Ateho  Elekma

745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia

  • 28 Vastauksia
  • 6494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
745:lla,,NYT 25.3.-20 alkaen,,, 945 B230FT:llä kurvailua ym
« Vastaus #15 : 13.03.2020, 15:29:27 »
Mikä ihana viikko. *taavih->  Viikon aikana paljastunut, että,,,,   

Tankkipumppu sökö. Pörrää vaan ei pumppaa    :uglystupid2:

ym,,,,sökö.   DELETOIN nuo loput jupinat noista ongelmista. 

Tähän loppui tämän 745:en tarina ja matkanteko. *kahvia->


Onko kukaan kokeillut E85 polttoaineletkuksi ToppPur paineilmaletkua? Meinasin laittaa testikäyttöön tuonne auton alle samalla, kun otan tuota muutenkin käyttöön paineilmalaitteisiin. 
Valmistaja oli sitä mieltä, että toimii ja kestää. Esteripohjainen polyuretaaniletku, kudosvahvistettu.   

Heillä on ToppFlex letkua kemikaalien siirtelyyn, joka ei kestä painetta ( ei ole painetestattu), mutta kestää myös etanolin. Tämä on vahvistamaton esteripohjainen polyuretaaniletku. 


« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 15:51:41 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #16 : 13.03.2020, 16:25:01 »
Onko kukaan kokeillut E85 polttoaineletkuksi ToppPur paineilmaletkua?

940 bensalinjat muovisilta osilta on rekkojen paineilmajarruletkua jo tehtaalta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #17 : 22.03.2020, 13:14:40 »
940 bensalinjat muovisilta osilta on rekkojen paineilmajarruletkua jo tehtaalta.

Joitakin kymmeniä tunteja lukenut E85 jutuista foorumeilta ja ekaa kertaa tulee vastaan tämä. :)

,,,,delete,,,,,

« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 15:35:58 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #18 : 22.03.2020, 13:51:36 »
Miulla vuoti kans tuo kylmäkäynnistyssuutin.
Kasteli tulpat aika herkästi kylmänä, ja sai kaasu pohjassa startata jos ei lähteny ekalla käyntiin.

Tuli sit kylmästi vaan ohitettua koko suutin ja hyvin toimi.. ei viittiny silloin n. -15C ja lumisateessa (viime talvi) alkaa ihmeempiä korjauksia tekemään.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #19 : 24.03.2020, 14:52:24 »
Joitakin kymmeniä tunteja lukenut E85 jutuista foorumeilta ja ekaa kertaa tulee vastaan tämä. :)

Muisti oli heikkona, mutta paluulinja on siis paineilmaletkua. Massan alta mullakin luki air brake hose ja joku valmistaja.
Samaa letkua löytynyt jo vakio massojen alta neljästä ysistä, että eiköhän tuo ihan orkkista ole.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #20 : 29.03.2020, 15:34:55 »
Noniin.  Nyt autokorjaajapoikani kyllästyi ja bongasi netistä minulle n 300tkm ajetun 1993 vuoden 940 farkun B230FT koneella ja M46 laatikolla.   :o
Auto on kuulemma 99.95% orkkiskuntoinen. Eilen pimeällä taskulampun valossa katsellessa näytti aivan huisan siistiltä.  Ja ihan kivasti liikkui. (Lähellekään noin hienossa kunnossa ei mun1990 vuoden 740 ollut hankintahetkellä noin vuonna 2012. Tupakanpolttamia reikiä istuimissa, ruostetta ihan riittävästi siellä täällä. Sähkövirityksiä enempi kuin "laki sallii"  :idiot2: )   

Laatikkoöljy oli kuulemma ihan tervan kaltaista, eikä moottoriöljykään siitä paljoa poikennut. Perän öljytkin oli karmeaa katseltavaa. 
Noissa on nyt uudet öljyt ja RVS aineet menee öljyjen sekaan huomenna ja loppuviikolla leimalle.
BG pesut tehtiin tuossa samalla.
Kaikki jarruletkut meni vaihtoon ja osa konehuoneen letkuista vaihdettu.

Mun 740:stä ei 2010 vuonna saanut juuri mitään alustassa sijaitsevia pultteja irti niitä tuhoamatta. kaikki ruostuneet jumiin.   Tässä 940:ssä kuulemma kaikki tulpat ja pultit mitä on nyt ollut tarvetta irroitella on irronneet ilman tappelua
Vain etujarrujen liukutapit oli totaalisen jumissa ja menivät rikki irroitettaessa.  Ruosteeton pohja. 
Joku oli muuten asentanut pykälää liian isot jarrulevyt,,,tässä mallissa on ne pienemmät, joten nekin vaihdettiin.

Seuraavaksi:
Uudet jouset ja iskarit.  Nyt alla olevat hiukan liian lötköt minun kuormakamelikäyttöön. ( tässä ei onneksi ole multilink alustaa,,,no jos olisi ollut niin ei olisi nyt minulla  8) )

Viallinen orkkisflekti vaihtoon.  Pyörii nyt kokoajan samaa tahtia moottorin kierrosluvun kanssa. Aikamoinen ujeltaja.

ABS rele vaihtoon. Ainakin yksi jäähdytysletku vaihtoon. 

Tuunataan USB virtapistokkeita tarpeellinen määrä hyttiin ja magneettikiinnitteiselle naville sijoituspaikka. Flekti sulake/rele tilan lauhduttimeksi. ( olin laittanut moiset 740:seeni ja piti kyllä releet ei kuumina )

Kojelautakameroita yksi eteen ja yksi taakse, niin saa etupäässä-takapäässä törttöilijät/törmäilijät filmitähdiksi.  ;D
Lisäperuutus,,,,ei kun siis,,, takatyövalo auton yläosaan, niin on mukavampi peruutella pimeässä. 

Sitten aletaan miettiä ilmastointikilkkeiden asentamista. Nypitään varmaan 740:stä, kun siihen on jo hankittu ja  osittain asennettu ihan uusia osia. Toivotaan että sopivat.  :P

Ja tietysti mietitään E85 käyttöönottamista. 
Onko suosituksia kokemusta omaavilta?  Mennäänkö ihan tällaisenaan, vai pitääkö lastuttaa ym säätöä?
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #21 : 29.03.2020, 17:11:56 »
Paluu tuohon 740:en on viimepäivinä tapahtunut ja tapahtuu vain käyttökelpoisten osien irroittelulla ja siirtämisellä "uuteen" 940:een.   ::)

740 jupinat tästäkin ,,,delete,,,,


« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 15:38:37 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Tucci

  • Vieras
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #22 : 29.03.2020, 18:40:56 »
Entä suutinrele paisarin kupeessa?
Siitä löytyy rispaatuneet johtoja, maadoitus taitaa olla siinä ajovalon takana.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #23 : 29.03.2020, 21:10:50 »
Aika sekasta luettavaa, mutta jos vaikeuksia saada käyntiin kannattaa lämpöanturi tarkistaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #24 : 30.03.2020, 12:19:43 »
Tulee siitä sekaista kun jatkuvasti jotakin etsitään.   Menee etsijätkin sekaisin ;D

740:ssä ei olllut suutinreleessä tai sen johdoissa vikaa.,,,,Ja loput jupinat 740:en vioista on nyt DELETE,,,,,,,,


Jospa siitä nyt vain siirtää ne ihka uudet alustanosat ja ilmastointipalikat tuohon uustulokas 940:een. Ihan tuliterät korkeamman painoluokan "4 season" renkaat on 740 alla ja 940 on vain heikkokuntoiset perus nastagummit, joten,,,,,,

( edit:  Ei ne 14 tuumaiset 740 vanteet tietenkään sopineet 940 koska jarrusatulat,, )

740:stä varmaan kone irti, kuten ollut jo suunnitelmissa näihin aikoihin se koneenvaihto muutenkin tehdä.  Tuo kone myös kuntoon, niin sitten on jo 2 kunnostettua varakonetta.  :)    Eihän vara venettä kaada,,,jos on oikein kuormattu.  ::)

740:ssä on M47 laatikko ja 940:ssä on M46.  Jääköön M47 siis varalle.

Ehkä myös 7:sta perä 9:in, niin kierrokset laskee, vaikka vauhti pysyy.

Ja muuta mahdollisesti tarpeellista siirretään 7->9
Tuon riisumisen jälkeen voi sitten miettiä meneekö seiska paaliin vai laittaako korin ja sähköt kuntoon.
Takaluukku pitää kyllä säilyttää, kun on näin pitkään pysynyt ruostettomana.   :2funny:

« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 15:41:50 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #25 : 30.03.2020, 12:24:46 »
7:ssa on eflexfuel purkki.

Eilen illalla katselin, niin on näemmä eflexfuel tuoteperhe uudistunut.

Alkoi tuo 499,- hintainen eflexplus purkki oikeasti kiinnostaa, kun siihen voi itse tehdä säätöjä. ( jotta varmasti saa kaiken totaalisen sekaisin  :2funny: )
Tuo tähän ysiin niin saadaan turbo rikottua alta aikayksikön, kun tulee pilkkuvirhe.  :D
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #26 : 30.03.2020, 22:36:52 »
Pitäkää akkua irti seiskasta jokunen tunti, ja napatkaa se kylmäkäynnistyssuutin ihan fyysisesti irti ja koittakaa uittaako tulpat. Lisäksi voisitte kokeilla startata kaikki suuttimien liittimet irrotettuna, ja pistää esim sivuvilkun polttimon pinnit oiottuna yhteen liittimeen. Palaako kirkkaasti vai kiiluuko himmeästi startin tahtiin? Jos palaa kirkkaasti ja/tai vilkkumatta, on selkeä johtosarjavika.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #27 : 31.03.2020, 21:11:22 »
Kiitos vinkeistä. 
Voi olla, että kokeillaan Voi olla, että ei.   :-[

Seiskasta on alkanut kilkkeiden irroittelu ja siirtäminen ysiin.
Vahva suuntima on, että seiska riisutaan varaosiksi ja opetellaan elämään tulevaisuutta ysin kanssa. :sundaydriver:

Poitsu on nyt ysillä testikurvaillut. 50/50 motaria ja nurkkaa.  Kiusannut konettakin sinä ajellessa, jotta tietää pelaako kuten pitää.    Kulutus ollut luokkaa 9l/100km.   

PS:  Tästä 940:stä tulee kiitettävän pitkä korjauslista, jahka saan sen listan käteeni. Lukaisin jo kertaalleen.


   
« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 15:43:32 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 745:lla kurvailua ja tulevaisuuden suunnitelmia
« Vastaus #28 : 02.10.2020, 23:14:37 »
Tällainen tuli pihaan toukokuussa 2020





Taidan aloittaa tälle kulkineelle oman säikeen.    :arkkupakastin:
« Viimeksi muokattu: 02.10.2020, 23:17:42 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

 

Ateho  Elekma