Elekma  Autoracing

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #525 : 02.10.2015, 23:28:07 »
Ei ehtinyt Kuuranne tekemään englantilaisen kantta viime viikonlopuksi, joten piti siirtyä listalla eteenpäin.

Viime perjantaina tankkasin valkeaan bensaa järjestelmän puhdistamista varten ja lauantaina asensin Autotunen myymän MS2-pohjaisen Atecu V3:n, jonka ostin vähän aiemmin(halvempi kuin MS2 V3 rakennussarja). Tökin johdot liittimiin, poistin ylimääräiset jumpperit levyltä ja pelaahan tuo. Pohjaksi laitoin englantilaisen vanhan msq:n. Tässä vaiheessa ajoa takana noin 670km. Bensalla mennään edelleen ja olen hakenut säätöjä sinnepäin. Ei halunnut oikein toimia yli 1,2bar paineella, uudet tulpat kehiin ja nyt toimii ainakin 1,5bar asti. Seuraavaksi taas takaisin E85:een ja säätöajoa vaan.
Gazin takaiskarit sain viimeinkin viikolla haltuun ja laitoin paikoilleen. 13 naksua taisin kääntää säädöstä. Nyt ei kulje enää keula ja perä eri tahtiin joustoissa. Etuiskarit jäivät vielä tulematta, koska olivat tehtaalta lähettäneet vakiopituiset :idiot2:

Aloittelin tänään töiden jälkeen englantilaisen lopputekniikan irrotusta ja hain Kannen Kuuranteelta. Tein kanaviin vielä parit pikkusiistimiset, laitoin venttiilit paikoilleen, sun muuta pientä näppäilyä. Katsoin kannen tiivistepinnan vielä läpi kaiken varalta, koska sitähän ei oikaistu vaan kävi koneistamolla ainoastaan pintapuolisessa tarkastuksessa. Eipä ollut huomannut koneistaja, että yhden liekkirenkaan kohdalla on pieni syöpymäjuova. Ei sitten laiteta ajokuntoon huomenna, vaan puuhailtava muuten ja maanantaina kansi oikaistavaksi.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2015, 23:32:12 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #526 : 03.10.2015, 23:17:01 »
Otin laatikon ja alakerran pois englantilaisesta, siirsin tarvittavat palikat "uuteen" alakertaan sekä laitoin alakerran ja voimansiirron takaisin paikoilleen. Periaatteessa kantta vaille.

Kytkinlevyyn piti vaihtaa uusi keskiö kuten pystyi päättelemään jo rominasta joutokäynnillä. Vanhat boorit olivat hakkautuneet aivan teräviksi. Nyt on uudella keskiöllä jo aivan selvä välys kytkinakselilla sillä kohtaa jossa levy on. Kai sillä vielä muutaman keskiön ajaa, mutta kuluminen sen kuin nopeutuu. Jousitetun levyn laittaisin mielelläni, mutta sintterinä ei tietääkseni saa mistään ainakaan vielä ja jousitetun levyn kanssa ylipäätään tulee ongelmaksi etäisyys vauhtipyöränpultteihin. Laatikko kun on ensimmäisiä muutettuja, ei siinä osattu ottaa huomioon asetelman korkeutta ja vaihteensiirtotangon valunystyrän korkeutta laatikon suunnalta. Sen takia joutui alunperinkin teettämään sentin vakiota ohuemman vauhtipyörän ja käyttämään automaatin vetolevyn pultteja. Nytkin levyn etäisyys pultinkannoista on noin 2-3mm. Eli jousitetun levyn käyttö tarkoittaisi sitä, että vauhtipyörä vaihtoon ja laatikon etupää vaihtoon.

Uudet pakolämpöanturit ohuemmalla kärjellä saapuivat juuri ja testasin kaikki. Ainakin 850 asteeseen asti näyttävät keskenään hyvin samoja lukemia. Tarvitsee vain muuttaa kiinnitys pakosarjassa sopivaksi. Yhden anturin testasin 1050 asteeseen asti, ei ainakaan vielä sulanut.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #527 : 06.10.2015, 01:18:37 »
Taas englantilainen liikkuu ja kotiutettukin on.
Vein aamulla kannen oikaisuun ja iltapäivällä sain sen pois. Töiden jälkeen niputtelin palikat kasaan, hitsasin M5 mutterit pakosarjaan vanhojen antureiden kohdalle uusia varten ja laitoin uudet kiinni. Öljyt sekä jäähdytysnesteet sisään, käytin lämpimäksi ja vaihdoin uudet öljyt. Ei havaittavia vuotoja tai sivuääniä, ainakaan vielä. Kovin kummoista sisäänajoa ei tarvitse tehdä, koska pyyhkäisin pytyt vain käsihoonilla pikaisesti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #528 : 06.10.2015, 22:05:51 »
Jynssäsin mailin jäljiltä jääneet teipin liimajämät pois englantilaisesta ja vaihdoin "arkipyörät" semisliksien tilalle. Taidan ajella niin pitkään kuin kelit sallii kesärengastuksen ja sitten jonnekin kököttämään talveksi. Mielellään pitäis ajossa, mutta ei viittis keväällä vaihtaa taas kytkinlevyyn keskiötä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #529 : 07.10.2015, 21:31:44 »
Pikkupäivityksillä jatketaan. Nostin alustan takaisin normaaliin lentokorkeuteen, vaihdoin öljyt ja laitoin pohjapellin paikoilleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #530 : 09.10.2015, 22:53:41 »
Peräöljynvaihto laajeni vähän eli purin sisukset pois ja katselin laakeripinnat etummaista pinjonin laakeria lukuunottamatta, koska ei ollut uutta stefaa käsillä. Välityksessä on pinnat kunnossa, mutta pinjonin taaempi laakeri on ottanut itseensä jossain vaiheessa. Voi olla ollut jo aikaisemminkin, ei tullut irrotettua pinjoniakselia lukon asennuksen yhteydessä. Aikalailla samanlainen melutaso on ollut perän suunnalta koko ajan, joten rojut kasaan, öljyt sisään ja pyöränlaakereihin uutta rasvaa.

Eteen laitoin alahuulen jälleen paikoilleen ja pakolämpömittarit toistaiseksi kököttämään keskikonsolin "hyllyn" päälle. Vois tehdä jonkinlaisen telineen niille keskikajarinpaikkaan. Huomenna semisliksitkin taas takaisin alle ja koettaisi saada ajettua Motoparkissa muutaman nopean kierroksen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #531 : 10.10.2015, 19:54:41 »
Motoparkissa muutama kierros pyöritty 1,5-1,6bar paineella. Pelaa normaalisti muuten, mutta yhden kierroksen voi ajaa "täysiä" jonka jälkeen alkaa puskemaan ylivuotosäiliöön nestettä. Edellisellä kerralla ei vastaavaa ollut. Kokeilin pienentää ennakkoa kahteen otteeseen kaikkiaan kuudella asteella josko vika olisi siinä päässä, muttei mitään vaikutusta ja samalla ennakolla pelas aiemminkin. En nyt vielä sen enempää huolestu asiasta, lyhyissä vedoissa ei kuitenkaan ole mitään ongelmia isommallakaan paineella. Mietin jo alunperin tuota syyläriä laittaessa normaalin suljetun jäähdytysjärjestelmän tekemistä. Kokeilen sitä varmaan vielä ennen isompia toimenpiteitä. Eli syyläriin korkin tilalle tulppa ja perus paisari käyttöön.

Gopro tilttaili vissiin muistikortin takia, mutta sai sentään yhden täyden kierroksen otettua talteen incaria. Racechrono ei ollut käytössä, mutta videoeditorin aikajanaa seurailemalla kierros 1.46,1-1,46,3 paikkeilla. Samanlaista sunnuntaiajelua kuin viimeksikin. Paksummat vakaajat tuntuivat antavan hieman lisää tukevuutta ajoon. Kokeilin matalampia rengaspaineita. Edessä noin 2,2 ja takana noin 2bar. Oikean eturenkaan kulumisen perusteella ois voinut käyttää isompaakin painetta, halusi taipua alle selvästi enemmän kuin aiemmin. Takapäässä tilanne oli hyväntuntuinen koko ajan.

Incar: https://youtu.be/D9Lpx1ZUYdE
Ulkoa pari lyhyttä(-jadi- joutui kamerahommiin): https://youtu.be/F9JmXO4NqCo

Pesaisin molemmat pyörät ja otin etuhuulen pois. Öljyä näytti kuluneen hyvin sama määrä kuin edelliselläkin kerralla jolloin kierroksia tuli muistin mukaan saman verran.


Edit. Linkki ulkopuoliseen videonpätkään lisätty.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2015, 20:03:26 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #532 : 28.10.2015, 22:15:13 »
Ei kovin hyvältä vaikuta englantilaisen koneen suhteen taas vaihtelun vuoksi.
Jäähdytysneste ei halua pysyä sisällä kovemmassa vedossa. Ei se Motoparkin tilanteesta ole sen huonommaksi mennyt kuitenkaan vielä. Normiajossa ei hukkaa tai puske nestettä pihalle ja parin päivän seisomisenkin jälkeen lähtee kaikilla käyntiin. 1,5bar paikkeilla ei ole ainakaan lyhyissä vedossa vielä mitään ongelmaa. Mutta nestettä tulee ulos jos nostaa kierrokset ylemmäs vaikka 1,5bar paineella ja tarjoaa pari sekuntia 2,3bar painetta. Hyvin lyhyitä vedätyksiä kaks-kolme ja saa lisätä litran-puoltoista nestettä. Vaikuttaisi vähän siltä että joko kansi tai lohko on halki jostain. Lohkoa olin tiirailevinani ennen kasausta, ettei siinä ole mitään eli todennäköisempänä pitäisin kantta. Taas pitää avata :buck2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #533 : 28.10.2015, 22:20:33 »
Me mennään kahville, niin kyllähän sä nyt yhden koneen siinä ajassa nostat auton keulilta, purat ja kasaat sen  :D
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #534 : 29.10.2015, 06:19:17 »
Tekeekö painetta järjestelmään? Onko syyläri ehjä?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #535 : 30.10.2015, 23:50:28 »
Koska parempaakaan tekemistä ei perjantai-iltaan keksi, otin englantilaisesta kannen pois ja tiiviste siitä mennyt on. Liekkirenkaat kuitenkin on ehjän näköiset ja kaikki kannenpultit yhtä tiukassa. Renkaiden vierestä puuttuu tiivisteen toiselta puolelta paloja. Kannessa näkyy vuotojäljet. Kattelin nollakohdan merkkiä ja edellisen kasauksen yhteydessä muutin triggeriasetusta ja nollakohta on pielessä aikaisen suuntaan. Liikaa ennakkoa ollut siis, mitäpä muuta tarvii.

Oishan siihen voinut heittää uuden tiivisteen, mutta kas kummaa, joka männässä jälkiä että jotain ois ollut välissä. Kannessa vastaavissa kohdissa. Kolmeen pyttyyn on tullut kivat pystynaarmut alas asti, kahdessa lähempänä ykk:ta ja yhdessä ei mitään. Irrotinpa siis tekniikan ja purin alakerran osittain. Männät yhtenä kappaleena ja renkaat ehjät. Pytyissä pyörinyt roju jäänyt ylimmän renkaan yläpuolelle. Mistä lie tullut ???

Melkein vois jo harmittaa...

Edit: Oisko noissa kuitenkin sen verran imunokka auki männän noustessa ylös, että tapahtuu takaisinvirtausta jolloin vitospytystä ois kulkeutunut rojua imusarjaan. Tai vaihtoehtoisesti siinä yhteydessä kun pytty sai vedet sisäänsä koneen sammuttua. Jäähdytysnestettä oli myös imusarjassa eli neste ois vienyt mukanaan. Se ei sieltä pikku huuhtasulla lähtenyt pois ja nyt sitten kulkeutui ilmavirran mukana takaisin koneeseen.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2015, 03:02:55 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #536 : 31.10.2015, 09:43:39 »
Mitä ikinäkin vikaa selvittelet, niin katso mahdollisuuksien mukaan aina suurentavalla laitteella, mikroskooppi tms. Ottasilmillä katsottuna tulee toisinaan vikadiagnoosi, kun jurmujen muotoa ei näe paljain silmin riittävän tarkasti. Tässä tapauksessa kiinnostais lähinnä se, että onko jurmut mekaanisia vai esim. veden syömiä, etenkin pytyn yläpäästä.
Alas asti ei pytyn seinässä mene veden syömänä, mutta yläpäässä puristusvaiheessa ehkä, jolloin männästä voi irrota metallia mahdollisen veden tunkeutuessa sinne mihin pääsee, irronnut metalli kiilautuisi väliin aiheuttaen mekaanisen vian.

Tinakoneen rakennetta sen paremmin tuntematta, voisiko tämä isolla ahtopaineella oleva veto "paineistaa" vuotavan kansitiivisteen kautta jäähdytysjärjestelmän, joka sitten vuotaisi imupuolelle jostain muualta kuin kannesta?

Kannelle koeponnistus siihen liittyvine imupuolen vesijuttuineen
Onko imukanavat epäilyttävän puhtaat, voisi kieliä vesivuodosta?
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #537 : 31.10.2015, 12:00:12 »
Voishan niitä varmaan katella enemmän suurentavilla välineillä, mutta. Männissä oli kiinni alumiinia kovempia hitusia sivuilla ja jäljet niissä sellaisia, ettei oikein voi tulla muusta kuin välissä olleesta raudasta. Esim. väliin joutuva alumiinisoiro tms. ei vastaavaa teräväreunaista jälkeä tee. Isompi alumiinipala vois varmaan aiheuttaakin, mutta kaipa siitä jotain painautuis kiinni osiin.

Jäähdytysnestekierto on ihan perinteinen eli ei kierrä imusarjassa tai muualla.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2015, 12:03:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #538 : 31.10.2015, 12:37:54 »
Ottaako hitusiin magneetti kiinni?
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #539 : 31.10.2015, 21:27:56 »
Mitä muuten meinaat tuolla, että jäähdytysneste ois aiheuttanut naarmuja sylinteriin? Lyhimmätkin ovat noin sentin pituisia, keskimäärin taitaa lyhemmät naarmut olla sentin-kaks pitkiä syvimmältä osaltaan ja loivenevat alaspäin. Ja sylintereissä ei ole mitään merkkejä jäähdytysnesteestä. Nestettähän ei hukkunut ajamalla ollenkaan, eikä nostanut nestettä millään tavalla ylivuotosäiliöön pienemmälläkään ahtopaineella. Ainoastaan 1,5bar paineen jälkeen puski painetta jäähdytysjärjestelmään ja työnsi nesteen ulos korkin kautta.

Putsasin kevyesti laet kahdesta eniten osumaa saaneesta männästä. Kuvat tuolla. Aika pientä ::) Kaksi mäntää tuosta sarjasta on sellaisia joita vois ajatella vielä käyttävänsä jatkossa.

Purin alakerran kokonaan ja kampiakseli näyttää siltä että se on jossain elämänsä vaiheessa voinut olla vähillä tai huonoilla öljyillä. Toisaalta siltä näyttivät alkuperäiset kiertokangenlaakeritkin ennen kuin otin käyttöön. Purin myös maililla vaurioituneen alakerran. Siinä vitospytyn männän ylimmän männänrenkaan yläpuolella on käynyt sen verran paljon tavaraa tekemässä jälkiä pintaan, että rengas ei enää edes liikkunut kunnolla. Mäntä kuitenkin on yhtenä kappaleena. Tässä kaikkien laakerikaulojen ja laakereiden voisi sanovan olevan virheettömiä. Mitään havaintoa ei ole paljonko oli ajettu ennen kuin tuli mulle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing