Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Volovo960 - 23.10.2012, 12:00:25
-
Eli ollaan nyt sen ikuisuuskysymyksen äärellä miten saada lisää voimaa tuohon italiaanovolvoon. Onko mahdollista päästä lastulla,putkistolla ja suodattimella lähellekkään 300hv tehoja? Vai vaatisko jo isomman turbon,suuttimet jne? Toin auton ruotsista kesällä,ja papereissa luki että tehot on nostettu sielä vakiosta johonki 200hv tietämille. Kuitenkaa se ei kulje tarpeeksi. Moottorihan tuossa on se B5204T4.
-
Eli ollaan nyt sen ikuisuuskysymyksen äärellä miten saada lisää voimaa tuohon italiaanovolvoon. Onko mahdollista päästä lastulla,putkistolla ja suodattimella lähellekkään 300hv tehoja? Vai vaatisko jo isomman turbon,suuttimet jne? Toin auton ruotsista kesällä,ja papereissa luki että tehot on nostettu sielä vakiosta johonki 200hv tietämille. Kuitenkaa se ei kulje tarpeeksi. Moottorihan tuossa on se B5204T4.
Kyllä saa paljon palikkaa vaihtaa jos haaveena on 300hv. Pelkällä softalla tuosta saa sen 230hv 340Nm. putkisto, turbo ja suuttimet saa noihin 10% lisän.
-
Ei ainakaan volvotdi:n tarkoittamaa turboa kannata vaihtaa, jos sillä saa muiden muutosten kanssa 10% tehon lisäyksen :D :D
Mutta joo, ei tuommoisesta 300 hepoa saa ilman turbon vaihtoa, mutta vaihtamalla ahtimen, putkiston, suuttimet, coolerin ja custom softan noille saa helpostikkin tuon.. Saahan sieltä vaikka 500hp, sehän on vaan setupista kiinni ( toki jossain vaiheessa taitaa tulli kankien kesto vastaan..). ;)
-
Hehe joo aika vähältähän tuo kuulostaa. Koitin siinä googletella vielä noita,nii bsr lupais 250hv Steg3:lla. Siihenhän kuulu downpipe,putkisto ja ohjelma. 731e näyttäs maksavan. Parashan tässä ois kyllä myydä tuo nykyinen pois ja ostaa suosiolla T6 mutta ei viihti mennä aina helpoimman kautta. Ja sitä ei saa oikee manuaalilaatikollakaan. :)
-
Kyllä saa paljon palikkaa vaihtaa jos haaveena on 300hv. Pelkällä softalla tuosta saa sen 230hv 340Nm. putkisto, turbo ja suuttimet saa noihin 10% lisän.
Itseäni lainaten: 230/340 x 10% = 253/373, saahan tuosta tuon vaikka ilman palikan palikkaa vaihtamalla pelkällä softalla, mutta ei se vakio turbo sitä kestä ja muutenkin ei ole järkevää. Paras vaihtoehto on vaihtaa turbo isompaan, jolloin sen vakioturbon ei tarvitse työskennellä 120% lasissa koko aikaa (kestävyys). Suuttimet sen vuoksi, että ennakolla ei tarvitse niin paljon pelata eli saadaan tavaraa enemmän pienemmällä lämmöllä. Putkisto vapaammin virtaavaksi, koska paineet kasvaa. Tietysti cooleri vaihtoon noiden lisäksi. Kestävyys muutosten kanssa on aivan toista luokkaa ~250/370 tehoilla. Muutosten kanssa tietysti saa taas enemmän kun mainitsemani 10%, mutta jälleen ollaan samassa tilanteessa, että kestävyys kärsii, loputon suo ;D