Samppasport  Futurez

Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä

  • 103 Vastauksia
  • 42152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #75 : 26.08.2015, 17:26:12 »
Tarkista immun kunto. Itellä oli lähes vastaavat oireet rikkinäisellä mittarilla. Eihän oo mitään mutkaa immun ja suodattimen välissä?

Ei oo mutkaa immun ja putsarin välis, sen sijaan ennen ahdinta on mutka. No tuo toimi ihan hyvin ennen viritystä ja kyllä se nyt taitaa lastusta johtua  :2funny: tai sitten polttoaine seoksesta...
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #76 : 27.08.2015, 17:37:07 »
Jaa, on kyllä tuulella käyvä kikotin.

Eilen säädin mekaanisesti tyhjäkäyntiä isommalle, ei siinä seokset oli hyvät ja auto toimi niikuin pitää. Aamulla lähti normisti käyntiin, pientä pätkimistä kylmänä ei meinaa käydä tyhjää, pätkiminen loppu ennenkun seos mittari kerkes lämmetä. No sit kun pääs liikkeelle toimi taas ihan normisti ei mitää.

Iltapäivällä lähdin ajamaan, lähti taas käyntiin, röpötti/pätki taas kylmänä ja kävi alhaalta afr 17-19, no kaasua polkemalla korjaantu ja päästiin taas liikkeelle. Kävin tossa isovanhemmilla kylässä ja lähin kotia päin, taas lähti nätisti käyntiin mutta tyhjää käy laihalla, ei meinaa jaksaa käydä, saa polkea kaasua että saa seokset jonnekkin 14 tuntumaan. No sit liikkeelle ja röpöttää ja vetää laihalla ei meinaa millää nousta suosta, no taas kaasua pumppaamalla lähti vetämää ja seokset palautu normaaliks. No joku 500 metriä pääsin ja liikenne valot joissa alko taas laihalla käynti ja rötäys, nimen omaan alakierroksilla.

Vielä vähän aikaan sitten toi kävi niin saatanan rikkaalla alhaalta, nyt ilman mitään muutoksia se käyki pirun laihalla. No välillä matkalla isommilla vaiheilla veti taas laihalle, välillä käväs jopa afr21, no olin jo jokakerta valmiina sammuttamaan auton muttakun kaasun hölläs niin seokset pomppas 10 ja palautu 14, semmosta noidan kehää kiers koko matkan, opin siinä äkkiä että aina kun alkaa vetämään laihalle niin kaasu pois ja heti pohjaan.

Yläkierroksilla ja ahdoilla toimii edelleen ok, kun ahdot lähtee nousemaan ihan 0-1bar seokset nousee afr 14 -> ja jossain 0.5bar paikkeilla seos on jotain 12 luokkaa ja sitten kun ottaa ahtopiikin jossain 10 paikkeilla, tosin ei sitä mittaria kerkee siinä enään seurata kun alkaa maisema vaihtumaan ja vähän rivakkaan...

Onse muoviämpäri värkki kun ilman mitään muutoksia pomppii käynti ihan hyvästä aivan sekalaiseen. Onks tää sitä kuuluisaa lh riemua?

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #77 : 27.08.2015, 23:05:24 »
Onks tää sitä kuuluisaa lh riemua?

Jos tunkee väkisin tuumasen pultin puolen tuuman reikään... Niin se ei oikeen toimi.

En nähnyt vielä mitään, orkkis/aftermarket ruiskua, mikä toimisi ilman yhtään purkin karttojen muokkausta, kun moottorista muutettu about kaikki vakioon verrattuna.  :D

Purkki kun vielä luulee, että sulla vakio...

3 vaihtoehtoa:
-1. Tee itse kunnon lastut
-2. Aftermarket ruisku
-3. Aja jonkun kanssa kunnon lastut (vaatii tietenkin ison immun, että riittää edes karttaa ahtojen puolelle)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #78 : 28.08.2015, 00:00:04 »
Röpöttäessä ja pätkiessä 17+ afr näyttämät johtuvat juurikin pätkimisestä, sopat on todennäkösesti niin rikkaalla ettei se enää pala pytyssä. Muuten tuo nyt kuulostaa melko yksinkertaselta tilanteelta eli kun lastut on jotkut bulkkilastut joista muutettu ehkä suutinvakiota silmät kiinni ja soppaa yläpäähän aivan sikana niin ihmekös tuo että toimivuuskin on mitäsattuu. Ja suuttimet tottakai kaukana siitä mitä lastun kaveriks kuuluis, pakko olla hyvä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #79 : 28.08.2015, 06:45:03 »
Mjoo-oh.

No selvis se röpöttäminen ja käynnistys vaikeus, vauhtiksen luku anturi oli aivan paskan peitossa ja juuri sen keskellä olevan metallinastan kohalla oli joku palanen jotain muovia tai jotain, näytti ihan tiivisteen palalta tyyliin... Öljyä valunu anturille ja siitä pikkuhiljaa anturin välistä sinne kärkeen ja sitärataa paskaantunu.

Anturin kun putsas lähti nätisti käymään eikä tee enään niitä älyttömiä afr 17 rötäyksiä.

Ropasin sitä tps kans, vetelin brakedcleanerilla liittimet ja muutin sitä asentoa sillein että kuuluu se naksahdus kun kaasupyörää kääntää. No nyt se käy tyhjääkin ihan lh varassa, tosin se tyhjäkäynti on aika alhaalla että stumppaa kyllä helposti.

Nyt tolla pystyy jo ajamaan mutta kartat on kyllä alakierroksilla hakusessa. Pää asia vissiin että vedossa saa riittävästi soppaa ja afr näyttää pientä lukemaa. Pitääkin ottaa viikonloppuna kaveri istumaan viereen ja laittamaan ylös että mitä seokset on missäkin tilanteessa.

Täytyy vielä muutella lastua alakierroksilta ja keskikierroksilta.

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #80 : 28.08.2015, 12:01:49 »
Ropasin sitä tps kans, vetelin brakedcleanerilla liittimet ja muutin sitä asentoa sillein että kuuluu se naksahdus kun kaasupyörää kääntää. No nyt se käy tyhjääkin ihan lh varassa, tosin se tyhjäkäynti on aika alhaalla että stumppaa kyllä helposti.

Tee perussäätö sille kaasuläpälle niin saat sen käymään tyhjäkäyntiäkin oikein. Ohjeet löytynee muistaakseni jostain FAQ osiosta.

Nyt tolla pystyy jo ajamaan mutta kartat on kyllä alakierroksilla hakusessa. Pää asia vissiin että vedossa saa riittävästi soppaa ja afr näyttää pientä lukemaa.

Sehän on ihan minkälaista toimintaa autolta edellyttää... :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #81 : 29.08.2015, 16:48:32 »
No nyt se käy tyhjääkin ihan lh varassa, tosin se tyhjäkäynti on aika alhaalla että stumppaa kyllä helposti.

Nyt tolla pystyy jo ajamaan mutta kartat on kyllä alakierroksilla hakusessa. Pää asia vissiin että vedossa saa riittävästi soppaa ja afr näyttää pientä lukemaa. Pitääkin ottaa viikonloppuna kaveri istumaan viereen ja laittamaan ylös että mitä seokset on missäkin tilanteessa.

Täytyy vielä muutella lastua alakierroksilta ja keskikierroksilta.

Jos sinulla on vielä dumppi kiinni LH:n kanssa, niin autosi ei tule koskaan toimimaan kunnolla! Tämäkin  asia on täällä käsitelty jo niin monasti, etten enää jaksa selittää syytä siihen.  :nuhtelu

Jos tyhjäkäynti on liian matala, niin sitä voi korjata siellä LH:n tyhjäkäyntikartoissa. Summan mutikassa niitä ei kannata silti ropailla, sillä osa kartoista on ns. rajaparametrikarttoja, eli asettavat ylä- tai alarajan tyhjäkäynti-asioille.
Muutokset pitää tehdä ns. target-karttoihin, jotka asettavat tyhjäkäynnin johonkin tiettyyn rpm. arvoon.
962-binissä kartat löytyvät osoitteesta 67A8 ja muista vastaavasta kohdasta binin off-setti huomioiden.
Vakioarvo on lämpimällä koneella 30 (=750) mutta toimiva arvo olisi jossain 33-36 (825-900rpm) välillä.

Sitä ylemmät arvot sitten sotkevat limitter-karttoja, joita pitäisi sitten muokata myös. Niiden muokkauksessa pitääkin sitten olla hyvin hajulla kaikesta Jürgenin hulluudesta tai tulos on katastrofi!

Mutta väitän, ette dumppamisongelma johtuu täysin siitä, että kaikki LH:n perussäädöt ovat päin persausta, sillä oikutteleva tyhjäkäynti LH:ssa on liki aina sopituksen ongelmista johtuva. Oikein säädettyä LH:ta on aika vaikea dumpata, koska siitä pitää huolen LH:n ADHD-tyhjäkäynnin säätö.

Kyllähän ne pääpolttoaineenkorjauskartat saa säädettyä kaikilta osiltaa toimiviksi, tosin se vaatii työtä ja tekemistä.
Bulkki-lastut eivät toimi kuin tarkoin määritellyissä seteissä, jossa kaikki komponentit ovat tiedossa tarkasti.

Ja jos sinulla ei ole 012 IMMua, et saa autoasi koskaan pelaamaan kunnolla yli 0,5 baarin ahdoilla setilläsi.  :nuhtelu

Jos tyytyy päin persausta oleviin säätöihin, niin saahan sitä sanoa "toimivaksi".  :idiot2:

Jotain olen purkeista pakonoinut joskus tuonne FAQ:n.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Omassa projekti-topicissanikin olen jotain aikojen saatossa pakinoinut tuosta LH/EZK-säätämisestä. Tosin siellä on kaikkea kuraa ja idioottimaista inttämistä asian lisäksi.

Mahdollista LH/EZK:n ruuvaaminen on melkein mihin tahansa järjelliseen setiin on, sillä olen itse omin pikku-kätösin saanut säädettyä toimintaan 7 täysin erilaista LH/EZK-kokoonpanoa, eri polttoaineilla, toistensa klooneja sitten hitusen enemmän.

Ps. kaikki sopituksen outo käytös johtuu siitä, että säädöt ovat päin persettä. Joten LH:n myös ADHD-hyperaktiivinen lambdakorjaus yrittää paikata sopituksen virheitä ja tulos on kaikkea "jännittävää" käytöstä sopituksessa.
Pps. Vakio 8-tappisen sytkälastulla syttyennakko pysyy korkeilla kuormilla täysin samana ~4000rpm kohdalta ylöspäin, minkä vuoksi T-nokka on tuomittu yläpäästä hengettömäksi.

Ppps. Yrittämisen puutteesta sinua ei voi moittia, mutta kannattaa laittaa perusasiat kuntoon!  :hg:
« Viimeksi muokattu: 29.08.2015, 16:50:09 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #82 : 29.08.2015, 17:14:32 »
Tässä tapauksessa ei LH välttämättä ole se oikea ratkaisu. Kyllä sun pitää pystyä säätämään moottorinohjausta itse mutta ilman omaa laitteistoa ja tietotaitoa se on kivinen tie. Parhaassa tapauksessa saat jokseenkin toimivan lastun ja jossain tilanteessa naku naku ja poks.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #83 : 29.08.2015, 19:43:02 »
Tässä tapauksessa ei LH välttämättä ole se oikea ratkaisu. Kyllä sun pitää pystyä säätämään moottorinohjausta itse mutta ilman omaa laitteistoa ja tietotaitoa se on kivinen tie.

No, mikä on parempi tässä tapauksessa kuin LH? Johtosarjoja myöden kaikki on valmiina ja varmasti kunnolla tehtynä/asennettuna. Kaikkien anturien lukeminenkaan ei tuota vaikeuksia, edes sen megamiehille vaikean VR-anturin.

LH:ta voi säätää 200.- investoinnilla (uusi) ja halvemmalla käytetyllä ostrichilla. Ja säädettävää on pirusti vähemmän kuin missään muussa ohjauksessa, koska perusasiat on jo kohdallaan. Kaiken lisäksi vikadiagnostiikka tulee kaupan päälle.

Läppärin uskoisin löytyvän jokaisen lähipiiristä, joten se ei ole ongelma, uskoakseni. Tietoa täällä foorumilla on jaettu LH:n säätämisestä aikas paljon ja lisää voi kysyä säätö-topicissa tai privalla.

Samat tai siis enemmän ongelmia on muissa ohjauksissa säätämisen osalta, asentamisesta puhumattakaan. Ja jos ei itse pysty säätämään, on homma teetettävä muilla ja kaiveltava hitusen kuvetta ja se onnistuu silti jopa LH:lla. Minä kun en ole ainoa LH:n säätäjä, vaan heitä on nykyisin ympäri maata.

Parhaassa tapauksessa saat jokseenkin toimivan lastun ja jossain tilanteessa naku naku ja poks.

Valmiita ja toimivia lastuja ei muutettuihin setteihin ole tarjolla LH:ssa.

Yhtään hyvää lastua muutetulle setille en ole vielä nähnyt, vaikka käytännössä jokaisen LH:n myytävän lastun sisällön tunnen perin juurin. Ne on tehty aikaan, jolloin LH:sta ei tiedetty edes murto-osaa nykyisestä ja se näkyy myös tuloksissa.

Olen tehnyt muutaman kavereilleni ns. pulkki-lastuina mutta niissä kaikissa setti on hyvin tarkasti määritelty ja koestettu. Ja ne lastut ovat jopa toimineet, sillä niitä olen säädellyt muutamia vuosia itsekseni.

Oikeastaan moottorin hyvän toiminnan, pienen kulutuksen ja suurimman tehon salaisuus on hyvät ja tarkat säädöt. Mitään magiaa asiassa ei ole.  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #84 : 30.08.2015, 02:40:31 »
Juuh eli.

Autossa on 012 IMM.

Tyhjäkäynti on siinä 800 paikkeilla mutta ei käy tasasesti vaan ensin meinaa sammuilla ja seilaa, sen jälkeen tasottuu.

Tässä tapauksessa ei LH välttämättä ole se oikea ratkaisu. Kyllä sun pitää pystyä säätämään moottorinohjausta itse mutta ilman omaa laitteistoa ja tietotaitoa se on kivinen tie. Parhaassa tapauksessa saat jokseenkin toimivan lastun ja jossain tilanteessa naku naku ja poks.

Ehkä ei ole oikea ratkaisu, ehkä on. En ole missään vaiheessa sanonut että en olisi hommaamassa säätölaitteita itselle. Epäilen myös että sen lastunkin vois saada toimivaks kun siihen skaalaa 012 immun ja 630cc suuttimet (nyt pelkät suuttimet muutettu). Nakunakusta en tiedä mutta ainakin nykyisillä AFR 8 vedoilla ei lienee ole nakutus vaaraa vielä, varsinkin kun ahdot pitää järkevinä ja tankissa on wiinaa...

...

Ihmettelen aina ihan samaa miksi lh ei kelpaisi. Uskon vahvasti että pärjään lh:lla ton kanssa, varsinkin kun ei ole tarkotus enään enempää virittää. Se 300hv viinalla olis se tavoite...

Läppäri löytyy ja ostrichia olen kans kartoittanut, toisaalta jos nyt tämän sais säädettyä tuota lastua muokkaamalla niin 760 löytyy se Haltecin ohjaus mitä pystyy suoraan usb välityksellä säätämään.

Ylipäätään nyt kun isoimmat lasten taudit (irtoilevat ahtoputket, imuvuodot) on saatu korjattua niin pääsee paremmin keskittymään noiden säätöjen hakuun.¨

Hauskaahan tässä on se että päivä x kellon aika x auto toimii hienosti, käy tyhjää, ei röpötä alakierroksilla ja vetää vielä mallikkaasti ylhäälläkin. Jätät auton parkkiin päiväksi ja lähdet uudestaan kiilleelle päivänä x kellon aika y, auto ei käy tyhjää, röpöttää... Sitten taas on päivä y kellonaika x ja auto ei lähe edes startilla käyntiin vaan pitää työntää käyntiin.

Kaiken tämän välillä mitään ei ole muutettu eikä mihinkään ole koskettu, riippuu vaan ihan mille tuulelle se sattuu. Sitä mä tässä ihmettelen.

Noh, pitää jatkaa vian metsästystä ja tehä kartotusta että millä kierrosalueilla pitää saada ohuempaa seosta ja millä paksumpaa niin saa viedä lastun muokattavaks.

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #85 : 30.08.2015, 13:33:43 »
AFR 8 viittaa jo ehkäpä nakutusrikastukseen ja etänä mahdotonta tehdä tuollaista lastua.

Mutta riittää mun osalta jo, olen mielipiteeni sanonut.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #86 : 31.08.2015, 18:22:04 »
Juuh eli.

Autossa on 012 IMM.

Tyhjäkäynti on siinä 800 paikkeilla mutta ei käy tasasesti vaan ensin meinaa sammuilla ja seilaa, sen jälkeen tasottuu.

Hyvä, 012 on setissäsi ainoa toimiva vaihtoehto. Toivottavasti lastussa on myös oikea linearisointi käyrä?

Ehkä ei ole oikea ratkaisu, ehkä on. En ole missään vaiheessa sanonut että en olisi hommaamassa säätölaitteita itselle. Epäilen myös että sen lastunkin vois saada toimivaks kun siihen skaalaa 012 immun ja 630cc suuttimet (nyt pelkät suuttimet muutettu). Nakunakusta en tiedä mutta ainakin nykyisillä AFR 8 vedoilla ei lienee ole nakutus vaaraa vielä, varsinkin kun ahdot pitää järkevinä ja tankissa on wiinaa...
Jos linearisointikäyrää ei ole tehty oikein 012 IMMulle, ei auto toimi edes siedettävästi!
Samaten polttoainekarttakin on persiillään jos linearisointikäyrä ei ole oikein.  :-[

Ihmettelen aina ihan samaa miksi lh ei kelpaisi. Uskon vahvasti että pärjään lh:lla ton kanssa, varsinkin kun ei ole tarkotus enään enempää virittää. Se 300hv viinalla olis se tavoite...
Tuohon LH riittää enemmän kuin hyvin, kuten tuosta projektista voit lukaista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=66931.0

Läppäri löytyy ja ostrichia olen kans kartoittanut, toisaalta jos nyt tämän sais säädettyä tuota lastua muokkaamalla niin 760 löytyy se Haltecin ohjaus mitä pystyy suoraan usb välityksellä säätämään.

Käynnössä kukaan ei pysty sohvalta sinun settiäsi säätämään oikein, vaan se pitää tehdä siinä autossa missä setti on kiinni. Eli vaatii Ostrichin kiinni autoon, jotta lastun saa hieraistua oikein, teoreettisesti se ei synny. Nimimerkillä, sen verran monta settiä olen LH:lle säätänyt.

Se LH:n säätäminen on oikeastaan pirun helppoa kunhan lyö Ostrichin kiinni ja pääsee katselemaan mitä LH tekee.

Sinulla viinan vuoksi säädettävät asiat ovat:
- Suutinvakio #4 ja #1, ehkä myös #3 jos suuttimet ovat kovin nopsat
- 012 linearisointi käyrä (copy+paste homma)
- Pääkorjauskartta
- Kylmärikastus
- Kylmäkäynnistys
- Fuel-cut
- PID-säädintä voi hifistellä halutessaan (lambda-korjaus) mutta pakollista se ei ole.

Kokeneelle säätäjälle siinä on hommia pariksi iltaseksi (3-6 tuntia). 3 tunnissa saa setin rokkaamaan hyvin ja loput 3 tuntia voi käyttää hifistelyyn.  ;) :pomo:

Lisäksi sytty-karttaa voi hieroa wiinalle optimaaliseksi, sillä bensan vakio kartassa vajaa kuormilla on ennakkoa liikaa.

Ylipäätään nyt kun isoimmat lasten taudit (irtoilevat ahtoputket, imuvuodot) on saatu korjattua niin pääsee paremmin keskittymään noiden säätöjen hakuun.¨
Jep! Tämä puoli pitää olla kunnossa.  :buck2:

Hauskaahan tässä on se että päivä x kellon aika x auto toimii hienosti, käy tyhjää, ei röpötä alakierroksilla ja vetää vielä mallikkaasti ylhäälläkin. Jätät auton parkkiin päiväksi ja lähdet uudestaan kiilleelle päivänä x kellon aika y, auto ei käy tyhjää, röpöttää... Sitten taas on päivä y kellonaika x ja auto ei lähe edes startilla käyntiin vaan pitää työntää käyntiin.
Ei lähde startilla, mutta työntämällä kyllä?   :o

Kaiken tämän välillä mitään ei ole muutettu eikä mihinkään ole koskettu, riippuu vaan ihan mille tuulelle se sattuu. Sitä mä tässä ihmettelen.

Noh, pitää jatkaa vian metsästystä ja tehä kartotusta että millä kierrosalueilla pitää saada ohuempaa seosta ja millä paksumpaa niin saa viedä lastun muokattavaks.

No, jos takana ei ole mikään vika, niin selitys on pitkälti siinä, että lastu on päin persettä tällä hetkellä.
Lambda-säätö tekee vähän kummia temppuja jos lastun perussäädöt ovat päin ahteria, kuten ne ovatkin jos kuormaskaalassa ei ole huomioitu 012 IMMua ja linearisointikäyrä on väärä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #87 : 04.09.2015, 21:27:55 »

012 tossa b204ft on vakiona jo. En nyt saanut selvää onko se 012 käyrä muutettuna lastussa vaiko ei mutta vakio sirussa ainakin on.

Vähän kaikki taitaa nyt olla päin hanuria taas vaiheeks... Liian monta kauhaa sopassa :D


Eli lastua käytiin muuttamassa ja nyt kartta on 3200 kierrokseen asti vakio (ahdin herää vasta 3.5k) jonka jälkeen se on 1.2 kertainen, vakio kartasta katsottuna.

No menin kotiin ja laitoin lastun kiinni, ensin se toimi kun unelma, kävi nätisti tyhjää ja vastas hyvin kaasuun -> koeajolle, ensimmäiset pari kilometriä toimi hyvin, ei rötänny ja vastas paljon paremmin kaasun painallukseen kun aijemmin, seoksetkin näytti jo paremmilta. No sit en tiedä mitä tapahtu parin km jälkeen, alko taas sama röpötys ja ei käynyt tyhjää. No erehdyin sammuttamaan ja ei lähteny käyntiin startilla, no kaveri työns ni lähti taas käyntiin hienosti!

Ajelin sitten kotiinpäin ja ei toimi normaali ajossa ollenkaan, kyllä kun täys kaasulla vetää ja ahdoille niin toimii mutta annas olla kun yrität tasakaasulla ajaa, sen näkee kun seos laihenee, laihenee, laihenee ja päästään johonkin afr 19 niin alkaa pätkyttämään ja tähän auttaa ainoastaan kaasun pumppaaminen... Eli nyt en ole enään edes varma että käykö se oikeasti laihalla?? No anyway kaasupohjassa kun lähtee vetämään niin reagoi hyvin ja siinä kun ahdin herää niin seos rikastuu.

No nyt oon tehny pientä vian etsintää;

-vauhtiksen lukeva anturi, aivan öljyn peitossa taas, nyt putsattu... ei vaikutusta
-dumppi poistettu, ei vaikutusta
-TCU boksin alipaine letku irti, ei vaikutusta (se mikä menee siihen itse laatikkoon missä on mappi sisällä)
-koko TCU boksi irti, ei vaikutusta
-kaasuasennon tunnistin käytetty taas irti ja putsattu, ei vaikutusta, tosin mittasin sitä niin ilmeisesti se tyhjäkäynti tieto pitäs olla on/off tyylinen, mulla siinä vaan muuttuu vastus arvo, tosin en tiedä kun mulla siinä on 6 paikkaa, kokeilin kolmosen ja muiden väliltä enkä löytäny mitään missä ois on/off... Vikakoodi mitä ezk antaa on kaasuläpän asentotunnistin MUTTA nyt se ei enään anna edes sitä.
-Otin bensatukin irti ja totesin että bensapaluu letku on kuiva?? Eikös sen pitäs olla täynnä bensaa?? ja auto tuli just ajosta.
-bensa paluu otettu irti ja kun autoa starttaa niin bensaa tulee letkun täydeltä
-bensapaineen säätimestä puhaltelin kompuralla läpi
-vakio suuttimet laitettu etuvastuksineen ja vakio koskematon lastu millä se ennenkin toimi, vaan ei todellakaan nyt. käy tyhjää päin vittua eikä toimi sitäkään vähää mitä sillä ihan lastulla ja 630 sumuilla.
-Puristus paineet mitattu;
1. 9.5kg/cm2
2. 9.2kg/cm2
3. 9.0kg/cm2
4. 9.5kg/cm2
-Sytty tulpat katoin, ja kokeilin kaikkiin tulee kipinä
-käyttelin autoa ja koitin irrottaa bps sitä alipaineletkua ja käynti vähän muuttu, sit se muuttu enemmän kun puristi bensapaluu linjan tukkoon, itse asiassa muuttu parempaan suuntaan, voiko tommonen vakio bps olla jotenkin viallinen? Olispa bensapainemittari niin vois katsoa mitä sielä tapahtuu...
-käytin irti coolerin, ahtoputket, katoin kaikki, ei ollu mitään vekkejä tai muuta vuotopaikkaa.
-kaasuläppä on kiinni akselissa kunnolla

Mitä vaan sille tekee niin se tekee sitä että tasakaasulla pienillä kierroksilla seokset laihenee jonnekkin 18 pintaan ja alkaa pätkimään ja kun pumppaa kaasua ni sit sen saa heräteltyä taas kierroksille. Se niikun pätkii tai röpöttää jotenkin, ja poksuttaa vähän putkessa. tyhjää ei käy kunnolla ja tyhjäkäynnilläki afr jotain 18??

Ja nyt on vakio suuttimet kiinni ja koskematon vakio lastu millä se on ennenkin toiminut joten ainoa ero on ahdin ja pakosarja siihen settiin millä se on toiminut ihan fine, joten joku muu on nyt pielessä kun lastu.

Onko kellään kokemusta miten toi TCU ohitetaan pysyvästi koska mua on alkanu epäilyttämään että sitä ei oo poistettu kunnolla tosta autosta ja jos se tcu vetää autoa vikatilaan niin se selittäis sen miksen saa millään tota toimimaan. Onko kellään mitään ideaa mistä reijästä luetaan tcu vikakoodi? mulla on a boksissa 2,6,5 johdotettu ja b boksista 2 en nyt muista mitkä mutta b boksissa taas ei ole sitä nastaa johdotettu... Ja ainoa vikakoodi minkä saan nyt ulos lh reijästä on moottorin lämpötila anturi joka on muuten uusittu ja johdotkin käytin irti ja ehjiä ovat...

Tai sitten on olemassa vielä se vaihtoehto että noi on johdotettu johonkin ihan eri järjestykseen missä ne kuuluis olla.

Tuola on aikahyvin selitetty mitä tuo tcu tekee, vaan miten se ohitetaan?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT sutii ja paukkuu!!
« Vastaus #88 : 04.09.2015, 21:37:38 »
bensapaineensäädin antautunu. jaksaa ahdoilla pitää paineen vaan tyhjäkäynnillä purkaa paineen pois
LH&ostrich

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT taas se on rikki
« Vastaus #89 : 04.09.2015, 22:04:30 »
ECU rikki. Mulla oireili samalla tavalla, kun boksista oli ilmeisesti suutinvahvistimet tai mitkä lie komponentit huonona. Joutokäynnillä AFR oli 18 - 20. Ei avannut suuttimia tarpeeksi.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo