Proturbo  Autodiagnoosi

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196563 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #135 : 08.01.2016, 19:26:36 »
E60 530d mappi käy suoraan ja sen jälkeen ahdit on noin 1.8-2.0 baria.

Ei tähän niin paljon ihan vielä haeta. Foorumitekstien perusteella tuon mun mapin kanssa pitäs asettua johonkin 1,2-1,3bar kieppeille, joka voisi olla aika jees tässä kohtaa.

Sä voitkin sitten hyvillä mielin olla loppuelämäsi lottoamatta, kun päävoitto osui jo kohdalle.

Niinkö harvinaisia nuo on. :o Ei tainnu kyllä myyjäkään tietää millasen tavaran kanssa ollaan tekemisissä. Missä muualta tuota välitystä sitten oikeen löytyy? Automaateissakin on kai järjestään tiheämpiä kuin 3.7, ja deekunkin kanssa vain tuo 3.54...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #136 : 08.01.2016, 19:55:16 »
Niinkö harvinaisia nuo on. :o Ei tainnu kyllä myyjäkään tietää millasen tavaran kanssa ollaan tekemisissä. Missä muualta tuota välitystä sitten oikeen löytyy? Automaateissakin on kai järjestään tiheämpiä kuin 3.7, ja deekunkin kanssa vain tuo 3.54...

Mun mielestä voisi luonnehtia suht harvinaisiksi.

Tarina tosiaan kertoo, että niitä olisi ainoastaan -84 mallisessa 240:ssä B19K moottorilla ja M45WR laatikolla. Muutaman tiedän löytyneen -83 mallisesta 240:stä, jossa on 102hv B21A moottori. Lisäksi niitä pitäisi kai olla myös -83 760 D24T automaateissa.


Saa näitä uutena. Ja mitä google kääntäjällä luin niin kestäviä ja jopa hiljaisia!  :o
Ei kyllä mitenkään halpoja.  >:(

http://bakaxel.se/utvaxling-volvo-6790.html

Yhdenkään tarvikevälityksen en usko olevan hiljainen ennen, kun olen itse kokeillut :2funny: Sen verran huonoja kokemuksia, vaikkakin ameriikkalaisten tekosista, mutta kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2016, 19:57:12 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #137 : 11.01.2016, 18:54:48 »
No nytpä tää vehe teki temput. Sammui vauhdista vikavalon syttyessä eikä lähde uudestaan käyntiin. EFI-716 quantity of fuel signal ilmestyi, sama siis jos on evry päällä startatessa... Hinaamalla kotiin, ja vietin äsken kaksi kylmää tuntia ulkona kun juotin syöttöpumpulle uusia piuhoja, vanhat kun olivat kulahtaneet ja risaset... Vikakoodia ei enää tule, mutta auto ei vieläkään käy. Suutinputkista ei tule tavaraa. Mitäs nyt sitten..

edit: Evrynkin piuhat revin jo pois.

edit2: VOL-FCR:ssä on nyt lisenssi, ja pääsin käsiksi livedataan. Vikakoodeja ei ole enää muita kuin Malfunction indicator lamp signal (joka nyt on tullut aiemminkin, eikä vaikuta käyntiin). Mielenkiintoista tuossa livedatassa on, että startatessa Injection quantity actual value (vai mikä nyt tarkalleen olikaan) sanoo olevansa 50mg/str! Eli ecu siis luulee ruiskuttavansa koneeseen tavaraa, mutta ei sitä suutinputkista tule. MIKÄ TÄSSÄ NYT ON? Sammutinsolenoidin hajoaminenkin kävi mielessä, mutta napaan tulee virrat päällä jotain 11 volttia, ja suoralla virralla se naksuu. Voiko kuitenkin kyseessä olla joku imuvuoto/suodattimen jäätyminen, huomenna täytyy varmaan kokeilla suoralla letkulla kannusta pumpulle tavaraa...
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016, 23:39:02 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #138 : 25.01.2016, 13:17:42 »
Tilailin uuden käytetyn syöttöpumpun, ja nyt on kovaa vauhtia menossa pumpun vaihto parkkipaikkaremonttina, vähän rajoitetulla työkalumäärällä...

En millään saanut pumpun hihnapyörää auki sieltä tulipellin välistä kikkailemalla, joten jouduin ottamaan pumpusta säätimen kokonaan irti jotta pääsin käsiksi niihin kahteen pulttiin jotka pitävät pumpun runkoa moottorilohkossa kiinni. Näin lähti sitten koko pumppu telineineen päivineen pois. Kun säädin nyt oli irti, vilkuilin pumpun sisälle, eikä sieltä löytynyt mekaanista vikaa vaikka olisin vähän sitä jo toivonut. Käänsin meisselillä määränsäätimen maksimisyöttöasentoonsa ja pyörittelin räikällä pumppua. Ja kyllä vaan löpöä alko ruikkimaan suutinputkien lähdöistä. Mekaaninen vika on nyt sitten poissulettu, miksi määränsäädin ei sitten liiku, johtosarjavian luulisi aiheuttavan vikakoodeja mutta kerran niitä ei ole, määränsäädin lie kärähtänyt, tai ecu on jotenkin dööd...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #139 : 26.01.2016, 23:55:34 »
Noniin, tämäkin vehje heräili henkiin eilen illalla.

Syyllinen oli kuitenkin määränsäädin. En työkalujen puutteessa saanut hihnapyörää pumpulta irti, joten eilen päivällä heräili ajatus josko kuitenkin vaihtaisin pelkän säätimen uudesta pumpusta. Harmikseni kuitenkin kerkesin purata koko pumpun autosta pois, joten nyt oli sitten jo ajotuskin sekaisin. Kaiken lisäksi hieman vanhahkosta pumpun hihnasta lähti kunnon palkeenkieli irti kun koetin pakertaa sitä takaisin, mutta paikallisessa varaosapuljussa oli uusi HYLLYSSÄ! Pimeä ei paljon enää haitannut, tohkeissaan kävin kasaamaan kun ainetta alkoi tulla suuttimille asti.

Jakoa sai pyöritellä muutaman kerran eestakasin koska en ollut ihan varma missä kohtaa nokka pyörii, ja 180 astettahan se pumppu silloin on ketuillaan... uuden säätimen paikassa oli melko hakeminen, en arvannut yhtään että se on noin tarkka sijainnistaan. Säädin toisessa ääripäässä ei suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan, ja toisessa ääripäässä kone tempasi heti startista kierrokset tappiin eikä suostunut sammumaan avaimesta! Parit kytkinsavut tuli otettua siinä kun vaihdetta vasten piti sammuttaa... Pikkuhiljaa säädintä pienemmälle hammeroimalla löytyi kuitenkin oikea kohta, ja aiemmin tyhjäkäynnillä ilmennyt rytkytyskin hävisi.

Ei tarvitse trailerikyytiä tilata, huh.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #140 : 07.02.2016, 00:52:07 »
Kovasti oon koittanu vol-fcr:llä ajaa dynamic pump timingia, mutta sitä varten polttoaineen kuuluis lämmetä 30-asteiseksi, ja sitä en ole millään niin kuumaksi näillä keleillä saanut. Johonkin suuntaan ennakko on kuitenkin ketuillaan, koska nyt starttaus kestää vähän pidempään kuin aiemmin. Nooh...

Sain viimein ahtopaineen seilaamisen loppumaan. Vika oli kuitenkin siinä map-anturissa, nyt siellä on vakion tilalla 3 barin anturi, boschin 0281002401. Sopiva liitin siihen löytyi ebaysta osanumerolla 1J0973704-SET-G.



Tuossa onkin näköjään integroitu lämpöanturi. Orkkis mapin liittimessä pinnejä on kolme, mutta tässä on neljä, sillä yksi on lämpösignaali. Kytkentä seuraavasti:

Auton johdot:
Y-GR     maa
BL-GN  +5v
Y-SB     signaali

Uuden anturin johdot:
1 maa
2 lämpö
3 +5v
4 signaali

Kakkospinni vaan kytkemättä niin toimii... Vol-fcr näyttää kyllä nyt paikallaan ollessa 90kPa, kun se oli aiemmin tietysti aika lähelle 100kPa. Onkohan noissa syöttökartoissa ollenkaan alipainepuolta? Ei luulisi. Käytöksessä ei tunnu olevan eroa.

Ahdot on vaihteesta riippuen 1.3-1.6bar. Evryllä syöttöjä ja hyvin tuntuu kulkevan, mutta alavääntöä ei ole niin paljoa kuin ennen tuota pumppuepisodia. Tekiskö se ajoitus sitten tuota, tai anti-hammermod... lisää hammeria en kyllä anna, niin nätisti käy tyhjäkäyntiä nyt. Tosin tuo alaväännön puute taas säästää voimansiirtoa.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:23:49 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #141 : 07.02.2016, 00:58:24 »
Lisäksi niitä pitäisi kai olla myös -83 760 D24T automaateissa.

Hmmh, eikö turbodeeku tullutkaan vasta mallivuodelle -85? Nusnus...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #142 : 07.02.2016, 02:17:27 »
Hmmh, eikö turbodeeku tullutkaan vasta mallivuodelle -85? Nusnus...
Kyllä se oli 760 Volvossa jo 1982. Jenkkien speksilista tosin tarjoaa mallivuodelle 1983 3.54 perää. Euromalleista en osaa sanoa.

Ettei nyt menis D24T ja D24TIC sekasin  ;)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016, 02:19:14 kirjoittanut Kalamies »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #143 : 07.02.2016, 15:27:09 »
Ettei nyt menis D24T ja D24TIC sekasin  ;)

No niinpä taitaa olla.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #144 : 08.02.2016, 22:41:10 »
Ainiin, tästä pitikin avautua...

Kävin tässä yksi päivä paikallisella Sinisellä tiedustelemassa vakionopeudensäätimestä. Tässä toteutuksessa kun ei olisi mitään liikkuvia osia, koska sähköinen kaasupoljin ja sähköinen syötönsäätö. Kaavioissa on kuvattu vakkarin viiksen toiminta, ja se on niinkin yksinkertainen, että eri viiksen toiminnot tarjoavat +12v ecun eri pinneihin. Lisäksi tarvii tietty jarru- ja kytkinpolkimille anturit. Luovuttaja-autossa ei kuitenkaan vakkaria ollut (paitsi joku jälkiasenteinen romu, joka kiskoi vaijerilla kaasupoljinta, eikä kulkenut vakkari päällä kuin 80km/h :buck2:), joten johtojen kytkemisen lisäksi eculta täytyis aktivoida vakkariominaisuus. MSA15.8 -ohjaimella varustettuun autoon operaatio olisi kuulemma onnistunut ihan Vidalla, mutta tälle MSA15.7:lle ei, maahantuojalta pitää tilata jokin aktivointisofta, ja se maksaa vakkarimallin vilkkuviiksen kanssa 347 EUROA...

No tuollasta summaa en kyllä vakkarista maksa. Jostakin vois tietty koittaa löytää vakkarimallin ecun, mutta siihen tarvisi sitten taas avaimen + ajoneston boksinkin.

Minä kun olin ymmärtäny että noita voi jollain testerillä aktivoida? Ainakaan heidän käsimallin testerillä ei onnistunut...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #145 : 09.02.2016, 07:27:36 »
Eikai ajoneston boksia ja avainta tarvitse vaihtaa jos pelkän ecu boksin vaihtaa?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #146 : 09.02.2016, 08:11:28 »
Eikai ajoneston boksia ja avainta tarvitse vaihtaa jos pelkän ecu boksin vaihtaa?

Tuo oli ihan mutu kyllä. E(e)promilla on kuitenkin kuulemma jotain dataa ajonestosta, mutta kelpaako eculle sitten minkä vaan ajoneston boksin lähettämä data, ja tunnistus tapahtuu vain avainsirun ja ajoneston välillä? Vai pitääkö sille tulla avaimen sirulta joku tietty tunnistetieto, joka on yksilöity juuri sille eculle ja ajonestolle, ja ecun vaihtamalla menee taas ohjelmointihommiksi? En tiedä, faktaa kaivataan.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #147 : 09.02.2016, 08:34:10 »
Ecun voi vaihtaa lennosta, eikä siinä ole mitään niin erikoista, että kaipaisi ohjelmointia. Ajonestokin toimii, kunhan ecu on samanlainen, kuin vanhakin, eli MSA 15.7.

Ajoneston boksi on tunnistanut ecun tyypin, kun siihen on kytketty ensimmäistä kertaa sähköt joskus uutena. Taistelin joskus 940:n ajoneston boksin kanssa, kun se on samalla osanumerolla, mitä tdi:n boksi, mutta silti se ei vaan toiminut. Syykin oli ilmeinen, koska se oli uutena kytketty Lh2.4 boksiin, niin ei se tietenkään toiminut tdi:ssä.

Noihin MSA 15.7 bokseihin on saanut sillä kannettavalla testerillä ohjelmoitua cruisen toimintaan, mutta se on vaatinut aktivointikoodin, mitä ei ole enää Volvolta saatavilla. Ainut keino on siis vaihtaa ecu.


Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #148 : 09.02.2016, 12:16:40 »
Ahaa! Sittenhän mulle saa tyrkyttää vakkarilla varustettua ecua. Sitä kävin vielä miettimään, että vaikuttaakohan vakkarin toimintaan se, että automaattiaskin ohjain on vikatilassa...? Manuaalivaihteisen ecu ois tietty parempi, niin voisin repiä tuon AW:n boksin pois.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T + M90
« Vastaus #149 : 09.02.2016, 23:19:14 »
Äkkiä löytyi, vieläpä ihan muutaman kilsan päästä. :)

850 -96 TDI vakkarilla varustetusta manuaalista. Viikonloppuna suunnittelemaan kytkentöjä.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2021, 15:24:10 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Elekma  Autoracing