Autodiagnoosi  Carcom Oy

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 169465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #225 : 04.02.2016, 22:43:48 »
onkos tuohon viereen tulossa mitään suurempaa? jos ahdinta tosiaan kallistaa edestäkatsoen vasemmalle lokariin päin niin kollektori mahtuu paremmin ja loivemmilla mutkilla. jos ahdinta vielä kääntää pituussuunnassa kompurakoteloa lokariinpäin niin db:n saa lähtemään melko suoraan ja yhdellä mutkalla alas pakosarjan takaa. ei tuo täysin pystyssä oleva ahtimen laippa varmaan muuten olisi huono idea jos vaan tila riittää sivulleppäin että saa järkevillä mutkilla tehtyä. ainahan se on parempi mitä lyhyempi pakosarja on. tuossa ruotsinpojan tekeleessä taitaa olla laipanjälkeiset mutkat isommalla säteellä olevia jos en ihan väärin kuvasta katsonut  ;) ;)
mutkat db:ssä ei enää haittaa, koko vaikuttaa senverran että suuri putki saattaa aiheuttaa ahtojen karkailua keskialueella mutta pienempi putki saattaa ahdistaa yläkierroksilla. 3" db ja 2,5" loppuputki on toimiva ratkaisu, pakokaasun tilavuus pienenee jäähtyessä niin virtausnopeus pysyy suunnilleen samana koko matkan. jossain vehkeissä jopa teho ja varsinkin vääntö on parantunut jopa huomattavasti kun loppuputkea on pienennetty 0,5" db:n jälkeen.

Poissa Iipo90

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #226 : 04.02.2016, 23:23:18 »



Tässä olis pysty asennossa oleva turbonlaippa ja 3,5 dp mahtuu hyvin tekemään eikä sille tarvinnu tehdä tilaa mutta kori tosin on 100-sarjanen...
Kuvassa oleva ahdin on hx55 16"pakopesällä ja mahtuu kokonaan konehuoneen puolelle.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #227 : 05.02.2016, 01:26:55 »
Sain tänään melkein kokonaan kasaan pakosarjan, laipan laitoin vinooon eli juuri keulasta katsottuna vasemmalle kallistettuna.. nyt pitäs mahtua kaikki hyvin, downpipeen vaa tulee yks mutka lisää..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #228 : 05.02.2016, 09:54:35 »
Mulla oli amazonissa itse tehty 3" putki koko matkan eikä sen kanssa ollut mahtumis- tai maavaraongelmia. Ainut ahdas paikka on takasillan ylitys, mutta ei sekään ollut mitenkään ylivoimainen tehtävä. Änkkäreille on amazonissa aika huonosti tilaa - sinne ei tahdo oikein mahtua sen kokoisia mitkä jotain ääntäkin vaimentaisi.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #229 : 05.02.2016, 11:03:10 »
Mullakin itsetrhty tuo 225 putkisto ja niin lähellä pohjaa menee kun pystyy  ::)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #230 : 06.02.2016, 11:42:17 »
Mulla oli amazonissa itse tehty 3" putki koko matkan eikä sen kanssa ollut mahtumis- tai maavaraongelmia. Ainut ahdas paikka on takasillan ylitys, mutta ei sekään ollut mitenkään ylivoimainen tehtävä. Änkkäreille on amazonissa aika huonosti tilaa - sinne ei tahdo oikein mahtua sen kokoisia mitkä jotain ääntäkin vaimentaisi.

Vähän loveamalla poikittaista runkopalkkia takasillan ylityksen luona saa kivasti tilaa lisää.

Ehkä heivaamalla bensatankin mäkeen voisi saada tilaa poikittaiselle takaänkkäreille. Oliko sun ränninvedot kartanomalliin?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #231 : 06.02.2016, 12:27:26 »
Vähän loveamalla poikittaista runkopalkkia takasillan ylityksen luona saa kivasti tilaa lisää.

Ehkä heivaamalla bensatankin mäkeen voisi saada tilaa poikittaiselle takaänkkäreille. Oliko sun ränninvedot kartanomalliin?

Kyllä siitä poikkipalkista pääsee ihan kivasti ali. Poikittaisen penkkikonsolin ja taka-akselin välissä on aika vähän tilaa änkkärille. Jos bensatankin poistais tai korvais jollain muulla niin saisi taka-akselin takapuolelle tilaa änkkärille. Orkkistankin ja kylkipellin väliin ois mahtunut pieni änkkäri mut tuskin sekään olisi ihmeitä tehnyt - mulla oli vain yks änkkäri ennen takasillan ylitystä. Toi auto oli farkku joten taka-iskarit ja jouset on vähän tavalla mut eiköhän siellä sedanissakin joku kolo ole mistä saa putken vedettyä.

Pari fotoa putkesta:




Ei ole valitettavasti kuvia auton alta ton putken kanssa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2016, 12:30:57 kirjoittanut reve »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #232 : 07.02.2016, 14:20:47 »
No nyt kun on saatu pakosarja hukkiksen paikkaa lukuunottamatta kasaan ni pitäs alkaa imusarjaa suunnittelemaan.. aine tulee olemaan mustaa rautaa kun muuhun ei ole itsellä oikeestaan mahdollisuutta työstää.. en tiedä vielä plenumin muodosta, mutta minkähänkokonen kaasuläppä esim pitäs olla tommosen hx40 kanssa? Lähtö ahtimelta on varmaan 2,5", en ole mitannut.. onko suuttimien kulmalla minkälainen merkitys kun kuitenkin paineella menee aine pyttyyn?

Putki on 1,5 vai 2mm seinämällä, tarviiko plenumi tehdä kuinka paksusta? 2mm ajattelin, onko sopiva?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa BrickRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #233 : 08.02.2016, 22:02:23 »
Kaasuläpäksi voi kokeilla noin 60mm kokoista, tai jos tehotavoitteet on korkealla, niin korkeintaan 70mm. Suuttimien sumun suunta taas olisi hyvä olla mahdollisimman suoraan kohti venttiilinlautasta, mutta on niitä hyvin toimivia kokoonpanojakin nähty, missä asettelu on ollut kauempanakin optimista.
240 V8 (B36)

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #234 : 15.02.2016, 22:08:23 »
16v kanteen pakosarjan alottelua.


Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #235 : 16.02.2016, 19:32:12 »
Tietysti unohdin hukkaportin kokonaan pakosarjaa tehdessä.. Onko miten suuri merkitys mihin kohtaan pakosarjaa laittaa? Tai mistä vetää putket hukkaportille.. Onko siis väliä etäisyydellä kollektorista tai kannen päästä?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #236 : 16.02.2016, 21:37:55 »
Jos ahtimessa jaettu pakopesä niin molemmin puolin kollektoria putket hukkikselle/ kollektorin läpi niin että joka molemmin puolin kaasut virtaa hukkikselle. Mulla oli joskus entisessä 940 turbossa hukkis ykköspytyn käyrässä kun oli jakamaton pakosarja eikä ollu mitään ongelmia, nykyään kollektorin molemmin puolin käyrät hukkikselle ja toimii samalla tavalla.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #237 : 16.02.2016, 23:40:04 »
Riittääkö että ottaa tyyliin 1 ja 2 putkista? Nuohan on 1,4 ja 2,3 jaettu..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #238 : 17.02.2016, 01:11:37 »
Riittääkö että ottaa tyyliin 1 ja 2 putkista? Nuohan on 1,4 ja 2,3 jaettu..
Ei välttämättä jos haluaa käyttää pienempiä ahtopaineita ja jos hukkaportin lähtö on kaukana kollektorilta. Kaasu ei ehdi virtaamaan putkessa vastasuuntaan ja silloin kahden pytyn kaasut saattaa mennä turbolle kokonaan. Putkien liitoskohdasta paras ottaa. Onhan jotkut hukkaportin hitsanneet suoraan pakopesäänkin onnistuneesti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #239 : 17.02.2016, 09:51:21 »
Ei välttämättä jos haluaa käyttää pienempiä ahtopaineita ja jos hukkaportin lähtö on kaukana kollektorilta. Kaasu ei ehdi virtaamaan putkessa vastasuuntaan ja silloin kahden pytyn kaasut saattaa mennä turbolle kokonaan. Putkien liitoskohdasta paras ottaa. Onhan jotkut hukkaportin hitsanneet suoraan pakopesäänkin onnistuneesti.
Juuri näin, itselläkin edelleen vähän ongelmaa pienemmillä paineilla, 60mm hukkis auki ahtaa ennen rajotinta 0,8bar, ahtopaine nousee kierrosten mukana :buck2:. Täyspaineilla ei ongelmaa
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Ateho  Elekma