KL-varaosat  Race.fi

740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)

  • 22 Vastauksia
  • 8346 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Tyhjäkäynti on alkanut olemaan koko ajan yli 1000rpm, 1100-1200. Sehän ei ole säädettävissä ja pitäisi olla 950rpm. hytkyy ilkeästi  vaihdekeppi ja auto tuolla reilulla 1000rpm tyhjäkäynnillä.

Mitä muuta alkaa tarkistaan kuin kaasuläpän asentoanturi? ilmamassaanturin putsasin, tuplat vaihdettu, ruiskujen/imm sähköliitännät putsattu. Vanhat tuplat ei ollut tasaväriset. 1 kuparin ruskea, 2 vaaleempi, 3 lähes valkonen, 4 musta. Voinee tosin johtua vanhasta jakopään hihnasta, vaihdettu äsken. noin 40tkm ajettu, tosin 8-9 vuotta vanha ja öljynen. vaihdon jälkeen tuntu vähän pirteämmältä. tyhjäkäynti ongelma oli jo aikasemmin.
Jakohihnasta pitää jostain vähän kysellä, kun korjaamo alun perin anto hinnaksi töineen noin 440e, (hihna, 2x rulla, kiristin, tasapainohihna, rulla, kiristin, nokkaakselien, kampiakselin tasapainoakselin tiivisteet) ja sitten ilmoittaakin että pitää tilata kalliimpi paketti jossa on oikea kiristin, pelkkä jakopäähihna sarja olikin sit 350e. koko homma sit 685e. hintaa kysyessä mainitsin että on manuaali kiristys. skruvatilla sarja 80e?

ja sitten monesti kysyttyihin, mutta ihan selvää saanut. Tehoja lisää, turbo tieten helpoin, mutta miten ne pykälät menee 1989, vähäpäästösen kanssa? muita keinoja saada tehoja lisää, maaginen 200hp raja vois olla kiva :)


Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #1 : 25.07.2015, 01:08:24 »
Jos vähä päästönen niin sitte vaan ysistä turbokone ja leimaa sen sille, siihen lastut niin tavote saavutettu. Ton ahtaminen muuten on VTT mittauksen tarpeessa.
Tai tuhlaa rahas vapariin ja tee siitä nykysestä, vääntöähän ei tule läheskään sama mitä ahtimella, ja tietenkin ylävireinen kun vaparista kyse.

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #2 : 25.07.2015, 01:59:10 »
joku joka tuntee pykälä paremmin osaisko selittää miksi moottorille tarvitaan kallis vtt mittaus jos tekee muutoksia, mikä ero siinä on jos moottori muutosten jälkeen menee läpi niistä samoista katsastus mittauksista kuin ennenkin? tämä enempi sellasta ihmettelyä

mut B234F vähäpäästösen turbottaminen on kai mahdollista, mutta lakien/pykälien mukaan aika kallista ? entä jos olisi vuotta nuorempi ei vähäpäästönen?

katin tilalle putki tieten pari heppaa toisi, mutta jaksaako vaihdella aina katsastukseen sen takia ;)




Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #3 : 25.07.2015, 02:27:10 »
Teet muutoksen moottoriin, täytyy sen myös todistaa olevan edelleen vähäpäästönen. Ilman tuota vähäpäästösen vaatimustahan ihan sama mitä teet, kunhan pysyy päästöt leimalla ja tehot rajoissa/tilavuus/paino yms normi muutos katsastuksen vaatimukset..

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #4 : 03.08.2015, 21:30:16 »
Miten tyhjäkäynti tunnistun/kytkin pitäisi toimia?
Suoraan kahdesta alimmasta nastasta mitattuna ovat yhdessä kun ei kaasu ja katkaisee kun vähänkin painaa kaasua. Pitäskö kolmannen nasta, ylin, tehdä jotain ?
Tai miten sen oikeanlaisen toiminnan voisi testata?

Muita ideoita tyhjäkäynnin isolle jäämiselle? jotenkin tuntuu että lämpimänä kierrokset laskee paljon hitaammin ja helpommin jää tyhjä käynti päälle 1000rpm

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #5 : 07.08.2015, 11:06:52 »
Se viimeinen nasta kertoo että kaasu on pohjassa.

Ootko kattonut ettei oo imuvuotoja missään?
142

The moose

  • Vieras
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #6 : 07.08.2015, 12:58:52 »
Näistä vähäpäästöisten turbotuksista on tosi paljon kirjotuksia tälläkin foorumilla. Kannattaa lukee ko kirjotukset täältä.

Itse vikaan. Imuvuoto. Rikkinäinen tyhjäkäynti venttiili. Väärin säädetty kaasuläpän asento anturi. Naksahtaako heti kun läppä liikkuu? Kone seis kuuntelu toimii parhaiten.

Jakopäähän. Tasapainoakselin hihnan voi jättää pois. Yks riski vähemmän joka tuhonnut useita 16 valve koneita.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #7 : 07.08.2015, 16:42:11 »
Tyhjäkäynnin perussäätö kannattaa tarkistaa jos kerran koko ajan on liian ylhäällä. Voi olla kaasuläppä syystä tai toisesta liikaa raollaan. Ohjeet löytyy kyllä täältäkin etsimällä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #8 : 08.08.2015, 15:44:56 »
Kaasu pohjassa on toinen kytkin kaasuläpän keulapuolella miksi takana oleva tyhjäkäynnin kytkin kertoisi myös kaasun pohjassa olon ?
En tosin kokeillut naksahtaako se myös kaasu pohjassa.
Se perä puolen kytkin selkeästi naksahtaa heti kun vähän kääntää, ja mittarilla mitattuna katkaisee heti.
Tyhjäkäyntihän ei ole säädettävissä B234F koneessa.
Joku on kaiketi vähän löysällä tai vuotaa kun ei ole tasaisesti yli 950rpm. vaihtelee 1000 - 1200 välillä. ja siinä reilussa 1000 hytkyy koko auto just pahimmillaan.

Viikolla kerran teki että tyhjäkäynnillä kierrokset jäi noin 1500. Pysähdyksen ja sammutuksen jälkeen toimi kuten aikasemmin, kierrokset noin 1000-1150.
Oli ikävä valoissa odottaa kun kone kiertää selvästi liikaa :| yleensä sellaiset on pieniä riisikippoja joissa naiskuski...

Imupuolta siis tutkimaan. katsoa kaasuläppä.

mitään muita ehdotuksia tehojan lisäämiseksi kuin moottorinvaihto?-)

Unohdetaan katsastus, ajatus tasolla. Yleensä aina turboa, mutta miten remmiahdin/kompressori? ilmastoinnin kompressorillehan on paikka ja imupuolella, tosin välijäähdytys hankalampi. Katsastukseenhan voisi sitten laittaa hihnan vain ohjaustehostimelle ;)


Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #9 : 08.08.2015, 15:57:12 »
Pistät sinne T5 tai 2.5-3.0 24v tekniikan ja eiku leimalle. "Halpaa"ja "helppoa"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #10 : 08.08.2015, 16:31:26 »
Ainakin omassa B204FT:ssä oli ihan samanlainen kaasuläpän säätö kuin 8v vinoissakin. Tiedä sitten tuosta vaparista kun sellaista ei ole ikinä ollut. Kannattaa tarkistaa että kaasuläppä on akselissaan kunnolla kiinni.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sysostar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #11 : 09.11.2015, 09:00:42 »
Hei

Imu vuotoa en löytänyt (suihkuttelin starteria). Kaasuläppä tuntu olevan jämäkästi kiini.
Sen verran on muuttunut, että kylmänä kierrokset on noin 1100rpm ja kun vähän lämpenee niin 1500rpm.
Lämpimänä hyvin pieni ero siinä onko se tyhjäkäyntikytkimen piuha paikallaan vai ei. Kylmänä ilman piuhaa kierrokset lähempänä 1500 ja paikalleen laitettuna laski selvästi, mutta ei sinne 950rpm missä pitäisi olla.


Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #12 : 11.11.2015, 14:21:19 »
Toi kaasu pohjassa-juttu on perus LH-tietoa, voi olla että poikkeuksia löytyy. Mittaamalla selviää.
142

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #13 : 11.11.2015, 14:30:55 »
Minulla jäi hyllyyn, kaasuläppä/kotelo, immu ja tyhjäkäyntisolkku 234äffästä, kun myin koneen pois.

Iso tyhjäkäyntihän viittaisi moottorinohjauksen lämpöanturin vikaan, on siinä imusarjan alla keskellä(kolmas anturi keulasta muistaakseni ) Sieltä kun löytyy myös nakutusanturi, vaikka ei ole kytketty mihinkään 16v:ssa

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740GLT, B234f tyhjäkäynti ja miten tehoja lisää?-)
« Vastaus #14 : 12.11.2015, 00:39:14 »
Minulla jäi hyllyyn, kaasuläppä/kotelo, immu ja tyhjäkäyntisolkku 234äffästä, kun myin koneen pois.

Iso tyhjäkäyntihän viittaisi moottorinohjauksen lämpöanturin vikaan, on siinä imusarjan alla keskellä(kolmas anturi keulasta muistaakseni ) Sieltä kun löytyy myös nakutusanturi, vaikka ei ole kytketty mihinkään 16v:ssa

Kyllä mun muistaakseni 16v vaparissa on kytketty, 16v turbossa ei.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

RallyBaron  Samppasport