Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo S70 2.0 T5 ja muutam pikku vika (ulkomailla, joten apu tarpeen)

  • 4 Vastauksia
  • 1990 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NakkiMatti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Olen tällä hetkellä vaihto-opiskelemassa Uudessa-Seelannissa.
Pitäähän sitä Hobittien luvatussa maassa päästä kaikki mestat katsomaan, joten auton osto oli pakollinen. Löysin kohtuu edukkaasti juuri katsastetun (katsastus täällä oikeasti iso vitsi) S70 T5 volvon ja automaattina. Toki ratti väärällä puolella, mutta viikossa siihen tottui. Maksoin autosta euroiksi muutettuna 800€. Nahkasisusta, ilmastointi jne herkut.

Eli ostohetkellä paloi kaksi varoitusvaloa ja service valo. Toinen on labdan valo ja toinen on jäähdytinnesteen pintaa mittaava anturi. Aloitin vian tutkimisen tästä anturista ja yllätyksekseni se ei edes ole kosketuksissa jäähdytysnesteen kanssa. Vaan on ikään kuin jokin tappi? Onko siellä sisällä edes mitään hajoavaa? Otin johdon irti ja valo sammui. Nesteen pinta luonnollisesti tarkastettu.

Ja sitten tuohon Lambdaan. Kävin lukemassa koodit ja antaa tälläisen vian: 15 oxygen sensor 1 (in front of cat) Slow response. Eli vaihtoonhan tuo menee ja tässä tuleekin ongelma. Täällä tunnetaan Volvot yhtä hyvin kuin Sika ymmärtäisi jotain hopealusikan päälle, joten ainakaan vielä en ole löytänyt yhtään varaosia myyvää liikettä, saati sitten liikettä joka tuon vaihtaisi. Itselläkin pysyy työkalut käsissä, mutta tuntemus Volvoista on tasan 0. Ja toisekseen ei viitsi mahdottomia työkaluja ostella, kun ei niitä painon takia viitsi Suomeen enää rahdata. Mutta näin yleisesti, millainen Lambda tuohon menisi ja missä se sijaitsee (tarkemmin kuin catin edessä). Pitääkö ylipäätänsä purkaa hirveästi autoa?

Sitten tuohon automaattiin. Tarkastin öljyt ja punaset olivat, eikä haissut yhtään palaneelle. Mutta on edellinen omistaja reippaasti ylitäytellyt, joten lämpinä mittatikku kastuu huomattavasti enempi kuin pitäisi. Katsoin youtubesta yhden öljynvaihtovideon ja öljyt pitää laittaa ilmeisesti mittatikun aukosta sisään. Olisiko tuosta helppo valuttaa vähän öljyä pois jotenkin?
Satunaisesti kun olen parkissa esim liikennevalosisa, auto vähän kuin nykii eteenpäin. Joskus ei taas tee tuota ollenkaan. Ajattelin sen johtuvan lootaöljyistä. Lisäksi täysikiihdytyksellä vähän arpoo vaihteita ja tuntuu että mehut olisivat vähän kateissa.

Muuten kyllä aivan erinomainen peli ajaa.
Parit kuvat vielä autosta alla.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Nestesäiliössä on kelluva rengasmagneetti ja se tappi on reed-rele (lasiputkirelekosketin), joka kytkee, kun magneetti on tarpeeksi lähellä. Reed-rele voi olla rikki tai kelluva rengasmagneetti ei töhkän takia pääse liikkumaan tai on muuttunut uppomagneetiksi.

Lambdaa ei tdi:ssä ole, joten muistelen muiden sanoneen, että vain Volvon alkuperäinen anturi toimii. Tosin joku muu kuin Volvo senkin on kyllä tehnyt....
Olisiko YouTubesta apua
https://www.youtube.com/watch?v=-3Ve6TPNMqM


Joskus otin laatikosta muutaman desin öljyä onnistuneesti ihan vain tyhjennystulpasta. Tarkkana saa olla, ettei lorahda samalla kolme litraa hihaan. Pitää olla laatikko kylmänä, ettei tule palovahinkoa.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2016, 18:14:44 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4955
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Tarkastithan laatikon öljytason ohjeiden mukaan auton käydessä?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Toi hapettuma akun navassa kannattaa myös hoitaa pois. :P

Ja bosch antureita kannattaa käyttää niin ei tule ongelmaa.

Anturi näyttää kumminkin olevan suht hankalassa paikassa joten auton alle tarvis hyvin tilaa..
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 794
Tarkastithan laatikon öljytason ohjeiden mukaan auton käydessä?
Tärkeä  pointti! Auto käynnissä, N:llä tai D:llä. Suotavaa vielä käydä vaihdekaavio hitaasti läpi ennen tarkastusta. Öljyn pinta nousee reippaasti, kun kone ei käy ja moni varmaan ajelee siksi vajailla laatikkoöljyillä...

Ei siinä lambda-anturissakaan luulisi olevan mitään outoa ammattilaiselle. Jokaisesta nyky bensa-autosta suunnilleen samanlainen löytyy suunnilleen samasta paikasta. Boschin anturi kannattaa etsiä, kuten edellä todettu. Itse tilailen paljon osia eBaystä nykyään.
Lambda-anturille on olemassa oma erikoshylsy, joka helpottaa vaihtoa, mutta onnistunee perustyökaluinkin. Pakosarjalta ja katin välistä, kun putkea katselee, niin ei voi olla löytämättä anturia sojottamasta putkessa. Tarkemmin en T5:sta juuri tunne...
« Viimeksi muokattu: 14.03.2016, 19:53:54 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron