Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 729821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1605 : 01.09.2015, 23:23:57 »
Missä LH jetti vehkeessä on 1000 heppaa? Ihan kaverin puolesta kyselen kun se on tossa vieressä.
Kouvolalaisten possujunassa varmaan (8 vakio FK:ta peräkkäin).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1606 : 02.09.2015, 01:15:18 »
Kun kerran aletaan rahasta puhumaan niin montakos kuutiota sitä E85:ta olikaan palanut tuossa säätötoimenpiteiden aikana?

Alle 30m3  :2funny: :2funny:

Olen saanut sadoista säätämiseen käytetystä tunnista vieläpä palkkaakin, kilometrikorvausten lisäksi.  :pomo:
 
Tänään paloi kaikkiaan 36,24L RE85:sta erään auton säätämiseen, jossa on tänne ajamista sellaiset 150km, loput puhdasta säätämistä. Aikaa lastun polttoineen hommaan meni LH:n ja EZK:n irroittamisesta, niiden takaisin asentamiseen lastutettuna vajaa 3 tuntia.

Isoin työhän on ollut siinä, että olen selvittänyt mikä tekee mitäkin ja olen jakanut sen tiedon teille kaikille täysin ilmaiseksi. Tekemäni työn vuoksi sinäkin voit astua katettuun pöytään ja valittaa valikoiman vähyydestä.

Jotkut vaan haluavat moottorinohjaukselta muitakin ominaisuuksia kuin mitä LH pystyy tarjoamaan. Sulle ne riittää, se on käynyt kyllä selväksi ja ei mulla mitään sitä vastaan ole. On vaan osattava hyväksyä ne paljon puhutut faktat siitä että paljon parempaakin on tarjolla eikä tuputtaa sitä omaa ratkaisuaan ainoana oikeana ja parhaana mahdollisena. 20 vuoden aikana elektroniikassa on kuitenkin tapahtunut aika merkittävää kehitystä. Nykypäivän kaupalliset ohjaukset kun pystyvät aika helkkarin paljon parempaan kuin kymmeniä vuosia sitten kehitetty ruisku. On ulostuloja joilla ohjata ahtopainetta, vesiruiskua ym. Viemällä anturitietoja sisään boksiin taas saadaan helposti tehtyä vaikka minkälaisia suojatoimintoja ajatellen tilanteita missä joku asia meneekin pieleen ja kuski ei ehdi seurata mittareita/varoitusvaloja.

No, minulla on kevyt käry miten elektroniikka on parissa vuosikymmenessä kehittynyt, sillä satun asian parissa pikkuisen puuhastelemaan useita vuosikymmeniä. Suurin kehitys on tapahtunut prossujen puolella ja fetti-tekniikassa.
Jos tarvitsee sähköisiä ahtojen ohjauksia tms. niin silloinhan on täysin turhaa yrittä millään sellaisella laitteella mikä niitä ei tue, kuten vaikkapa LH/EZK.

Enkä minä ole LH/EZK:ta sellaiseen yrittämässäkään laittaa, mutta tavis-viri ysiin se on täysin käypä laite ja vieläpä autossa vakiona.

Mega-topiccia lukiessa tulee välillä epäusko, siitä uskomattomasta ongelmien määrästä ihan perusasioissa ja niiden selättämisessä, jotka eivät LH koneessa ole edes ongelma.
Megashiftin sunnuntaina korjanneena, ymmärrän sen amerikkalaisen autotalli-tuotteen puutteet.  :'(

Yksi tekijä on myös selvästi ECU:n hinta. Selvästi jokaisella ysin omistajalla, varsinkaan nuoremmalla ei ole laittaa sitä 5000 euroa siihen ecuun, joka keittää vieläpä kahvitkin.  :P

Mutta Et tu Brute, olet alusta asti nillittänyt, ettei LH sitä tai tätä, vaikka sinulla ei ole keyvintäkään hajua mihin se pystyy ja mihin ei.

Puhumattakaan säätämisen helppoudesta. Ja tällä tarkoitan ihan oikeasti HELPPOA säätämistä. En sitä että autossa on satoja kiloja mittauslaitteistoa. Ne samat tiedot (ja enemmänkin) kun saa kunnollisella moottorinohjauksella ihan yhden johdon kytkemisellä siihen yhden tietokoneen näytölle.

Hm....  Sinä puhut säätämisen helppoudesta ja et ole koskaan säätänyt LH:ta?
Tämän päiväisessä säätösessiossa oli mukana läppäri ja autossa oleva laajakaista.

Ja sitten se kustannut kysymys, LH:ta säädät €200,- investoinnilla, millaisen moottorinohjauksen samoilla ominaisuuksilla saat em. summalla? Monelle nuorelle tämä on kynnys kysymys ja sitä puolta työni on palvellut.

Joillakin kun puhutaan olevan Volvo-lasit päässä, niin sulla ne taitaa olla LH-lasit ja vähän turhankin tiukasti silmillä. ;) Tai ei ne oo enää edes lasit, ne on silmälaput...

Lueppa ajatuksella ja ilman asennetta, niin saatat tajuta ehkä jotakin?  :pomo:

Rumasti lisään, iso ehkä, sillä asenteesi rajoittaa pahasti....   :-[

Älä mikan suotta syytä minua tyhmäilystä, kyllä mulla on perusasiat tiedossa aika hyvinkin, lh:n säätöä lukuunottamatta.

Jos perusasiat olisivat hallussa, olisit tiennyt, että moottorin ohjauksen "tehoraja" on siinä, miten paljon/vähän ilmaa sen anturit kykenevät mittaamaan ja miten vähän se pystyy syöttämää polttoainetta.
Ilman maksimimäärä määrää ylätehorajan ja pienin ruiskutusaika sen alarajan.  :juhau:

Sillä samat lainalaisuudet koskevat kaikkia ruiskuja, jopa LH:takin!  :2funny:


Missä LH jetti vehkeessä on 1000 heppaa? Ihan kaverin puolesta kyselen kun se on tossa vieressä.
;D

Aikas huimia viritelmiä tuosta possun 928:sta on tehty ihan LH:llakin...   


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1607 : 02.09.2015, 12:34:37 »
Jospa se LH vastaan muu maailma -matsi taas tällä erää riittäisi. Ei siitä valmista tule vaikka tänne suoltaisi tekstiä niin helkkaristi. Sen sijaan topic menee helposti lukukelvottomaksi jos tämäkin muuttuu pelkäksi juupas-eipäs -väännöksi LH:sta ja sen ominaisuuksista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1608 : 02.09.2015, 21:23:37 »
Eikös Lh tue ahtopainesolenoidin ohjausta?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1609 : 02.09.2015, 22:56:24 »
Eikös Lh tue ahtopainesolenoidin ohjausta?

Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen niin tukeehan se.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1610 : 02.09.2015, 23:28:52 »
Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen niin tukeehan se.

Ainakin turbo+ sarjassa purkki oli erillinen.

En tiedä tukeeko joku malli jotakin tuollaista, sillä 10 karttaa on tuntemattomia ja niillä ei ole havaittu mitään efektiivistä vaikutusta. Loput kartat (63kpl), plus asteikot (~40kpl) tunnetaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1611 : 02.09.2015, 23:43:14 »
B204FT moottoreissahan tuota sähköistä ahdonohjausta on ollut mutta tosiaan se TCU-purkki taisi olla erillinen niissäkin. Jollain tavallahan se kuitenkin liittyy ainakin EZK:hon koska se osaa tiputtaa ahtoa jos sytkän myöhästys ei riitä nakutuksen hallintaan. Myös liian korkea pakolämpö saa aikaan ahtopaineen pudotuksen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1612 : 03.09.2015, 01:53:38 »
Jollain tavallahan se kuitenkin liittyy ainakin EZK:hon koska se osaa tiputtaa ahtoa jos sytkän myöhästys ei riitä nakutuksen hallintaan. Myös liian korkea pakolämpö saa aikaan ahtopaineen pudotuksen.

EZK:n nakurikastus piuha on kytketty TCU:n osalta mutta nakutusanturin signaali ei sinne tee mitään signaalia B204FT:n binissä (testattu live moottorissa ensimmäiset myöhäköt). Pakolämpö voi tehdäkkin, sillä LH/EZK tunnistaa pakolämpöanturin tiedot ja rikastaa sopitusta sen mukaan tietyin kynnyksin.
EZ116K:sta en ole asiaa selvitellyt suuremmin, eikä tiettävästi kukaan muukaan.

EGT-antura on johdotettu molemmille purkeille (EZK/LH), joten jotain ne molemmat tekevät asian vuoksi. LH ainakin rikastaa seoksia karttojen perusteella, EZK:n koodista asiaa ei ole selvitetty sattuneesta syystä. Em. kartat ovat kuorma/kierrosluku muodossa 5*5 muodossa ja niitä on muistaakseni kaksi 5*5 karttaa tai saattoipa niitä olla kolmekin (normi/eka pykälä/toinen pykälä).
Tässä kohden sanon "juuri nyt en muista".  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1613 : 18.10.2015, 11:07:19 »
mites nuo turbon putkistot mahtaa mennä? Tilanne se että ahdettu alunperin vaparikone johon vakio dp ja katti 60mm abaut. sitte supistettu 60-->54mm että saatu alkuperäinen vapariputkisto hyödynnettyä. Nyt aattelin päivittää putkiston 60mm kokoon. Purkuysistä (b230fk) otin putkiston pois. Keskivaimentimeen menee 60mm putki mutta tulee ulos 54mm  :idiot2: akselin ylitys on täysin sama kuin mulla tossa vaparissa eli 54mm... kuitenkin motonet tarjoaa kolmea eri akselinylitys putkea... onko mahdollisesti ft:ssä akselin ylitys 60mm?

Ja kun turbomalleissa pappamutka on ~60mm ja vapareissa sen +50mm niin onko göran supistanut putkiston akselin yli ja ulostulo taas laajennettu  :o
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1614 : 18.10.2015, 12:55:56 »
Samaa paksuutta se on loppuun asti. Jossain tarvikekamoissa oli tehty noin, että ainoastaan se etupönttö on eri ja sillä sitten supistetaan pienempään mittaan. Voivat sitten myydä / valmistaa vaan yhden mallisia ylityksiä, takapönttöjä ja pappamutkia. Kaverin isän Classicissa on tehty just noin. Näyttää tosi tyhmälle, kun siinä on se vaparin pieni pappamutka.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1615 : 18.10.2015, 12:58:50 »
Mullakin oli fk:ssa ylistysputki 54mm...
Piti oikein käydä mittaamassa romukasasta
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1616 : 19.10.2015, 10:19:47 »
Takapönttö ahdistaa huomattavan paljon turbon putkistossakin. Sen vaihtamalla avarampaan huomaa kyllä eron.

Poissa Peggs

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1617 : 28.10.2015, 15:03:04 »
Mikä mättää kun täysin vakio b230fk bilteman ahtopainemittari liitettynä bypassilta imusarjaan menevään letkuun näyttää ahtopaineiksi joskus 0.1 bar ja joskus 0.2bar, eikös tuossa b230fk: ssa pitäisi ahdot olla n. 0.3bar. Vedot autossa tuntuisi olevan kuitenkin ihan kondiksessa joten onko mittari siis mahdollisesti väärin liitetty vai onko koko mittari ihan roskiskamaa..?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1618 : 28.10.2015, 15:20:55 »
Voi vuotaa se bypassin kalvo, mutta ei se vakio FK kyllä imusarjaan asti tee edes sitä 0.35bar minkä joku vihreäkantinen sille ilmoittaa, 0.3bar on huippuarvo mitä onnistuin mittaamaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1619 : 28.10.2015, 15:25:52 »
Tai sitte hukkiksen tanko irti.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Elekma  Autoracing