Elekma  Autoracing

Amazon B18A sytytyspuolen vika/bensa puolen vika

  • 9 Vastauksia
  • 4035 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Körmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Morot

Ama alkoi kiukuttelemaan käyntihäiriöillä tuossa talven jäljiltä. Tuli käytyä oikeastaan koko auto läpi tämän takia, kunnes jotain paljastui:

Auto siis Amazon B18A käyttöönotto 1962, mallivuosi 1963
-jakaja Bosch 4WJU (tms) alipainesäätimellä
-panssaripuola
-Zenith 36VN kaasari
-avaamaton vakiomoottori

Eli tekee seuraavaa, ajoituslampulla kun katsoo, niin antaa syttykatkosta epäsäännöllisesti pyttyjen väillä, voi olla 1. 2. 3. tai 4. pytyllä lyhyempää tai hieman pidempää katkosta. Hetken päästä ko. pytty välkyttää nätisti/tasaisesti ja seuraava tai joku seuraavista pytyistä vilkuttaa epäsäännöllisesti.
Puolalta jakajalle menevä johto antaa jatkuvaa valoa.

Kaikki maadoitukset/liitokset tarkistettu
ajoitus koneessa kohdallaan
sytytys kohdallaan, perusennakko 10-12ast. n.1500rpm n.21ast ja n.3000rpm karvan päälle 30ast
- keskipako säädin toimii, samoin alipaine säädin
virranjakajan kansi,pyörijä, tulpanjohdot ym. uusittu hieman aiemmin
saa bensaa, ei imuilma vuotoja(kaasari juuri huollettu täysin korjaussarjalla)
venttiilin välykset kaikki OK
puristuspaineet kaikki OK(0,2bar sisällä kaikki pytyt) ja arvot valmistajan mukaiset
tuoretta bensaa tankissa

kierroksia antaessa ottaa kiekkoja kyllä nätisti, mutta heti tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä alkaa rytkyttämään.


Onko tuo nyt sitten puola vika vai mikä, kun en muuta enää saa mielenpäälle. Miten tuon puolan saan mitattua? vai saanko mitenkään?

Kaikki apu otetaan kiitoksella vastaan.

KK
« Viimeksi muokattu: 04.05.2016, 21:01:22 kirjoittanut Körmy »
Old,not obsolete.


Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #1 : 27.04.2016, 10:00:32 »
Eihän jakajassa ole klappia ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Körmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #2 : 27.04.2016, 10:03:42 »
ei ole klappia, jakaja on timmi ja kärkien kärkiväli 0,4mm, eilen ehtoolla juuri pitelin sitä kynsissä, ajoituslampulla kun katsoo, niin ennakko pysyy nätisti paikallaan, mutta tuo sytty tosiaan hyppii epäsäännölisesti pyttyjen välillä.
Old,not obsolete.


Poissa Körmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #3 : 28.04.2016, 09:15:33 »
Vaikuttaa siltä, että alkuperäinen puola ei kestänyt kuin hieman alle 54 vuotta käyttöä.

Vahva epäilys on, että puola on kaput. Kaikki muu alkaakin jo olla tarkastettu/vaihdettu/mitattu. Puolaakin mittailin, mutta se ei kai kerro täysin onko ehjä, vaikka antaakin "kylmänä" lukemia.

Tarkoituksena kuitenkin säilyttää OE-luukki, jolloin en kärjetöntä syttyä edes harkitse ja olen ehkä tämän auton kanssa hieman pussihousu asenteella, vaan askartelen tuohon alkuperäisen puolan paikalle/kuoriin tarvike puolan, meneekö suoraan jos kaivan panssarikaapelin sisältä + piuhan esiin, ja kytken sen tarvikepuolaan ja - piuhahan tulee jakajalta, kuten nytkin. Tarvitseeko jonkinmoisen etuvastuksen tms?

Onko joku tietty tarvike puola, millä korvata alkuperäinen(esim. käyköhän motonetin puola kärjellisiin)

Tai jos jollain on ylimääräisenä varmasti ehjä panssaripuola virtalukkoineen/avaimineen, niin semmoinenkin kelpaa mainiosti.

KK



Old,not obsolete.


Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #4 : 28.04.2016, 09:18:40 »
Mulla oli kerran paskat sytkäjohdot, jotka roiski koneen runkoon. Etsin vikaa pitkään kunnes sattumalta pimeässä huomasin että kaunis kipinä tuli johdoista ulos.

Motonetin hinnat alkaen -puola on juuri se oikea.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Körmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #5 : 28.04.2016, 09:42:46 »
No perhana, kun ne tulpanjohdotkaan ei ole vanhat, mutta eihän se mahdottomuus ole, että olisivat huonot. Pitänee vielä ryhtyä hämärähommiin ja sulkea pois tuokin, josko lyövät läpi.

itse kun olen sarkasmiin taipuvainen, niin tuo "hinnat alkaen puola- on juuri se oikea" iski silmään :)

KK
Old,not obsolete.


Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #6 : 28.04.2016, 14:34:07 »
Ennen kuin pilkot orkkispuolan niin kannattaisiko kokeilla tarvikepuolalla jonka ruuvaat johonkin vain kiinni ja + suoraan akulta.
Virtalukon pohjakin voi pätkiä ja onhan koneen ja korin välinen maajohto kunnossa?
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Körmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika
« Vastaus #7 : 28.04.2016, 14:59:41 »
Juu testaan ilman muuta tarvikepuolalla ensin. En uskalla suoraan silputa orggis puolaa. Tuo virtalukon pohja pitää vielä tutkia, kun sekin nyt tuli puheeksi.

Väittäisin, että maadoituspuolen ongelmasta ei ole kyse, sen verran tarkkaan on kaikki maadoitukset/liitokset ym. käyty läpi.

KK
Old,not obsolete.


Poissa Körmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika/bensa puolen vika
« Vastaus #8 : 04.05.2016, 21:16:38 »
No niin, alkaa olla tämäkin taputeltu.

Syy huonoon käyntiin löytyi kaasuttimen sisältä, tukossa ollut ilmakanava pääsuuttimen ja ilmasuuttimen välistä. Vaikkakin kaasutin kävi ultraäänipesurissa ja sai perusteellisen huollon,niin siitä huolimatta schaibaa oli jäänyt ilmakanavaan.

Vian sain selville,kun tulostin netistä kuvat,jossa näkyy Zenithin sielunelämä tyhjäkäynnillä,kiihdytyspumpun toimiessa jne. Eli kuvat,joissa on selkeästi näkyvillä missä bensaa tai ilmaa kuuluu kulkea missäkin vaiheessa. Näitä kanavia sitten tutkimaan (vielä kerran)

Sen verran oli ilmeisesti tuketta, että vasta n. 8bar paineella kun tuuppasin kumitutin läpi ilmaa kanavaan,niin kuului pisaus ja ilmaa rupesi kulkemaan kanavan läpi.

Eli kone kävi siis yli rikkaalla seoksella, koska ilmaa ei sekoittunut bensan sekaan oikealla tavalla, tämä selittänee myös ajoituslampulla katsotut syttykatkot,kun ei tulppa enää jaksanut sytyttää seosta.

Tämä vuodatus toivottavasti antaa muullekin porukalle puhtia vian etsintään,vaikka oireet viittaakin muualle,voi sairaus olla toisaalla.

tosin itselläkin meinasi pari kertaa mennä tallilla suuntavaisto sekaisin,kun koko pirunmoisen vit...ksen vallassa tuli suunniteltua ydinlatauksen asentamista öljypohjan alle.

Pientä hienosäätöä Alma vielä kaipaa,mutta nyt on jo niskalenkki saatu tästäkin savotasta

KK
Old,not obsolete.


Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon B18A sytytyspuolen vika/bensa puolen vika
« Vastaus #9 : 25.08.2016, 17:05:40 »
Aikanaan vastaavan vian kanssa painiessa syylliseksi syttyhäiriöön paljastui jakajassa kärjille menevän johdon ruuvin alla oleva haljennut bakeliitti tms tiiviste/läpivienti joka oli haljennut. Tämä siis vain jos on orkkisjakajalla eli kärkien johto ruuvin alla pyöreällä rengasliittimellä eikä lattaliittimellä niin kuin uudemmissa malleissa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo