettu ja muista käyttää kone kunnolla lämpimäksi ennen mittausta. Tuo päästöarvojen nousu tuonne 250 pintaan lambdan vaihdon jälkeen johtuu todennäköisesti siitä että moottoria ei ole lämmitetty tarpeeksi.

Vanhuuttaan nuo katalysaattorit tarvitsee kunnon lämmön ennenkuin alkavat puhdistamaan kunnolla.

PS. Lambda vikakoodi tulee myös yleensä siitä jos ennen lambdaa pakoputkessa on pienikin vuoto. nuppineulan pään kokoinen reikä/vuoto riittää ennen lambdaa.


Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 21.12.2011, 21:11:27
Öljyt on vaihettu ajallaan ja tulpat vaihettii tänää... HC edellee korkea!

Lambdat sekoilee; taka L on vaihdettu ja piirtää nättiä käyrää koneen käydessä, mutta ajotietokone sytyttää aina uudestaan vikavalon ja että taka L olisi viallinen!
Mutta mutta...
Etu L ei piirräkkään niin nättiä käyrää vaan piirtää asteikolla 1 kohdalla koko ajan suoraa viivaa ja vaikka L:n pistokkeen ottaa irti, ei tapahdu mitään!!! :buck2:

Huomenna tulee joku sähköihin perehtyny korjaaja paikalle...
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: veeseitkyt72 - 21.12.2011, 21:30:47
Takalambdan pitäs olla melko paikallaan koko ajan ja etulamdan säätää edestakaisin, niin
saattaa olla että etulambdakin on huono tai koneen säätöpuolella on jotain hämminkiä.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: rmb - 21.12.2011, 23:01:25
Onko lambdat tarvike vai alkuperäiset. Volvossa tarvikelambdat ei välttämättä toimi tai toimivat mutta sytyttävät vikavalon.

Töissä törmään monesti siihen että ensin ollut lambda vika vaihdettu tarvikelambdat ja edelleen vika päällä. Auto tulee pajalle ja todetaan että ei muuta vikaa>vaihdetaan orggis lambdat ja viat ja vikavalo  poistuu.

Tämä on hyvin yleistä että Volvoissa että tietyt tarvikelambdat ei vaan toimi Volvoissa.

Ihmetyttää kun kerrot että lambdan vaihdon jälkeen arvot muuttui huonommaksi joten tämän perusteella epäilen tarvikelambdaa jos sellainen paikallaaan on

Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: Nercs - 22.12.2011, 09:18:45
Eihän ne Volvoon myy muita kuin alkuperäisiä lambdoja kun ne  toimii  ainostaan kunnolla eli kauppias estää ne takaisin tuonit.Kuten tuolla yllä sanottiin.
Tuossa linkissä on ne kunnossa olevan lambdan käyrät,ja muutakin tietoiskua.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 23.12.2011, 15:57:23
Olipa mukavaa lähteä korjaamolta (vika ennallaan)  :'(
Sähkärillä oli vähä erikoisemmat vehkeet, ni kyllä eka lambda toimii normaalisti, mut ompahan nyt ainaki auton sähköt syynätty :)

Päätin nyt kuitenkin itse niin, että kävin salvasta tilaamassa orkkiksen lambdan jolla oli hintaa 100e enemmän kun korjaamolla vaihdetulla (ihanan kallista!!!). Vaihdatan sen ja jos vikavalo korjaantuu, menen palauttamaan "sopimattoman" lambdan! Jos vika säilyy entisellään, vaihdatan katin ja sitten minulla on yksi ylimääräinen lambda joutilaana... Tämä kuitenkin joulun jälkeen...

Joten rauhaisaa joulua kaikille!!!  :-*
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: (Miksu) - 23.12.2011, 18:54:26
Katselin noita alkuperäisiä päästöarvoja, tyhjäkäynnillä HC ja CO on korkeita, kierroksilla sekä HC, että CO laskee, CO jopa niin paljon, että arvo on hyvä.

Mikä tuo CO arvon tilanne on tällähetkellä
Epäilisin, että kyllä sielä jokin muu vika on (bensaa kulkee palamattomana), epäilen siis sitä, että katti saisi hapetettua CO:n, mutta ei HC:ta.

Vaikka vuotava polttoainesuutin, liian suuri polttainepaine, vuotava venttiili, viallinen lambdan lämmityspiiri, jolloin seos rikastetaan jo pelkän vikakoodin tallentumisen takia (tästä ei vissiin vikakoodia kuitenkaan ollut)

Onko sulla vikakoodeja, jotka olisi ihan volvon testerillä luettu?
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: Nercs - 23.12.2011, 21:08:42
Laitappa ne päästöarvot tänne julki. Jos korkea Hcc silloin ei bensa pala puhtaasti eli  kipinä puoli kuntoon sekä ne suuttimet puhdistetaan voit laittaa sitä suuttimien puhdistusainettaa bensan joukkon voi auttaajoskus.Ilmaputsari uusi ja muutenkin  ne öljyt kunnolliset ja sähköpuoli kunnossa eli akku ja lataus.
Jos CO korkea niin koneessa on ryyppy päällä eli temostaattikotelossa oleva lämpöanturi antaa väärää tietoa(48€).Missään ei ilmavuotoa

Miksu mitä mieltä näistä minun vinkeitä jotka kirjoitin ihan alussa ilmeisesti ne korjaamolla ei välitä siitä mitä asiakas kertoo??
Toinen juttu kun kaasarivehkeissä tuo Hcc oli alle 50 kun se yli 300tkm ajettu Volvo oli vaan huollettu ja sitä kautta kunnossa
Otsikko: Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
Kirjoitti: (Miksu) - 23.12.2011, 21:47:28
Miksu mitä mieltä näistä minun vinkeitä jotka kirjoitin ihan alussa ilmeisesti ne korjaamolla ei välitä siitä mitä asiakas kertoo??
Toinen juttu kun kaasarivehkeissä tuo Hcc oli alle 50 kun se yli 300tkm ajettu Volvo oli vaan huollettu ja sitä kautta kunnossa

Noitahan muunmuassa täytyy tutkia,  suuttimien puhdistusaineista en tiedä, kokeiluhan ei maksa, kuin aineen verran.
Mikä tahansa imuvuoto välillä ilmamassamittari -> etummainen lambda saa seoksen rikkaaksi, eli tietysti ne ilmavuodot pitää tutkia ja tukkia.
Jos ilmavuoto on pakoputkessa ennen lambdaa, on sen vaikutus tosi suuri ja kaasun virtauksista johtuen ongelma saattaa välillä olla vähäisempikin ja taas tietyillä kierrosilla oireet korostuu, riippuu siis ihan vuodon paikasta.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: Masked Jackal - 25.12.2011, 08:09:01
Jep, jos HC korkea niin ei se katin vaihto sitä kummenna. Viallisessa autossa on musta suotta kokeilla enää mitään suutinten cleanereita. Jos etulamba on "tarvike" niin heti eroon siitä.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: (Miksu) - 25.12.2011, 11:05:23
Joo, totta tosiaan.
Jos tää on denson ohjausjärjestelmällä, niin ei ole mitään toivoakaan, että jokin muu toimisi, kuin juuri oikea lambda ja helpoiten se oikea löytyy volvotiskiltä
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 25.12.2011, 16:34:14
Etu lambdasta en tiedä mikä siellä on? -eikä siinä vikaa pitäis ollakkaan?

Moottorin vikavalo palaa ja syyksi kone ilmoittaa taka lambdaa.

Miten noita muita ehdottamianne vikoja sitte lähtee selvittelee..?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: Masked Jackal - 25.12.2011, 20:52:08
No nyt meinaa tipahtaa jo kärryiltä: mikä lambda on jo vaihdettu ja korvattiinko se originaalilla? Ilmansuodatin, onko missä kunnossa?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 26.12.2011, 13:19:04
Siis... Katsastuksessa ei mennyt päästöistä läpi. Moottorin vikavalo on palanut... Taka lambda piirisi suoraa viivaa ja oli siis kaput! Vein auton korjaamolle jossa siihen vaihdettiin taka lambda, vikavalo ei sammunut vaan se nollattiin. Otettiin päästöt, mutta huonolta näytti ja minulle sanottiin että katti vaihtoon! Ajelin hissuksee kotia ja valo pysyi poissa, kunnes läksin myöhemmin kiihdyttämään motarille... vikavalo syttyi taas! Meni muutama päivä ennen ku menin takasin korjaamolle vaihdattamaan tulppia ja korjaaja sitte tutkiskeli siinä... Sanoin muutamaan otteeseen että olen kuullut että tää järjestelmä ei välttämättä hyväksy tota tarvike lambdaa, mut meni niinku kuuroille korville (no miähän olen nainen, ni kukapa mua tälläses uskois) :-*
Korjaamolle pyydettiin sähköihin erikoistunut mies tutkimaa mun autoa... Tutki sitä muutamia tunteja ja sain hakea auton pois, mutta mitään selkoa ei mihinkää oltu saatu :buck2:

Kävin tilaamassa salvasta orkkis lambdan ja se saapunee parin päivän sisään... Toivottavasti sen joku kaveri viitii vaihtaa, salvalle en maksa 90e tunti, enkä kyl viiti maksaa enää mihinkää korjaamoo mitää! Jos vikavalo sammuu itestää, menen tarvike lambdan kanssa sinne korjaamolle missä se on vaihdettu, palautan ja vaadin rahat takaisin!

Toivottavasti homma tulis hoitoo näin yksinkertasesti! :)


Empä tiiä ilmansuodattimesta? Oon kyllä ruuvannu tolla romulla tänä vuonna lähemmä 50 tkm ja se on merkkihuollettu viim. 240tkm kohalla (nyt mittaris 300 tkm.) Mihi kohtaa sen suodattimen vaihto sitte kuuluu?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: (Miksu) - 26.12.2011, 13:36:13
Taka lambda kyllä aikalailla piirtääkin suoraa viivaa, sen käytös ei ole ollenkaan sama, kuin etummaisen lambdan.
Taka lambdan avulla tarkkaillaan katalysaattorin toimintaa vertaillen sen arvoa etummaiseen lambdaan, se ilmaisee vikakoodina sen, jos havaitsee siinä jotain katalysaattorin toiminnassa.
Seoksen muodostamisen kannalta takalambda on kyllä tarpeeton värkki, eikä sen takia viittaa vika sinne ollenkaan

Tuolla ensimmäisellä sivulla kirjoittelit 3kpl vikakoodeja, jotka on luettu jollain kiinalaisella laitteella, noi vikakoodit ei kyllä ole mitään mitä autossa pitäisi olla,    kiinan laite todennäköisesti näyttää ne koodit ihan pyllylleen..
Koska vikavalo syttyy, pitäisi siellä järjetelmässä olla ihan vikakoodikin, jonka avustuksella pystyy vikaa paikantamaan, jos auto on käynyt salvassa, on siellä myös volvon oma testeri jolla ne ihan oikeat vikakoodit saa sieltä ulos, mitä nämä koodit ovat olleet?
Mikä peruste sille on ollut, että yleensäkkään sitä takimmaista lambdaa on alettu mittaamaan?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: Masked Jackal - 26.12.2011, 13:37:32
Suodattimen vaihto on 60tkm välein, eli nyt :) Ei sillä tässä tapauksessa ole sinänsä merkitystä ellei ole ihan tukossa.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 26.12.2011, 14:00:38
Se kiinankilpuri ja sen koodit on unohettu jo!  :buck2:

Ei oo luettu merkkiliikkeessä, vaan siellä korjaamolla missä nyt oon autoa käyttän. Mulla on se tuloste tuolla autossa, siinähän se koodi lukis... Mut tietokone ilmotti että vika on moottorin päästö valvonnassa ja tarkennuksena; taaimmainen happitunnistin. ei muuta.
Aikasemmin kun kaveri korjas autoa, otti siitä vikakoodit työpaikallaan ja silloin sielt tuli 3 vikaa; moottori ei saa tarpeeks virtaa(nyt sitä vikaa ei oo ollu), seos liian rikasta, nokka-akselin asentotunnistin(vaihdettu ja orkkis osa).

En ollu näkemässä millasta aaltoa se etu lambda piirisi, mutta kuulemma ihan normaalia, mut taka lambda piirtää sellast erittäin epäsäännöllistä... (näin ite). Rikas seos rikkonut katin?
Ainii ja hei, katin vaihtoa ku tiedustelin niin kysyttiin että onko obd:ta? -no empä osannu vastata...
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: (Miksu) - 26.12.2011, 14:57:03
Jos vikakoodi kertoo seoksen olevan liian rikas, tulee se tieto liian rikkaasta seoksesta moottorinohjainlaitteelle  etummaiselta lambda-anturilta
Se ei kerro, että lembda-anturi olisi rikki, vaan sen, että lambda-anturi on mitannut seoksen olevan liian rikas, eli pakokaasussa on liian vähän happea.
Sama asiahan on mitattu myös pakokaasumittarilla, eli seos on liian rikas.

Seoksen rikastumiseen ei taempi lambda-anturi vaikuta.
Jos polttoaineen-ilman seos on liian rikas ja lambda-anturi mittaa että siinä on liian vähän happea, tämän mittauksen perusteella moottoriohjainlaite vähentää syötettävää polttoainemäärää tiettyyn pisteeseen saakka, raja-arvon ylittyessä tulee vikakoodi lambda-anturilta joka kertoo seoksen olevan niin rikas, että seoksen säätövara ei enää riittänyt.

Eli vaikka polttoaineen määrä on vähennetty jo pienimmilleen, on seos silti liian rikas,  jokin asia siis saa sylinteriin menemään liian paljon bensaa suhteessa ilman määrään  tai sitten päinvastoin, jostain syystä sylinteriin menee ilmaa liian vähän suhteessa ilmamassamittarin mittaamaan ilmamäärään.

Myös ilmamassamittari voi olla viallinen, se mittaa moottoriin imetyn ilmamäärän olevan suurempi, kuin mitä se todellisuudessa on,   virheellisesti mitattua suurempaa ilmamäärää vasten syötetään sitten enemmän polttoainetta, eli seos rikastuu
Ilmamassamittarin antama arvo voi kuitenkin olla täysin oikeiden rajojen sisällä vaikka ilmoittaakin määrän väärin, eli vikakoodia ilmamassamittarilta ei anneta, koska arvo sinänsä on järkevä.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 27.12.2011, 16:22:06
Tässä nyt viimesimmät auto-com:in antamat vikakoodit: ECM-2200 Taaempi happitunnistin, ECM-220F Taaempi happitunnistin


Voikos sitä immittaria mitenkää testata vaiko ostetaan uusi ja todetaan että auttoi tai ei?

Entä miten imuvuotoa lähdetään selvittämään?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: s73 - 27.12.2011, 19:11:33
tyrkkää sinne ensin uusi ilmansuodatin ja katso mitä tapahtuu. Nyky autot herjaa helposti huollon puutettta. Mielestäni huono suodatin toimii kuristimena,  sotkee koko tsydeemin ja halvimpia kokeiluja.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: Koo Pee - 27.12.2011, 19:31:06
Tässä nyt viimesimmät auto-com:in antamat vikakoodit: ECM-2200 Taaempi happitunnistin, ECM-220F Taaempi happitunnistin


Voikos sitä immittaria mitenkää testata vaiko ostetaan uusi ja todetaan että auttoi tai ei?

Entä miten imuvuotoa lähdetään selvittämään?

Mulla oli kerran 850-96 ja takalamdaa ilmoitti viaksi päästöjen ollessa myös pielessä>vaihdettiin
etulamda>tulpat>IMM>ja loppujen lopuksi moottorin ohjauksen keskus yksikkö>  on näköjään omituista tuo päästöpelleily näissä kulkineissa ja joo.... jäihän tuo vähän ns. kusetuksen maku kitalakeen.....sitä kattia epäili yksi ja 2lamdaa toinen (juuri laitettu original) vian ollessa sittenkin bensapumpussa ja moottorin läpötila anturissa, 1 lamdassa (etu), niiden jälkeen se saamarin ECU sekosi joten vaihettiin sekin ja taas päästiin "kartalle".

Voiko tämä oikeasti olla näin vaikeaa jos osaa asiansa???>autoni oli korjaamolla  2vko putkeen paikassa jossa volvoja laitetaan paljon>kun jossain välissä sitten ehtivät vilkaista
oli työtunnit 2kpl>anturit,ECU vaihdettu toimivaan käytettyyn  jne... auto meni käsistä myytäessä koeajon jälkeen>vedot kohillaan kuten päästötkin,vikavalonollattu jne... lämpömittarin valaistus ym. pientä siinä samalla kuntoutunut....>touhutonni tosin paloi vaan enää en arvuuttelis jos uudelleen pitäis sama rumba toteuttaa.

Niitä ilmavuotoja voinee päätellä suihkuttamalla starttispraytä tms. imusarjan/kaasulapän jne..tienoille niihin" liitoksiin" kuunnellen muuttuuko joutokäyntikierrokset minkään liitoksen kohdalla....
IMM johto irti> pitäis kai vaikuttaa käyntiin melko selvästi>tehnee myös vikakoodin joten tiedä häntä?>sitä IMM anturia voinee myös putsata siihen tarkoitetulla aineella spraytä sekin> motonet myynee?

 Kun tottunut näihin "vastuksettomiin" vanhuksiin ilman tietotekniikan tuomia murheita joissa mekaanisia oireita tosin silloin tällöin esiintyy, esim. kansiremppa 500 000km seutuvilla jne ;).
Tsemppiä, kosketelkaa toisianne.... eiköhän tuokin mysteeri aikanaan selvinne.
Ja tuo putsarikin kannattaa selvittää josko likainen tai muuten tukossa.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: Nercs - 31.12.2011, 09:53:14
Kysyjälle pari vinkkiä.Tältä foorumilta saa hyvia asennusohjeita jos haluaa itse laittaa auton kuntoon.Jos se ilmaputsarin vaihto ei onnistu siinä kotipihassa ja ne muut huoltohommat että se 1 litraa bensaa ja ilmaa n. 14.5 litraa kun se on sen polttoaineseoksen suhde(johon vaikuttaa ne hyvät öljyt sekä tuo suuttimien kunto, ilmamassamittari eli paljon autolla ajettu).Jolloin sieltä pakoputken päästä tulee ainoastaan vesihöyryä ja mittarit näyttää sallittuja lukemia.
Itse en näe tuossa jutussa mitään hyvää , te kyselette ja korjaamo korjaa autoa saamatta sitä kuntoon.Oletteko kertonut korjaamolle mitä kannataisi tehdä vai onko teille jäänyt se laskunmaksu mahdollisuus.Ettei tämä juttu menisi ihan ketuille niin vie sellaiseen korjamoon missä se auto tulee kuntoon.Missä päin tämä Volvo oleskelee.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 01.01.2012, 00:36:17
Autolla on työnnetty 302 tkm ja sijaitsee kymenlaaksossa - kotkassa. (karkeat perushommat pitäis nyt olla kondiksessa; öljyt, tulpat, suodattimet...)

Kun tietäisin ja tuntisin jonkun tee-se-itse-volvo-osaajan, maksaisin hälle mieluusti liksaa sitä jotta hää asiantuntemuksella ja kokemuksella korjais tuon kulkupelin!

Minusta on enää edes turha puhua mistään "merkkihuollosta"!!! Autosalvalla on jo ties kuin monta merkkiä tallissaan ja siksi enää harvalla on sitä "merkkiosaamista". Onhan näillä kulkupeleillä niitä omia enemmän ja vähemmän hienoja toimintoja!

Tänne sen enempää avautumatta elämäntilanteesta, mutta se vaikuttaa... vaikkapa varallisuuteen!

Auto pitäisi saada kuntoon, joten jos vaan joku tietää täältä päin jonkun volvo-velhon, niin olisin kiitollinen tiijosta! :)


Parempaa vuotta 2012 kaikille!!!  :-*
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: veeseitkyt72 - 01.01.2012, 13:52:28
Onko päästöjä mitattu uudemman kerran kovan lämmittelyn jälkeen?
Harmillinen homma  :( sulla menossa. Imuvuotoja voi tutkia suihkuttamalla esim.kaasarinputsaus spraytä
imusrj. ym. tiivisteiden ympärille
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: d-wa - 30.01.2012, 20:34:50
Imuvuoto ainakin oli! Nyt korjattu + imusarjan tiivisteet vaihdettu ja joku "boxi"?
...mutta vika edelleen...

Kävi korjaamolla jolloin vaihdettiin etu lambda. Hyväksytyt päästöt olivat saaneet kylmällä koneella, mutta kun lämpenee, vikavalo syttyy ja päästöt nousevat!

...vika siis edelleen ja vikavalo palaa...

Vien huomen katsastukseen... Saa nähhä meneekö läpi? Menee jos luottavat korjaamon antamaan päästölappuun eivätkä mittaa itse uudestaan!?


Mitenkäs tuo ilmamassamittari? Voisko vaikuttaa?
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1263104  -oliskohan tuo käypä mun autoon?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: s73 - 30.01.2012, 22:12:38
valkkaa sellainen konttori jossa ei olla niin tarkkoja. Äläkä kerro  ongelmista, jos katsuri kysyy et tiedä ja ihmettelet.  menee ehkä läpi. Viallinem imm sotkee moottorin toimintaa, oireista ei tietoa. 
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: Nercs - 31.01.2012, 06:53:30
Kuules siinä ilmamassamittarissa on sellainen numerosarja ,kun etsit varaosaa se ilmamassamittarin valmistaja ja numerosarja on sama mikä teidän ilmamassamittarissa niin silloin sopiva osa.Sen ilmamassamittarin voi testata ota käydessä se virtaliitin siitä ilmamassamittarista pois jos käynti muuttuu ja parempaan suuntaa siinä silloin vika.Ilman virtajohtoa ilmamassamittarissa auto pyörii noilla tehtaan oletusarvoilla .Palaako mittaristo mikään varoitusvalo .Ja ihan oikeasti kyllä kai korjaamolla ne tarkisti nämä jutut ihan omasta puolesta.Kuten hyvin tiedät nämä jutut kysyn,toinen korjaa ei toimi koskaan kunnolla ,eli sellainen tekijä joka tietää mitä tekee aurolle on aina paras vaihtoehto.
Lainaus yhdestä jutusta:
Korkea HC-arvo voi johtua:
Viallinen lambda (voi vaikuttaa myös muihin arvoihin tai kaikkiin yhtä aikaa)
Viallinen katti           -''-
Vialliset sytytysosat (pyörijä, jakajan kansi, tulpat ja johdot)
Venttiilivika koneessa
Tukkeutunut ilmanputsari
Katti ja Lambda liian kylmiä (auttaa kunnon kengitys)
Viallinen ilmamäärämittari
Yleisesti ei polta kunnolla kaikkea polttoainetta
Onko tarkistettu  jakohihna että ajoitukset on siellä kunnossa heitto aiheuttaa noitaa korkeita HCC arvoja
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: pupponen - 31.01.2012, 09:20:55
Mulla oli aikaisemmin samanlaisia oireita, ensin tappelin imm:n kanssa, kun se oli se denso ja hinta sinisellä se vajaat 500, "välimallin kone", lopulta myöhemmin vika löytyi lambdoista, ei toimineet tarvikkeet vaan volvolta pakko hankkia. sittemmin ei nuita oireita ole ollut.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: d-wa - 31.01.2012, 14:10:50
Eessä on denson lambda, takana tarvike!
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: veeseitkyt72 - 31.01.2012, 20:40:28
Kävitkö katsatuksessa ja menikö läpi?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: d-wa - 02.02.2012, 06:56:24
Kävin katsastuksessa ja läpi meni, wipii!!! :)  Sanoi ettei periaatteessa moottorinvikavalo saisi palaa, mutta kun korjaamon mittaamat päästöt olivat ok, niin päästi läpi.

No nyt saa ainakin rauhassa tutkailla ja laittaa pikkuhiljaa rahaa palamaan jotta saa seuraavaks katsastukseks päästöt korjattua!
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: V70XC99 - 03.02.2012, 11:31:12
Mula joskus aikanaan taka Lambda vika(hehkutti vikavaloo), sinisellä todettiin, et esilämmitys ei toimi, ei paljoo seksuaalista merkitystä
pieni kulutuksen kohoaminen kylmänä, joka tasaantuu koneen lämmittyä.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: ReeVeeRee - 03.02.2012, 13:52:29
Itsellä kanssa tuota elektroniikka vikavalon palamis ongelmaa. Tosin tiedän mistä johtuu. 50€ tarvike ilmamassamittarista. Jotain ongelmaa tyhjäkäynnissä. Ainakin vikakoodien mukaan.

Eli vikavalo palaa. Ennen katsastusta nollaus koneella. Akku irti. Eikun katsastamaan. Ja läpi menee niin että hujahtaa.

Idle too rich or low herjailee vikakoodit. Kulutuksessa ei ainakaan ole mitään vikaa.

Sinänsä jännä homma tuo katsastus. Viime vuonna valitti, että liian sininen parkki mulla. Ei muuta huomautettavaa. Tänä vuonna valitettiin peilistä jossa on se korjauspinta. Se sellanen kalvo päällä. Viimevuonna sittä ei mainittu mitään.

No nyt huomautti siitä. Ei lediparkeista sanonut mitään. Ei edes parkeista lisävaloissa. Ei myöskään siitä että edessa lesjön madallusjouset ja takana t5 jouset.

Kyllä näissä paikoissa on paljon eroa. Siis siinä mihin kiinnittää huomiota.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: d-wa - 03.02.2012, 23:21:23
No bensaa kyllä kuluu 11,5 L / 100 km, kun ennen ja myös viime talvena 9L!!!
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
Kirjoitti: roilo - 07.02.2012, 08:32:11
Jos tää on denson ohjausjärjestelmällä, niin ei ole mitään toivoakaan, että jokin muu toimisi, kuin juuri oikea lambda ja helpoiten se oikea löytyy volvotiskiltä

Tilasin Denson jenkkiläisestä verkkokaupasta - olikohan partsbin.com. Toimitus Bongo.com:n kautta. Tuli halvemmaksi.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: artoR - 07.02.2012, 20:09:54
Eräässä autossa oli vastaavan tyyppiset oireet, ja syylliseksi paljastui auki jumittunut tankin tuuletusventtiili. Päästöt oli koholla varsinkin lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: pvolvo - 02.03.2012, 15:37:49
Missä on tankin tuuletusventtiili ? Itse jumpannut myös tuon vikavalon kanssa. Merkkihuolto vaihtaa mielellään osia, mutta ei auta. Käynti on sinänsä ihan ok. Jos valon sammuttaa, se syttyy uudelleen 100-500 km kuluttua, tuntuu että riippuen käynnistysten määrästä. Voisko muuten nämä jutut johtua tästä e10:stä ?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: jkv72 - 02.03.2012, 17:17:38
Mulla oli aikaisemmin samanlaisia oireita, ensin tappelin imm:n kanssa, kun se oli se denso ja hinta sinisellä se vajaat 500, "välimallin kone", lopulta myöhemmin vika löytyi lambdoista, ei toimineet tarvikkeet vaan volvolta pakko hankkia. sittemmin ei nuita oireita ole ollut.
Mulla samainen kapine ja täytyy todeta et toi denson imm kestää mut bossilainen ei.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: pvolvo - 03.03.2012, 14:30:02
Mistä tankin korvausilman pitäisi tulla ? Aikamoinen alipaine tuntuu nimittäin olevan. Korkkia voi tietysti jättää löysälle, mutta varmaan jostain pitäisi muutenkin korvausilmaa tulla.
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: hevonen - 03.03.2012, 18:36:17
Oliskohan sillä hiilikannulla jotain yhteyttä tuohon...
Voi myös olla roll ower venttiilin letkut tukossa.
Tuolta kun avaat tuon gas tank pdf:n.  http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=23851
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: pvolvo - 04.03.2012, 11:00:10
Tankissa varmaan on venttiili, jotta ilma pääsee ulos täytettäessä sekä päästää ilmaa sisälle, kun tankki tyhjenee. Onko se yksi ja sama ? Mitä tarkoitat hiilikannulla ?
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: jussin78 - 14.03.2012, 20:07:01
Onko vieläkin se etummainen lambda se tarvikeversio??? Jos on niin vaihda nyt ihmeessä alkuperäiseen!!!!! Ei välttämättä anna siitä koodia jos käy rikkaalla vaan syöttää ainetta liikaa ja takalambda ei pysty enää tulkitsemaan vaan ilmoitta että vikaa on ja sytyttää vikavalon... Se takimmainen toimii siis vain päästönvalvojana... Ainakin omien kokemusten perusteella ei ole toiminut oikein ne tarvikemallit...
Otsikko: Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!
Kirjoitti: Hurm0s - 15.03.2012, 19:47:57
Ei varmaankaan tässä ko. tapauksessa ole vikana, mutta nostetaas tällainenkin vikamahdollisuus esiin.
Eli pakosarjan jousto-osa.
Aika monta kasipätkää ja S/V70 volvoa on tullut tavattua jossa on seos rikkaalla, sillä pakosarjan jousto-osa vuotaa ennen lambdaa joka taas säätää seoksen liian rikkaalle...

Ei välttämättä kuule edes käyntiäänestä että vuotaa, sillä jo todella pieni vuoto riittää sotkemaan päästöt.
Eli jos siinä pakosarjassa näkyy valkoisia halkeamia tai joustohaitari on rikki, niin....