Autodiagnoosi  Carcom Oy

160dB+ volle. [Volvo 245]

  • 1403 Vastauksia
  • 477345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
160dB+ volle. [Volvo 245]
« : 29.05.2011, 20:32:04 »
Tarinahan lähtee siitä liikenteeseen, että äänenpainekisailussa pieneksi jäänyt Corolla FX PRO STD 1,3 HB jäi lahteen ja tänään pörhälsin ruotsalaisella panssarivaunulla, 245:lla kohti poria.


volvo 245 GLE B200F M47 -89(käyttöönotto) 318tkm
kuva ostopäivänä kotipihassa. toukokuu 2011.


kuvia matkan varrelta

kone:
B200F NR:583 1289396
M -nokka
1000530 -kansi
LH jetronic 2.4 0 280 000 590
M47 vaihdelaatikko

kori:
        YV1 245 27 3 L  1 XXXXXX
        ---- ---   --  -  -  - ------
          |    |     |   |  |  |    |
          |    |     |   |  |  |    +-- Alustan numero(sama kuin ovipilarissa)
          |    |     |   |  |  +------- Kasausmaa: Ruotsi
          |    |     |   |  +--------- Vuosimalli: 1990
          |    |     |   +----------- Vaihdelaatikko: M47
          |    |    +-------------- Moottorimalli :B200F
          |    +----------------- Automalli: 245
          +--------------------- Valmistajan tunnus (vm.1981 lähtien)

Historia:
1989 - xxxx A-Insinöörit Suunnittelu Oy
1989 - xxxx SISÄ-SUOMEN KUORMA-AUTOCENTER OY
1993 - 2003 Yksityinen
2003 - 2009 Yksityinen
2009 - 2011 11kpl yksityistä omistajaa
29.05.2011 - Santikko, Ville

vikaa:
-ratti tärisee (renkaat/vanteet vaihdettu, lähti toimimaan)
-kuskin takaovi ei tottele keskuslukitusta (moottori kuollut, koittaa muttei tarpeeksi)
-tankin päällä olleet putket korjattu 2x, nyt toimii, kiitos plastik padding kemiallisen metallin (s.10 ja s.13) (korjattu ostamalla uutta palikkaa)
-takapää maissa, iskarit vaihdettu (s.17 huutaa jousia)
-kuskin kahva veltto (jousi poikki)
-kamalat renkaat alla, vielä kamalemmat tuli talvikiekoiksi (185/60 R14 kitkat tilattu, 14" virgo kopiot tilattu)
-maali lähtee painepesurilla  :pomo:
-pensataso välillä toimii välillä ei, yleensä ei. (Bräkleen puhdistusoperaatio s.29)
-vauhtimittari vaatii välillä kevyehkön mänttäyksen että herää (Bräkleen puhdistusoperaatio s.29)





Tarkoitus tuunata:
-kromilistat pois, hionta, mattamustaksi (ehkä kuitenkin kromit säästyy ja mattamustaa maalia muualle)
-maskista volvomerkki pois, maski kitataan symmetriseksi ja mustaksi s.10
-amerikan 4x neliskulmaset valot (ehkei)
-etuvilkut kirkkaaksi (vaihdettu)
-kylkivilkut kirkkaaksi (ehkä)
-takavilkut kirkkaaksi (vielä liian kalliit investoida)
-tummennus 5% kauttaaltaan sekä tuulilasin yläreuna s.7
-siirtokuva tekstityksiä sinne tänne ja logoja, takalasiin jotain härskiä (aloitettu)
-madallus kauttaaltaan
-Bross -korisarjan puskuri
-kirkkaammat lyhdyt
-takaluukkuun laminaattilattiat ja seinät (aloitettu, ehkei kuitenkaan)
-auton vaimennus



 ELK

hirven jälkeen mitä on tehty:
-ösuod+5W-40 öljyt 318800km (s.1)
-ilmansuodatin 318800km (s.1)
-saranat, lukot, jouset, kaik liikkuvat osat rasvattu.
-ikkunat tummennettu (s.7)
-maskista merkki pois (s.9)
-tankin letkut korjattu(s.13)
-hifejä asenneltu (mankka+vahvarit+akku s.2-> subi s.14->)
-takaiskarit asennettu (s.17)
-takaänkkäri vaihdettu (s.15)
-kirkkaat vilkut (s.29)
-mittariston läpikäynti (s.29)
-MÖRG -laatikko (s.33->)
-uusi seinä (s.39->)
-etupuskurin ehostus (s.41)
-nokkahihna vaihdettu 327tkm 8.2012
-ö+ösuod. 11.2012 328tkm
-IMM vaihdettu (kesäk 2013)
-Bensaputket edestä taakse vaihdettu(kesäk 2013)
-Polttoainetasoanturi+kiinnitysholkki, siirtopumppu, bensapumppu vaihdettu (kesäk2013)
-Bensapumpun rele vaihdettu (Elok2013)
-2015. helvetti irti, kaikki uusiksi.

äänenpaineista senverran, että tällähetkellä ulosanti on 155,59dB(TL)piikillä Kuskin ja pelkääjän niskatuista mitattuna.


taulussa 328tkm, ja hyvin pörisee!

6thorder laatikolla 144.5 piikki @35.   Kurikan kevätkisoissa 144.2 keskiarvolla ja suomen kovitensoiva bandpass -titteli.
4thorderina 144.2 @ 28Hz.

EMMA ESPL M-Wall UNL SM 3. 2013 | 368,7p
MaxBOOM Semi-Unlimited 1500w SM 4.  2013 | 146,2dB (1:llä lankulla 1090w luokkateholla)
« Viimeksi muokattu: 31.03.2015, 18:56:22 kirjoittanut Mrop »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #1 : 29.05.2011, 21:02:38 »
hyvältä kuullostaa, onko jo jenkkikeula metsästetty ?
kerro vähän niistä ämyreistäkin millä tuota xxxdb:tä on tarkoitus lähteä saavuttamaan, hifit kiinnostaa aina jonkin verran  ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4810.0 tuolla jo seurailinkin että projektia pukkaa  :)

E: otsikosta ajattelin että jahas siellä on joku nyt taas laittamassa pään kokoista ahdinta konehuoneeseen
« Viimeksi muokattu: 29.05.2011, 21:06:40 kirjoittanut skebazu »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #2 : 29.05.2011, 21:21:08 »
Vakio ET vanteissa on 25, isommat vanteet vaatii pienempää ET:tä. Tärinä ajossa voisi joutua siitä, että renkaat eivät ole tasapainossa, rungot huonot tai pyörälaakerit finaalissa. Laakerit toisaalta pitää ääntä kun ovat tarpeeksi kuluneet, mutta ennen sitä jo tärisee, myös jarrutuksissa. VAeltamiseen voi vaikuttaa pyöräkulmat ja huonot kumit.
Vaparin viritysen vaatiima raha/hv suhde on aika huono, joten kannattaisi ehkä ensin panostaa siihen, että on hyvässä peruskunnossa?
Aukeaako kuskin ovi kahvasta? Muuten saatta kahva olla "sisältä" rikkipoikki? näin kävi 940ssa.
F kone on vähäpäästöinen, rek. otteessa saattaa lukea kolmitoimikatalysaattori, joka tarkoittaa samaa kuin vähäpäästöinen.
Onnea projektiin!
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011, 07:42:01 kirjoittanut Acke »

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #3 : 29.05.2011, 22:24:30 »
Lainaus
hyvältä kuullostaa, onko jo jenkkikeula metsästetty ?
kuvia haettu, metsästetty melkoisesti muttei mitään varmaa ole vielä, lähinnä mielenkiinnon vuoksi haettu kun auto oli vielä suunnitelmissa.

Lainaus
kerro vähän niistä ämyreistäkin millä tuota xxxdb:tä on tarkoitus lähteä saavuttamaan, hifit kiinnostaa aina jonkin verran  ;)
tämähän on melko salaista tietoa, mutta jos jotain osviittaa, niin kontin lattiaan tulee Focus acousticsin lankku nyt ainakin aluksi josta tarvis ~3000w rankoa ulos, akusto sijottautuu pelkääjän puolelle takanurkkaan (törkeen iso kolo tyhjää) elementti on vielä salainen, mutta koitan saada selville mitenkä ameriikan pojat kuskaa ISOJA järkäleitä suomeen ja mihkä hintaan niin siitä sit etieppäin. koteloks kaavailtu 150-200l ja niin iso trötä että pää menee läpi ;)

Lainaus
Vaparin viritysen vaatiima raha/hv suhde on aika huono
kuski ollut nyt pupudietillä ja teho/paino suhde saatu 16kg paremmalle puolelle, eihän tuosta rakettia saa, mutta hakusessa persedynoon pari kopotitia.
onko tietoa ahdistaako tässä tuo ilmanputsari vai onko paineet miten pitääkin? että jos siihen kartiosuodattimen laittaa niin tuleeko vain hirvittävät imuäänet ja laiha seos = -hevosia. :2funny:

Lainaus
Tärinä ajossa voisi joutua siitä, että renkaat eivät ole tasapainossa, rungot huonot tai pyörälaakerit finaalissa. Laakerit toisaalta pitää ääntä kun ovat tarpeeksi kuluneet, mutta ennen sitä jo tärisee, myös jarrutuksissa. VAeltamiseen voi vaikuttaa pyöräkulmat ja huonot kumit.
huomenna talvikiekkoa alle ja ajelemaan jos tärinä lakkaa niin tiedän missä kipu. huutais kyl kipeesti uutta rengassarjaa ja "classic" levitettyjä peltivanteita @ vannepaja.

Lainaus
Aukeaako kuskin ovi kahvasta?
aukeaa, mutta tuo krominen kahva on sillai löysä että sormella tökkimällä se falskaa ja hytkyy ku... sanonko mikä. muut kahvat ovat perus jämptit. muttei niin jämptit kun vaimon asconassa, siinä nimittäin pelkääjän kahva on niin tiukka et sitä luuleejo et se on jumissa mutta kylse aukee.

Lainaus
F kone on vähäpäästöinen, rek. otteessa saattaa lukea kolmitiekatalysaattori, joka tarkoittaa samaa kuin vähäpäästöinen.
tämä oli uusi asia, kiitos.
rek otteessa lukee:
MONIPISTESUIHKUTUS, HAPPITUNNISTIN, KOLMITOIMIKATALYSAATTORI, AKTIIVIHIILISUODATIN
eli "vähäpäästöisenä" mennään, hyvä että viherpiiperöt on tyytyväisiä, harmi et joutuu stressaa päästömittauksia.

lisäkysymyksiä:

onko tuon koneen ominaisuus että startatessa koko auto heiluu? tai paikallaan kaasua polkiessa sama efekti. vai onkohan siellä jokin moottorin kannake jo ehtoopuolella.

EDIT:

ja tilaahan on popeille:







mahtuis vaikka 120Ah BSB akku tähen :D
« Viimeksi muokattu: 29.05.2011, 22:27:35 kirjoittanut Mrop »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #4 : 29.05.2011, 23:01:27 »
onko tuon koneen ominaisuus että startatessa koko auto heiluu? tai paikallaan kaasua polkiessa sama efekti. vai onkohan siellä jokin moottorin kannake jo ehtoopuolella.

ominaisuus, uusi volvomies kiinnittää tuohon aina huomionsa. sanoisin että siihen tottuu. toki en tiedä kuinka rajua heilumista tarkoitat mutta noin se tekee aina "vähän"

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #5 : 29.05.2011, 23:33:34 »
Samaten sammutuksessa ravistaa kivasti, ainakin 3-satkun pikku kopassa 8)

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #6 : 30.05.2011, 00:28:33 »
ominaisuus, uusi volvomies kiinnittää tuohon aina huomionsa. sanoisin että siihen tottuu. toki en tiedä kuinka rajua heilumista tarkoitat mutta noin se tekee aina "vähän"

nonnii, ei se hirveesti hytkytä mutta kuitenkin niinpaljon että sen huomaa.
komia feature täytyy kehua.

katoin jo listaa mitä täytyy hakea:
ilmaputsari   4,9
öljysuod   6,9
tulpat   13,5
öljyt   21
jakohihna pakt.   49,9
apuhihna   7,4
vesipumppu   29
sytkäjohdot   17,5
vjkansi   22,5
vjpyöriä   2,7
pa suodatin   14,9
termari+tiiv   7,9

yht: 198€ noilla nyt pääsee alkuun.
tankista parit kyselyt menemään ja huomenna soittoa autopurkaamoille. se on prioriteetti nro 1 eli uutta tankkia ettei valut viimisetkin roposet maantielle.
lisäksi pari purkkia brake kliineriä ja purkki voitelevaa CRC:tä saa konehuoneesta lian liikkeelle ja jouset rasvailtua.
pestä sen vois kans mutta siin on aina mahis että innostuu liikaa ja laturi ottaa itteensä tai joku muu vastaava.
kliineri parasta kun haihtuu.

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #7 : 30.05.2011, 00:37:25 »
Tankkihan vuotaa yleensä keskeltä saumasta (ruoste) tai pohjasta (kosketus kiveen). Tämä helppo huomata silmällä. Itsellä tuli bensaa maahan tankatessa. Täyttöputken ja tankin liitos vuotaa tai täyttöputkessa murtuma.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #8 : 30.05.2011, 04:39:05 »
Moottorin tukikumet kannattaa uusia. Diesel mallin tarvike kumet maksavat alta 10e/kpl
Käyvät suoraan paikalleen ja ovat bensamallia jäykemmät.Vähenee hytkyminen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #9 : 30.05.2011, 09:57:44 »
Tosiaan dieselin kumit niin vähänee heiluminen.. tai 2kpl per puoli jääkiekkoja  :2funny:
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #10 : 30.05.2011, 23:47:32 »
askel otettu etieppäin, takakonttiin tulossa MaxBoom Semi-Unlimited -sarjaan 50x50x100 laatikko yhdellä 18" elementillä ja 8" AP:lla.
saa sitä sitten siirrellä pitkin poikin autoa hakien parasta sijaintia.

tehot pyöritellään sinne 3000w tienoille. ja 145dB täytyy saada rikki.
jossei mene katsotaan peiliin hetkenaikaa ja alotetaan alusta uudella kotelolla.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #11 : 30.05.2011, 23:57:06 »
tehot pyöritellään sinne 3000w tienoille. ja 145dB täytyy saada rikki.
jossei mene katsotaan peiliin hetkenaikaa ja alotetaan alusta uudella kotelolla.

meinaakko laittaa 2 laturia ? montako akkua/ mikä akku ?

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #12 : 31.05.2011, 10:48:34 »
meinaakko laittaa 2 laturia ? montako akkua/ mikä akku ?

laturia ei tarvi isontaa, siitä ei oo mitään hyötyä.
tuossa näyttäisi olevan joko 55A tai 70A laturi eli se jaksaa ylläpitämään 800-1000W jatkuvalla teholla, perussoitolla pärjää vallan mainiosti, koska normimusiikki ei vie täysia kokoajan, taasen laturi lataa aina sata, kun akun jännite laskee tarpeeksi.

yhdellä akulla mennään tässävaiheessa, eli CSB 88Ah, soiteltu Team Apinan johdosta MaxBuumia vanhassa 3000w luokassa yli 146dB eli ähky ei heti lopu kesken, etuakku tulee erotusreleellä mukaan eli matkalla on sekä laturi, Vartan 65Ah vesiakku ja tuo CSB hyytelöakku.

kaapelit menee siten, että laturilta etuakulle menee 50mm2, kone maadotetaan 2-4 paikasta 50mm2 ja 16mm2 kaapeleilla, etuakulta taka-akulle menee 50mm2 josa 200A sulake ja 70A erotusrele, tällä varmistetaan katkeamaton, hyvä latausjännite taka-akulle.
Lisäksi etuakku maadotetaan 2-3 paikkaan 50mm2 ja 16mm2 kaapeleilla ja yksi 8mm2 kaapeli vedetään miinusnavasta taka-akulle miinusnapaan, tällä pyritään estämään potentiaaliero akkujen välillä.

taka-akku maadotetaan 2 50mm2 +2 20mm2 kaapelilla erikohtia koria, tietysti kaikki korikosketukset hiotaan pellille, laitataan läpipultilla ja jousiprikalla kiinni ja maalataan korroosion estämiseksi.

sitten taka akulta vahvistimelle vedetään 12x50mm2 6/puoli 12mm umpikuparitankoon joka ruuvataan kiinni vahvistimeen, plustanko vuorataan teipillä estääkseen oikosulut.

elementin kaapelointi on luultavasti 10mm2 kaapelia tai paksumpaa, kun piuhaa tarvii tehdä se 2-3m ylimääräistä että koteloa pystyy sujuvasti siirtelemään kontissa ;)

tämänlailla, vanhasta autosta kuva.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #13 : 31.05.2011, 11:44:28 »
muuten kuullostaa sähkömiehen korvaan hyvältä ja hyvin mietityltä, mutta suosittelisin silti järeämpää laturia n.100A

saat 3000W lankusta enemmän hyötyä irti.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #14 : 31.05.2011, 21:15:51 »
täytynee pitää mielessä, tuossa volvossa ei ole ohjaustehostinta, joten toisen laturin siihen vois hyvinkin laittaa.

mitä tänään tehtiin, vaihdeltiin öljyjä :D


komea 25mm pultti öljypohjassa, räikkää ei löytynyt, kuin 24 asti :(


Blargh, tulppa jätekippaan ja kuumat öljyt käsille, aika hakea hanskat


vanha suodatin sai seurakseen uuen samammoisen!


ilmaputsarikin sai kyytiä, huomasin että ilmanputsarin kotelossa on jokin läppä, ilmeisesti kylmän/kuuman -ilman säätäjä? talvella tukkii edestä ilmanoton ja ottaa pakosarjan pellistä lämmintä ilmaa?

tämä "putki" pakosarjasta ilmanputsarille on poissa tästä autosta, täytynee ennen kylmiä semmoinen hommailla.


koneen kyljessä ois tilaa vaikka mille... ohjaustehostin tai ilmastointi tai toinen laturi, hmm!
ei toi nyt niin raskas oo käänneltävä että saattaa kallistua toiseen laturiin, latausjännite on nyt 14,04V joka on liian alhainen.
täytyy ensiksi vaihdella kaapeleita paksummiksi jos sillä elpyis latausjännite. tarvis saada se 14.40-14.60V välille.


mutta mikäs hittolainen tämä on! jokin vikalukukoodi härpäke? yksi johto tuossa on jolla saa törkkiä, nappula ja ledi!
TEKNIK!

saa selventää mitä tolla voi tehdä ja miten, ennenkuin rupeen tökkimään.

koneeseen 5W40 full synth litkua ja vähän pyöräytettiin että täyttyy suodattimet yms, tietty laitoin suodattimen puolilleen ennenkuin ruuvasin kiinni. lisää öljyä 3/4 tikkua asti ja avot!

samalla kävin läpi tulpat, tulpan johdot...

tulpat oli kaikki samaa laatua, mutta DENSO:t ? no kai ne pelaa samallai ku muutkin. mahtaako jaappanilaatu olla vääränlaiset volleen jottanotta uhraisko kympin ja ostais BOSH:n tulpat ?


tulpanjohdoista yks oli erillainen, liene joku tarvikeletku vai nou. eli kaikki muut 3kpl oli tuollaisia suoria kumitikkuja, mutta yhdessä oli tuommoiset nypykät. kummat mahtaa olla volvon orkkikset?

sitten rupesin ettimään vikaa tankista. pohjassa ei ainakaan ole reikää, ei allensa tiputa, mutta bensa haisee ja tankatessa loiskuu.
takapää ylös ja kameran kanssa ettimään:


täyttöputken alustanpuoleinen pää on hapekkaassa kunnossa muttei tuntunut olevan reikiä.

täyttöletkun yläpuolella kuitenkin on tännäköinen läiskä että se voi silti että se ruiskuaa tuolta tai jotain.

tämännäköinen kaverus alkoi murenemaan sormissa.

lopulta huomasin sen olevan poikki.

tässä vois olla syy ylivuotoon.

sisäpuolelta tämännäköinen

joka päätyy tähän.
olisikohan tämä se putki joka päästää ilman tankista ulos samalla, kun tankkaa? vai mikä putki kyseessä.
tankin päällä se liittyy kumiletkuun musta jossa sininen raita ja jatkaa siitä tankin kylkeen kumikikkareeseen.

vedin poikki molemmista päistä putken ja "tulppasin" täytynee hakea samammoinen osa jahka tietää mikä se on tai tietäis mikä varaosa nro se on ;)

sitten menin tankille raakasti jumputtaen volvon orkkismankkaa ja tankkasin:
http://www.youtube.com/watch?v=Vt4GgKJvnR0

voittajafiilis, jostain se vielä kusee. etsinnät jatkuvat!

 

Kulkukoira  Proturbo