Samppasport  Futurez

S60 lepovirta / ECM

  • 11 Vastauksia
  • 3913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
S60 lepovirta / ECM
« : 29.11.2012, 18:38:03 »
Terve

Paljonko auton lepovirran pitäisi normaalisti olla? Kun mittasin autostani, niin sain tulokseksi 0,15 A ja kun ottaa yhden sulakkeen(electronic control module: ECPS, courtesy lights, glove box light)  irti tippuu lepovirta arvoon 0,03 A, mikä on mielestäni normaalimpi arvo, jotta autolla pääsee muutaman päivän seisonnan jälkeen liikkeellekin.

Akku on uusittu kaksi vuotta sitten ja jännite on noin 12,5 -12,6 V, eli pitäisi olla kunnossa. Laturi toimii, latausjännite on noin 14,7 V.

Talven tullen huomaa taas, että jossakin on jotakin hämärää, kun akku joutuu kovemmille, kuin kesällä. Vaikka tulihan tuosta jo syksyllä ilmoitus: akkujännite alhainen, eli vika on ollut jo jonkin aikaa... kunhan ei olisi vaan mennyt tuo ECM-boksi.
S60 2.4T aut -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #1 : 29.11.2012, 19:26:40 »
Sammuuko hansikaslokeron valo, ota sieltä vaikka polttimo pois ja mittaa sitten uudelleen??

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #2 : 29.11.2012, 20:11:27 »
Sammuu. Koetin hansikaslokeron katkaisijan avulla ja katkaisi pois päältä on tuon 0,15 A ja katkaisija päällä valon palaessa noin 0,3 A. Koetin vielä johdon irrottamalla, onko muutosta mutta edelleenkin on tuon 0,15 A.

Maadoituskaapelit, jotka löysin konepellin sivuilta ja moottorin takapuolelta irrotin ja hioin liittimet puhtaaksi, ei vaikutusta.
S60 2.4T aut -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #3 : 29.11.2012, 20:51:55 »
Mikä sen sulakkeen numero oli minkä irroitit ja missä sulakerasiassa?

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #4 : 29.11.2012, 21:16:39 »
Kojelaudan päädystä kuljettajan puolelta ja muistaakseni sulakkeen numero 28 (tai 32, vaatii tarkistuksen), joka tapauksessa oikeanpuolimmainen pystyrivi ja kolmas ylhäältä päin.

edit: tarkistettu: sulake on 32
« Viimeksi muokattu: 30.11.2012, 07:18:41 kirjoittanut sjk »
S60 2.4T aut -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #5 : 29.11.2012, 21:26:14 »
Pitäisi selailla vidaa, että pääsisi tuosta sitten tarkemmin jäljille, mutta ilmeisesti jostain syystä CEM ei mene unitilaan täysin.
Miten mittasit lepovirran?

-Takaluukku auki, akku esiin
-Virranmittaus akunkengän ja navan välistä.
-Vaikka ruuvarilla takaluukun lukon salpa lukko-asentoon
(Kaikki luukut/ovet jotka auki, lukkosalvat lukossa-asentoon.)
-Ovet lukkoon kaukosäätimellä
-Odota muutama minuutti
Katso mitä mittari näyttää.

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #6 : 30.11.2012, 07:27:23 »
Pitäisi selailla vidaa, että pääsisi tuosta sitten tarkemmin jäljille, mutta ilmeisesti jostain syystä CEM ei mene unitilaan täysin.
Miten mittasit lepovirran?

-Takaluukku auki, akku esiin
-Virranmittaus akunkengän ja navan välistä.
-Vaikka ruuvarilla takaluukun lukon salpa lukko-asentoon
(Kaikki luukut/ovet jotka auki, lukkosalvat lukossa-asentoon.)
-Ovet lukkoon kaukosäätimellä
-Odota muutama minuutti
Katso mitä mittari näyttää.

Alun tein juurikin noin, mutta ovet eivät olleet lukittuna kaukosäätimellä. Pitääpä tarkistaa vielä uudestaan, kun ei tuota taas tullut mieleen.

Mutta eikö tuon CEM:in pitäisi nukahtaa kuitenkin, vaikka ovet ovatkin auki lukitukseltaan, koska eihän ovia lukita kuitenkaan auton ollessa autotallissakaan?
S60 2.4T aut -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #7 : 30.11.2012, 17:21:24 »
Alun tein juurikin noin, mutta ovet eivät olleet lukittuna kaukosäätimellä. Pitääpä tarkistaa vielä uudestaan, kun ei tuota taas tullut mieleen.

Mutta eikö tuon CEM:in pitäisi nukahtaa kuitenkin, vaikka ovet ovatkin auki lukitukseltaan, koska eihän ovia lukita kuitenkaan auton ollessa autotallissakaan?

Menee kyllä uneen noinkin, mutta siinä vain menee paljon kauemmin

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #8 : 30.11.2012, 19:43:03 »
Noniin, nyt on tarkistettu ovet lukittuna kaukosäätimellä, mutta aina vain näyttää samaa 0,15 A.

Mittari näyttää aluksi noin 0,70 A, josta tippuu jonkin ajan päästä jonnekin 0,25 A tietämille ja tippuu siitä vielä hetken päästä tuohon 0,15 A:iin.

Mutta paljonko arvon pitäisi olla loppujen lopuksi? Vai olisiko akku vain kuitenkin heikentynyt, ettei ota virtaa vastaan kunnolla?
S60 2.4T aut -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #9 : 30.11.2012, 20:19:49 »
Kyllä ne virrankulutuksen arvot on juuri, kuten olit itse ajatellut, eli siellä 30mA tuntumassa olisi oikein.
Eli 150mA on ihan liikaa.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #10 : 30.11.2012, 22:15:06 »
Onko hälytin ton ECM takana ?

Mulla oli S80 ilkee vika oli hälyttimen sireenin akku huonossa jamassa. purki auton akusta sinne virtaa. S80 on hälyttimelle ja sireenille omat sulakkeet. Kokeile ottaa tuo sireenin sulake veke jos S60 on samanlainen systeemi ja mittaile paljonko sitten häviää.

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 lepovirta / ECM
« Vastaus #11 : 02.12.2012, 17:33:21 »
Samanlainen hälyttimen systeemihän tuossa on, eli sireenille oma sulake. Tarkistin tuon jo aiemminkin ja vielä uudestaankin varmistaakseni voisiko siinä kuitenkin olla vikaa. Mutta ei tuo lepovirta tippunut vieläkään riittävän alas, vaikka tippuihan se arvoon 0,10-0,11 A, joten pieni vaikutus sillä kuitenkin on.

Meneekö muuten moottorille joitakin muitakin maadoitusjohtoja, kuin tuo moottorin takapuolella oleva kaapeli, jos se vika olisi kuitenkin jossakin siellä... toivottavasti. Ja saisiko laturista mitattua jollakin tavalla virran, ettei siellä olisi mitään häikkää?

Tuossa vielä tuosta hälyttimen sireenistä, jossa virrankulutus on kuitenkin huomattavasti korkeampi:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13788.0

S60 2.4T aut -01

 

RallyBaron  Samppasport