Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista

  • 251 Vastauksia
  • 138689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Smoke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #180 : 02.08.2015, 22:24:06 »
Sanokaa jos oon väärässä,mutta eikös 2.5t oo matalapaine turbo? ja T5 on 2.4 koneella,vanhempi 2.3.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #181 : 03.08.2015, 08:08:59 »
Sanokaa jos oon väärässä,mutta eikös 2.5t oo matalapaine turbo? ja T5 on 2.4 koneella,vanhempi 2.3.
Ei uudempi 2.5T ole enää niiin matalapaine kuin vanhempi versio oli, mutta joo olet oikeassa .
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #182 : 13.08.2015, 11:51:03 »
Ei tuo enää ole samalla tavalla matalapaine kuin 2.4T oli, muistelen että tuossa moottorissa on tehtaan jäljiltä jo normaalit paineet. Tuo 5 vaihteinen automaatti on vähän hidas vaihdoissa. Manuaalipuolella se ihan kohtuullisesti vaihtaa kun ennakoi sen vaihdon, eli painaa plussaa pari sekunttia aikaisemmin kuin haluaa että vaihde vaihtuu :). Manuaalipuolella ei ole pakko käyttää sitä kolmosta. Softattuna aika hyvin vetää jo nelosella +80 vauhdissa.

Olen nyt päätynyt kyselemään noista lastuista suoraan ohjelmoijilta. Stage 1:stä lupasi laittaa suhteellisen edullisesti, josta irtoaa noin 240 hv/385 Nm. Mainitsi myös että heiltä saa Stage 2, jolla saisi hänen mukaansa +60 hv/+110 Nm, eli noin 269 hv/430 Nm. Uskaltaako tuollaista Stage 2:sta Geartronicilla varustettuun, 188 tkm ajettuun laittaa? Hinta ei ole kohtuuttoman paljon suurempi ja euro per hevosvoima -suhde (mainostettu) pienenisi Stage 2:lla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #183 : 13.08.2015, 14:48:38 »
Olen nyt päätynyt kyselemään noista lastuista suoraan ohjelmoijilta. Stage 1:stä lupasi laittaa suhteellisen edullisesti, josta irtoaa noin 240 hv/385 Nm. Mainitsi myös että heiltä saa Stage 2, jolla saisi hänen mukaansa +60 hv/+110 Nm, eli noin 269 hv/430 Nm. Uskaltaako tuollaista Stage 2:sta Geartronicilla varustettuun, 188 tkm ajettuun laittaa? Hinta ei ole kohtuuttoman paljon suurempi ja euro per hevosvoima -suhde (mainostettu) pienenisi Stage 2:lla.
Mitä tuo stage pitää sisällään muuta kuin softan? Kuulostaa kovalta lupaukselta jos ei muuta laiteta. Varmasti vakionakin saa laatikon rikki. Itsellä on nyt kilsoja mittarissa 248tkm ja auto softattiin 100tkm paikkeilla. Eikä ole suurempaa ollu laatikon suhteen ja auto on saanu kenkää :). Uskon että laatikko kestää tuon 430Nm yhtä hyvin kuin tuon 385Nm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #184 : 13.08.2015, 14:51:28 »
Mitä tuo stage pitää sisällään muuta kuin softan? Kuulostaa kovalta lupaukselta jos ei muuta laiteta. Varmasti vakionakin saa laatikon rikki. Itsellä on nyt kilsoja mittarissa 248tkm ja auto softattiin 100tkm paikkeilla. Eikä ole suurempaa ollu laatikon suhteen ja auto on saanu kenkää :). Uskon että laatikko kestää tuon 430Nm yhtä hyvin kuin tuon 385Nm.

Pelkkä softa ja tällaista lupaili mutuna. Toki voi olla pelkkiä mainospuheita, ja saa suuremman katteen vaikka ohjelma olisi tismalleen sama. Ajattelin käydä tuossa paikan päällä tsekkaamassa ja varmistamassa luvut, kun nyt kesälomalla ehtii touhuamaan eri tavalla.

Edit: softailtu ja päädyin "stage 1:een". 243 hv ja 385 Nm, muuttuihan se vähän mutta kun edellinen auto oli lastutettu T5 niin eihän tuo paljoa hätkäytä.  ;D enkä usko että se stage 2 olisi ollut sen kummoisempi. Pääsee vähän paremmin ohi, ainoa harmillinen asia tietty että automaatti on hidas. :)
« Viimeksi muokattu: 16.08.2015, 17:34:11 kirjoittanut anon »

Poissa VilleTRE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #185 : 30.08.2015, 13:41:11 »
Kiinnostaisi kanssa oman softaus mutta onko tuo ero nyt niin merkittävä sittenkään? Taitaa täällä tre:lla olla celtic tunaus noin 500e?
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #186 : 30.08.2015, 18:44:45 »
Kiinnostaisi kanssa oman softaus mutta onko tuo ero nyt niin merkittävä sittenkään? Taitaa täällä tre:lla olla celtic tunaus noin 500e?

Minun kautta Taso1 = 490€ -10% foorumilaisille ja Tampereella.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2015, 18:47:29 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #187 : 06.09.2015, 15:28:50 »
Kiinnostaisi kanssa oman softaus mutta onko tuo ero nyt niin merkittävä sittenkään? Taitaa täällä tre:lla olla celtic tunaus noin 500e?

Jos jälkeenpäin miettii niin vaikka sain todella edullisesti päivityksen, niin eipä välttämättä ole sen väärtti. Omaan asennettu ohjelma ei käytännössä 1. ja 2. vaihteella vielä liikahda kovastikaan vakiota kummemmin, mutta kolmosvaihteella siellä +4500 rpm hujakoilla tulee jokin vääntöpiikki jolloin kone lähtee vääntämään edes hieman kuten edellinen mk1 T5 lastutettuna veti koko alueella (luvattiin 295 hv/450 Nm). Onko tämä aivan normaalia että 1. ja 2. vaihteella ei vääntöjä vielä hirveästi ole? Geartronic ja pitäisi olla tosiaan 243/385 lukemat. Periaatteessa turha ostos jos jokin rajoitus 1. ja 2. vaihteella väännön määrässä.

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #188 : 07.09.2015, 11:36:49 »
Jos jälkeenpäin miettii niin vaikka sain todella edullisesti päivityksen, niin eipä välttämättä ole sen väärtti. Omaan asennettu ohjelma ei käytännössä 1. ja 2. vaihteella vielä liikahda kovastikaan vakiota kummemmin, mutta kolmosvaihteella siellä +4500 rpm hujakoilla tulee jokin vääntöpiikki jolloin kone lähtee vääntämään edes hieman kuten edellinen mk1 T5 lastutettuna veti koko alueella (luvattiin 295 hv/450 Nm). Onko tämä aivan normaalia että 1. ja 2. vaihteella ei vääntöjä vielä hirveästi ole? Geartronic ja pitäisi olla tosiaan 243/385 lukemat. Periaatteessa turha ostos jos jokin rajoitus 1. ja 2. vaihteella väännön määrässä.

Oliks sulla 2.5t? Mulla allekirjotuksen autossa vähän samat kokemukset, ei kovin kummosta eroa pikkuvaihteilla, mutta kolmosella siinä 4000rpm paikkeilla alkaa tulla vetoa selvästi paremmin kun vakiona.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #189 : 07.09.2015, 12:21:51 »
Itellä Bsr ja minulle on sanottu että rajoittaisi vääntöä 1 ja 2 vaihteella säästääkseen laatikkoa. Muutenkin itsellä ainakin vääntö ei juurikaan lisääntynyt ohjelmoinnin jälkeen vaan vääntää eri tavalla ja pitempään.
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #190 : 07.09.2015, 22:51:40 »
Joo, juurikin 2.5T ja jotenkin semipaska maku jäi. Toki jos laatikko ei olevinaan kestäisi vääntöä alakierroksilla, mutta siis silti jotenkin outoa että ykkösellä ja kakkosella ei oikein tapahdu mitään. Laatikonhan pitäisi vissiin kestää tuollainen vääntö heleposti. Tiiä sitten.

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #191 : 08.09.2015, 08:47:35 »
Celtic tuningin ohjelmasta tämmösiä kokemuksia yhdellä foorumilaisella:  "kävin nyt sitten optimoimassa moottoriin Celtic Tuningin ohjelman ja näin ollen sain nostettua moottorin heposet 278;saan ja väännön 399Nm;iin..
Alku tuntuma on ollut hyvä :) on meinaan aika villi tunne kun kickdownilla auto lähtee sutimaan 120km/h vauhdissa, varsinkaan kun en ihan odottanut noinkin huomattavaa muutosta."

Mulla on turbotecin ohjelma ja ei siinä nyt varsinkaan pikkuvaihteilla suurta eroa tullut. Tosin teholupauksetkin on ihan eri luokkaa tossa celticin ohjelmassa.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #192 : 08.09.2015, 11:41:54 »
OptimoiAutosi Tampereelta, kävi omassa tallissani vaasassa ohjelmoimassa tuon omani. Ja täytyy sanoa, että kuin eri autolla ajelis, kyllä Lähtee. Suosittelen. Suuret kiitoset Juha-Pekalle.
ps. tuntuis kun tehot olisi vielä ohjelmoinnin jäkeen lisääntyneet.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #193 : 08.09.2015, 16:47:48 »
Celtic tuningin ohjelmasta tämmösiä kokemuksia yhdellä foorumilaisella:  "kävin nyt sitten optimoimassa moottoriin Celtic Tuningin ohjelman ja näin ollen sain nostettua moottorin heposet 278;saan ja väännön 399Nm;iin..
Alku tuntuma on ollut hyvä :) on meinaan aika villi tunne kun kickdownilla auto lähtee sutimaan 120km/h vauhdissa, varsinkaan kun en ihan odottanut noinkin huomattavaa muutosta."

Mulla on turbotecin ohjelma ja ei siinä nyt varsinkaan pikkuvaihteilla suurta eroa tullut. Tosin teholupauksetkin on ihan eri luokkaa tossa celticin ohjelmassa.
Kyllä saa olla märkää ja tavalliset liuhuttimet renkaina jos motarinopeudessa vielä jaksaa kaivaa. 248/414 arvoilla oleva s40 t5 ei sutinut edes kakkosella suoraan kiihdyttäessä 225/40-18 Kumhoilla .
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #194 : 09.09.2015, 17:35:47 »
Miten tuo 1 ja 2 vaihteella rajoitus noissa automaateissa toimii? Luistonestollako? Kävin tossa viikonloppuna lappeenrannassa lentokentällä ajamassa. Keli oli märkä ja luistonesto kytketty pois päältä mutta silti vilkkui se valo taulussa ja lähtö oli..... no katsokaa itse --> https://www.youtube.com/watch?v=5NS78qNAztQ
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

 

Kulkukoira  Proturbo