Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: brother - 13.01.2012, 14:42:23

Otsikko: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 13.01.2012, 14:42:23
Mikä on paras ennakko ajatellen mahdollisimman pientä polttoaineen kulutusta? Vai onko sillä ennakolla niin merkitystä jos ECU säätelee sitä käynnin aikana haluamaansa suuntaan?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Taavi.H - 13.01.2012, 15:29:01
Pumpun ajoituksella on erittäin suuri merkitys, se "ikkuna" missä ecu säätelee ajoitusta ei ole suuri.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.01.2012, 18:01:58
Käytännössä ennakko on parasta säätää niin aikaiselle, kun toleranssit antavat myöden. Näin auto käynnistyy kylmällä kelillä kaikkein parhaiten. Polttoainetaloutta ei mielestäni voi ajatella ennakkoa säädettäessä, koska tuo käynnistyvyys on niin herkkä siitä ajoituksesta.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 13.01.2012, 23:58:15
Pumpun ajoituksella on erittäin suuri merkitys, se "ikkuna" missä ecu säätelee ajoitusta ei ole suuri.
Kuinka iso se "ikkuna" asteina on?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 13.01.2012, 23:59:47
Käytännössä ennakko on parasta säätää niin aikaiselle, kun toleranssit antavat myöden. Näin auto käynnistyy kylmällä kelillä kaikkein parhaiten. Polttoainetaloutta ei mielestäni voi ajatella ennakkoa säädettäessä, koska tuo käynnistyvyys on niin herkkä siitä ajoituksesta.
Kaipaisin kovasti arvoja joko männän nousu milleinä tai ennakko asteina.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Volvo745D - 14.01.2012, 13:12:19
Muistaakseni ne asteet olivat (+1.0/+0.5) ja (-0.5) välissä. (+) meinaa sitä kuinka palljon se on edellä ja (-) myöhässä. Taisi olla testerikoneella nuo arvot, jos en väärin muista.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Kulmamies - 14.01.2012, 13:55:32
Muistaakseni ne asteet olivat (+1.0/+0.5) ja (-0.5) välissä. (+) meinaa sitä kuinka palljon se on edellä ja (-) myöhässä. Taisi olla testerikoneella nuo arvot, jos en väärin muista.

Nämä on tosiaan niitä testerillä mitattavia arvoja. Heittokellolla ruiskutuspumpun päästä mitattuna toleranssin aikaisin arvo on muistaaksen 0,25mm, kun kampiakseli on ykk:ssa.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 14.01.2012, 14:36:42
Autocomilla säätö : moottori käyntilämpöisenä, polttoaineen lämpö +50, tarkastuksessa ennakko -0,5 asteesta -2,0 asteeseen. Toi on autocomin ohje. Kuitenkin jos oikeen aletaan sitä polttoaineen kulutusta hieromaan niin mikä se ennakko pitää olla? siis ei ohjearvoja vaan sellanen että tulee hyvä. Olen kuullut kerrottavan että pumpun perästä mitattuna 0,55 olis hyvä? tuntuu vähän rajulta verrattuna noihin ohjearvoihin. Ja toisaalta en osaa kääntää noita millejä autocomin tarjoamiin asteisiin.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Kulmamies - 14.01.2012, 15:37:25
Kulutuskokemuksia ei ole, mutta käynnistyvyys ja ajomukavuus ovat huomattavsti parempia liian aikaisella ruiskutuksella. Ongelmana tässä vaan on vikavalon palaminen, mutta saahan sen polttimon sieltä aina pois jos haluaa ;)
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: V70 2.5 TDI - 14.01.2012, 15:45:52
Autocomilla säätö : moottori käyntilämpöisenä, polttoaineen lämpö +50, tarkastuksessa ennakko -0,5 asteesta -2,0 asteeseen. Toi on autocomin ohje. Kuitenkin jos oikeen aletaan sitä polttoaineen kulutusta hieromaan niin mikä se ennakko pitää olla? siis ei ohjearvoja vaan sellanen että tulee hyvä. Olen kuullut kerrottavan että pumpun perästä mitattuna 0,55 olis hyvä? tuntuu vähän rajulta verrattuna noihin ohjearvoihin. Ja toisaalta en osaa kääntää noita millejä autocomin tarjoamiin asteisiin.

transportteri miehet varmaan suosittelee tuota 0,55 nousua kun se on vw:n ohjearvo ja volvossa sama arvo on 0,275
Otsikko: Re: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: jaippi - 14.01.2012, 17:14:21
Ja paikallinen Bosch-service suositteli pyöreet 0,30 mm.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: B30A - 14.01.2012, 18:01:21
Laitoin 0,30mm heittokellolla kun paikat olivat tuossa hiljakkoin auki. Korvakuulolta sais olla ehkä ihan inan enemmänkin, käy meinaan "liian pehmeästi" tuommoiseksi työkonemoottoriksi. Kulkupuoli ja kulutus on entisellä tasollaan ja käyntiin lähtee säpäkästi ainakin vielä -6c:ssä. Aiemminhan ehdoton raja oli -12c kun ajoitus oli pahasti myöhäsellä venyneiden hihnojen takia, tuokin melkoisella hinkkaamisella.

Pitäis vaan tulla kunnolla pakkasta että pääsis kokeilemaan miten lähtee oikeasti kylmänä jos semmoinen tilanne tulee eteen.

Joskus aikaisemmin meni käsivaralta ihan liikaa, kalisi niin pirusti ja vikavalo paloi vihaisesti. Oli kyllä vetreä muuten, ei semmoisella käyntiäänellä ajaa kyllä uskaltanut. Kuulosti ihan vanhalta Mersulta, tosin nopeakäyntiseltä...  :2funny:
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 15.01.2012, 10:23:06
Se 0,55 lähtee testaukseen. Nyt vielä joku viisas kääntää sen 0,55 millilukeman asteiksi jotta voi pelata sen autocomin kanssa.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: (Miksu) - 15.01.2012, 11:05:11
0,55 lukemaa ei voi muuttaa asteiksi, joita testerillä luetaan, siinä on liikaa muuttujia, kuten moottorinkierrosnopeus ja polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila ym ym.  Noi kaikki vaikuttaa siihen, että mitä se testeri näyttää. ja samaan aikaan se 0,55 on edelleen 0,55
0,55 se kuuluu olla siinä tilanteessa, kun kampi- ja nokka-akselin välinen asento on säädetty prikulleen kohdalleen.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Phav - 15.01.2012, 12:29:37
mulle suositeltiin 0.35 ennakkoa uusilla hiluilla. sehän muuttuu oikkasen hihnan kuluessa. ja taitaapa olla piristetyissä koneissa tuo ennakko suosituksena. vanhoilla osilla ennakko 0.25
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: (Miksu) - 15.01.2012, 12:31:49
mulle suositeltiin 0.35 ennakkoa uusilla hiluilla. sehän muuttuu oikkasen hihnan kuluessa. ja taitaapa olla piristetyissä koneissa tuo ennakko suosituksena. vanhoilla osilla ennakko 0.25

0,35 on sellainen arvo, jonka on mullekkin vahemmat volvomekaanikot joskus neuvoneet
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: pomo - 15.01.2012, 12:39:28
Pikkusen aikasemmalla on toiminu ainakin mulla.
Arvoo en muista. Kellolla säädetty.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: black - 15.01.2012, 20:36:58
Sopivasti pinnalla tämä topikki, tiistaina vaihetaan omaan pumpunhihna kotitöinä. Eli kun vanha hihna paikallaan ja ehjänä, ajoituksiin tuskin tarvinnee koskea?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: (Miksu) - 15.01.2012, 20:40:39
Sopivasti pinnalla tämä topikki, tiistaina vaihetaan omaan pumpunhihna kotitöinä. Eli kun vanha hihna paikallaan ja ehjänä, ajoituksiin tuskin tarvinnee koskea?

Kun ei koske siihen taempaan rullaan, niin ajoitus on uudella remmillä lähes samassa, kuin missä se on ollut viimeksi kun remmi on uusittu, jos sitä ei ole välillä säädetty.
Ainahan remmin vaihdossa siihen suositellaan tekemään dynaamisen ajoituksen tarkastus testerillä ja sitten säätö takarullasta tarvittaessa.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 15.01.2012, 21:11:04
0,55 lukemaa ei voi muuttaa asteiksi, joita testerillä luetaan, siinä on liikaa muuttujia, kuten moottorinkierrosnopeus ja polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila ym ym.  Noi kaikki vaikuttaa siihen, että mitä se testeri näyttää. ja samaan aikaan se 0,55 on edelleen 0,55
0,55 se kuuluu olla siinä tilanteessa, kun kampi- ja nokka-akselin välinen asento on säädetty prikulleen kohdalleen.
Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: black - 15.01.2012, 21:57:58
Kun ei koske siihen taempaan rullaan, niin ajoitus on uudella remmillä lähes samassa, kuin missä se on ollut viimeksi kun remmi on uusittu, jos sitä ei ole välillä säädetty.
Ainahan remmin vaihdossa siihen suositellaan tekemään dynaamisen ajoituksen tarkastus testerillä ja sitten säätö takarullasta tarvittaessa.

Säädetty ihan Volvolla 30tkm sitten, vanhalla hihnalla nyt ajettu 63tkm. Kannattaako muuten apulaitehihna vaihtaa samaan aikaan (ajettu myöskin 63tkm) vai kestääkö vielä että tulee 90tkm täyteen --> samaan aikaan jakopään kanssa?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: (Miksu) - 15.01.2012, 22:16:49
Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?

Tokihan se 0 astetta on siinä kohtaa, kun se nokka alkaa nousemaan ja suutin alkaa aukeamaan, mutta että paljonko asteina on 0,275 ei tule suoraan laskemalla esim. pyörän halkaisijasta ja muuttamalla sen asteiksi, 0,275mm:llä sen nokan kulma ja mahdollinen nousun alun muutos pitäisi tuntea tosi tarkasti, että noin pieniä lukuja pystysi mitenkään laskemaan.
Siksi onkin 2 eri tapaa ja 2 eri mitta-arvoa siihen säätämiseen.
Kellolla säädetään silloin, kun säädetään myös moottorin perusajoitus kohdalleen, muuten suihkutuksen aloitusaika ei ole oikea,  dynaamisella ajoituksen säädöllä taasen saa säädettyä ajoituksen ns. pilkulleen, kun tunnistetaan nimenomaan se, että koska se naftan paine alkaa sitä suutinta ihan oikeasti avaamaan ja suihkutus alkaa..   tällöinkin toki täytyisi tuo moottorin perusajoitus olla tehtynä, että pääsee ihan oikeaan ajoitukseen kaikkien osasien suhteen.
Käytännössä siis kumpikaan ei korvaa kumpaakaan tapaa tehdä ajoitusta.



Säädetty ihan Volvolla 30tkm sitten, vanhalla hihnalla nyt ajettu 63tkm. Kannattaako muuten apulaitehihna vaihtaa samaan aikaan (ajettu myöskin 63tkm) vai kestääkö vielä että tulee 90tkm täyteen --> samaan aikaan jakopään kanssa?

Tarkasta sen hihnan kunto ja vaihda tarvittaessa, siinä kiristäjän rullan kohdassa esim, näkee hyvin ne urat/(mikä on uran vastakohta) että onko murtumia, jos on murtumia, tai puuttuu paloja, uusi se.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 16.01.2012, 11:12:54
Kiitos (Miksu), toi selvensi asiaa paljon!  Itselläni on tilanne nyt se että moottorin ajoitus pitäisi olla kohillaan, mutta dynaamisessa säädössä pitäisi saada vähän lisää miinus asteita. Taittopyörän säätö ei riitä joten pitää vähän nitkauttaa sitä nokka-akselin pyörää. Ajattelin tässä samassa jos laittais kokeeksi sitä ennakkoa vähän enemmänkin mutta oikean astelukeman arvuuttelu taitaa olla haastavaa...
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: (Miksu) - 16.01.2012, 11:31:17
Eli kamppi-akselin  - nokka-akselin välinen asento on säädetty kohdalleen, mutta pumppua ei ???
Jos nyt sitten laittaisit sen taittopyörän osoittimen siihen asentoon, että se on kohdakkain kannessa olevan syvänteen kanssa (kun pyörää katsotaan vasemmalta päin, niin se on jossain n. klo 1-2  paikkeilla)
Säädät sen pumpun siten, että dynaaminen ajoitus näyttää vaikka jotain -0,5, siitä on sitten säätövaraa riittäviin molempiin suuntiin
(eli pumpunpään nokka-akselin hammaspyörän ruuvi auki, kopautat pyörää niin, että se ei varmasti harraa nokka-akseliin, vaan pyörii vapaasti, käännät siitä nokka-akselin pyörästä sitten haluamaasi suuntaan vähäsen, ruuvi kiinni ja tarkasta ajoitus, toista tarvittaessa :)  )
Sillä se lie menee suurinpiirtein kohdalleen.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: Volvo745D - 17.01.2012, 18:03:56
Kyllä se on tuo "kotikonstein" suoraan sanottuna itsemurha.... Tänään saatiin tehhä uus kierreholkki kanteen ja porata sitä varten isompi reikä kun alemmman kiristäjän pinnapultista korkkas kierteet.... sen jälkeen siinä väsyneenä ei saanu sit millään enää ajotuksia kohdalleen, jäi sille tielle että oli 18 astetta liian aikaisessa, jotenkin tekis mieli viiä Tammerille säädettäväks että on kerralla hyvä... Onko kellään tietoa mitä ottavat hihnan säädöstä kun hilippeet on kuitenki uudet?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: black - 18.01.2012, 10:58:21
Onko kellään tietoa mitä ottavat hihnan säädöstä kun hilippeet on kuitenki uudet?

Viime talvena käytin Volvolla varta vasten pumpun säädöilleen, n. 60eur köyhtyi. Varmasti nyrkkipajoilla edullisempi. Hinta tällä operaatiolla huimasti noussut viime aikoina.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 23.01.2012, 12:29:32
Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?

Kun syöttöpumpun männän nousuksi ykkössylinterin puristustahdin yläkuolokohdassa laittaa 0,55 millimetriä, eikä ohjearvon mukaista 0,275 mm, lisääntyy ennakko 3,4 asteella.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: juurela - 07.11.2013, 22:50:46
MORJES Foorumilaiset :)

Onkos ketään foorumilaisista mahdollisesti kymenlaaksosta ja mielellään semmoin kuka omistaisi semmosen laitteen millä voi laittaa volvo v70 vm 1998  2.5tdi pumpun ajotuksen kohilleen?
tietysti korvausta vastaan  ;)
tarttis saada omast volvost ennen talven tuloa ajotus kohilleen .

Jos sinulta löytyy tarvittavat vehkeet tommoiseen hommaan niin ota ihmeessä yhteyttä!! puh num : 0503052415

Kyselee jätkä kouvolasta.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
Kirjoitti: brother - 27.08.2015, 21:40:17
Näin vuosia jälkeenpäin voin todeta että 1 aste "ylimääräistä" ennakkoa on ollut paras säätö autossani käyntiinlähtöä ajatellen. En ole enää kahteen talveen tarkastanut hehkuja, ei ole tarvinnut. Paljonko se yksi ylimääräistä on milleinä pumpun perästä, en osaa sanoa. Heittokelloa en ole koskaan tarvinnut vaikka kuinka lahjakkaasti olen pumpun ajoituksen hukannut.