RallyBaron  Samppasport

kiilahihnapyörän kevennys

  • 36 Vastauksia
  • 18975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #15 : 27.08.2015, 22:35:48 »
Olet väärässä.

En pidä tuolla lainauksellasi paljoa painoarvoa koska se on kopioitu täältä: http://www.fluidampr.com/what/what-is-a-harmonic-balancer-aka-crankshaft-damper-52/

Kyseinen firma myy jotain Ihme silikooni täytteisiä kiinteitä hihnapyöriä ja vielä väittää että se lisää tehoa ja vääntö koneseen  :P

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=94020
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #16 : 27.08.2015, 22:49:41 »
En pidä tuolla lainauksellasi paljoa painoarvoa koska se on kopioitu täältä: http://www.fluidampr.com/what/what-is-a-harmonic-balancer-aka-crankshaft-damper-52/

Kyseinen firma myy jotain Ihme silikooni täytteisiä kiinteitä hihnapyöriä ja vielä väittää että se lisää tehoa ja vääntö koneseen  :P

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=94020

Fluidampr ja ATI damper tekee hyviä pyöriä.
Jos sun mielestä kampuran pyörän vulkanointi on vain laturinhihnojen takia eikä harmoonisen tasapainon (onko oikea termi), niin en jaksa edes väittää vastaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #17 : 28.08.2015, 22:08:05 »



Kun kymppiarjan moottori muuttui alkupään satasarjaksi muuttui myös kampiakseli design ja samalla sen jäyhyys.
Samalla ilmestyi peltipyörän tilalle dampperi - havainnekuvasta voi päätellä miksi on haluttava asia vaimentaa vääränraudan vääntövärähtelyä.

Voi semmoisella köykämiinipyörällä tuurilla ajaa pitkäänkin, mutta jos ei ole mahdollisuuksia mallintaa jollain mielekkäällä tavalla kampuran vääntövärähtelyn resonansseja kertalukuineen niin kannattaa aikankin koittaa luntata onko joku saanut ajettua suht samoilla kierroksilla ja samalla kammella hyväksyttävänä pitämänsä ajan.

Tarpeeksi pitkä ja letku kampi, taikka tarpeeksi kierroksia vaatii sen dampperin, halusi tai ei.
Semmoisessa IMSA audissa tuskin oli ehtaa rautalettua kammen nokassa siksi että hihnat kestäisivät paremmin tai moottori reagoisi hitaammin kaasuun...



Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #18 : 28.08.2015, 22:17:43 »
Sitten on myös nelipyttyisiä pikkukoneita, jotka luonnostaan kiertävät rajusti, eikä ole kaksoismassoja/damppereita. Johtuuko siitä että kampirauta on lyhkäisempi (esim volvon vinokone vs litranen pikkukone)?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #19 : 28.08.2015, 22:42:21 »
Sitten on myös nelipyttyisiä pikkukoneita, jotka luonnostaan kiertävät rajusti, eikä ole kaksoismassoja/damppereita. Johtuuko siitä että kampirauta on lyhkäisempi (esim volvon vinokone vs litranen pikkukone)?
Tae vs. valu.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #20 : 29.08.2015, 07:52:04 »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #21 : 29.08.2015, 07:59:34 »
Kyllä se mun mielestä koneistetaan takeesta eikä teräskangesta, voin olla kujalla(ei yllätys).

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #22 : 29.08.2015, 09:35:42 »
Taottu tai ei niin materiaali on terästä.
Voiko valurautaa edes takoa?

Teräs ei sitkeämpänä materiaalina ei lähde kovin helposti murtumaan
Valurauta taas kestää paremmin kulutusta ja vaimentaa värinää + taitaa olla halvempi valmistaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 244Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #23 : 29.08.2015, 12:13:17 »
Taottu tai ei niin materiaali on terästä.
Voiko valurautaa edes takoa?

Teräs ei sitkeämpänä materiaalina ei lähde kovin helposti murtumaan
Valurauta taas kestää paremmin kulutusta ja vaimentaa värinää + taitaa olla halvempi valmistaa


Selvästi halvempaahan se on. Ja nykypäivän ongelmana myös se että valurautaan tungetaan osa jotain paskarautaa joka pettää helposti mutta juuri pysyy kasassa raudan ansiosta...  >:(
240 '85 T5

Poissa naukkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #24 : 30.08.2015, 14:58:32 »
Siis ei se dampperi ole sen takia että kampuran kestosta oltaisiin huolissaan, jos kampura on tehty hyvästä aineesta(jousiteräksestä) se kestää älyttömän määrän värähdysasteita ihan mukisematta. Ongelma on että mikään muu ei kestä, runkolaakerien kuormitus tulee em. värähtelyistä epätasaiseksi, nopea värähdys aiheuttaa nakutusta vastaavan kuormituksen kiertokangelle ja männälle yms. ongelmia. Ja ne värähtelyt on ongelmana joka moottorissa, esimerkiksi nykyaikainen moottorinohjaus käynninvalvontoineen ei enää voi ottaa pyörimistietoa kampuran etupäästä koska värähdyskierto vaikuttaa liikaa arvoihin. Eräissä neloskoneissa joissa asentoluku on kampuran päässä dampperin poisto sekoittaa moottorinohjauksen vääntövärähtelyjen ylittäessä käynninvalvonnan raja-arvot.

Ja siinä dampperissa on muutama kilo rautaa korkeintaan parinkymmenen sentin päässä kiertopisteestä, sen keventämisestä saatava hyöty moottorin kierrosherkkyyteen on aika mitätön, pilipalipuljujen myyvät alumiiinipyöräsarjat yleensä ajavat myös apulaitteita alinopeudella josta jo sitten tuleekin ihan mitattavaa teholisää.

Kannattaa vielä muistaa että jos kampuran asentotieto luetaan dampperin päästä niin aiheutuva mahdollisesti useamman asteen virhe em. lukuun voi aiheuttaa reiluakin tehohävikkiä tai jopa nakutusta.

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #25 : 01.09.2015, 14:41:26 »
Sitten on myös nelipyttyisiä pikkukoneita, jotka luonnostaan kiertävät rajusti, eikä ole kaksoismassoja/damppereita. Johtuuko siitä että kampirauta on lyhkäisempi (esim volvon vinokone vs litranen pikkukone)?
No esimerkiksi käytännössä kaikki prätkän moottorit on ilman dampperia. R6 on sieltä jenkaavimmasta päästä, rajoittimen ollessa 16 750 rpm kantissa.

Kampi joka ei tarvitse dampperia on tosiaan useimmiten lyhyt ja osin sen sivutuotteena jäykkä, tarkkaan ottaen haluttava asia on se että kammen ominaistaajuus, jolla se siis värähtelee vapaasti kun jännitys taivutuksen jälkeen vapautuu, on sellainen että moottorista tulevat tällit eivät koskaan saavuta samaa taajuutta (taikka mielellään myöskään niitä harmonioita).

Asia on selitetty suppeasti ja helposti avautuvasti täällä:
http://www.epi-eng.com/mechanical_engineering_basics/vibration_intro.htm
ja
http://www.epi-eng.com/mechanical_engineering_basics/torsional_vibration_intro.htm
sekä
http://www.epi-eng.com/mechanical_engineering_basics/transmissibility.htm

Valaisevat kuvaajat hetkellisistä vääntöimpulsseista vääräraudassa. (Jotka siis huomattavasti ylittävät dynossa mitatun keskiväännön).
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/torsional_excitation_from_piston_engines.htm

Ja sitten vielä lyhyt yhteenveto siitä että se on kampiakseli joka hajoaa hallitsemattoman vääntövärähtelyn seurauksena.
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/crankshaft_torsional_absorbers.htm

Haipakkakammetkin tahtovat olla jotain SAE 4340 tyylistä ainesta, eivät SAE 6150 tai 9254 tms. jousiterästä.

Värähtelyt eivät sinällään ole ongelma jos ja kun ne hallitaan, sopivalla vaimentimella a.k.a. dampperilla.
Mitä taas asennontunnistukseen dampperista tulee niin esimerkiksi M3 S50 moottorissa se toimii kyllä ihan hyvin.
S52 mittaus on toisessa päässä kampuraa, mutta siis nimenomaan kammessa, ei vauhtipyörässä ja samalla tapaa se akseli joustelle siinä päidensä välillä ja värähtelyt pidetään kurissa etupäässä olevalla vaimentimella.

Sinällään on mielenkiintoista että LUK valmistaa nykyään vaimennettuja rattaita jakopäiden ja tasapainoakselin ketjujen elinkaaren pidentämiseksi. 



 

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #26 : 01.09.2015, 20:10:51 »
Eikös joissakin korkealle kiertävissä moottoripyörissä saata olla mittarissa ns. kaksi punaista aluetta?

Toinen rajoittajan tuntumassa ja toinen kapeampi alempana. Moottorin saa vedättää kapean puna-alueen läpi, muttei pitää siellä? Juuri värinöiden takia.

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #27 : 02.09.2015, 16:17:06 »
Itse en ole semmoista n. 30-vuoden prätkien kanssa pelaamisen aikana koskaan nähnyt, tai kuullut - joka ei siis kuitenkaan tarkoita etteikö moista silti voisi olla olemassa mutta, jos on niin, se on äärimmäisen harvinaista.

Noin tyypillisesti matalien kierrosten ongelmat pyörissä ovat voimansiirrot puolella.
Iso twini tai single hakkaa ketjuja aivan hemmetisti jos avaa täydet liian pienillä kierroksilla, siinä missä nelonen lähtee pian tyhjäkäynnin päältä aivan sileään.
 

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #28 : 02.09.2015, 16:37:02 »
Jep, jytäjammu syö takarenkaan kulmikkaaksi vaikka maantieajoa ajelee...

Mikäs on sisäisten värinöiden kannalta paras moottori? V6? V16? Wankel?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #29 : 03.09.2015, 08:08:38 »
Jep, jytäjammu syö takarenkaan kulmikkaaksi vaikka maantieajoa ajelee...

Mikäs on sisäisten värinöiden kannalta paras moottori? V6? V16? Wankel?
Rivikutonen ja rivi12
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

KL-varaosat  Race.fi